A Ferrari technikai igazgatja, James Allison nem rt egyet a Red Bull csapatvezetjnek azon kijelentsvel, mely szerint a szlcsatornk hasznlatnak betiltsval kellene cskkenteni a Forma-1 kiadsait. A brit szakember szerint ez az tlet egszen egyszeren ostobasg.
Miutn a 2014-es szezon vgn kt kiscsapat ellen is csdeljrst indult, a kltsgcskkents ismt kzponti tmv vlt a kirlykategriban. A sport, valamint az alakulatok irnyti tbb alkalommal is trgyalasztalhoz ltek, egyezsgre azonban mg nem jutottak – persze tletekbl nem volt hiny. A Red Bull csapatvezetje, Christian Horner pldul az Ausztrl Nagydj alatt a rendkvl kltsges szlcsatornk hasznlatnak betiltst javasolta.
Elmondsa szerint ezzel radiklisan cskkennnek a sport kiadsai, st a csapat pluszbevtelhez is jutnnak, hiszen szlcsatornikat brbe is adhatjk. Javaslatt a Force India s a Lotus is tmogatta, a Williams azonban az ellenzk tbort erstette – ehhez a csoporthoz most a Ferrari is csatlakozott. A vrsk technikai igazgatja szerint a szmtgpes folyadkdinamika (CFD) – a szlcsatornk betiltsa esetn a mrnkk elssorban erre tmaszkodhatnnak – nmagban nem elg megbzhat ahhoz, hogy tvegye az egyik legfontosabb eszkz szerept.
„Ez egy ostoba irny lenne a sport szmra” – idzi Allison szavait az ESPN Forma-1-es oldala. „Azrt mondom ezt, mert mindannyian rendkvl szerencssek vagyunk, hogy pnzt kaphatunk a szponzoroktl, akik azrt tmogatnak bennnket, mert bznak abban, hogy bszkv tesszk ket. Neknk, mrnkknek az a feladatunk, hogy ezt a pnzt okosan kltsk el, hogy az autink j kridket rjenek el. A CFD csodlatos dolog, de nem mkdhet a szlcsatornk nlkl. Ha gy akarod hasznlni, akkor sajt magad csapod be! Azt hiszed, nagyszeren haladsz a fejlesztssel, de az v elejn rjssz, hogy rengeteg dolog nem gy mkdik, ahogyan akartad” – rvel.
„Ez a technolgia mg nem forrott ki. A CFD valban fantasztikus aerodinamikai eszkz, ami lehetv teszi, hogy a szlcsatornban mg eredmnyesebben s hatkonyabban dolgozz. Viszont elvlasztani nem nagyon lehet ket! Ezt egyik ipargban sem teszik meg. Vegyk pldul a replgpipart; itt tbb esetben is hasznljk, viszont a leszllssal kapcsolatos mrseknl, amikor olyan sok bonyolult lgramlattal kell szembenzni, mint a mi versenyautink esetben – br ennl azrt kevsb bonyolult –, akkor bizony szksg van a szlcsatornkra” – zrja gondolatait a neves szakember.
Noha rlt korbbi csapata sikernek, s annak, hogy a Ferrari vget vetett hossz nyeretlensgi sorozatnak, a ma mr a Williamsnl dolgoz Rob Smedley aggasztnak tartja a vrsk elnyt. A szakember ismt egyrtelmv tette, alakulatnak most rendkvl kemnyen kell dolgoznia.
A szezon kezdete eltt sokan arra szmtottak, hogy a Williams s a Ferrari pilti kemny csatt vvnak majd a Mercedes gyri alakulatnak kettse mgtt. Ausztrliban valban gy trtnt, a harmadik hely megszerzsrt ugyanis Felipe Massa s Sebastian Vettel harcolt, kt httel ksbb azonban a Williams versenyzi tbb mint hatvan msodperccel ksbb rtek clba, mint a – futamgyzelmet megszerz – ngyszeres vilgbajnok. St, Malajziban az a Kimi Rikknen is elttk rt clba, aki a verseny elejn egy defekt miatt visszacsszott a mezny vgre.
Sir Frank Williams alakulatnak versenyzi a futam utn elismertk, a vrsk autja ezttal sokkal gyorsabb volt s lnyegesen jobban bnt az abroncsokkal. Massa azt is megemltette, hogy a Ferrari minden ellenflnl komolyabb elrelpseket tett a tli hnapokban. Most az egylet teljestmnymrnke is elismerte, a Ferrari fejldse aggasztja mrkatrsait. „Igen, aggdom. Ha 60 msodperces htrnyban fejezed be a versenyt, az mr okot ad az aggodalomra” – mondta a Crash egyik munkatrsnak. „Hanyag lennk, ha azt mondanm, hogy nem aggdom, de van nhny aprsg – pldul az, hogy Sebastian kt killssal teljestette a futamot – ami most ket segtette!”
„Most erre kell sszpontostanunk! Persze ezzel prhuzamosan az egsz autt fejlesztennk kell, s nagyon kemnyen kell dolgoznunk a folytatsban is. Teht igen, ez [a Ferrari tempja] aggodalomra ad okot – brki is legyen elttnk. Az, hogy milyen szn az aut teljesen mindegy! Biztosra kell mennnk, gyorsabban kell fejlesztennk, s ha gy tesznk, akkor cskkenthetjk a lemaradsunkat. Ez ennyire egyszer” – folytatja a szakember, majd hangslyozza, most a csapatnak elssorban a gumikezelsre kell sszpontostania, hiszen Malajziban fknt azrt maradtak el a ksbbi gyztestl, mert a Ferrari autja sokkal jobban bnt az abroncsokkal.
Br jelenleg a Ferrari a William egyik legfbb rivlisa, Smedley rlt annak, hogy az istll vget vetett majd’ ktves nyeretlensgi sorozatnak. „rlk a srcok sikernek! Az elz vekben nagyon sokat szenvedtek, fleg ha figyelembe vesszk azt, milyen forrsokkal s mekkora kltsgvetssel rendelkeznek. J ltni, hogy a kemny munka kezd kifizetdni. Nem iditk dolgoznak a csapatnl – ez sohasem volt gy – s azt most is lthattuk, hogy milyen flelmetes tud lenni a Ferrari, ha j formban van. Sok j bartom van ott, s tnyleg rlk” – zrta gondolatt.
Sebastian Vettel Ayrton Sennt s Michael Schumachert ldzi; megszakadt a Mercedes, Nico Rosberg s Nico Hlkenberg nagy sorozata; szrnyal Toro Rossk, mlyponton Fernando Alonso, peches Pastor Maldonado – az Auto Motor und Sport segtsgvel sszeszedtk a Malj Nagydj legrdekesebb statisztikit!
– Sebastian Vettel 40. gyzelmt aratta, mr csak egy kell ahhoz, hogy utolrje a 41. gyzelmet szmll Ayrton Sennt az rkranglistn.
– A ngyszeres bajnok 68. dobogs helyezst szerezte, amivel utolrte Rubens Barrichellt.
– Vettel 40. gyzelme a nmet 141. versenyn szletett meg – hasonl mrleggel brt Michael Schumacher is. A ferraris eld 141. versenyn (2000, Monza) 41. gyzelmt aratta. Vettelnek nem lesz knny dolga, ha le akarja hagyni t: Schumi a 142. s a 146. futama kztt minden alkalommal diadalmaskodott…
– Malajziai mrlegt tekintve viszont Vettel mr lehagyta a htszeres bajnokot: 4. sepangi sikert aratta, mg Schumachernek csak hrom van – ennl tbbet senki sem szmll Malajziban.
– Vettel az 5. nmet versenyz a Ferrarinl: eltte Michael Schumacher, Wolfgang von Trips, Kurt Adolf, valamint Hans Stuck versenyzett a pirosakkal
– A mostani volt a Ferrari trtnetnek 75. nmet gyzelme. Vettel eltt Schumacher nyert 72-szer az olaszokkal, rajta kvl pedig mg Von Trips diadalmaskodott 2 alkalommal.
Hiba a malajziai gyzelem, Kimi Rikknen szerint a Ferrari Forma-1-es csapatnak bven van mg tennivalja, ha be akarja fogni a Mercedest.
Szepangban kivlan teljestett a patins olasz istll, hiszen mindkt versenyzje tartani tudta a lpst a Mercedesekkel a htvge sorn.
Br Rikknennek problmi akadtak a versenyen, s ennek ellenre negyedik lett, csapattrsa, Sebastian Vettel a futamon is legyrte a Mercedeseket s nyerni tudott.
„Lehet, hogy az ottani krlmnyek kedveztek neknk, de ktlem, hogyha Melbourne-ben kezdettl fogva mgttk autzunk, ennyire elhztak volna” – mondta a finn.
„Nyilvnvalan minden plya s krlmny szmt, de ettl ez mg egy nagyon ers csomag.”
„Tudjuk, hogy nem vagyunk ugyanolyan gyorsak, mint k – legalbbis egy krn –, de dolgozunk az gyn, s tavalyhoz kpest risit lptnk elre. A csapat jl vgezte a dolgt, j irnyba haladunk, s lpsrl-lpsre prblunk felzrkzni a Mercedeshez. Br Sebastian nyerni tudott, tudjuk, hogy bizonyos terleteken mg fejldnnk kell.”
Rikknen hozztette, Vettel gyzelme a csapaton bell nem okozott akkora meglepetst.
„Nyilvnval, hogy mr az els futamon is j autnk volt, s az els teszttl kezdve mondtuk, hogy ez egy j versenygp. Nem rt meglepetsknt minket. Az idjrs nyilvn segtett bennnket, s a kerkcserink is kivlak voltak, mg nekem is a problmk ellenre.”
„Nehz megmondani, a kvetkez plyn milyenek lesznk majd, hiszen minden helyszn ms s ms, de jk az alapok. Ktsgkvl vannak dolgok, melyeken javtanunk kell, s lesznek j elemeink is.”
A finn kifejtette, nehz megjsolni, hogy a Ferrari a soron kvetkez versenyeken is elnyben lesz-e a gumikezels tekintetben.
„Minden plya ms, a krlmnyek is folyamatosan vltoznak – mindazonltal meggyzdsem, hogy j csomagunk van. Minden terleten javtani akarunk, de lehetetlen megjsolni, milyenek lesznek az autk a kvetkez futamon. Szerintem remek pozciban vagyunk, a legtbbet kell kihoznunk a helyzetbl.”
A Williams brazil versenyzje, Felipe Massa gy vli, a Ferrari elssorban remek gumikezelsnek ksznheti malajziai gyzelmt. A csapat korbbi piltja ugyanakkor azt is elismerte, hogy a vrsk minden ellenflnl nagyobb elrelpst tettek.
A mlt ht vgn Sebastian Vettel vget vetett a Ferrari majd’ kt ve tart nyeretlensgi sorozatnak – az elmlt huszonegy vben ez volt a leghosszabb ilyen szria a gyr Forma-1-es trtnelmben. Noha a szezon eltt gy tnt, a vrsk fknt a Williams versenyzivel lehetnek harcban, a malajziai hsgben Felipe Massa s Valtteri Bottas sem tudott lpst tartani a Ferrari piltival. A brazil szerint ennek legfbb oka a gumikezelsben keresend.
A korbbi bajnoki ezstrmes gy vli, az adott krlmnyek kztt a Ferrari auti sokkal jobban bntak a Pirelli abroncsaival, komoly elnyhz juttatva ezzel a ksbbi gyztest s mrkatrst, aki a mezny vgrl zrkzott fel a negyedik helyre – pont a Williams pilti el. „Malajziban jobb volt az autjuk s a tempjuk is!” – magyarzza a brazil. „Sokkal jobban kezeltk a gumiabroncsokat, ezttal pedig minden a gumikon mlott” – teszi hozz.
„Azt hiszem, a gumik miatt volt, hiszen [ha valban a Ferrari versenyzi voltak a leggyorsabbak a htvge sorn, akkor] mirt nem k szereztk meg a rajtelssget? Nos, igaz hogy a vizes plyn kis hjn sikerlt megszereznik [a pole pozcit], de amikor szraz volt az aszfalt, akkor lassabbak voltak. Szval, ez az egsz valsznleg a gumik miatt volt – vagy legalbbis nagyon remlem, hogy azok miatt” – folytatja a tizenegyszeres futamgyztes.
Noha Massa gy vli, hogy a Ferrari malajziai feltmadsa elssorban a gumikezelsnek volt ksznhet, az pedig ersen sszefgg a krlmnyekkel, azt sem tagadja, hogy a csapat komoly elrelpseket tett a 2014-es v vge ta. „Nagyon j autt ptettek” – illeti dicsrettel korbbi csapatnak dolgozit. „Javultak! Azt mondanm, hogy a Ferrari nagyszer munkt vgzett. Tbbet fejldtek, mint brki ms” – idzte szavait az Autosport.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.