Elssorban Sebastian Vettel kvalitsainak ksznheti a Ferrari, hogy idn mr kt futamot nyert – lltja Gerhard Berger. Az olaszok volt versenyzje emellett gy vli, a nmetnek elvlhetetlen rdemei vannak a Scuderia idei vratlanul nagy fejldsben is.
Ha csak pusztn az autk tempjt tekintjk, a bajnoki cmvd Mercedes idn eddig akr valamennyi futamot megnyerhette volna. Malajziban s Magyarorszgon azonban nem nekik, hanem Sebastian Vettelnek s a Ferrarinak szltak a himnuszok. Az olaszoknl kt ciklust (1987-1989 s 1993-1995) is vgigversenyz Gerhard Berger mr csak emiatt is gy vli, hogy a nmetek a szezon msodik felben sem dlhetnek htra, hiba tnnek szinte minden tren a legjobbnak.
„Nem is krds, rendkvli mdon dominlnak. Mindenekeltt a rendkvl sszetett motor miatt, amely mindenkit fellmlja. Lthattuk, hogy egy Mercedeshez hasonl els osztly gyrt mire kpes ilyenfajta hajtegysgekkel. s a Mercedes – a Renault-val ellenttben – ksz volt rldozni erre a megfelel mennyisg pnzt is. Emellett pedig nemcsak a legjobb motor lett az vk, hanem egy nagyon-nagyon j autt is ptettek, mikzben Lewis Hamilton s Nico Rosberg szemlyben van kt igazi lversenyzjk is” – vzolta a csillagos mrka helyzett az F1-insidernek adott interjban a 210 nagydjn 10 futamgyzelmet arat osztrk.
Majd kiemelte, nem tartja helynvalnak, hogy honfitrsa, Niki Lauda a Magyar Nagydj eltt mg arrl beszlt, hogy a Ferrarinak jobban megy a spagetti kszts, mint a versenyzs. „Ez nem volt rendben. De taln csak szrakozott, vagy indulatbl mondta. A Ferrari Magyarorszgon megfelel vlasszal szolglt, a tl folyamn pedig jval nagyobb elrelpst tett, mint azt n vagy brki ms gondolta volna. Emellett pedig a csapatfnk, Maurizio Arrivabene is sokkal jobb munkt vgez, mint brki is hihette. Egyrtelm, hogy a Mercedes elkapshoz mg hossz t vezet, de arra is gondolni kell, honnan indultak” – dicsrte a maranelliakat.
E felemelkedsben elmondsa szerint Sebastian Vettelnek is komoly szerep jutott – jllehet, csak mlt v vgn rkezett meg a vrskhz. „Az munkamdszere alapveten ugyanolyan, mint amit Michael Schumacher vitt a Ferrarihoz, s ez a Ferrarinak igencsak jt tesz. Prblja elfojtani az rzelmeit, s igyekszik mindig tnyszer maradni. Ez vgl elrbb viszi a csapat szekert. s ha esly van a dobogra vagy akr a gyzelemre, akkor hibtlanul s knyrtelenl versenyez. gy volt ez a malajziai s magyarorszgi gyzelmeinl, ahogy a silverstone-i harmadik helynl is. s ez bizonyos lendletet ad a Ferrarinak is.”
Berger amond, a Ferrari rszben azt is a ngyszeres vilgbajnok jelenltnek ksznheti, hogy mr van idn futamgyzelme, s szerinte volt csapata ppen egy Vettellel jobb jelenleg a Williamsnl. „Technikai szempontbl a Williams ers, de Sebastian Vettel jelenti a klnbsget. Ami a csomag egszt illeti, vagyis a teljes technikt s a versenyzt, a Ferrari messze a Williams eltt jr. Fknt Vettel miatt. lltom, a Williams Vettellel mr nyert volna egy versenyt idn.”
„Lenygznek tallom, hogy az alapt Sir Frank lnya, Claire Williams jra egy lcsapatot faragott a grdbl. De a gyzni akarst mg meg kell tanulniuk. Silverstone-ban Bottas lthatan gyorsabb volt Massnl, gy szabad utat kellett volna engedni neki. Akkor taln mg gyzelmi eslyk is lett volna a Mercedesszel szemben. Egy Vettel egy ilyen helyzetben nem rdizgatott volna, mint Bottas, hanem csak a gyzelmi eslyt ltta volna, s tmadott volna” – rvelt az osztrk.
Vgl pedig a Ferrari msik bajnokrl, Kimi Rikknenrl is szlt, akit szerinte rdemes lenne megtartaniuk a maranelliaknak. „Rikknent nehz hov tenni. Sebastian eddig jobb nla, de Kimit az teszi annyira szimpatikuss, hogy nem politizl, inkbb csak prblja csendben vgezni a feladatt, amilyen jl csak tudja. Emiatt is alkotnak olyan j prost. Hogy megtartjk-e, az a Ferrari dntse. Valamikor egy fiatalt kell vlasztaniuk, s az egsz csak attl fgg, mikor jn el a megfelel alkalom. Taln itt mg nem tartunk” – vlekedett Berger.
Noha az elmlt hetekben a csapatok s a versenyzk is semmisgnek titulltk az F1-be a Belga Nagydjtl rkez szablyvltozst, most mgis olyan hrek keringnek, amelyek szerint igen nagy az aggodalom.
Az FIA jniusban kzlte, hogy mr idn, szezon kzben vltoztatni fog a rajtprocedrra vonatkoz elrsokon, azzal a cllal, hogy egy jl elkapott rajt sokkal inkbb a versenyz rdeme legyen, mint eddig. A mostani rendszerben ugyanis a felvezet krben a csapatok kzlik piltikkal a kuplung azon pontos paramtereit, amelyek mellett a legjobban sikerlhet az elrugaszkods, mg Sptl ilyen segtsget mr nem vehetnek ignybe a versenyzk, s maguknak kell rjnnik a belltsokra a rendelkezskre ll hinyos adatmennyisgbl.
Eddig brkit is krdeztek meg a meznyben, mindenki egy kzlegyintssel igyekezett elintzni az j szably teljestmnyre gyakorolt hatst, m a nmet Auto Motor und Sport most arrl szmolt be, hogy a csapatok valjban nagyon is nyugtalanul vrjk a kvetkez versenyhtvgt emiatt.
„Nhny mrnk nagy zrzavart jsol Spra. Az elmlt hetekben a csapatok rengeteg levllel bombztk az FIA-t, amelyekben arrl rdekldtek, hogy pontosan mi megengedett s mi nem” - rja a lap.
Az AMuS a csapatok szemlyzetnek nhny tagjt is idzi, akik szerint valjban most sem fognak tudni sokkal tbbet tenni a versenyzk, mint korbban, viszont jval tbbet veszthetnek. Egy meg nem nevezett mrnk szerint, ha a pilta rosszul lvi be a belltsokat, kt forgatknyv egyike valsul majd meg: „Vagy szrny rajtja lesz, vagy tlhevti a kuplungjt a verseny ksbbi szakaszban.”
A Force India csapatmenedzsere, Andy Stevenson pedig hozztette: „A versenyzk elre tudni fogjk, ha rossz rajtjuk lesz, s semmit nem tehetnek majd ellene.”
A hrek szerint a csapatok klnsen amiatt zsrtldnek, hogy mr megint a szezon kzepn rkezett egy szablyvltozs, gy nem tudtak arra kellen felkszlni, hiszen az idei autkat gy terveztk, hogy a rajtokat egy tklyre fejlesztett szoftver kezelje, aminek helyes mkdshez a kuplung optimlis belltsait kell betpllni.
Olasz rteslsek szerint a Ferrari hamarosan F1-es piltjnak kezbe adhatja j cscsmodelljt, a 488 GTB-t, hogy a nmet is segtsen annak versenyre val felksztsben.
A ngyszeres bajnoknak ugyan nincs korbbi versenytapasztalata sportautkkal, m most egy komolyabb tesztprojekt rszese lehet, ha hinni lehet a Gazzetta dello Sport beszmoljnak. A lapnl ugyanis azt lltjk, hogy a Ferrari Sebastian Vettelt szemelte ki a 488 GTB modell egyik fejlesztjnek.
A V8-as motorral szerelt, ikerturbs aut a jv janurban megrendezend daytonai 24 rs versenyen ejti majd meg els les bevetst, a Risi Competizione csapat pedig mr megerstette, hogy jvre a teljes szezont lefutja majd vele az amerikai United SportsCar Champoinship meznyben.
Amennyiben Vettel is kiprblhatja majd a modellt, akkor a WEC GTE kategrijnak uralkod bajnokai, azaz Gianmaria Bruni s Andrea Bertolini oldaln tesztelhet majd, de Giancarlo Fisichella is megerstette, hogy vezetni fogja a csapat j kihvjt.
Hiba tnik gy, hogy nagyon jban van Kimi Raikknennel, a ngyszeres F1-es bajnok nyilatkozata msrl tanskodik: sajnlja, hogy a piltk nem lgnak egytt, hanem mindenki a sajt feladatra koncentrl.
A Forma-1 mltjban kutakodva gyakran bukkanhatunk olyan felvtelekre, melyek klnfle plyn kvli tevkenysgben egytt brzolnak nhny piltt. Akkoriban nem ktttk ket komoly reklmszerzdsek, nem rngatta ket sehov a csapat PR-felelse, sokkal tbb szabadidejk volt, amit gyakran a msik garzsbl szrmaz ellenfllel osztottak meg. Nyilvn nem ismerjk a versenyzk lett percre lebontva, de a klvilg fel mutatott arcuk alapjn ma mr csak akkor vltanak nhny szt a msikkal, ha a piltapardn vannak, vagy ha kzs esemnyen kell rszt vennik.
Nhny ve mg ltezett egy „titkos” pkerklub a paddockban, ahol tbbek kztt Robert Kubica, Giancarlo Fisichella s Timo Glock is megfordult, de a barti trsasg eme utols csrja is eltnt a 2010-es vekre. Sebastian Vettel visszasrja azokat az idket, amikor a versenyzk sajt akaratukbl szerveztek kzs programokat, s sokkal szorosabbak voltak a kapcsolatok – Felipe Massa pont a minap mondta azt, hogy Jules Bianchi halla kzelebb hozta egymshoz a piltkat. „Ms idk jrnak, mint 30-40 vvel ezeltt, amikor nagyon sok dolog kovcsolta ssze a versenyzket. Most mindenki elfoglalt s a sajt lett li” – idzte a nmetet a Motorsport.com.
„Ha megnzzk, kinek milyen a programja. lthat, hogy nincs sok id egytt lgni, mindenki a sajt rdekeit tartja szem eltt, ami szomor. Vgs sorban mindannyiunknak kzs a szenvedlye, mg akkor is, ha vannak olyan srcok, akiket kevsb kedvelsz. Az egsz olyan, mint egy iskolai osztly – valakit kedvelsz, valakit nem, de ez nem jelenti azt, hogy ne lghatntok egytt. A krlmnyek sokat vltoztak a rgi idk ta, vannak, melyek pozitv irnyba, de nhny dolog kevsb.
A csapat nmet versenyzje, Sebastian Vettel gy vli, a 2016-os piltapros kivlasztsakor a Ferrarinak azt is figyelembe kell vennie, milyen hangulat uralkodhat az alakulatnl. A ngyszeres vilgbajnok ismt egyrtelmv tette, jl kijn jelenlegi mrkatrsval, Kimi Rikknnel.
Tovbbra sem dlt el, milyen piltaprossal vg neki a Ferrari a kvetkez versenyvadnak, Rikknen sorsa ugyanis mg mindig bizonytalan. A nemzetkzi sajtban rengeteg forgatknyv elkerlt mr arra az esetre, ha a finn klasszisnak el kell hagynia az alakulatot; a leggyakrabban a honfitrs, Valtteri Bottas neve merl fel az olaszok kapcsn, de Daniel Ricciardt, Nico Hlkenberget s Max Verstappent is szba hoztk mr alakulattal.
Vettel korbban is elmondta mr, neki nincs beleszlsa a csapattrs kivlasztsba, vlemnye szerint azonban a csapatnak azt is figyelembe kell vennie, milyen hangulat uralkodik most az alakulatnl, s milyen lehet a lgkr a folytatsban. „n nagyon jl ismerem a szerepem, s ez az egsz a csapatrl, magrl a Ferrarirl szl” – idzi szavait a Crash. „Nekem is s Kiminek is ez a legfontosabb [maga a csapat]; persze egyrtelm, hogy n le akarom gyzni t, s is le akar gyzni engem, de ez teljesen normlis, ha a versenyzsrl van sz” – mondja a Magyar Nagydj gyztese.
„Nagyra rtkelem Rikknent, s azt, hogy az esetben nincsenek marhasgok; most t idztem! Trtnjk brmi, rendkvl fontos, hogy megtartsuk a csapatban uralkod j hangulatot, s az, hogy a folytatsban is megfelelen egytt tudjuk mkdni, hogy egy clrt harcoljuk. Ez teszi lehetv szmunkra, hogy ismt ersek legynk s felrjnk a cscsra, ami tovbbra is a kzs lmunk” – magyarzza a huszonnyolc ves sportember, aki mr kt gyzelmet is szerzett a vrskkel.
jabb kpeket tltttem fel az oldalunk galrijba. Az els kpen Sebastian alrst lthatjuk egy sisakon, amit a Magyar Nagydj htvgn rt al. A msodik kp a versenyzi pardn kszlt. Az utols kt kpen pedig kt szerencss szurkolt lthatunk Sebbel. Tovbb jabb kpeket tltttem fel az Ausztrl Nagydjon kszlt promcis kpekrl is. Vgezetl pedig az Egyb mappba is kerlt fel pr jabb kp, s a 2015 Forma 1 jtk bortjrl is lthatunk egy kpet.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.