A tesztkorltozsok bevezetse ta fokozatosan egyre nagyobb szerepe lett a szimulcis technolginak a Forma-1-ben. A Ferrari sokig nem vette komolyan ezt a fajta „trendvltozst”, aminek mg ezekben a napokban is ersen rezni a htrnyt.
Az olaszok idkzben egy teljesen j szimultoros berendezst fejlesztettek Pedro de la Rosa, valamint Fernando Alonso segtsgvel, kzremkdsvel.
Azta mindkt spanyol versenyz tvozott Maranellbl, gy a munka nagy rsze az aktulis piltkra, s tesztpiltkra hrult t. Sebastian Vettelrl eddig is tudtuk, hogy nagyon aktv a szimultor volnja mgtt, amit kiemelkeden fontosnak tart.
A msik oldalon pedig ott van a finn bajnok, aki ugyan mr tbbet szimultorozik, mint korbban, de ez mg mindig messze elmarad az idelistl. Errl Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke beszlt az FIA mexiki mdiaesemnyn.
„Esteban egy nagyszer ember, s egyttal egy nagyon j versenyz is. Sokat fejldtt, s az, hogy az autnk versenykpes, neki is ksznhet. Nagyon kemnyen dolgozott egytt Sebastian Vettellel a szimultorban az aut fejlesztsn. Mg Sebastian is azt mondta, hogy Esteban megrdemel egy autt jvre, gy most azon is dolgozunk, hogy jvre helyet kapjon az F1-ben.”
Ezzel a nyilatkozattal Arrivabene pedig megersthette azokat a hreket is, miszerint Jean-Eric Vergne nem olyan j szimultoros, mint gondoltk. A francia ferraris szerzdse utn arrl rtak a sajtban, hogy a Red Bullnl volt a leggyengbb ezen a terleten.
Rekordot jelent, 21 lloms, prilisi kezds, jliusban debtl azerbajdzsni futam, Orosz Nagydj mjusban s Malj Nagydj szeptemberben – a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) elfogadta a korbban kiszivrgott 2016-os naptrtervezetet.
Termszetesen mg ez a menetrend sem tekinthet vglegesnek, ismertetsvel azonban az FIA megerstette azokat a korbban megjelen hresztelseket, melyek szerint tbb futam is j idpontot kap, a rekordhosszsg versenyvad pedig prilisban startol. Az egyik legszembetnbb vltozs az, hogy az Orosz Nagydj az eddig megszokott oktberi helyett prilisi idpontot kap, a malj futam pedig – a szervezk krsre – szeptemberben kerl megrendezsre.
A szezonnyitnak jvre is Ausztrlia ad otthont, egy httel ksbb pedig mr Knban vendgeskedik a kirlykategria meznye. Egymst kvet versenyhtvgbl a folytatsban sem lesz hiny, hiszen a bahreini megmrettetst azonnal kveti az orosz, a brit futamot az osztrk, a visszatr nmet viadalt a magyar, a belga versenyt az olasz, Szingaprt a szeptemberi idpontot kap Malajzia, az Amerikai Nagydjat pedig a Mexiki Nagydj.
Egyelre gy tnik, Nmetorszg 2016-ban ismt helyet kap a versenynaptrban, miutn az idei versenyvad elejn hosszas huzavona utn trltk a megmrettetst, aminek eredetileg a Nrburgring adott volna otthont, a szervezk azonban nem tudtak megegyezni a Forma-1 Menedzsmenttel, Hockenheim pedig nem vette t a viadalt. Nmetorszg mellett az Eurpai Nagydj is visszatr: a futamot a kvetkez vtl Azerbajdzsn fvrosban, Bakuban rendezik majd, egy vrosi plyn. Az els ottani viadalra 2016 jliusban kerl sor.
A fentiekhez kpes apr vltozs, hogy a Brit Nagydj kt httel korbbra kerlt, gy annak idpontja nem fog tkzni a sportkedvelk krben szintn npszer wimbledoni tenisztorna idpontjval. Szintn aprbb mdosts, a hazai szurkolk szmra azonban fontos informci, hogy a Magyar Nagydj jlius vgrl augusztus elejre kerlt. A magyar futam utn egybknt a szoksoknak megfelelen egy hosszabb sznet veszi kezdett, Belgiumban ugyanis csak egy kthetes pihen utn bgnek majd fel a motorok.
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) is felfigyelt a Mercedes „hamis killsra”, amivel a Williamst akarta tverni Silverstone-ban. Az irnyti testlet a magyar futam eltt figyelmeztetni fogja a csapatokat arra, hogy a jelenlegi szablyok rtelmben ezzel nem trkkzhetnek.
A Brit Nagydj els szakaszban a Williams versenyzi vezettk a meznyt, a cmvd alakulat piltnak pedig be kellett rnik a harmadik s a negyedik helyezssel. A tizennegyedik krben a nmetek megprbltk tverni ellenfelket: szereli kiszaladtak a garzs el, imitlva, hogy kerkcserre kszlnek, vgl azonban egyik aut sem hajtott be a bokszutcba. A csapat sportigazgatja ksbb elismerte, hogy ezzel a csellel valban a Williamst akartk csbe hzni.
A Mercedes elssorban azt akarta elrni, hogy a brit alakulat pilti hamar killjanak kereket cserlni, hiszen tudtk, hogy a Williams autja nehezebben vja meg az abroncsokat, mint az vk, ezzel pedig elnybe kerlhettek volna a futam vgn. Korbban tbb alkalommal is, az elmlt vekben azonban mr nem lthattunk hasonlt – persze ennek is megvan az oka! Az FIA sportszablyzatnak 23.11-es pontja ugyanis kimondja, a szerelk csak a versenyaut megrkezse eltt tartzkodhatnak a boksz terletn, a munka elvgzst kveten a lehet leggyorsabban el kell hagyniuk a terletet.
Az FIA azonban nehezen tudja kiderteni, hogy a kills pusztn szimullt volt, avagy az alakulat menet kzben vltoztatott, ezrt nem hajtotta vgre az eredeti tervet. Ezen okok miatt nem vizsgltk a Mercedes killst sem, s az eset is csak akkor vlt gyanss, amikor a Mercedes elismerte, hogy t akarta ejteni ellenfelt. Ekkor pedig a szvetsg versenybri mr semmit sem tehettek – mindezt most a testlet szvivje is megerstette a Motorsportnak nyilatkozva.
A folytatsban azonban minden megvltozhat, a portl ugyanis kidertette, hogy az FIA „zr tolerancit” hirdet, azaz a Magyar Nagydj eltt fel fogja hvni a csapatok figyelmt, hogy az emltett trkk alkalmazsa – biztonsgi okok miatt – szablytalan. Abban az esetben, ha egy csapat gyanba keveredik, a jvben be kell bizonytania, hogy j oka volt a szerelk visszahvsra, arrl pedig, hogy killsra kszl, az rintett piltt is tjkoztatnia kell. Ezt termszetesen a csapatrdin kzlik a versenyzkkel, gy az FIA a beszlgetseket is elveheti a bizonytkok tvizsglsnl.
„Nem megengedett, hogy a csapattagok ok nlkl kivonuljanak a bokszutcba, viszont rendkvl nehz bebizonytani, hogy egyrtelm szablyszegs lenne. Nem szeretnnk mg tbb eslyt adni a csapatoknak, szval a Magyar Nagydj eltt elbeszlgetnk velk errl a tmrl. Figyelmeztetni fogjuk ket, hogy bizonytkokat szeretnnk kapni – s hallani – arra vonatkozan, hogy valban fel akartk fggeszteni a killst” – mondta a szvetsg szvivje a Motorsportnak.
Szingapr az idn nnepli tvenves fennllst, ennek rmre Sebastian Vettel egy vide keretein bell mesl arrl, hogy mennyire vrja mr a Szingapri Nagydjat, s remli, hogy a ferrari szneiben nnepelhet majd Szingaprban.
Sebastian Vettel szerint vltoznak az idk, s lehet, hogy korbban megllta a helyt az, amit Niki Lauda mondott, de manapsg mr ms szelek fjnak. gy vagy gy, a Ferrari versenyzje korrekt arcnak tartja magt, s tovbbra hasznosnak ltja a tancsokat, amiket Michael Schumachertl kapott.
Schumacher fell egy ideje nem rkeznek hrek, s mikzben otthon kezelik, honfitrsa, aki egykor hsknt tekintett r, mg mindig hasznosnak vli a rgi tmutatsokat. “Nagyon sok mindenrl beszltnk egymssal”- mondta Vettel az olasz RAI-nak. “Mindig azt mondta – egyszeren maradj nmagad s lvezd, amit csinlsz. A tancsai tovbbra is segtenek nekem; akkor is, ha a plyn dolgozok a szerelimmel, vagy otthon vagyok. gy vlem, sokan tmogatjk Michaelt. Nagyon okosnak tartom t, mert ha akkoriban bajnok akartl lenni, akkor a megfelel dntseket kellett hoznod a karriered sorn.”
s mi van azzal, amit Lauda is mondott: ha bajnok akarsz lenni, akkor egoista frternek kell lenned?
“Taln vltoztak az idk”- reaglt a ngyszeres bajnok. “Az autban taln mg gy is van, de nem ltok okot arra, hogy az autn kvl gazember legyl. Normlis embernek tartom magam. De szerencsre mindenki ms, egyesek nagyon extrovertltak, msok taln kicsit visszafogottabbak, egyesek kzel llnak hozzd, mg msok kevsb – ilyen az let. Az autban egoistnak kell lenned, de nem gondolom, hogy alapveten gazembernek kell lenned ahhoz, hogy gyztes vljk belled.”
A rgi idk piltinak jval kevesebb munka szakadt a nyakba, ezrt is tnhetnek rdekesebb karakternek, mint a maiak – szllt be Sebastian Vettel is az F1-es egynisgekrl szl vitba.
Mostanban jra elkerlt a krds, vannak-e egyltaln igazi karakterek a Formula-1-ben. Egyesek Lewis Hamiltonnal hozakodnak el, aki szembetn ltzkdsvel s szoksaival, nyilvnos megjelenseivel, zenszekbl s celebekbl ll ismeretsgi krvel senki mshoz sem hasonlthat a meznybl. Az ellenplda ppen Sebastian Vettel, aki magnlett igyekszik a lehet legjobban elrekeszteni a figyel szemek ell. A paddockban pedig, mint egy megszlalsban kifejtette, lnyegben nem jut ideje arra, hogy eleget mutasson szemlyisgbl.
„A mltban a versenyzk nyltak tudtak lenni, mivel kevesebb volt a teendjk” – magyarzta Vettel az olasz Rai televzinak, mirt tnik gy, hogy nhny vtizeddel ezeltt izgalmasabb szemlyisgek alkottk a rajtrcsot. „Nem mondom azt, hogy lustk voltak, egyszeren kevesebb volt ktelessgk volt. Azok a napok mr elmltak, amikor kiszlltl az autbl, rgyjtottl egy cigire, odavetetted a szerelknek, hogy ’legyen gyorsabb a kocsi’, aztn pr csinos lnnyal tallkoztl a hotelban.”
„A versenyzknek szinte nincs is idejk arra, hogy nyltabbak legyenek. Alig jut idnk pihenni is. De nem gondolom, hogy ez a Formula-1 kifejezett problmja lenne. Ma minden sportban gy megy” – zrta Vettel.
jabb 4 db jegyet nyerhetnk a formula.hu weboldalnak ksznheten a Magyar Nagydjra, a Silver 3 tribnre! Csak annyit kell tenned, hogy katt ide, s iratkozz fel!
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.