Sebastian Vettel tovbbra is alig tbb, mint egy futamgyzelemnyi ponttal marad le Lewis Hamiltontl, ennek ellenre a csapat arra utalt, hogy idei F1-es autjban sokkal tbb mr nem rejlik.
Az SF15-T-nek idnknt sikerlt felvennie versenyt a Mercedesszel, a msodik helyet azonban tartsan hozza: eddig minden futamon felfrt a dobogra a kt Ezstnyl mell. Maurizio Arrivabene azonban gy gondolja, az aut lehetsgei korltozottak – a Mercedest utolrni nehezen fogjk idei fejlesztsekkel, ezrt a 2016-os modell fel fordthatjk figyelmket.
„Nem lehetett mindent megvltoztatni hrom hnap alatt” – utalt az elnk- s csapatvezet-vlts, valamint az SF15-T bemutatkozsa kztt eltelt rvid idre Arrivabene. „Az j aut hatrai leszorter s aerodinamika tern nagyban hasonlk a tavalyihoz. Az elz v kezdete ta a Mercedes nagyon, nagyon gyors volt kvalifikcin. Nagyon ersek, ez pedig egy jel szmunkra, hova kell fkuszlni figyelmnket a jvben.”
Az olasz La Gazzetta dello Sport lapnak hozztette, a barcelonai verseny meghatroz pont volt a Ferrari szmra. „Nyilvnval, hogy javtottunk a kocsin. De tudjuk, hogy sok mindent nem tudunk gy mkdsre brni, ahogy mi szeretnnk. Ha az aut Barcelonban jl megy, az elg szokott lenni az sszes tovbbi versenyre. Kvetkez vben sokkal jobb autval kell megrkeznnk oda” – fejezte be egy clzssal arra, hogy a Spanyol Nagydjon mutatott lemarads alapjn taln mr le is mondtak az idei vrl.
Sebastian Vettel egytt rez Lewis Hamiltonnal, miutn a brit a csapat hibja miatt vesztette el monaci gyzelmt.
A Mercedes stratgiai hibjnak legnagyobb gyztese egyrtelmen a ferraris Sebastian Vettel, aki Lewis Hamilton extra killst kveten a msodik helyre kerlt, kzvetlenl a brit el.
Hamilton egszen magba roskadt a verseny vgn, hiszen egy biztos gyzelemtl esett el Monacban. Vettel megrti, mert neki is volt mr rsze hasonlban, pldul amikor a Koreai Nagydj utols kreiben felrobbant a motorja 2010-ben. gy Fernando Alonso nyert, ami egy elg kemny pillanat volt a szmra.
„Szerintem normlis hogy vannak hullmhegyek s hullmvlgyek az letedben. Taln a legmlyebben 2010-ben, Koreban voltam, amikor vezettem a versenyt, majd a motorom felrobbant. Fernando, akkoriban a legnagyobb rivlisom volt, s hrom fordulval a bajnoksg vge eltt megnyerte a futamot.”
„Az elg rossz volt. Nem is tudtuk befejezni a versenyt. Akkor boldog lettem volna a harmadik hellyel, de szerintem Lewis esetben a krlmnyek teljesen msok voltak.” – mondta Vettel.
A ngyszeres nmet bajnok az sszetettben a harmadik helyen ll, 28 ponttal Hamilton mgtt, aki vezeti a ponttblzatot.
Azonnali hatllyal szigort az els terelszrnyak terhelses tesztjn a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA).
A sportot irnyt testlet nemrgiben tjkoztatta arrl a Forma-1 csapatait, hogy az els szrnyak hajlkonysgt ellenrzend tovbbi terhelses vizsglatokat vezet be.
Azt nem tudni, hogy az FIA szigortsa affle reakci-e valamely istll tervezsre.
Az j tesztek a hrek szerint a szrnyak kisebb terellapjaira fkuszlnak, mivel az idei vben ismt egyre sszetettebb vltak, s egyre tbb elembl llnak az els szrnyak.
Noha korbban gy volt, hogy a Ferrari a soron kvetkez Kanadai Nagydjnak mr egy tovbbfejlesztett erforrssal vg neki, az istll gy dnttt, mgsem vet be egyetlen mdost pontot sem a montrali htvgre.
Sokat dicsrtk a Scuderit – tbbek kzt a Mercedes is – amiatt, hogy jelents elrelpst tett erforrsa tern a tl folyamn. Egyes vlemnyek szerint fknt ennek ksznhet, hogy 2015-ben kzelebb kerltek a Mercedeshez. A csapat az els futamokon elrt sikerek utn hangslyozta, igyekeznek gyors fejlesztsi tempt diktlni a tovbbi flzrkzs rdekben; az olasz sajtban pedig elterjedt a hr, hogy a vrsk Kanadban viszik elszr plyra tovbbfejlesztett motorjukat, melyhez mr az v kzben rendelkezskre ll 10 mdost pont egy rszt is flhasznljk.
Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke azonban Monte-Carlban elrulta, idkzben gy dntttek, inkbb a szezon ksbbi szakaszra tartjk meg ezen pontjaikat. „Kanadban nem hasznlunk el mdost pontokat. De ne krdezzk tlem, hogy mikor fogjuk elszr hasznlni ket, mert nem kvnunk informcikkal szolglni a nmetek (Mercedes) szmra. Itt ragaszkodom a nacionalizmushoz…” – fogalmazott az olasz mdinak.
A mezny ngy motorgyrtja kzl egybknt eddig mg egy sem nylt a szezon kzbeni fejlesztseket is lehetv tv mdost pontokhoz, mindez azonban nem jelenti azt, hogy erforrsaikon ne tudnnak jelents mrtkben vltoztatni. A szablyok ugyanis a megbzhatsg javtsra irnyul vltoztatsokat is lehetv teszik, melyekhez „zsetonokra” nincs szksg, csupn az FIA jvhagysra.
E tren a szvetsg ppen a monaci htvgn adott ki j irnyelveket, melyben arra krte a gyrtkat, hogy az ilyen termszet beavatkozsok esetn rszletes magyarzatot is adjanak arrl, azok milyen mdon s mrtkben javtanak a megbzhatsgon. „A krelmeket s a csatolt adatokat nyolc nappal azt megelzen kell leadni, hogy a mdostott erforrst elszr plyra viszik. Ennek tartalmaznia kell, a hiba teljes magyarzatt (fnykpes bizonytkkal, valamint azzal, hogy mikor s hol lpett fl a meghibsods); az j s rgi elemek azonost szmt, az j vagy mdostott elemek rszletes rajzt; a teszt- s vizsglati eredmnyeket, hogy a krelmet elfogadhassk; s minden relevns informcit a kls beszlltktl” – llt a kzlemnyben.
Ami a Ferrari fejlesztseit illeti, a korbbi hrek dacra nem meglep az olaszok mostani dntse. Miutn a csapat mindkt versenyzje mr msodik idei erforrst hasznlja, s a fejlesztsek bevetshez j erforrsra lenne szksgk, a fejleszts temt a V6-osok ltal megtett kilomterek, valamint azok llapota diktlja. Egyes hrek szerint az olaszok elszr az vad kzepn, Silverstone krnykn lhetnek pontjaikkal. A Mercedesrl mindekzben az a hr jrja, hogy mr Kanadban beveti idei msodik erforrst – hogy mdost pontokkal vagy azok nlkl, egyelre nem tudni.
Maurizio Arrivabene szerint tlsgosan elbzta magt a Mercedes Monacban. Az olasz elrulta, nekik eszkbe sem jutott mg egyszer kihvni Sebastian Vettelt.
A Scuderia ksznte szpen a lehetsget. Azok utn, hogy Sebastian Vettelnek nem sikerlt kzelebb frkznie Nico Rosberghez az els kerkcserk sorn, vgl mgis sikerlt megszereznie a msodik helyet Monacban – ksznheten a Mercedes stratgiai baklvsnek. A rivlis 12 krrel a leints eltt msodszor is a boxba hvta Lewis Hamiltont, aki ezzel nem csupn a gyzelmet bukta el, de mg a Ferrari mg is kerlt.
„Vlemnyem szerint tlsgosan elbztk magukat az erejket illeten. Nagyon intelligensnek tartom ket, s ersebbek is nlunk, azonban ezttal mi voltunk az okosabbak” – llaptotta meg a Ferrari els embere, Maurizio Arrivabene.
A Mercedes sportigazgatja, Toto Wolff a verseny utn elrulta, Hamilton kerkcserje amolyan biztonsgi kills volt, mellyel igyekeztek bebiztostani a brit helyzett, mert attl tartottak, hogy a Ferrari kihozza Vettelt, aki a vgn szuperlgy gumin mg veszlyt jelenthet rjuk. A ngyszeres bajnok ksbb elrulta, a plusz kills valjban nem volt opci szmukra – szavait pedig Arrivabene is megerstette. „Nem, valjban ppen az ellenkezjrl volt sz. Lttuk ket, de a stratgnk, Iñaki Rueda azt mondta, maradjunk nyugodtak, csak jtszanak (utalt arra, hogy a Mercedes-szerelk kivonultak a garzsbl). s azt mondta, ha k be is jnnek, neknk akkor is kinn kell maradnunk. Nagyon hatrozott volt, s igaza is lett. Tudom, hogy szerencssek voltunk, ezt nem is fogom tagadni.”
Noha a Ferrari Barcelona utn ismt jobb formt mutatott, Arrivabene figyelmeztetett, a ksbbiekben is lehetnek mg hasonl problmik, mint kt hete. „Barcelona olyan plya, ahol minden az autn mlik. Ha ott ers vagy, mindenhol ers vagy. Emiatt nem hihetjk azt, hogy megoldottuk a problmt, csak mert Monacban jk voltunk. Barcelona mindenhol ott van – Monaco viszont sehol” – fogalmazott.
Vettel a gumimelegtsi problmkra is flhvta csapata figyelmt, mely az idmr edzseken rendre megnehezti a dolgukat, s hendikepet jelent szmukra a versenyeken is. Arrivabene szerint is ez jelenti most az elsdleges problmjukat. „Jobb rajthelyrl indulva egyszerbb lett volna a dolgunk, hiszen a gumiknak az sem segt, ha folyamatosan msok mgtt kell haladnunk. A Mercedest kne megkrdezni, mirt ilyen ersek. Az v kezdete ta ennyire gyorsak.”
„A kvetkez versenyig nem fogunk lbe tett kzzel ldglni, lesz pr jtsunk, de ha ismt szerencsnk lesz, igyeksznk ismt elny kovcsolni belle. Eddig az v valamennyi futamn dobogra llhattunk, de a klnbsg jelents. Taln bizonyos plykon lesznek hasonl problmink, mint Barcelonban, de mshol ersebbek lehetnk” – zrta gondolatt az olasz.
Ma mindent megtettnk amit lehetett, s nagyon rlnk, hogy a vgn sikerlt a msodik helyet elrni. Prbltam az elejn agresszv lenni, de nem sikerlt a msodik helyre feljnnm. Megvolt a megfelel tempnk s prbltuk nyoms al helyezni a Mercedest, s a killskor behozni a lemaradsunk, de ez sajnos nem volt elg. Megprbltunk eljk vgni, de a kvetkez krben vlaszoltak r s kijttek elnk. Az utols krben Lewis Szuperlgy gumikon nagy nyomst gyakorolt rm mgttem, ezrt nehz volt mgttem tartani t, mert hideg volt a gumim, emiatt nagyon kellett sszpontostanom, hogy a plyn tudjam tartani autm. Van mg amit meg kell rtennk s tanulnunk, mgpedig, hogy az idmrn a hidegebb idben egy krt megtenni nehz, ez olyan amire mg jobban oda kell figyelnnk. Szeretnk ksznetet mondani a srcoknak Maranellban. A motor rendben volt az egyenesekben is hozta a maximumot, s biztonsgban tudtuk tartani a helynket. Minden terleten zajlik a munka, mert elrbb szeretnnk jutni. A fldn kell maradnunk, s tudnunk kell hol tartunk s hov szeretnnk jutni. Nagyon boldog vagyok, hogy szp versenyt futottunk s hogy a csapat kihozta magbl a 100%-ot . Kanadban a plya elrendezse teljesen ms, de igyeksznk mindent megtenni, hogy versenykpesek legynk ott is.
Az idei Monaci Nagydj egyik klnlegessge volt, hogy a rajtrcs lnyok helyett fik lltak a plyn. katt vagy katt.
Sebastian Vettel a futam utni hivatalos sajttjkoztat vgn trfsan megkrdezte, hogy "mirt fik voltak a rajtrcson, oda rsz a rajtrcsra, s ott ll eltted George vagy Dave, ennek mi rtelme?"
Sebastian Vettel flhvta csapata figyelmt: srgsen javtaniuk kell gumimelegtsi problmikon. A Ferrari az idmr utn a verseny hajrjban is megszenvedett abroncsai munkra brsval.
Meglepetsknt jtt, de Sebastian Vettel egyltaln nem bnta. A Monaci Nagydj nagy rszben nem gy tnt, hogy a Ferrari ezen a versenyen legyzheti valamelyik Mercedest, a nmet azonban Lewis Hamilton elszrt taktikja rvn vgl a msodik helyen rt clba. „A vgn meglepett a fordulat, de j helyen voltunk, amikor szmtott. Elg szoros volt, de mivel n voltam ell, magabiztos voltam” – nyilatkozta a ngyszeres bajnok a futamot kveten.
Azt kveten, hogy Hamilton el kerlt, Vettelnek egyltaln nem volt egyszer dolga. Ellenfele nem csupn a gyorsabb szuperlgy gumikon volt, de kzben maga a biztonsgi aut mgtt erteljesen visszahlt lgy keverkeivel bajldott.
A rdiban meg is jegyezte, gy rzi, mintha slyokkal a lbn kellene sznia… „Nico s n is vtuk a guminkat, mert tudtuk, hogy nem lehet mr utolrni Lewist, emiatt eltte nem hoztunk ki mindent bellk. Ez az jraindtsnl segtett, de rendkvl nehz volt flmelegteni a gumikat, mikzben Lewis mr friss szuperlgy abroncsokkal volt mgttnk, s sokkal jobb helyzetben volt.”
„A vgn el kellett engednnk a lekrztteket, de nem is tudom… Amikor jraindulunk, a semmiben versenyeznek, hiszen harminc msodperccel mgttnk vannak, a mezny vghez pedig nem is tudnak kzelteni. Szval nem tudom, ennek mi rtelme. Emiatt lasstanunk kellett, a kerekek lehltek, Nico s n pedig a kemnyebb keverken voltunk, amiket alig lehetett flmelegteni. Nagyon csszkltunk, radsul komoly nyoms nehezedett rnk. Nico jobban boldogult ezzel, de nekem kt-hrom kr kellett a flmelegtshez. Nagyon a hatron tncoltunk.”
Miutn a gumikkal kmletesen bn Ferrari szmra mr a szombati idmr edzsen (s az v korbbi szakaszban) is problmt okozott a hvs id s a gumik flmelegtse, flmerl a krds, hossz tvon kpesek lesznek-e vltoztatni ezen. Vettel szerint mindenkpp szksg lenne r, azt azonban egyelre nem tudjk, hogyan oldhatnk meg a problmt. „Ha tudnm erre a vlaszt, most azonnal lemennk, s elmondanm mindenkinek, mit kell tennie. Szval mg r kell jnnnk, hogy vltoztatnunk kell-e a hozzllsunkon, a belltsokon, vagy az aut sajtossgn. Kulcsfontossg lenne rjnni erre, mert a vasrnapi futam sorsa rszben mr szombaton eldl. s ha a hidegebb idben kszkdsz, az megtrtnhet egyszer, ktszer, akrhnyszor. Megoldst kell tallnunk erre, mert ez nem lehet kifogs szmunkra. Ez egy hiba, ami htrltat minket, ezrt flbe kell kerekednnk” – figyelmeztetett.
Nagy csata Hamiltonnal – a biztonsgi aut mgtt…
A Ferrari versenytempja – ksznheten a melegebb idnek is – vasrnap gretesebb volt, mint kt hete, s erre utalt az is, hogy Vettel a verseny bizonyos szakaszaiban igen kzel tudott maradni Rosberghez. Mr az els killsok idejn is – m akkor Vettelt a forgalom is htrltatta.
„Nagyon sajnltam, hogy nem sikerlt az elvgs. ppen lekrztem egy Manort, akkor nagyjbl egy msodpercet vesztettem. Msklnben jval kzelebb lettem volna Nichoz. Hogy elg lett volna-e, azt persze nem tudom. Taln nem. De mindent megprbltunk, hogy el tudjunk kerlni, viszont azonnal reagltak. A killsomnl sem sikerlt rendesen bellnom, amivel szintn vesztettem nmi idt. Szval nem volt minden tkletes.”
Vettel elmondta, Monacban gy tnt, Barcelonhoz kpest kzelebb kerltek a Mercedeshez, m szerinte ez rszben a plynak is ksznhet. „Ezen a plyn alapveten kisebbek a klnbsgek. Rvidebb plyknl ez termszetes. A futamon viszont szerintem sokkal kzelebb voltunk, mint az idmrn. Az jraindtsnl hasonl problmnk volt, mint tegnap. Ezen gyorsan javtanunk kell. De a futam nagy rszben j volt a tempnk. Tudtuk, hogy nem rdemes tl nagy nyoms al helyezni Nict, mert azzal csak tnkretesszk a gumikat. Azzal pedig nem szmolhatsz, hogy a biztonsgi aut bejn a vgn. A vgn mgis arra gondoltam, hogy olyan nincs, hogy Monacban nem jn a biztonsgi aut. Aztn ngy-t krrel ksbb rkezett.”
rkezett aztn Lewis Hamilton is a boxbl, aki kerkcserje utn ppen Vettel Ferrarija mell trt vissza a plyra. A Casino-kanyarig vezet ton a kt bajnok mindvgig egyms mellett haladt – s egy ideig nem tudtk eldnteni, kinek van joga a msodik helyhez. „Nagyon szoros volt. Valami hasonlt ltem t 2008-ban, amikor Jarno Trullival egytt jttk ki a boxbl. reztem, hogy n voltam elrbb – ksznheten a hosszra tervezett orrunknak, de meleg helyzet volt. Szerintem mindketten csak a hivatalos megerstsre vrtunk, mely megmondta, ki van elrbb. Akkor mindketten gy gondoltuk, hogy mi magunk” – meslte a szoros pillanatokrl.
Majd vgl elrulta, a Mercedesszel ellenttben nekik eszkben sem volt mg egyszer kereket cserlni a biztonsgi auts fzis alatt. „A biztonsgi aut idejn nem. A klnbsgektl fggen beszltnk bizonyos eshetsgekrl, hogy mi lesz, ha valamikor bejn a biztonsgi aut, de akkor teljesen egyrtelm volt, hogy kint kell maradnunk” – mondott ellent Toto Wolff azon nyilatkozatnak, melyben azt mondta, a Ferrari ellen akartk bebiztostani magukat Hamilton jbli kihvsval.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.