Vettel az lre kormnyozta a Ferrarit, Rikknen sszetrte autjt2015.05.23. 12:28

Sebastian Vettel sikert hozta a Monaci Nagydj harmadik szabadedzse. A nmet Nico Rosberget s Lewis Hamiltont utastotta maga mg a hajrban. Kimi Rikknen falnak koccant, Ferrarija megsrlt. De a cstrtkn remekl Max Verstappen sem szta meg koccans nlkl…
A ferraris Sebastian Vettel az edzs utols perceiben vette t a vezetst a korbban vgig az len ll mercedesesektl, akik vgl a msodik s a harmadik pozciban zrtak, Nico Rosberg-Lewis Hamilton sorrendben.
Kimi Rikknen a msik Ferrarival csupn a hatodik legjobb krt teljestette, miutn az edzs dereknl a korltnak csszott az els kanyarban.
Mivel a mskor kritikus fontossg nyitnapi msodik edzst elmosta az es, a csapatok rendkvl zsfolt s vltozatos programokat lltottak ssze a mindssze hatvan perces utols trning idejre.
Az orosz Danyiil Kvjat kt s fl percet vrakozott a bokszutca vgn a zld jelzs eltt, hogy biztosan egy msodpercet se vesztegessen el, t pedig szinte az egsz mezny kvette a plyra – leszmtva a Ferrarikat, amelyek kzl Vettel autjn mg percekkel az indulst kveten is dolgoztak a szerelk.
A kt Mercedesszel Hamilton s Rosberg azonnal a lgyabbik keverken futottak ki, s vettk t – ennek megfelelen gigantikus elnnyel – a vezetst.
ket eleinte Rikknen ldzte a legkzelebbrl, ekkor mg alaposan megelzve Vettelt, s a finn ppen a szuperlgy gumira val tvlts utn tkztt a falnak a Sainte Devote-kanyar kijratnl. Azonnal lengett a piros zszl, jllehet a tapasztalt monaci plyamunksok hagyomnyosan gyors munkjnak ksznheten semmi perc alatt folytatdhatott a krzs. A 7-es rajtszm Ferrarinak a bal hts felfggesztse srlt meg.
Nhny minutummal ksbb az jonc ltre eleddig bmulatosan gyors Max Verstappen is tlltt a clon; a fiatal holland az utols kanyarban prdlt ki, s koccant a szalagkorltnak a hts szrnyval. A Toro Ross-s azonban – finn kollgjval ellenttben – sikeresen elhajtott a baleset sznhelyrl, s vissza tudta vinni az autt a garzsba.
A legtbb problmt ma dleltt mindazonltal az alagt utni sikn jelentette a versenyzk szmra. Tbbek kztt Hamilton s Vettel – kt tbbszrs vilgbajnok – is szmos alkalommal tvgta a komplexumot, miutn elfkezte magt a lejts bejraton. A leghajmeresztbb pillanatokat a cmvd lte t, hiszen Hamilton alatt az egyik ilyen incidens idejn alaposan megtncolt a Mercedes fara – vgl azonban nem lett gond a dologbl.
A leints fel kzeledve mindkt mercedeses vagy cscsforgalomba kerlt, vagy elrontotta a kreit, gy vgl – br Rosberg sokat javtott – egyikk sem volt kpes visszaelzni a remek prblkozst sszerak Vettelt.
A szken mrt elzsi lehetsgek miatt az v egyik legfontosabb idmrjnek titullt kvalifikci b msfl ra mlva, 14:00-kor veszi kezdett a hercegsg utcin.
Monaci Nagydj, 3. szabadedzs – vgeredmny
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:16,143 27
2. Nico Rosberg Mercedes 1:16,361 +0,218 31
3. Lewis Hamilton Mercedes 1:16,705 +0,562 31
4. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:17,120 +0,977 26
5. Carlos Sainz Toro Rosso-Renault 1:17,256 +1,113 39
6. Kimi Rikknen Ferrari 1:17,401 +1,258 11
7. Danyiil Kvjat Red Bull-Renault 1:17,471 +1,328 28
8. Jenson Button McLaren-Honda 1:17,767 +1,624 28
9. Max Verstappen Toro Rosso-Renault 1:17,788 +1,645 23
10. Romain Grosjean Lotus-Mercedes 1:17,806 +1,663 28
11. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:17,832 +1,689 30
12. Pastor Maldonado Lotus-Mercedes 1:17,956 +1,813 28
13. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:18,102 +1,959 32
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:18,197 +2,054 26
15. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:18,212 +2,069 29
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:18,242 +2,099 32
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:18,767 +2,624 38
18. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:19,269 +3,126 37
19. Will Stevens Manor-Marussia-Ferrari 1:21,093 +4,950 31
20. Roberto Merhi Manor-Marussia-Ferrari 1:22,225 +6,082 30
Kirta a gumitendert az FIA2015.05.22. 21:19
Hivatalosan is kirta a tendert a 2017-tl 2019 vgig terjed idszakra a gumiszllti pozcira a Forma-1 irnyt testlete, a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA).
A kirlykategria jelenlegi kizrlagos beszlltjnak, a Pirellinek a szerzdse a 2016-os v vgn jr le, nemrg pedig a Michelin kpviseli gy nyilatkoztak, szvesen plyznnak jra a Forma-1-be.
A francia gumigyrt mindazonltal vilgoss tette, csak bizonyos kiktsek mellett trne vissza a sportba 2006-os tvozsa ta elszr.
Az FIA pnteken kzztett egy dokumentumot, melyben a sportg irnt rdekld gumigyrtk figyelmt hvja fel – k jnius 17-ig adhatjk be krvnyket, melyet egy nappal utna brlnak el.
Arrl, hogy a kivlasztott gumigyrt megfelel-e a klnfle technikai s biztonsgi kritriumoknak, jlius 17-n dntenek – eztn indul csak el a versengs a kizrlagos beszllti pozcirt.
Az FIA a kiadott dokumentumban vilgoss tette, hajland lemondani a jelenlegi, 13 colos kerekekrl, ha a gumigyrt gy vli, a nagyobb tmr elnysebb volna a mezny szmra.
Vettel: A Ferrari versenyautja minden plyn tkpes2015.05.22. 21:18
Sebastian Vettel szerint pusztn egyszeri alkalom volt a Ferrari spanyolorszgi gyenglkedse, az olasz istll versenyautja ugyanis minden plyn igazn versenykpes.
A patins olasz csapat nagyot lpett elre tavalyhoz kpest gy a motorert, mint a karosszrit tekintve, az vad els versenyein pedig ktsgkvl a Mercedes legfbb rivlisa volt.
Az ers idnykezdet utn azonban Spanyolorszgban a Ferrari gyenglkedett, noha igencsak komoly fejlesztsekkel rkezett.
Vettel azonban nem aggdik, elmondsa szerint ugyanis a Ferrari SF15-T kdjel versenyautja a lass s gyors kanyarokban egyarnt kivl.
„Eddig sikeresen fellmltuk a korbbi statisztikkat, ha pedig gy tudjuk folytatni, elgedettek lesznk” – mondta a ngyszeres Forma-1-es vilgbajnok.
„Azt gondolom, olyan autnk van, mely alapveten mindenhol jl mkdik – a gyors kanyarokban, s a kanyargs plyaszakaszokon is. Val igaz, hogy a barcelonai harmadik szektorban nem voltunk valami versenykpesek, de tovbbra is gy gondolom, hogy elrelptnk.”
„Sokkal inkbb alulteljestettnk, mintsem hogy valami gond lenne az autval. Meggyzdsem, hogy ez a megfelel irny, az j elemek pedig ezen a versenyen is fent lesznek az autn, prbljuk ket a lehet legjobban megrteni.”
Br Vettel szerint mg korai bajnokeslyesnek titullni a Ferrarit, a nmet szerint csapata sokakat meglepett az idei vben.
„Ahhoz, hogy a bajnoki cmrl beszlhessnk, el kell kezdennk a Mercedesek eltt vgezni. Sokakat megleptnk azzal, ahol most tartunk. A Ferrari lpett elre a legnagyobbat. A clunk, hogy bajnokok legynk, de relisan kell ltnunk a dolgokat, s nem szabad elfelejtennk, honnan jttnk.”
Seb j sisakja!2015.05.22. 19:07
Sebastian Vettel a Monaci Nagydjra kicsit mdostott a sisakjn Fleg a plexi s krnyke vltozott, a ngyszeres bajnok j fejvdje az 1970-es veket idzi...
 
Vettel: Monaco mindig tartogat meglepetseket!2015.05.22. 15:06

Sebastian Vettel gy rzi, Monacban kzelebb kerlhetnek a Mercedeshez. A nmet a Forma–1 hivatalos honlapjnak adott interjban a plya klnlegessgrl, a cstrtk tanulsgairl s a bajnoki eslyekrl beszlt.
Monaco mindig klnleges. Le tudnd rni, te milyennek rzed?
Sebastian Vettel: Igen, a plyn s azon kvl is klnleges. Minden zlst kielgthet. n versenyezni jvk, de van, aki a csillogs miatt. Nincs mg egy verseny, amelyet ilyen mrtk csillogs jellemez. s a plya is nagy kihvst jelent – nem csak dlutni sta vezetni rajta, ezt elhihetik nekem! Radsul itt szmt leginkbb az idmr edzs, melynek kulcsszerepe lehet a vasrnapi eredmnyben is.
s hogy ltod a helyzeteteket azok utn, hogy gy fest, a Mercedes lehet az els sor?
Vettel: Termszetesen nem rlhetnk ennek – sem annak, hogy k a legeslyesebbek az els sorra, sem a htrnyunknak velk szemben. Ahogy Maurizio (Arrivabene, a Ferrari csapatfnke) a kzelmltban elmondta: a clunk nem az, hogy a dobogn vgezznk, hanem hogy cskkentsk a lemaradst. Nagyon kemnyen dolgozunk ezrt. Barcelonban voltak jtsaink, s abban bztunk, hogy ezzel kzelebb kerlhetnk, de nem sikerlt. Mondhatjk, hogy alulteljestettnk, de itt fordulhat a kocka.
A bajnoksg llst elnzve nem tartasz attl, hogy mr minden eldlt?
Vettel: A kocks zszlig, amg mg van matematikai esly, semmi sincs eldntve. Mi nagyot lptnk elre az elz szezonhoz kpest, ennek rlhetnk. A hangulat j, s amennyire tudom, teljesen megvltozott 2014 ta. Ez teht pozitvum. De val igaz, hogy a clunk a bajnoki gyzelem, s j irnyba haladunk.
Mindig is hangoztattad, hogy a versenyz komoly klnbsget jelenthet. Mg hiszel ebben?
Vettel: Igen. Termszetesen nem mindig s nem minden krlmnyek kztt, de itt szerintem ez igaz. Nincs sok lehetsged hibzni, s az idmrn tkletes krt kell sszeraknod.
Monaco statisztikailag nem kedvez a Ferrarinak. Miben bzol ezen a htvgn?
Vettel: Nem tanulmnyoztam a Ferrari itteni statisztikit. De a mlt mg nem jelenti automatikusan, hogy mindig ugyanaz fog trtnni. Eslyt kell adni a vltozsnak!
Mennyit szmt, hogy cstrtk dlutn nem sokat tudtatok krzni? A Mercedes mindig ers, de aki fel akar zrkzni, annak minden kr fontos lehet.
Vettel: Termszetesen kr rte, de mindenki ugyanebben a cipben jr. szintn szlva az autt jnak reztem, megltjuk, mi trtnik szombaton.
1,1 msodperccel maradtl el Lewis Hamiltontl a msodik szabadedzsen. Ez reprezentatv eredmny?
Vettel: Nos, ez csak vasrnap fog kiderlni – addig csupn tallgatni tudunk. De elnzve a napot, azt kell mondanunk, hogy itt kzelebb kerlhetnk. Taln a plya termszetnek is ksznhet ez, hiszen az itteni versenyen mindenki kzelebb kerl a msikhoz. Valjban Monact nem tekinthetjk mrvadnak.
Tanultatok valamit a cstrtki napbl?
Vettel: szintn szlva nem tl sokat. Szerettnk volna kiprblni pr dolgot a msodik edzsen – aztn jttek volna a hossz etapok –, de az es miatt senki sem tehette. Kr, hogy nem kaptunk kpet a szuperlgy abroncsokrl sem, de vasrnap bizonyra melegebb s naposabb lesz az id. Szombaton majd minden kiderl. Szerintem izgalmas idmr vr rnk – Monaco pedig mindit tartogat meglepetseket!
2015.05.21 - Jobban nz ki, mint amennyire ltszik...2015.05.22. 08:48

Jobban nz ki, mint amennyire ltszik...
A mai napon esett az es, de elgedettek vagyunk, mert tudtunk pr krt menni a plyn. Az aut jl viselkedett, br kiszerettnk volna prblni nhny j dolgot, de sajnos ez ma nem jtt ssze. Nem tudtunk menni a lgy gumikon sem. Monac mindig nehz, ezrt az els szabadedzsen megprbltuk felvenni a megfelel ritmust, mert ltalban az ember a forgalomban van. Emiatt a msodik szabadedzs nagyon meghatroz volt. Jelenleg jl llunk, de vrhat volt, hogy a Mercedes lesz ismt a jobb, hamarosan jra rok.
A versenyzk kzztettk globlis krdvket2015.05.21. 19:24

A mai napon Monacban elindtotta a szurkolkat megclz globlis felmrst a versenyzk rdekvdelmi szervezete, a GPDA.
A szabadedzsek utn Monaco paddockjban sszegyltek a versenyzk, hogy Bernie Ecclestone-nal karltve hivatalosan is tjra indtsk azt a felmrst, melynek keretn bell mtl a vilg brmely tjn l Forma–1-es szurkolk hangot adhatnak a kirlykategrirl alkotott vlemnyknek. A versenyzket tmrt rdekvdelmi szervezet a GPDA kt hnapon t sszesen tven krdsre vrja a rajongk vlaszait. A 12 nyelven elrhet (a magyar vltozat meglehetsen rdekes nyelvezet…) krdv a Forma–1 minden terlett rinti, s a szervezk minden szurkol vlemnyre szmtanak.
„F1-es versenyzknt szenvedlyesen szeretjk ezt a sportgat s annak szurkolit is. Szeretnnk minden egyes F1-rajongnak lehetsget adni, hogy megrtsk, mit is gondolnak valjban a sportgrl. Sokat hallottuk mr, hogy a szurkolkat is be kne vonni a prbeszdbe, most ezt akartuk megvalstani” – nyilatkozta a GPDA elnke, Alexander Wurz.
Az alelnk Sebastian Vettel rszletesebben is beszlt az ltaluk indtott felmrsrl. „Minden olyan krdsben meg akarjuk ismerni a vlemnyeket, amelyek a kzelmltban flmerltek, mint pldul a motorszablyok, a gumik, a kridk s a versenyek formja. Itt mindenki szmra adott a lehetsg, s termszetesen minl tbben vesznek rszt benne, az annl nagyobb segtsget jelent szmunkra.”
„Ha szinte akarok lenni, magam is szeretnm, hogy gyorsabbak legyenek az autk, mert amita bemutatkoztam, egyre csak lassultak. Az idmrk mindig arrl szlnak, hogy tkletes krt autzzunk, a tapads egszen j, mert a gumik mg jak. A versenyen viszont be kell osztanunk a gumikat, sprolnunk kell a garnitrkkal, pedig vgs soron ez arrl szl, ki a leggyorsabb – mgpedig nem egy krn, hanem az egsz versenyen. Ehhez nyilvn kell nmi versenyintelligencia is, de szerintem a leggyorsabb versenyzt kne jutalmazni, nem azt, aki a legjobb s legfrissebb gumikkal rendelkezik, vagy aki jobb stratgit vlasztott.”
Tbbekben joggal merlhet fl a krds, a krdvek lezrsa utn szmt-e majd brmennyit is annak vgeredmnye – annak tudatban, hogy a szablyalkots folyamatba sem a versenyzknek, sem rdekvdelmi szervezetknek nincs beleszlsa. Vettel ennek kapcsn elmondta: „Elssorban ez abban lesz segtsg, hogy lssuk, mit akarnak az emberek. Jelenleg sok mindent rnak. Ez ritkbb esetben alapul a szurkolk vlemnyn, s gyakrabban egyes emberek magnvlemnyn, amit k helyesnek tartanak. Olykor pedig bizonyos rdekek bjnak meg a httrben. Ezrt fontos szmunkra, hogy ez a krdv teljessggel fggetlen legyen, s ezltal eslyt adjon arra, hogy jobban megrtsk a helyzetet. Most, hogy elindtottuk a gpezetet, egyre tbbet fognak majd beszlni errl, s ha mr lesz a keznkben valami, s a tmt kirtkeltk, mi is meg fogjuk vitatni” – mondta a ngyszeres bajnok.
Monaci Nagydj – versenyzi nyilatkozatok, cstrtk2015.05.21. 16:25

Sebastian Vettel, Ferrari – 4. hely, 3. hely
„Ez van. Ha esik, mindenki szmra esik. De azt is tudjuk, hogy a kvetkez napokban mr nem vrhat es. Az autt jnak reztem, sajnos dleltt azonban nem sokat tanultunk. Jnak tntnk, de azrt vrjuk ki a szombatot! lveztem a krzst a vzen, de elg csszs volt a plya. De azrt hasznos volt megtenni pr krt. A prbarajt volt benne a legfontosabb, ezrt is mentnk ki a vgn. Sok rtelme nem lett volna ennl tbbet menni, mert nem mondanak est a kvetkez napokra. J lett volna kiprblni pr dolgot dlutn, s j lett volna hossz etapokat is teljesteni, de ez senkinek sem sikerlt. A szuperlgy gumikrl nem tudtunk meg sokat, szval minden ms szombatra marad. Hogy az jtsokkal kzelebb kerlhetnk-e a Mercedeshez, nehz megmondani. Szerintem kzelebb kellene kerlnnk, de ezen a plyn amgy is szorosabb a kzdelem. Monact nem lehet viszonytsi alapnak tekinteni, de remlem, hogy sikerlt cskkentennk a htrnyunkat.”
|