Hrek Sebastianrl ( news ) |
Az FIA elutastotta a Ferrari krelmt2016.11.12. 09:08

A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) j bizonytkok hinyban visszautastotta a Ferrari Sebastian Vettel mexiki bntetsvel kapcsolatos fellvizsglati krelmt, miutn a versenybrk egy videokonferencin jra kielemeztk a trtnteket.
A vrsk szerdn nyjtottk be krelmket a szvetsghez, mondvn az elz verseny leintse ta j bizonytkok kerltek el Vettel este kapcsn. A futam versenybri helyi id szerint 16 ra 45-kor (magyar id szerint 19:45-kor) vitattk meg, jogos-e a csapat panaszttele, s az emltett j bizonytkok elengedk-e ahhoz, hogy az gyet jratrgyaljk Brazliban.
A csapat korbban nem beszlt arrl, milyen bizonytkokra gondol, azt viszont tbbszr kiemeltk, elsdleges cljuk a szablyok tisztzsa, s az, hogy egyrtelm precedenst teremtsenek a hasonl esetekre. Most kiderlt, a Ferrari GPS adatokkal prblta bizonytani sajt igazt, a szvetsg azonban nem fogadta el a krelmt, miutn a versenybrk arra a kvetkezetsre jutottak, hogy a szban forg adatok nem szolgltak j informcival Vettel s Daniel Ricciardo csatjrl.
A szvetsg kzlemnye kiemeli, ezek mr a verseny ideje alatt – s a korbban elvgzett vizsglatok sorn – is a rendelkezskre lltak. Ennek ellenre az rintettek „gondosan tnztk” a rendelkezskre ll adatokat miutn megkaptk a Ferrari rsbeli krvnyt, trgyalst azonban nem kezdemnyeztek, hiszen gy tltk meg, valjban „nincsenek j bizonytkok”.
A Ferrari megjegyezte, a versenyigazgatnak „hatalmban” llt volna a pozci tadsra utastani Max Verstappent (a „kosz” akkor szabadult el a mexiki futamon, amikor a holland a plya levgsval tartotta meg helyezst az t tmad Vettellel szemben, aki ksbb agresszven verte vissza Ricciardo tmadst). Az FIA kzlemnye viszont megjegyzi a versenyigazgatnak mindez valban jogban ll, ugyanakkor „nem ktelezettsge”, hogy krje a helyezs tadst.
A vrsknek jogukban ll fellebbezni a most szletett tlet ellen, egyelre azonban nem tnik valsznnek, hogy gy tesznek, jabb eljrst indtva ezzel. rtelemszeren a Mexiki Nagydj eredmnye is vltozatlan marad (eddig is valszntlennek tnt, hogy ez vltozzon), azaz a harmadik helyezs Ricciard, a negyedik Verstappen, az tdik pedig Vettel.
Arrivabene: Ismt elmondom, semmi bajom Vettellel!2016.11.12. 09:07

A Ferrari csapatvezetje, Maurizio Arrivabene a Brazil Nagydj pnteki sajttjkoztatjn ismt egyrtelmv tette, nincs problmja Sebastian Vettellel s feszltsgek sincsenek kettejk kztt, st munkakapcsolatuk tovbbra is teljesen szinte.
Arrivabene a mlt hnapban kijelentette, a tbbi dolgozhoz hasonlan Vettelnek is „ki kell rdemelnie a helyt” a Ferrarinl, s inkbb a vezetsre kell sszpontostania a csapat egyb problmi helyett. Vettel aztn meglehetsen frusztrlt rdis zenetekkel hvta fel magra a figyelmet a Mexiki Nagydjon, ahol tbbek kztt az FIA versenyigazgatjt is kiosztotta.
Egyesek szerint a nmet frusztrltsga visszavezet a Ferrari csaldst kelt szezonjra s az istlln belli „feszltsgekre”. Ezt Interlagosban a csapatvezetnek is felvzoltk, azonban ismt kijelentette, nincs problmja a ngyszeres bajnokkal. „Mint mr tbbszr elmondtam, semmi bajom sincs Vettellel” – hangslyozta az olasz. „Sebastian roppant rzelmes. Nha sokkal inkbb hasont egy latinhoz, mint egy nmethez. Nagyon rzelmes, nagyon szenvedlyes. Fleg ha vezet” – tette hozz.
„Vannak, akik taln azt hiszik, feszlt a hangulat kzttnk, viszont nagyon szintk vagyunk egymshoz” – magyarzta a csapatvezet, aki gy rzi, Vettel rdis zenetei a frusztrci helyett sokkal inkbb elktelezettsgrl rulkodnak, s arrl, hogy mindenkppen sikerre szeretn vezetni a csapatot. „Mindent belead a munkjba. Pr hnapja azt mondtam, nha tl sokat, de ez nem kritika volt. Mindig a legjobbat akarja nyjtani. Nha, mint pldul Mexikban el kell mondani neki, hogy nyugodjon le, szegje le a fejt s gy nyomja tovbb a gzt. De ezzel nincs semmi baj” – mondta.
A sajttjkoztatn Bernie Ecclestone legutbbi kijelentsre is reaglt, miszerint a Ferrari „egszen biztosan versenyeket nyerne”, ha megkapn a megfelel httrtmogatst a vezetsgtl, ahogyan a Mercedes csapatnak irnyti is megkapjk a stuttgarti vezrkartl. A brit azt is megjegyezte, a jelenlegi helyzetben egy kicsit sem irigyli Arrivabent a munkjrt.
„Mindannyian jl ismerjk Bernie-t, msnap mr pont ennek az ellenkezjrl beszl” – szrt oda a Forma–1 Menedzsment vezetjnek. „Nem tvedek, azt mondta, kell valaki, aki segt. Igazbl nincs szksgem erre. Tagja vagyok a Ferrari versenyrszlegnek, szval tbb szz ember van a kzelemben. s mi egy csapat vagyunk. Egy j mszaki csoportunk is van, amit Mattia Binotto vezet. A srcok nagyon lelkesek, s remekl egytt tudnak mkdni” – zrta gondolatt.
Vettel jelents vltozst vr2016.11.11. 20:13

A Mercedes tlsgosan messze van, de a Red Bull szerint nem sokat jelentenek a pnteki eredmnyek, szombatra ugyanis jval hvsebb idt jsolnak.
Br dleltt Max Verstappen a kt Mercedes kz tudott furakodni, dlutnra helyrellt a vilg rendje, s a csillagos mrka auti mindenkinl gyorsabbak voltak. Meglep mdon els szm ldzjk ezttal nem a Red Bull vagy a Ferrari, hanem a Williams volt.
Sebastian Vettel gy vli, a grove-iak nem csak villogni akartak ideredmnykkel. „Nem hinnm, szerintem a tempjuk vals. ltalban pntekenknt kicsit htrbb vannak, mert visszafojtjk a motorjukat, de most gy tnik, ms programon voltak” – vlekedett.
Ami a Ferrari formjt illeti, nem volt teljesen boldog. „Egy kr alapjn nehz tletet mondani. Nem voltam tl elgedett, de a klnbsgek nem voltak olyan nagyok. Ha holnap is gy lesz, lehet keresnivalnk. De van mg min javtanunk. Nehz volt ma megtallni a ritmust a nagy meleg miatt, mivel csszs volt a plya, a gumiknak nem tett jt a forrsg. A hosszabbetapokon aztn jobbnak reztem az autt, s nem ltom akadlyt annak, hogy jobbak legynk a folytatsban. Szmtottam arra, hogy szoros lesz. s ha holnap is ilyen szoros lesz, az j hr lenne, mert akkor lenne keresnivalnk.”
Ami a krlmnyeket illeti, a nagy melegre nem csak Vettel panaszkodott. A Ferrarit pr tizeddel maga mg utast Red Bullok szerint komoly vltozs vrhat szombaton, mivel egyfell hvsebb idt jsolnak, msfell pedig az esre is van esly.
Daniel Ricciardo nem is bnn, ha vizes lenne a plya. „A mai hossz etapot a vgn nem reztem olyan jnak, de mivel hvsebb lesz az id, teljesen msok lesznek a krlmnyek. Termszetesen prblunk javtani, a mai nap alapjn lenne mit, de a holnap egy msik trtnet lesz. Az es jl jnne, lveznm, s ha hvsebb lenne az id holnap, az jt tenne a gumiknak is. Ezttal elg meleg volt a plya, a gumiknak nem is esett jl.”
„A Mercedeshez s a Ferrarihoz viszonytva a tempnk normlis volt. A Williams meglepetst okozott. J, hogy van ell egy msik csapat is, gy jobb lehet a verseny vasrnap, ha gy marad minden.”
Max Verstappennek ktsge sincs afell, hogy k a Mercedes els szm ldzi. „Az els edzs j volt, a msodikra vltoztattunk pr dolgon, s az mr nem volt valami fantasztikus. De sikerlt visszatrnnk a hossz etapokra, akkor mr jra minden jl ment. A Mercedes tl ers itt, de mgttk mi kvetkeznk” – jelentette ki.
Hamilton jra az len zrt2016.11.11. 18:36

Lewis Hamilton elsknt zrta a Brazil Nagydj msodik szabadedzst is, m ezttal minimlis klnbsggel Nico Rosberg eltt. Mgttk a kt Williams zrt a Red Bullok s a Ferrarik eltt – Fernando Alonso pedig visszatrt a plya szln lv szkbe!
Az idjsok ltal jelzett esveszlynek nyoma sem volt Interlagosban a Brazil Nagydj msodik szabadedzsn, mely ugyanolyan ragyog napstsben, 29 Celsius-fokos melegben kezddtt, mint a dleltti.
Az els percekben a McLareneket gyors egymsutnjban Kimi Rikknen s Sebastian Vettel vltotta az len. A kt Ferrari dleltt egyszer sem hasznlta a lgy keverket – ezttal pedig a kemny gumin kezdte meg a krzst. A Red Bull eggyel puhbb abroncsokon nyitott, s Daniel Ricciardo 1:13,7-es eredmnnyel a vrs autk el is ugrott.
Tbb ltvnyos elfkezst is lthattunk az els tz percben. Esteban Gutirrez az els kanyarban az egyik Toro Rossval csatzva fkezte fstlsre els kerekt, mg Marcus Ericsson els prblkozsa kzben prdlt meg. Ksbb Max Verstappen is fstjeleket kldtt az gbe a Senna-S eltt, mieltt feljtt a msodik helyre.
A Mercedes j fszereplknt ksleltetve lpett a sznre. Elsknt Nico Rosberg autzott mrt krt a kzepes gumikon: els, 1:13,9-es ideje csak a 4. helyre volt elg. Kvetkez prblkozsakor mr 0,4-del alulmlta Ricciardt. Lewis Hamiltonnak ugyanez elsre sikerlt: a brit tovbbi 0,2 msodpercet faragott csapattrsa idejbl: 1:13,157-es eredmnyvel elfoglalta dleltti pozcijt a tabella ln.
Rosberg a rdin jelezte, szvesen prblkozna mg egy krrel, m mrnke erre azt felelte, a motor ltal megtett kilomterek miatt ezt nem tartja j tletnek. Mindez azt mutatja, a Mercedesnl tovbbra is tartanak a megbzhatsgi problmktl, ahogy attl is, hogy ha nem vigyznak, szksgk lehet mg motorcserre idn.
Az edzs els flrjnak volt mg egy emltsre mlt jelenete. Kimi Rikknen a plya lass kzps szakaszn Carlos Sainzot prblta megelzni – sikertelenl. A spanyol nem hagyta magt a kanyarokban, m amikor az utols fordulbl kigyorstottak, a finn hirtelen kivgott mell, megelzte, majd tjt keresztezve a boxutcba hajtott. Alighanem egy rutinos rka adott „leckt” ezzel a pimasz tehetsgnek. Csakhogy az FIA nem sokkal ksbb jelezte, az edzs utn vizsglatot indt az gyben – s nem csak az elzs, a korbbi kanyarokban trtntek kapcsn is.
2007 bajnoka egybknt a Ferrarik kzl elsknt autzott mrt krt a lgy keverken. Hiba azonban a plusztapads, csak a msodik helyre tudott feljnni – Daniel Ricciardo tudniillik addigra mr megfutotta a maga srga gumis krt, amely 0,2 msodperccel jobb volt Rikknennl.
A meglepetst az jelentette, hogy a hazai plyn utoljra versenyz, az els kanyarban ltvnyosat blokkol Felipe Massa aztn mindkettejket fellmlta a lgy keverken, s ezzel tvette a vezetst. A Williams mr dleltt is gretes formt mutatott azon a plyn, amirl elzetesen gy vltk, inkbb a Force Indinak fog kedvezni, mintsem nekik. J teljestmnyket aztn a pr szzaddal Massa el ugr Valtteri Bottas is megerstette.
Max Verstappen tbbszr is belehibzott els lgygumis gyorskrbe, majd msodik krt meg is szaktotta, miutn megltogatta az egyik kanyar fves buktert. Pedig a kzps szektorban mindssze 0,09 msodperc volt a lemaradsa. gy viszont Ricciardo mgtt ragadt.
A kt Ferrari csak utnuk kvetkezett, Rikknen utn Vettel sem tudott igazn versenykpes idt futni a lgy Pirelliken, csupn csapattrst tudta maga mg utastani 0,04 msodperccel a 7. pozciban.
Az lcsapatok kzl a Mercedesek jttek ki utoljra, a tudstsok szerint visszafogott zemmdban lv motorjukkal. Rosberg 1:12,301-es, Hamilton 1:12,271-es krt autzott, s br minimlis volt kzttk a klnbsg, az eddigi tendencia folytatdott: a gyzelmi knyszerben lv brit volt a gyorsabb. Termszetesen k ketten foglaltk el a tabella els kt helyt – mgttk kt Williams, kt Red Bull s kt Ferrari kvetkezett, a legjobb tzet pedig Nico Hlkenberg s Jenson Button tette teljess az edzs felnl.
A gyakorls msodik fele mr elssorban a versenyre val felkszlsrl szlt. No meg egy kis deja vu-rl. A hossz etapjt megkezd Fernando Alonso a 2015-s szezonbl jl ismert zenetet kapott mrnktl: „Fernando, azonnal lltsd le az autt!” Tavaly is gy vgzdtt pnteki napja. Csapata ERS-hibt jelentett – a spanyol ezzel be is fejezte a dlutni munkt.
Mikzben a plyabrk McLarenjt prbltk a fal mg tolni, a ktszeres vilgbajnok gyorsan egy „ket” keresett, amit segtkszen versenygpe kereke al is tett. Ksbb egykedven tmasztotta a kertst a plya szln – taln arra gondolt, jl jnne neki egy napozszk… De nem is lett volna, ha nem tudta volna gy is magra irnytani a figyelmet. Elbb kavicsokkal focizott, aztn vgre tallt magnak egy jabb szket az egyik tvs rendez llsban, melybe elgedetten huppant bele… Showman a javbl!
A 2015-s esemnyek persze mg gy is tvoli emlknek tnnek annak fnyben, hogy a wokingiak versenyzi ezttal legalbb nem a mezny vgn, hanem a 10-11. helyen foglaltak helyet. Ms krds, hogy idkzben Jenson Button is a garzsban rekedt. Elbb arrl rkezett hr, hogy a vlt egy szenzora jelzett hibt, ksbb kiderlt a kipufog tlmelegedse miatt a brit edzse is vget rt, gy a csapat hossz etapok nlkl volt knytelen zrni a pnteket.
A mezny tbbi tagja velk ellenttben szorgosan rtta a krket. A Mercedesnl a hossz etapokon is Hamilton tnt a gyorsabbnak, Rosberg viszont igencsak kiegyenslyozott idket futott. Verstappen lgygumis etapjn a plya kanyargs bels rszn bemutatott egy Gilles Villeneuve-t idz cssztatst, Hamilton pedig etapja vge fel csnyn elfkezte els abroncst. Kimi Rikknennek ekzben a fkekkel addott gondja.
A sorrend a hajrban mr nem vltozott, Sebastian Vettel viszont mg elvesztett egy elemet a leints eltt Ferrarijrl. Hamilton egyelre hibtlan Brazliban, a bajnoki cmre plyz Rosberg pedig htrnyban vele szemben.
A htvge szombaton a 3. szabadedzssel folytatdik, magyar id szerint 14 rakor.
Brazil Nagydj, 2. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:12,271
2. Nico Rosberg Mercedes 1:12,301 +0,030
3. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:12,761 +0,490
4. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:12,789 +0,518
5. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12,828 +0,557
6. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:12,928 +0,657
7. Sebastian Vettel Ferrari 1:13,002 +0,731
8. Kimi Rikknen Ferrari 1:13,047 +0,776
9. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:13,299 +1,028
10. Jenson Button McLaren-Honda 1:13,440 +1,169
11. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:13,572 +1,301
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:13,689 +1,418
13. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:13,801 +1,530
14. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13,918 +1,647
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:14,074 +1,803
16. Kevin Magnussen Renault 1:14,109 +1,838
17. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:14,309 +2,038
18. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:14,317 +2,046
19. Jolyon Palmer Renault 1:14,436 +2,165
20. Esteban Gutirrez Haas-Ferrari 1:14,558 +2,287
21. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,695 +2,424
22. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:14,958 +2,687
A Ferrari lltja, a tbbieknek is szvessget tesz „fellebbezsvel”2016.11.11. 17:06

A Ferrari szvivje is megszlalt a csapat ltal az FIA-nak benyjtott fellvizsglati krelem gyben. gy rzik, az sszes csapat rdekben jrnak el – a Red Bull szerint azonban kptelensg, amit csinlnak.
Helyi id szerint 16 ra 30-kor (magyar id szerint 19:30-kor) veszi kezdett az a videokonferencia, melyen a Mexiki Nagydj versenybri (a vilg klnbz pontjairl) vesznek rszt, hogy megvitassk, jogos-e a Ferrari panaszttele, s valban elkerltek-e j bizonytkok Sebastian Vettel kt httel ezeltti bntetse kapcsn. Az dntskn mlik, az gy tovbbmegy-e, s jratrgyaljk-e azt Brazliban.
A Sky Sports megtudta, a Ferrari valjban mr szerda este benyjtotta jratrgyalsi krelmt a szvetsgnek, azaz amikor cstrtkn Charlie Whiting megjelent az FIA hivatalos sajttjkoztatjn, mr tudott a vrsk panaszrl. Csak ppen nem ejtett rla szt, ahogy egy rsztvev sem – egszen amg a Ferrari nyilvnossgra nem hozta levelt.
A brit csatorna a Ferrari sajtigazgatjt, Alberto Antoninit is megszlaltatta az gy kapcsn az els szabadedzs alatt. Az olasz elmagyarzta, mi ll lpsk htterben. „A legfontosabb, s amit mindenkinek tiszteletben kell tartania: most egy teljesen j terletre tvedtnk a szablyokkal, valamint azok alkalmazsval, hiszen Charlie s az FIA Japn s Amerika kztt vltoztatott a hozzllsn. Arrl van sz, hogy felismertk, ezzel az esettel precedenst teremtnk, ami amolyan mrtk lehet a jv sszes hasonl esetnl.”
„Lehet azt mondani, hogy csak a sajt rdeknkben jrunk el, de egyrtelmv tettk: nem hisszk, hogy a bajnoksg eredmnye vltozni fog a mostani dnts fggvnyben. Azt viszont mindenkinek fontos felismernie, hogy ez egy ismeretlen terlet, ezrt egyrtelm precedenst kell teremteni. Most ezt prbljuk elrni.”
Flvetettk Antonininek, hogy Charlie Whiting versenyigazgat cstrtkn hangslyozta, a fktvon trtn mozgs bntetsnl hrom kritriumnak kellett teljeslnie, s ezek Vettel esetben mind teljesltek. Nyilvnvalnak tnik, hogy az j bizonytk ezen kritriumokra cfolhat r, m a ferraris nem rulta el, mirl van sz. „j bizonytkunk van, msklnben nem is nyithattuk volna jra az gyet. Az eljrs felttele az j bizonytk. Nem rulhatom el, hogy mirl van sz, jelenleg az FIA asztaln hever a dolog, s nem lenne clszer ennl mlyebbre menni.”
A krdsre, mirt nem hagyja inkbb az gyet a Ferrari annyiban, hozztette: „Szerintem mindenki rdeke, hogy teljesen egyrtelm precedenst teremtsnk.”
A Red Bull szerint a Ferrari is tovbblphetne
Christian Horner, a Red Bull csapatfnke ms vlemnyen volt. „Abszolt fogalmam sincs, mi lehet az j bizonytk. Biztosan valami fontos, hogy ha meglptk ezt” – nyilatkozta a brit. „Ez valjban nem igazi vs, csak kihasznlsa egy szably adta lehetsgnek. De ilyen alapon sok csapat panaszkodhatna az elz versenyekrl. Nem rtem, mit akarnak elrni ezzel. Charlie elmagyarzta tegnap, hogy mirt adtk a bntetst. Mi sem voltunk elgedettek Max bntetsvel annak ismeretben, hogy mi trtnt kzben Lewisszal. De mi tovbblptnk.”
„Meglepett, hogy eljtt ez a trtnet. Nem tudhatjuk, taln lenne j bizonytk Max esetre is, s ezzel visszaszerezhetnnk a dobogs helyezst. Vagy ki tudja, Monacban is lehet tallni valamilyen bizonytkot, vagy ms futamokon… Ilyenkor egyszeren el kne fogadni a brk dntst, s tovbblpni.”
Horner szerint egyre nyilvnvalbb vlik, hogy az Austinban a versenyzk tbbsge ltal kicsikart „Verstappen-szably” flsleges, s csak a szvetsg tlszablyozsi mechanizmusnak helytelensgt illusztrlja. „Ez egy veszlyes dolog. Mr-mr az a helyzet, hogy a versenyzknek megtiltjk, hogy versenyezzenek, olyan sok a szably. s olyan nagy felhajts volt Max manverei kztt, hogy erre mg tbb szabllyal reagltak. Most ezt alkalmaztk, kiosztottk a bntetst. Szerintem a szablyok aggasztak, nem tudjuk, mi leglis s mi nem, s fogalmam sincs, a szurkolkkal ezt hogy lehetne akkor megrtetni.”
„Ezt a versenyzknek a plyn kellene lerendeznik, s az esetek kilencven szzalkban gy is trtnik. Tlszablyozs lesz a vgeredmny. Max bntetse szinte a semmirt jtt ahhoz kpest, hogy Lewis fl kilomteres elnnyel trt vissza a plyra. Kvetkezetessgre lenne szksg, azt pedig mindenki tudja, hogy mi fair s mi nem” – nyilatkozta.
Verstappen nem nevette ki Vettelt – a tlszablyozs nem vicces…2016.11.11. 17:05

Max Verstappen nem rzett elgttelt azok utn, hogy az nevhez kapcsolt szably miatt elsknt nem t, hanem Sebastian Vettelt bntettk – tovbbra is ellenzi a szigorbb szablyt. De hol rdemes meghzni a hatrt?
Br mg csak a msodik F1-es szezonjt futja, Max Verstappen mris meghatroz „tnyez” a kategriban. Azt kveten, hogy fiatal kora miatt az FIA bevezette a szuperlicenchez szksges pontrendszert, a kzelmltban egy jabb szablyt is knytelen volt hozni miatta. A fktvon trtn irnyvltsokat hivatalosan Mexik ta bntetik, miutn a versenyzk tbbsge kicsikarta a szvetsgtl a vltoztatst. Az els ldozata viszont nem a Verstappen-szably „nvadja”, hanem a mdosts egyik tmogatja, Sebastian Vettel lett.
A holland elmondsa szerint nem rzett krrmt kollgja bntetse kapcsn. „Nem, nem nevettem, mivel nem tartom sokra ezt a szablyt. Szerintem nem knbe bntetni az ilyesmit. A vdekezs mindig is mvszet volt, de ezzel mr nincs gy. Csak az elzs szmt, s minl tbb a szably, annl nehezebb vdekezni” – foglalt llst.
Illzi az F1-es szablyok egyszerstse?
s ezzel mris beletenyerelt a versenyzket mostansg leginkbb foglalkoztat egyik dilemmba: hol kell meghzni a hatrt a versenyzst keretek kz zr szablyozs tern?
Cstrtkn Charlie Whiting versenyigazgatnak flvetettk: miutn a 70-es vek ta a Forma–1-ben van, nem rzi-e gy, hogy az elmlt vtizedekben rossz irnyba tartott a sportg, s mra mr olyan alapvet krdseket is szablyozni prbl, amelyekre korbban mg csak nem is gondolhattak a rsztvevk.
Szerinte egyirny ton jr a Forma–1. „Alapveten az egsz sportg sszetettebb vlt, s folyamatos az igny arra, hogy mindent egyrtelmstsnk. Ezzel egyre hosszabb vlik a szablyknyv, egyre rszletesebb. A vezets lnyegt rviden ssze lehet foglalni: a versenyz vezessen biztonsgosan – ilyen egyszer. De ha ilyen egyszer szablyunk van, folyamatosan azt krdezik, mit is jelent ez pontosan, mit lehet s mit nem. Ezzel a szably egyre hosszabb s hosszabb lesz, pontostjuk, rszletezzk. Ez a sportszablyzatra s a technikai szablyzatra is igaz.”
„Termszetes teht, hogy minden egyre sszetettebb vlik, mivel mindenki kemnyen prbl mindent kihozni a helyzetbl. Szemly szerint eslyt sem ltok arra, hogy a szablyok egyszerbb vljanak, mivel ez egy nagyon sszetett sportg. Az elmlt vtizedekben ezt a fejldst lthattuk” – rvelt.
„Nem szabadott volna idig jutnunk”
Verstappen mellett ugyanakkor tbben is gy vlik, bizonyos problmkat tltrgyalnak mostansg. Carlos Sainz a fktvon trtn irnyvlts kapcsn elrulta, igenis rzett nmi elgttelt Vettel bntetsekor. „Ez vita trgya, amita formaautkkal versenyzem. Egsz letemben vgigksrt. Volt, hogy baleset lett az eredmnyre, mskor semmi sem trtnt, ahogy legutbb Ricciardval s Vettellel sem. n is azok kz tartoztam, akiket kritizltak a fktvon trtn irnyvlts kapcsn. A megbeszlseken Maxra s rm mutogattak. Erre most Seb kapott olyan bntetst, amit mr rgta neknk adtak volna. Ez egyfajta reflex” – mondta krrmrl.
Kiemelte, igen is tlbonyoltottk a versenyzst az utbbi idszakban. „Szerintetek a nagybtym vagy a nagyapm rtette, mirt bntettk meg Verstappent, Hamiltont pedig mirt nem?” – krdezte a spanyol jsgrktl. „A Forma–1 tlsgosan bonyolultt vlt, s nagyon sajnlom, hogy idig jutottunk, hogy Charlie-nak sajttjkoztatra kell mennie, hogy elmagyarzza a szablyokat. Nem szabadott volna idig jutnunk.”
Sebastian Vettelt is megkrdeztk arrl, mire gondolt, amikor Charlie Whitingot ltta ott lni kzttk a sajttjkoztatn. „Nehz krds. n arra gondoltam, hogy szvesen versenyeztem volna a hetvenes vekben… Vagy a nyolcvanasokban” – nyilatkozta a Sky Sportsnak. „Mindenki prblja a legjobban vgezni a dolgt. Az emberek teljes tlthatsgot akarnak, de ez verseny. Nem minden eset egyforma. Az autban lve viszont elg nyilvnval, mikor hibzol, ahogy az is, mikor nem. Az persze igaz, hogy idnknt igazunk van, mskor meg nincs.”
Ricciardo szerint megvan az egyensly
Red Bull-os kollgja, Daniel Ricciardo ekzben gy ltja, meg kell hzni egy finom hatrvonalat a szabad versenyzs s az elfogadhatatlanul veszlyes versenyzs kztt. Szerinte Vettel esete erre a hatrra mutatott r. „Biztos vagyok benne, hogy a versenyzk tbbsge ugyanazt mondan, amit n. Valsznleg n vagyok az egyik legtbbet kockztat versenyz, n prblkozom a legbtrabb manverekkel. Az egyenesben lehet is vdekezni, de a fktvon nincs meg ugyanaz a kontroll, ha mr elszntad magad a manverre. s ez a dnt klnbsg.”
gy ltja, nincs sz tlszablyozsrl. „A mlt htvgn n voltam a panaszkod helyzetben. De egy specilis esetrl volt sz, olyasmirl, amirl mr korbban is sokat beszltnk: a fktvon trtn irnyvltsrl, amit nem szabad engedni. Az elmlt vekben gy vlem, laztottak a szablyokon. Tudatosan trekedtnk arra, hogy nagyobb szabadsgunk legyen a versenyzsre, s szerintem sokkal lvezetesebb is gy.”
„Mindig lesznek incidensek, amelyek kapcsn gy rezzk, nem kne engedni ezt, de meg kell hzni a vonalat. Ez teszi izgalmass a sportgat. Ez rzelmeket vlt ki, ahogy legutbb is lthattuk, s ezzel sajt magunkat is adhatjuk. A szurkolkat az vonzza, ahogyan az adott versenyzk versenyeznek s reaglnak. Mindannyian szeretjk a versenyzst. Mindenki nyerni akar, s ha nem sikerl, akkor sem csak kocsikzni akarsz vasrnap dlutn, hanem harcolni, csatzni. Mindig van min javtani, de arra senki sem vgyik, hogy a szablyok olyan szigorak legyenek, hogy mr mindentl tartanunk kelljen. Szerintem most rendben vagyunk” – vlekedett.
Az FIA megvitatja Vettel bntetsnek gyt2016.11.11. 17:05

A Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) versenybri meg fogjk vitatni Sebastian Vettel mexiki bntetsnek gyt, miutn a Ferrari cstrtkn arra krte ket, vizsgljk jra a trtnteket, hiszen „j bizonytkok” kerltek napvilgra az elmlt kt htben.
A ngyszeres vilgbajnok 10 msodperces bntetst kapott, miutn a Mexiki Nagydjra kirendelt versenybrk gy tltk meg, szablytalanul mozgott a fktvon, mikzben vdte a pozcijt Daniel Ricciardval szemben. Tegnap a szvetsg versenyigazgatja, Charlie Whiting is beszlt az gyrl, egyrtelmv tve, a nmet az j szablyok rtelmben megrdemelte a szankcit.
A Ferrari azonban rviddel a cstrtki sajttjkoztat utn a szban forg bntets – s az FIA tletnek – fellvizsglst krte (elssorban a szablyok tisztzsa vgett), mondvn a mexiki htvgt kveten j tnyezk kerltek a napvilgra. Igaz, a csapat arrl nem adott tjkoztatst, egszen pontosan milyen bizonytkokra gondolt.
A Motorsport informcii szerint az FIA eleget tesz a csapat krsnek, s a mexiki htvge versenybrival – Garry Connelly, Silvia Bellot, Danny Sullivan s Jorge Rodriguez – egy telefonos konferencia keretein bell meg fogja vitatni a trtnteket. Ha az illetkesek egyetrtenek abban, hogy a Ferrari ltal tallt „j bizonytkok” meglljk a helyket, az gy tkerl a Brazil Nagydj versenybrinak hatskrbe, s kezdett veszi egy jabb trgyals.
Az FIA versenybri Interlagosban Tim Mayer, Nish Shetty, s a korbbi Forma–1-es versenyz, Mika Salo, valamint egy negyedik, helyi kpvisel. Adott esetben teht nekik kell tvennik az gyet „eldeiktl”, ha a pnteki dlutni megbeszlsen elfogadjk a Ferrari bizonytkait. A vrsk egybknt hivatalos kzlemnykben tbbszr kiemeltk, fknt a szablyokat akarjk tisztzni, abban az esetben is, ha a Mexiki Nagydj eredmnye vltozatlan marad.
Hamilton az els edzs2016.11.11. 17:04

Lewis Hamilton sikert hozta a Brazil Nagydj els szabadedzse – Max Verstappen kz s Nico Rosberg kz keldtt. A kzepes gumikhoz ragaszkod kt Ferrari ppen csak befrt a legjobb tzbe.
Napos idben vltott zldre a lmpa az interlagosi boxutca vgn dleltt. A Brazil Nagydj els szabadedzsn kt kevsb ismers arc is feltnt: Szergej Szirotkin a Renault-nl, Charles Leclerc pedig a Haasnl kapott tesztlehetsget. Mindketten a csapatuktl tvoz versenyzk helyt foglaltk el: elbbi Kevin Magnussen, utbbi Esteban Gutirrez autjt vitte plyra.
A msik Haason Romain Grosjean meg a glrit. A francia most prblta ki elszr a fejvdt, amellyel szp lassan a mezny sszes tagja megismerkedhet. Rajta kvl Kimi Rikknen, Marcus Ericsson s Jolyon Palmer feje fltt is feltnt a bukkeret.
A Mercedesre msfajta furcsasg kerlt fel a dleltt els perceiben: Lewis Hamilton autjnak diffzora mg mr rcsot szereltek, amelyet mostansg egyre tbb istllnl lthatunk felbukkanni az autk bizonyos rszein. Az v vghez kzeledve a mrnkk figyelme egyre jobban megoszlik, s az aktulis felkszls mellett mr a 2017-es munkhoz is elvgeznek bizonyos teszteket. Hamiltonnl emellett mg valami szokatlan volt: a brit Ayrton Senna eltt tiszteleg interlagosi sisakfestsvel.
Az els ideredmnyre j negyed rt kellett vrni – Pascal Wehrlein neve mell kerlt –, aztn szp lassan a tbbiek is megkezdtk az rdemi munkt. Jenson Button, majd Valtteri Bottas llt az lre, aztn jtt Lewis Hamilton, s mg gy is j fl msodpercet adott Bottasnak, hogy autja mg mindig a mrrccsal flszerelve. „Lewis, emlkezz r: maradj tvol a kerkvetktl” – intette vatossgra a britet mrnke.
Nico Rosberg ekzben csapata j els s hts szrnyt tesztelte. A Sky Sports informcii szerint ezek is rszben 2017-et elkszt fejlesztsek, m gy tudjk, a csapat eddig nem volt elgedett velk, s ezrt nem hasznltk mg ket lesben. Rosberg mindenesetre a kzepes keverken 0,4 msodpercre tudta csak megkzelteni csapattrst.
Az edzs lassan csordoglt az els fl rban – de nem annyira, mint Szergej Szirotkin. A GP2 orosz versenyzje a clegyenes fel tartott ppen, amikor Renault-ja egyszeren lelassult. Lendlete arra mg elg volt, hogy a boxutca vgig jusson. „Valami trtnt” – adott nem tl konkrt tmpontot mrnkeinek, miutn furcsa hang hallatszott motorbortsa all. Egyetlen szabadedzse ezzel vget is rt.
Az lcsapatok kzl mindhrom a kzepes gumin kezdte a napot. A Red Bullok produkltak jobb idket, az htrnyuk 0,5, a Ferrarik 0,7 s 1 msodperc krl mozgott a Mercedeshez kpest. Sebastian Vettel blokkols fkezssel, Max Verstappen egy ltvnyos ercssztats megingssal vtette szre magt. A lgyabb gumikon ekkor az els tzben csak a Williams s a McLaren ksrletezett.
A kt Red Bull els etapja vgn 0,2-0,3 msodpercre tudta megkzelteni Hamiltont, akire radsul Rosberg is 0,03 msodpercre zrkzott fel. A pluszgumik ktelez visszaadsnak idejig, azaz 40 perc utn ezzel Hamilton (1:13,157), Rosberg, Ricciardo, Verstappen, Bottas, Massa, Rikknen, Vettel, Kvjat s Button volt az els tz sorrendje.
A rvid sznetben Toto Wolff civil ruhban rkezett meg a helysznre – ksse ellenre annak mr szemtanja lehetett, ahogyan Alonso magnyos krzssel tri meg a csendet a kzepes gumin, majd Bottas mr lgy abroncsokra vltva ugrik Hamilton el az lre. A klnbsg csupn 28 ezred volt kzttk.
A finn persze csak az els volt a sorban. Nem sokkal ksbb Verstappen kezdett replkrbe a srga Pirelliken, s rt el – nmi szlrnyk segtsgvel – egy 1:11,991-es idt; aztn Rosberg zrkzott fel a hollandra 0,134 msodperces htrnnyal. Ricciardo mr kzel 0,4-et kapott csapattrstl. Hamilton csak percekkel ksbb vgott neki a lgygumis krnek, 0,096 msodperccel bizonyult gyorsabbnak Verstappennl, s j 0,2-del bajnoki ellenfelnl. Ezt az idejt pr ht kr utn aztn szinte hajszlpontosan megismtelte ksbb.
Az lmeznybl egyedl a Ferrarik klnckdtek. Vettel ekkor mg mindig a kzepes gumikon krztt, s br 2 ezreddel megelzte a korbban a glrit is plyra viv Kimi Rikknent, tovbbra is a legjobb 10 utols kt helyn szernykedtek. Mint az a finn s versenymrnke beszlgetsbl kiderlt, volt nmi csszs az elzetesen eltervezett programjukban.
Elttk rdekesen alakult a konstruktri 4. helyre hajt kt csapat klnversenye. Bottas s Massa szendvicsknt lelte t a kt Force Indit a 6. s 7. helyen. Ngyk kztt csak 2 tizedmsodperc volt a klnbsg.
„-, -, -, defekt, defekt, jobb hts defekt” – zendtett r Danyiil Kvjat kevesebb mint fl rval a leints eltt rgtnztt ntjra, miutn Toro Rossjrl egy kerkvet utn elkezdett levlni az emltett kzepes abroncs. Az orosz nem volt boldog. „Kaphatunk egy j szettet a Pirellitl a hossz etapra?” „Nem-nem, box-box, Dani!” – rkezett a vlasz.
Az utols tz percbe lpve a Ferrari tovbbra is konokul kitartott a kzepes gumi mellett. S mivel Vettel megtankolt autval hossz etapba kezdett, mr nem is tudtak elmozdulni helykrl. Vettel radsul a hajrban egy keresztbe lls megprdlst is bemutatott a msodik szektor vgn, a lejtn lefel haladva. Ez volt a ngyszeres vilgbajnok dlelttjnek utols rdemi megmozdulsa.
A Red Bullokon s a Mercedeseken velk ellenttben a srga papucsok maradtak fenn az edzs vgig, m a figyelmket mr k is a versenytempra sszpontostottk, gy a sorrendben mr nem trtnt vltozs. A bajnoki eslyei megrzsrt kzd Hamilton ott folytatta, ahol az elz kt htvgn abbahagyta: f ellenfelvel szemben meggyz elnnyel hzta be az els edzst – radsul ezttal Verstappen is kzjk keldtt.
A program a magyar id szerint 17 rakor kezdd msodik szabadedzssel folytatdik Interlagosban – a gyakorlst az M4 Sport s az M4 Sport.hu lben kzvetti.
Brazil Nagydj, 1. szabadedzs – vgeredmny
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:11,895 32
2. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:11,991 +0,096 29
3. Nico Rosberg Mercedes 1:12,125 +0,230 26
4. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:12,371 +0,476 27
5. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:13,129 +1,234 36
6. Sergio Prez Force India-Mercedes 1:13,289 +1,394 31
7. Nico Hlkenberg Force India-Mercedes 1:13,293 +1,398 33
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1:13,318 +1,423 33
9. Sebastian Vettel Ferrari 1:13,567 +1,672 24
10. Kimi Rikknen Ferrari 1:13,569 +1,674 26
11. Carlos Sainz Toro Rosso-Ferrari 1:13,711 +1,816 22
12. Danyiil Kvjat Toro Rosso-Ferrari 1:14,090 +2,195 15
13. Jenson Button McLaren-Honda 1:14,252 +2,357 27
14. Fernando Alonso McLaren-Honda 1:14,296 +2,401 26
15. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:14,507 +2,612 25
16. Felipe Nasr Sauber-Ferrari 1:14,631 +2,736 21
17. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:14,654 +2,759 23
18. Esteban Ocon Manor-Mercedes 1:14,827 +2,932 30
19. Jolyon Palmer Renault 1:14,908 +3,013 32
20. Pascal Wehrlein Manor-Mercedes 1:14,948 +3,053 32
21. Charles Leclerc Haas-Ferrari 1:15,391 +3,496 27
22. Szergej Szirotkin Renault 1:15,800 +3,905 10
Ecclestone: Vettelnek nincs olyan kisugrzsa s ereje, mint Schumachernek2016.11.11. 17:03

Bernie Ecclestone ktelkedik abban, hogy Sebastian Vettelnek sikerl gy kivezetni a vlsgbl a Ferrarit, ahogyan azt Michael Schumacher tette. A versenyz persze mskppen ltja helyzett.
Sebastian Vettelt folyamatosan prhuzamba lltjk Michael Schumacherrel, amita csatlakozott a Ferrarihoz. Ahogy honfitrsnak, gy az feladata is az, hogy vget vessen a csapat hosszabb ideje tart sikertelensgnek – a kezdeti lendletk azonban 2016-ban eltnni ltszik.
Bernie Ecclestone nem biztos abban, hogy Vettel nem vgta-e tl nagy fba a fejszjt. „Neki nincs meg az a kisugrzsa s ereje, mint Michaelnek. Vettel nem Michael – klnleges volt” – rvelt a brit a Bildnek.
Vettel ennek ellenre tovbbra is tretlenl hisz a sikerekben. A cstrtki sajttjkoztatn nekiszegeztk a krdst, relisnak tartja-e, hogy vilgbajnok lesz a vrskkel, amire azonnal rkezett a hatrozott, rezzenstelen arccal kimondott „Igen”. Aztn nmi hatssznet utn indokolt is. „Hogy mirt? Mert sszessgben egy pozitvan gondolkod ember vagyok. s mert ltom, milyen vltozsok trtnnek a Ferrarinl. Ez magabiztoss tesz a jv kapcsn.”
„A csapatvltsom nagy lps volt, s tisztban voltam vele, hogy idre lesz szksgnk. Nyilvn nem vagyok boldog, hogy a 2016-os clunkat nem tudtuk elrni, mert a tavalyi hrom gyzelmnk utn nagyok voltak az elvrsaink. De a clunk tovbbra is a bajnoki gyzelem, s sok minden trtnik jelenleg a csapatnl, ami rvn ersebb vlhatunk. Harcosok vagyunk, azrt vagyunk itt, hogy kzdjnk. A fiknak j tleteik vannak az aut versenykpess ttelre.”
Csapattrsa, Kimi Rikknen azt ugyanakkor elismeri, hogy a csapatnak hatkonyabb kell vlnia. „Minden vben javtani akarunk. Nagyon egyszer: tbb leszorterre s tbb lerre van szksgnk ahhoz, hogy gyorsabb vljunk. Ez nagyon egyszeren hangzik, de sajnos nem az. Az utbbi idben sok mindenre rjttnk, s bzom az embereinkben, akik meg tudjk oldani a problmkat a kvetkez vre. Nincs garancia arra, hogy ersek lesznk, de idn tettnk rte, sok mindent megrtettnk, ezrt magabiztosak lehetnk. Hogy ez elg lesz-e, az mr egy msik krds” – elmlkedett a finn.
Vettel ennl bizakodbb. „Csak id krdse” – mondta, s az elz kt versenyhtvgn mutatott formjukat hozta fel rvknt. Szerinte fejldsk az utbbi idben nyilvnval volt. „Kt j futamunk volt, szval sok pozitvumot magunkkal vihettnk. Kritizlni csak a szombati teljestmnynket lehetett” – utalt arra, hogy ers versenytempjukat Mexikban s Austinban is gyenge rajthelyk miatt nem tudtk jobb eredmnyre vltani.
| |
|
|
|
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Tovbbi informcikrt,s friss hrekrt kvesd a https://www.facebook.com/vettelhungary/ facebook oldalt!
| |
|
A 2021-es versenynaptr
Mjus 23.: Monaci Nagydj, Monte-Carlo
Jnius 6.: Azeri Nagydj, Baku
Jnius 13.: Kanadai Nagydj, Montreal
Jnius 27.: Francia Nagydj, Le Castellet
Jlius 4.: Osztrk Nagydj, Spielberg
Jlius 18.: Brit Nagydj, Silverstone
Augusztus 1.: Magyar Nagydj, Hungaroring
Augusztus 29.: Belga Nagydj, Spa-Francorchamps
Szeptember 5.: Holland Nagydj, Zandvoort
Szeptember 12.: Olasz Nagydj, Monza
Szeptember 26.: Orosz Nagydj, Szocsi
Oktber 3.: Szingapri Nagydj, Szingapr
Oktber 10.: Japn Nagydj, Szuzuka
Oktber 24.: Egyeslt llamok Nagydja, Austin
Oktber 31.: Mexiki Nagydj, Mexikvros
November 7.: Brazil Nagydj, Sao Paulo
November 21.: Ausztrl Nagydj, Melbourne
December 5.: Szad-Arbiai Nagydj, Dzsidda
December 12.: Abu-Dzabi Nagydj, Abu-Dzabi
| |
|
|