Sebastian Vettel neve mell kerlt a nap leggyorsabb versenykre Mexikban. A nmet versenyz rg nem ltott elgedettsggel beszlt napjukrl – de eslyeik kapcsn nem ltatja magt.
Mindssze kt aut szguldott krbe 1 perc 20 msodperces idn bell a mexiki versenyplyn – s az egyik nem Mercedes volt! Sebastian Vettel 0,004 msodperces elnnyel hzta be a msodik szabadedzst Lewis Hamilton eltt, s ezzel nmi meglepetst okozott.
Tny, a Mercedesek idmrs szimulcija nem volt tkletes s sima, versenytempjuk pedig mg mindig ersebbnek tnt az olaszoknl, radsul ezen a tren a Red Bull sem volt messze tlk. m a Ferrari kezdse ettl mg biztatnak tnt. „Mg csak pntek van, Lewis kre pedig nem tnt valami jnak. Szerintem ennl tbbre kpesek” – rtkelt a ngyszeres bajnok a Sky Sportsnak. „A holnapot illeten realistnak kell lennnk. Ha ez lesz az eredmny, termszetesen elfogadjuk! De magunkkal kell foglalkoznunk. Nagyon j napunk volt, s ezt nem az eredmny, hanem az rzs miatt mondom.”
„J volt a tempnk. Nemcsak egy krn, hanem minden krn, a hosszabb etapokon is. s semmilyen problmnk sem volt ma. Vgig nmagunk eltt jrtunk egy lpssel, ami nagyon j eljel. Nagyon j nap volt!”
Csapattrsa, Kimi Rikknen nem volt ennyire lelkes. A finn ezttal kzel fl msodpercet kapott Vetteltl, valamennyi szektorban lassabb volt nla, s a negyedik pozci jutott neki. Radsul a forgalommal is meggylt a baja. „Rendben volt, de semmi klns” – mondta egykedven a leints utn. „Sok dologgal kell foglalkoznunk, mint minden pntek utn, s remnykednk, hogy holnap az j gumikon ennl kicsit tbbre megynk majd.”
„Az aut ma rendben volt. Megltjuk, mi lesz holnap, egyelre nehz megmondani, pontosan hogy is llunk. Az biztos, hogy nem volt rossz, de mg korai tletet mondani” – fogalmazott a finn.
Nem tudta megelzni a kt Mercedes Sebastian Vettelt a msodik szabadedzsen – a Ferrari versenyzje 4 ezredmsodperces elnnyel nyerte a dlutnt Lewis Hamilton s Nico Rosberg eltt!
A dleltti hvs id utn dlutnra 20 Celsius-fok fl kszott a hmr higanyszla Mexikban. Az g ugyan mg mindig felhs volt, de a fogadtats jval melegebb az els msfl rnl – a hangulatos stadionrsz leltin mr jval nagyobb tmeg foglalt helyet.
A msodik szabadedzs els perceiben mris aktvnak mutatkozott a Ferrari. Kimi Rikknen a lgy, Sebastian Vettel pedig a kzepes gumin kezdte a krzst. A finn 1:22,0-s idvel llt az lre, csapattrsa 0,8 msodperccel volt lassabb nla. „Szenvedek a bemelegtssel, mindenhol hinyzik a tapads” – jelezte Vettel a rdin, utalva arra, hogy a gumiknak ezttal sincs sokkal knnyebb dolguk, mint az els 90 percben. A kvetkez krre aztn mr bemelegedhettek a fehr oldalfal Pirellik – azokon 5 szzaddal gyorsabb krt futott Rikknennl.
Hamar megkezdte a munkt Max Verstappen is, akinek dleltt gondjai voltak a tlhevl hts fkjeivel. A holland emiatt kzel az edzs felt elvesztegette – ezt igyekezett ptolni a kzepes gumin kezdett etapjval. A Ferrarik tempjtl azonban 0,8 msodperccel elmaradt.
Tz perc sem telt el, amikor a Mercedes elszr a plyra hajtott. Lewis Hamiltonk a boxutca vgn rajtgyakorlattal indtottak – a brit aztn a lgy gumin 1:20,362-es idvel nyitott, ami mris 0,6 msodperccel gyorsabb volt dleltti legjobbjnl. Nico Rosberg ekzben a kzepes gumikat prblgatta, de nem tnt rajta tl elgedettnek. Blokkols fkezst is bemutatott, s 1,2 msodperccel volt lassabb csapattrsnl.
A versenyzk dolga alaposan meggylt a csszs plyval. Sergio Prez s Felipe Nasr is megprdlt egyszer, blokkols fkezst lthattunk Fernando Alonstl, Jenson Buttontl, kisebb kicsszst Daniel Ricciardtl – Lewis Hamiltontl pedig egy nagyot. A cmvd gyors kre utn csnyn elfkezte magt az els kanyarban, hatalmas fst ksretben elhagyta a plyt, s mg a fvet is megltogatta. „Ennek a guminak annyi” – kzlte csapatval.
Fl ra sem telt el, a Ferrarival Vettel mr a szuperlgy gumin merszkedett el. Az els szektorban 0,2, a msodikban 0,1 msodpercet hozott Hamiltonon, a clban pedig a htvgn elsknt 1:20-on belli idt teljestett: 1:19,790-es kre kzel 0,6 msodperccel volt jobb Hamilton lgy gumis krnl, s kzel 0,5 msodperccel Rikknen ksbbi szuperlgyas krnl. rdekessg, hogy a Ferrari mg a legpuhbb abronccsal is kt bemelegt krt teljestett valdi gyors kre eltt.
A kzvetlen ellenfeleik viszont mg csak ezutn kvetkeztek. Rosberg a msodik szektorban mg a leggyorsabb volt, de gyenge utols szektort teljestett, melyben tbb mint fl msodpercet vesztett, s csak egy 1:20,406 msodperces krt produklt. Meglepetsre az ugyancsak csszkl Hamilton sem tudta letasztani Vettelt az lrl – t csupn 0,013 msodperc vlasztotta el a nmettl, pedig az els szakaszban mindenkinl gyorsabb volt. A kt Red Bull ekzben tisztes tvolsgbl, 0,7 s 0,8 msodperces htrnybl figyelte a trtnseket.
Hamilton mg egyszer nekiveselkedett az idmrs szimulcinak, m kre eltt a forgalomra panaszkodott. Csapata kzlte vele, hogy nincs sok ideje, mivel meg kell kezdeni a hossz etapokat. Vgl sikerlt javtania, de mg gy is 4 ezredmsodperc hinyzott neki Vettelhez kpest.
Az edzs felhez rkezve ezzel Vettel, Hamilton, Rosberg, Rikknen, Ricciardo, Hlkenberg, Verstappen, Bottas, Sainz, Alonso sorrend alakult ki a top 10-ben. Romain Grosjean neve mellett nem llt krid. A Haas mr az installcis kr utn hibt szlelt a hibridrendszerben, a francia dlutn gy semmittevsre krhoztatott. Csak az edzs utols flrjban trt vissza a plyra.
Az edzs utols 40 perce mr a hossz etapok volt. A Mercedes kt versenyzje szupetlgy gumikon vgott neki, de eltte mg mindketten elvgeztek egy rajtgyakorlatot is. „A rajt igazn jl sikerlt” – rtkelt Hamilton. „Egy jat kne csinlni” – elgedetlenkedett Rosberg.
Ami a versenyszimulcikat illeti, a rsztvevk kt dologra panaszkodtak legtbbet: a gumikopsra s a forgalomra. Rosberg 8 krt teljestett a szuperlgy keverken, amikor besrsdtt eltte a mezny. Hosszas egyeztets kvetkezett a csapattal arrl, hogy mennyire is vegyen vissza, idi pedig igencsak hullmzv vltak. Vettel ezzel szemben jval egyszerbben intzte el a forgalom problmjt: „Micsoda idita!” – minstette az t nem elenged Fernando Alonst…
Csapattrsnl is rdekes prbeszd fltani lehettnk. „Inkbb gyakorlom a rajtokat, mint hogy csak krzgessek itt, mert ennek semmi rtelme. Ha szeretntek, folytatom a krzst, de ennek nulla a haszna… Legalbbis szmomra” – mondta a teljesen „lejrt” szuperlgy gumikon Rikknen a csapatnak.
A leints pillanatban Danyiil Kvjat Toro Rossja mg megadta magt. Csapata azt krte az orosztl, azonnal lltsa le motorjt.
A msodik szabadedzs teht nmi meglepetsre Ferrari-sikert hozott. Vettelt s Rikknent a kt Mercedes, Ricciardt s Verstappent Nico Hlkenberg vlasztotta szt egymstl, mgttk pedig Valtteri Bottas, Carlos Sainz s Fernando Alonso alkotta a top 10-et. A mexiki htvge programja szombaton a magyar id szerint 17 rakor kezdd 3. szabadedzssel folytatdik. Az idmr edzs 20 rakor rajtol – az M4 Sport s az M4 Sport.hu 19:45-s msorkezdssel lben kzvetti.
A zsinrban ngy vilgbajnoki cmet nyer Sebastian Vettel szerint akrhonnan is nzzk, a gyakorlatban mindig az len llni a legjobb.
„A legfontosabb, hogy tisztn tartsd a fejed, s ne gondolkodj tl sokat. Az ember nyilvn mindig llovas lenne, mert gy jobbak az eslyei. Nem gondolnm, hogy htul lenni elnyt jelentene. ldzknt pontosan tudod, hogy mi a dolgod. Akkor mr csak az szmt, hogy hozd a sajt teljestmnyed” – vlekedett.
S hogy kit jsol befutnak? „Lewis az eddigi sikerei utn mg mindig brmire kpes lehet. Nico idn egy szinten ll vele, szval nem kell aggdnia. Nmet szempontbl j lenne, ha sikerlne Nicnak. De szintn szlva nem igazn rdekel ez, mi csak magunkkal foglalkozunk a Ferrarinl.”
Minimlis, mgis csalka elnnyel nyerte Lewis Hamilton a Mexiki Nagydj els szabadedzst. A legkemnyebb keverken is gyorsabbnak bizonyult a lgy gumit hasznl Ferrariknl, mikzben Nico Rosberg csak 7. lett. A Red Bullt fkproblma htrltatta, egyszer a piros zszl is lendlt.
Kabtjukba burkolz, de fzsan is lelkes szurkolk, bors g s mindssze 11 Celsius-fokos hmrsklet fogata a meznyt pntek dleltt Mexikban. Az els szabadedzsnek t aut is glrival flszerelkezve vgott neki. Sergio Prez mr sokadszor, Felipe Massa, Kevin Magnussen, Felipe Nasr s Pascal Wehrlein viszont most elszr mrhette fel a fejvd vezetsre gyakorolt hatst.
Aligha a fejvdnek ksznhet, hogy Wehrlein mr installcis krben bemutatta els kicsszst. „A plya elgg csszs” – llaptotta meg Esteban Gutirrez. „Elg nagy port ltok az egyenesekben” – nevezte meg a szintn hazai sznekben versenyz Sergio Prez a csszkls egyik okt. Valban szokatlan ltvnyt jelentett, hogy az autk ritka esfggnyhz hasonl porfggnyt hztak maguk mgtt. De az igencsak hvs id sem segtett a helyzeten.
E krlmnyek nem is motivltk szorgos munkra a meznyt. Az els mrt krre negyed rt kellett vrni, Esteban Ocon nevhez fzdtt (1:28,842), aztn jtt a nagy blokkolssal kezd Fernando Alonso, s az lre llt, majd Kevin Magnussen is teljestett egy (2 msodperccel lassabb) mrt krt a glrival.
Az els flra vgn az lcsapatok is verseny zemmdba kapcsoltak. Nico Rosberg s Lewis Hamilton is a lgy gumin kezdett – mgpedig hosszabb etapokkal. A brit mr a felvezet krben arra panaszkodott, hogy kormnya nem jelzi, hnyas sebessgi fokozatban van, e problmja viszont ksbb megolddott. Rosberg msodik mrt krn vette t a vezetst egy 1:22,7-es idvel, Hamilton harmadik nekifutsra mr 1:21,9-nl jrt, aztn fokozatosan javtottak: a brit 1:21,6-nl, Rosberg 1:21,8-nl llt meg.
A krzs pedig 34 perccel a kezds utn… Felipe Nasr pp a glrival indult neki egy gyors krnek, m az egyik kanyar kls vn lv kerkvetkn thajtva pr mterrel ksbb egyszeren letrt a fl els szrnya. A plyra kerlt trmelk miatt azonnal lendlt a piros zszl.
A sorrend ekkor Hamilton, Rosberg, Prez, Bottas, Verstappen, Ricciardo s Vettel volt. A Force India szuperlgy gumijnak ksznheten kerlt ennyire elkel helyre, mg a Red Bull s a Ferrari a lgy Pirellikkel kezdte a munkt. A vrs aut orra al egybknt ismt flkerlt a Red Bulltl tvett, „Batman-szrnynak” hvott lgterel elem, amely egy hete egy kerkvetn ugyancsak letrt Sebastian Vettel autjrl, s lettte az egyik visszapillantt.
A krzs nem egszen 10 perc sznet utn folytatdhatott. A kt Williams egybl fel is zrkzott a 3-4. helyre. Valtteri Bottask 8 ponttal llnak a Force India mgtt, s Mexikban abban bznak, hogy a hossz egyenesek segtsgvel jra ellenfelk el kerlhetnek az ersorrendben.
Max Verstappennek hamar vissza kellett trnie a boxba. Hts fkjei olyannyira tlmelegedtek, hogy a szerelk mg a garzs eltt lekaptk a kerekeket, s poroltval vettk elejt a tznek. A hollandot ki is vontk a forgalombl: autjt sztszedtk, s kiderlt, hogy hts fkjei csnyn meggtek. Verstappen ezzel be is fejezte a dleltti munkt.
Ez id alatt a Mercedesek a kzepes gumin folytattk a krzst. Mindketten javtottak lgy gumis legjobbjukhoz kpest, Hamilton pedig t is trte az 1:21-es hatrt, s 1:20,914-es idejvel mris hat tizeddel tlszrnyalta a tavalyi pnteki legjobb ideredmnyt.
Miutn a fkezskor vibrcira panaszkod Rosberg jabb javts nlkl a boxba hajtott, nem sokkal ksbb mr csak a 6. helyen llt. A kt Force India a szuperlgy, Bottas s a Hamiltonra 0,079 msodpercre felzrkz Vettel a lgy gumikkal kerlt el. Kicsit ksbb pedig Kimi Rikknen is flzrkzott csapattrsa mg.
A kt McLaren egyiknek sem sikerlt a legjobb tzbe kerlnie, Jenson Buttonnek viszont arra volt ideje, hogy a biztonsg miatt aggdjon. „Egy plyabr a falon bell ll a hetes eltt” – figyelmeztette az FIA-t.
Massa a hts kerekek blokkolsra, Rikknen a forgalomra, Grosjean erteljes alulkormnyzsra panaszkodott a hajrban, Button pedig sok trshoz hasonlan vibrcit rzett – az eredmny viszont az lmeznyben mr nem vltozott. A legjobb tzben a kt Mercedes, Ferrari, Red Bull, Force India s Williams mellett Danyiil Kvjat volt a kakukktojs. A McLarenek kzl a gyorsabb Fernando Alonso is csak a 16. helyig jutott.
Folytats magyar id szerint 21 rakor a msodik szabadedzssel.
Tiszteletlensg azt lltani, hogy a Ferrari mindent elrontott idn. Sebastian Vettel nem tagadja, hogy idn alulmltk vrakozsaikat, de szerinte ettl mg nem szabad lejjebb venni a lcet 2017-re.
„De az vnek mg nincs vge” – szaktotta flbe Sebastian Vettel az egyik nmet jsgrt, miutn megemltette, j esllyel gyzelem nlkl zrjk 2016-ot a Ferrarival. „Nmet optimizmus…” – tette mg hozz. maga bizonyra a szablyt erst kivtel lehet: az utbbi htvgi legalbbis rendre azzal indulnak, hogy kijelenti, tovbbra sem tett mg le arrl, hogy nyerjen egy versenyt.
A Ferrari azonban idn erre nerbl nem kpes, s a csapat clja egyltaln nem ez volt. Vettel szerint azonban az idei clok el nem rse mg nem jelenti azt, hogy 2017-nek kevsb ambicizusan kell nekivgniuk. „Termszetes, ha magasak az elvrsok. A Ferraritl gyzelmeket vrnak, ezrt jvre sem engedhetjk albb. j szablyok jnnek, lehetnek meglepetsek. Termszetesen remlem, hogy mi lesznk ell.”
„Tavaly sok minden trtnt a Ferrarinl. Az rkezsem eltt nem volt mindig nagy a nyugalom. De idt kell adni arra, hogy minden snre kerljn. A kzvetlen rivlisaink nagyon magasra teszik a lcet. Az nem igaz, hogy mindent rosszul csinltunk. Nem tisztelnek elgg minket azok, akik gy lltjk be. Egyszeren jobbak voltak az ellenfelek. Ez ms sportgakban is gy megy. A veresg rsze a sportnak.”
„Nem tagadhatom a tnyt, hogy ezek nem j eredmnyek. Erre nincs mentsg, de kzben sok munka folyik a gyrban. Sok minden megvltozott, amita megrkeztem, hogy jobb legyen a helyzetnk, de az F1-ben sajnos nem lehet egy gombnyomsra nem lehet eredmnyeket hozni a plyn. Az emberek kemny munkjra van szksg, s mindig az utols versenyed alapjn tlnek meg. Ez hozztartozik. Komoly cljaink vannak, s ha nem tudjuk elrni ket, akkor csaldottak vagyunk. De mit mondtam, sokat tesznk azrt, hogy megprbljunk vltoztatni ezen.”
Vettel tovbbra is lltja, csapata fejldik. „Mr akkor is elg magas szinten voltunk, amikor megrkeztem, de azta javultunk. Jvre mg tovbb szeretnnk javulni, mindent a helyre tenni, igazi csapatknt egyttmkdni, mert sok embernk, ers, okos s intelligens embernk van, akiknek egytt kell mkdnik ahhoz, hogy a projekt is mkdjn. Idn sikerlt sokkal jobban megrtennk az autt, ami a jvben a segtsgnkre lesz. Hogy a szablyvltozsok mennyit vltoztatnak? Ez a tbbiektl is fgg. Majd kiderl, kik llnak el okos megoldsokkal. Mi is prblkozunk dolgokkal, megltjuk, hogy mire jutunk” – tekintett elre.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.