Nem tart attl Sebastian Vettel, hogy korbbi technikai igazgatjuk, James Allison v kzbeni tvozsa rossz hatssal lesz a Ferrari 2017-es eslyeire.
Amikor a Scuderia a Nmet Nagydj eltt bejelentette, hogy James Allison azonnal hatllyal elhagyja Maranellt, a vrsk mr javban dolgoztak a kvetkez vi projektjkn. Az j aut alapjait mg a brit mrnk rakta le, s br azta a helybe lp Mattia Binotto komolyabb tszervezseket hajtott vgre a gyrban, olasz forrsok szerint a 2017-es aut munklatait nem kezdtk jra, csak folytattk a megkezdett programot.
Jock Clear vezet mrnk a kzelmltban gy fogalmazott, „dolgoznak az Allison tvozsval keletkezett hiny kitltsn”, Sebastian Vettel azonban hiszi, hogy az v kzben trtnt csernek semmilyen kihatsa nem lesz versenykpessgkre. „A jv vi autn mr nagyon korn elkezdtnk dolgozni, mivel teljesen ms, mint a mostani. v elejn eltartott egy darabig, mire tisztzdott, mik is lesznek a szablyok jvre. De ez nem csak egyetlen szemlyen mlik – mg ha a csapat szmra nem is volt knny, hogy James mr nincs itt” – nyilatkozta a ngyszeres bajnok.
„El lehet kpzelni, hogy milyen hatsa volt a csapatra kulcsemberknt. De ez mgsem hatott arra a jvt clz munkra, ami a sznfalak mgtt zajlott. A gyrban a jv v kapcsn megvan a konkrt tervnk, mr hossz ideje ezt kvetjk.”
Sokan persze ktkedve figyelik, mi trtnik a vrsknl. Allisonra eddig a csapat sikereinek zlogaknt tekintettek, kivlsval pedig nem ltni, ki tudn kivezetni a grdt a gdrbl, amelybe idn kerlt. 2016 rszben azrt is csalds szmukra, mert az elrt eredmnyeknl jval magasabb elvrsokkal vgtak neki az idnynek – cljaik azonban a kvetkez vre sem mdosultak.
Vettel szerint a vgyott sikerek elrshez csupn nmi idre van szksgk. „A cljaink egyrtelmek, s az is, hogy mg nem rtk el ket. Mi vagyunk az elsk, akik magunkat kritizljuk. Sem hatridt nem tudok adni, sem gretet nem tudok tenni, hiszen minden attl is fgg, hogy a tbbiek mit csinlnak, de abban biztos vagyok, hogy j ton jrunk” – fogalmazott a nmet.
Vettel tudja, hogy sokat mr nem vrhat csapattl idn, gy most abban remnykedik, hogy 2017-re a Ferrari kitall valamit, amivel visszatrhetnek a mezny lre. Azonban egyelre a jelenlegi helyzetet kell rtkelni, kezdve az Amerikai GP-vel.
Suzukhoz kpest gy tnik, visszalptetek.
“Szerintem fair azt mondani, hogy a plya egyes rszei hasonlak Suzukhoz, de azt is kijelenthetjk, hogy nem voltunk olyan versenykpesek, mint Japnban. sszessgben egy nehz htvgt zrtunk. A versenyen sokkal versenykpesebbek voltunk, mint az idmrn, de nem annyira, mint remltk. Vannak tleteink, hogy mi trtnhetett, hiszen mr a szezon elejn rjttnk, hogy az aut bizonyos krlmnyek kztt nem gy viselkedik, ahogy kellene. Ezen mr dolgozunk, elre is lptnk, de mg mindig sok munka ll elttnk.”
Mi trtnt az els kanyarban a rajt utn?
“Szerencss voltam, mert az autm nem srlt meg. A mgttem halad kt aut egymssal csatzott, majd egy koccanst hallottam htul. A vgn minden jl alakult.”
Nzzk 2017-et. Hogy lltok a jv vi autval?
“Szerintem a 2017-es autk dizjnja mindenkinek nagy kihvst jelent, hiszen egy vadi j jrgny lesz az j szablyok miatt. Egy csoport mr elkezdett dolgozni az j autn, de mg mindig nem knny megemszteni James Allison tvozst, ha a csapatban betlttt szerept tartjuk szem eltt.”
“Azt mondjuk nem gondolom, hogy ez nagy hatssal lenne a projektre, ami az j autval zajlik. A szezon sorn voltak mr j s rossz pillanataink is: ez a jtk rsze, de nem szabad, hogy gy eltereljk a figyelmnket az igazn fontos dolgokrl, amik elre tudnak vinni minket.
De mi az rzsed?
“Szerintem a dolgok folyton javulnak, mr majdnem kt ve vagyok a csapat rsze, s a dolgok most sokkal jobbak, mint ezeltt. Nyilvnvalan j lenne, ha azonnal nagyszer eredmnyeket szereznnk, de nem Mickey egr s Donald kacsa ellen versenyznk, hanem igazn profi istllk ellen. Nem ott tartunk, ahol szeretnnk, s szerintem elssorban mi magunk is megfogalmazhatunk kritikkat, de elg magabiztosan kijelenthetem, hogy a dolgok jl alakulnak. Egy dtumot nem tudok megnevezni, vagy grni, hiszen a rivlisoktl is sok minden fgg. Azonban elg biztos vagyok benne, hogy j irnyba haladunk.”
Br Sebastian Vettel sszessgben elgedett volt Austinban megszerzett 4. helyvel, csapatt ezttal sem kerltk el a problmk. A verseny kzepn a nmet majdnem „eldobta” Ferrarijt…
Austinban Kimi Rikknen egy elhibzott kerkcsere miatt volt knytelen fladni a versenyt, Sebastian Vettel pedig a futam kzepn rakonctlankod hts szrnya miatt lassult le kiss. Egyszer majdnem ki is replt a plyrl. Mr csak ez hinyzott volna a vrsknek.
Riccardo Adami versenymrnk a 37. krben szlt a rdin: „Nmi htsszrny-kihagysod van.” Vettelnek nem jtt be az eufemizmus. „Ha! Nmi? J vicc!” – vlaszolt ironikusan.
Mint kiderlt, valjban egsz futam alatt bizonytalanul mkdtt a hts lgterelje, ami idnknt leszorter-vesztssel jrt. Ennek volt ksznhet, hogy Vettel a gyors 5-s balkanyarban egy pillanatra keresztbe llt 230-as tempnl. „Elg bszke voltam, hogy meg tudtam fogni ott az autt. Erteljesen keresztbe llt, nagyon gyorsan kellett korriglnom” – nyilatkozta a nmet.
Aztn elrulta: nem sokkal ksbb a kivettn nzte vgig meleg pillanatt. „De csak rvid ideig tudtam nzni. Mr jtt a kvetkez kanyar…” – mondta.
A Ferrari magyarzata szerint egy gumidarabka okozta a hts szrny bizonytalansgt. „Egy gumidarab ragadt a hts szrnyra, ami zavart keltett a lgramlatokban. Amikor a vgn kijtt a boxba, megtiszttottuk a szrnyt, hogy tudjuk, biztosan ez volt a gond, s utna mr minden tkletesen mkdtt” – nyilatkozta Maurizio Arrivabene, utalva az elzetesen be nem tervezett harmadik kerkcserre, mely utn Vettel megfutotta a verseny leggyorsabb krt.
Az Auto Motor und Sport ugyanakkor megjegyezte: Vettel autjn vasrnap msfajta hts szrny volt, mint Rikknenn, s az jts taln tlsgosan rzkeny volt az austini szeles idre.
Sebastian Vettel gy rzi, a virtulis biztonsgi auts fzis jobb idztsvel akr mg a dobogrt is harcba szllhatott volna Daniel Ricciardval.
A ngyszeres vilgbajnok az lmeznybl a legtovbb, egszen a 14. krnek vgig hzta a szuperlgy gumikon. Mikzben a szintn ezen a keverken rajtol Daniel Ricciardo mr a 8. kr vgn a boxba hajtott, Sebastian Vettel prblta elnyjtani els etapjt, mert csakis gy gyakorolhatott nyomst az eltte haladkra. Azt remlte, hogy ebbl a hajrban profitl majd.
Msodik killst aztn Max Verstappen kivdekezse miatt a tervezettnl elrbb hoztk. Akkor mg nem tudtk, hogy olyan aut ellen vdekeznek, amely a kvetkez krben lelassul, majd nem sokkal ksbb le is ll…
„A stratgia tern megprblkoztunk valami mssal, ami vgl nem gy jtt ki, mivel Maxnak gondjai voltak. Ezt kveten a taktiknk mr nem gy mkdtt, ahogyan a vgn kellett volna. De azt senki sem tudhatja elre, hogy valaki llva marad az egyik krben. Kt kr, s tz msodpercet lehetett volna sprolni a virtulis biztonsgi autval, amivel pedig Daniel ellen mehettnk volna a dobogrt” – kesergett az RTL-nek Vettel, utalva arra, hogy szerencssebb ellenfelei gyesen sproltak idt a figyelmeztet jelzs ideje alatt megejtett kerkcserjkkel.
Rikknen killsa eltt Vettel frissebb abroncsain felzrkzott csapattrsra, m megelzni nem tudta. Csapatutasts sem rkezett. A krdsre, hiba volt-e hagyni, hogy Rikknen feltartsa t, elmondta: „Nem. mindenkpp kszkdtt a gumijval, vissza is esett az lmeznyhz kpest. Az a csoport elg korn killt, mi ezrt gy dntttnk, hogy inkbb hosszabb ideig kint maradunk. Frissebb gumink volt aztn, nyolc tizeddel voltam gyorsabb krnknt, s amikor killt, nagyon kzel voltunk. Szval meg is tudtam volna elzni.”
Vettelt a rajt utni els kanyaros agresszivitsa miatt az els krben kies Nico Hlkenberg brlta. Honfitrsa azutn tkztt Valtteri Bottasnak, hogy autjt meglkte a Ferrari. Vettel a kanyar kzepn egyszeren rzrta az ajtt a Force Indira. „Nem vettem szre” – mondta Vettel. „Elre figyeltem, a fkre lptem, mellettem pedig senki sem volt. Aztn reztem az tst. Szerencsre az autm nem srlt meg, gy folytatni tudtam a versenyt.”
A Ferrari versenyzje a dobogrl ezttal is lemaradt. Az vigasztalta, hogy legalbb versenykpesebbek voltak, mint szombaton. „Az autm viselkedsvel nagyon elgedett voltam – fleg a tegnaphoz viszonytva volt sokkal jobb, amikor egy msodperc volt a htrnyunk. Tudtuk, hogy nehz lesz, de mgis egsz jl tartottuk a lpst mindkt autnkkal. A htvgn tanultunk is pr dolgot, ami pozitvum. A verseny nagy rszben azonos krket tudtunk autzni a Red Bull-lal, pr krben mg gyorsabbak is voltunk nluk. Csak azt sajnlom, hogy nem tudtunk mindkt autval clba rni” – fogalmazott.
Mindssze egy krig tartott Nico Hlkenberg Amerikai Nagydja, miutn rajtbalesetbe keveredett. Sebastian Vettelt hibztatta tkzskrt.
A Ferrarik mgl, a 7. helyrl rajtol Force India-versenyz mr az els kanyarban szortba kerlt. Sebastian Vettel Ferrarija ttte meg autja elejt, aztn egyenesen Valtteri Bottasnak csapdott. A srls miatt a kr vgn a boxba hajtott, ahonnan viszont mr nem trt vissza.
„Az els kanyarban egyszeren elfogyott ellem a terlet. Sebastian s Valtteri szendvicsbe kerltem” – nyilatkozta a nmet az RTL-nek. „Meg kell mondjam, Sebastian a kanyar cscspontjra igencsak agresszven fordult r. Nem hagyott nekem sok helyet. Kvl szerintem lett volna mg helye, nem tudom, hogy egyltaln akarta-e hasznlni. Valjban sehov sem tudtam menni, mert bell is volt mellettem egy aut. Elgg balszerencss voltam.”
Hlkenberggel Szingapr ta mr msodszor esik meg, hogy a rajt utn bcszni knyszerl. „Egyszeren idegest s nagyon-nagyon bosszant, hogy egsz htvgn dolgozik az ember, s jl munkt vgez, erre a versenynek mr ilyen gyorsan vge, mikzben semmi rosszat nem tett. De ilyesmi megesik a versenyzsben.”
Kiesse mr csak azrt is fj a Force India szmra, mert Hlkenbergnek j eslye lett volna a Williamsek eltt clba rni. A bajnoksgban minden pont jl jtt volna nekik a grove-iak ellen. „Ha ell semmi nem trtnt volna, a hetedik hely a mink lehetett volna. Idn mr gyakran lthattuk ezt, s szerintem most is sikerlt volna.”
Az FIA egybknt a verseny alatt csak Hlkenberg s Bottas esett vizsglta, m szablytalansgot nem fedezett fl, Vettel pedig nem keveredett gyanba. A krdsre, vlt-e majd pr szt Vettellel, Hlkenberg csak annyit felelt: „Megltjuk…”
Lewis Hamilton rajt-cl gyzelemmel cskkentette htrnyt a bajnoksgban – sorozatban harmadszor nyert Austinban! Nico Rosberg els krs pozcivesztse utn megmentette a msodik helyet – Daniel Ricciardo lett a harmadik. Max Verstappen s Kimi Rikknen kerkcserje is balul slt el, mindketten kiestek.
A vilgbajnoki cmvd Lewis Hamilton nyerte a Forma-1-es Amerikai Nagydjat, megelzve csapattrst, az llovas Nico Rosberget. A dobog legals fokra Daniel Ricciardo llhatott fel.
Hamilton a pole pozcibl vghatott neki az 56 krs austini versenynek, mg mellle Nico Rosberg vrhatta a piros lmpk kialvst. Hamilton a start utn megrizte a vezetst, Rosberg azonban pozcit vesztett Ricciardval szemben, mg Kimi Rikknen Max Verstappen el kerlt.
Az els kanyarban nem trtnt baleset, nem sokkal ksbb azonban Sergio Prez autjt htulrl eltallta Daniil Kvyat, akit ksbb 10 msodperces bntetssel sjtottak emiatt.
Sebas
Miutn Ricciardo a szuperlgy gumikkal vgott neki a versenynek, krkn t tartani tudta Hamilton tempjt, aki a lgy abroncsokkal rajtolt az Amerikai Nagydjon.
Ricciardo s Rikknen az lbolybl egyszerre rkeztek meg a bokszba, nem sokkal ksbb pedig rkezett a kt Mercedes, valamint Sebastian Vettel is, aki nhny krre tvette a vezetst.
Miut Rosberg a kzepes abroncsokat kapta a msodik etapra, a mgtte rkez Verstappen elkezdett kzeledni fel, a holland azonban vgl nem tudott elzni, st: msodik killsra rkezett, csapata azonban nem vrta t, gy rtkes msodperceket vesztett a bokszban.
„Azt hittem, vrtok engem a bokszban, bocsnat” – mondta a holland a rdin, elismerve hibjt, amirt nem jelzett csapatnak, hogy rkezik.
Verstappen vesszfutsa ezzel korntsem rt vget, nem sokkal ksbb ugyanis lelassult a plyn, s vlheten motorhiba miatt feladni knyszerlt a futamot. A virtulis biztonsgi auts idszakot kihasznlva tbben azonnal rkeztek a bokszba. A sors furcsa fintora, hogy Verstappen kiessvel csapattrsa, Daniel Ricciardo vesztett pozcit Rosberggel szemben.
Nhny krrel ksbb Kimi Rikknen is megrkezett a bokszba, a Ferrari szereli azonban nem rgztettk megfelelen autjnak egyik kerekt, gy a finn versenye is vget rt.
A verseny utols harmadban Lewis Hamilton knyelmes elnyt autzott ki csapattrsval, Nico Rosberggel szemben, s az Amerikai Nagydjon 50. F1-es futamgyzelmt szerezte, ezzel 26 pontra cskkentette htrnyt az sszetettben.
A harmadik helyen Daniel Ricciardo rt clba a Red Bull-lal, mg a ngyszeres vilgbajnok Sebastian Vettel negyedik lett.
Minden dicsret megilleti a Toro Rosso ifj tehetsgt, Carlos Sainzot, aki pards teljestmnyt nyjtva a hatodik pozciban rt clba – t az utols krben elzte meg a mclarenes Fernando Alonso. Mgttk Felipe Massa s Sergio Prez lt clba, a Williams brazilja 2 krrel a leints eltt defektet kapott – vlheten az Alonsval trtnt koccans kvetkeztben – m megtartotta pozcijt.
A legjobb tzben Jenson Button, illetve Romain Grosjean zrt mg – a Haas csapata teht hazai kznsge eltt pontot tudott szerezni.
A Forma-1-es vilgbajnoki sorozat jv htvgn folytatdik a Mexiki Nagydjjal.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.