Szerda dleltt a Manor hivatalosan is bejelentette, Esteban Ocon veszi t Rio Haryanto helyt a 2016-os szezon msodik felben, a csapattl azonban az indonz piltknak sem kell mindenkppen tvoznia: felajnlottk neki, tltse be a tesztversenyzi posztot.
Hossz ideje cikkeztek mr arrl, hogy Indonzia els Forma–1-es piltja a nyri sznet utn elvesztheti versenyzi lst, ha nem tall j tmogatkat, szerzdse ugyanis csak az v els felre vonatkozott. A Manor tbbszr elmondta, trelmes piltjval, Haryanto azonban nem tudta sszeszedni a szksges szponzori pnzeket, gy sorsa immron „hivatalosan” is megpecsteldtt.
Az istll dleltt egy hivatalos kzlemnyben tudatta a nyilvnossggal, hogy az indonz „nem teljestette a szerzdsben foglalt ktelessgeit”, gy az v msodik felben mr nem vehet rszt a versenyeken, tesztpiltaknt viszont szmtanak r. „Rio a csapatunk nagyra becslt tagja volt janur ta, a menedzsmentje azonban jelezte, nehzsgek addtak a ktelezettsgek teljestsvel” – idzte a kommnik a csapat versenyigazgatjt, Dave Ryant.
„A mgtte ll csapat s az indonz szponzorok nagyon kemnyen dolgoztak, hogy megoldjk ezeket a problmkat, mi pedig maximlisan tmogattuk az erfesztseiket. Tbbek kztt ezrt tettk lehetv, hogy Rio rszt vehessen a Nmet Nagydjon. Most azonban eljutottunk arra a pontra, ahol mr ms lehetsgek utn kellett nznnk. rmmel tmogatjuk Rio Forma–1-es ambciit, ezrt felajnljuk neki a tartalkversenyzi posztot. Remljk, elfogadja” – tette hozz.
A nyilatkozat idzse utn az els kzlemny megjegyezte, a csapat hamarosan bejelenti, ki veszi t Haryanto helyt. s valban! Pr perccel ksbb jtt az jabb bejelents: az v msodik felben Esteban Ocon vezeti az egyik Manor-Mercedest. „rmmel dvzljk Esteban Ocont, a Forma–1 jvjnek egyik legfnyesebb csillagt” – fogalmazott Ryan. „Csapatunk komoly elrelpseket tett; Ausztriban pldul megszereztk az els pontjainkat. Tartanunk kell ezt az temet, szval fontos volt, hogy j versenyzt vlasszunk. Biztosra veszem, hogy a Belga Nagydjon – Esteban F1-es debtlsnak helysznn – ers felllsunk lesz, mellyel felvehetjk a harcot a rivlisokkal.”
A Mercedes s a Renault tmogatst lvez Ocon termszetesen rmmel ll a kiscsapat szolglatba. „Boldog vagyok, hogy mg ebben a hnapban bemutatkozhatok a Manornl. Kszen llok a debtlsra, ksznheten az idn szerzett F1-es tapasztalatoknak. Szeretnk ksznetet mondani a Mercedesnek s a Renault-nak, amirt olyan kemnyen dolgoztak azon, hogy ez a debtls megvalsulhasson, s a Manornak is a lehetsgrt. Mr jrtam a mszaki kzpontban s hamarosan tallkozom a tbbi csapattaggal is, szval kszen fogunk llni a sznet vgre. Idn remek munkt vgeztek, szval izgatott vagyok a lehetsg miatt” – nyilatkozta a francia.
A 19 ves tehetsget nem vletlenl tartjk a jv egyik legnagyobb sztrjnak, rvid plyafutsa sorn ugyanis a Forma–3-as Eurpa Bajnoksgot (itt egy bizonyos Max Verstappen volt az egyik legnagyobb ellenfele) s a GP3-at is megnyerte. Ezzel a Mercedes s a Renault figyelmt is felkeltette: 2015 ta a stuttgartiak juniorprogramjban edzdik, a Renault-nl pedig (miutn a nmetek klcsnadtk) tesztpiltaknt gyjttt tapasztalatot.
Sebastian Vettel s Kimi Raikknen mindketten desapk, azonban ritkn beszlnek a gyermekeikkel kapcsolatos rzseikrl – az F1-es vilgbajnokok ezttal kivtelt tettek.
A Ferrari versenyzi, Vettel s Raikknen a nyilvnossgtl teljesen elzrjk magnletket, igyekeznek megvni csaldjukat az jsgrktl, s az ilyen jelleg krdseket is prbljk kikerlni. Most azonban mindkt pilta kivtelt tett, s nhny szban lertk, milyen rzs desapnak lenni.
„A gyerekekben van valami mgikus” – nyilatkozta a Bild am Sonntag cm lapnak Vettel, aki kt kislny despja. „Akinek nincs gyermeke, az nehezen rti ezt meg. Amint valakinek csaldja lesz, szreveszi, hogy a tbbi dolog nem is fontos. Persze a sport letnk nagy rszt teszi ki, de mita gyerekeim vannak, azta tudom, hogy vannak fontosabb dolgok is.”
Raikknen magnlet annyival „nyilvnosabb”, hogy a versenyeken rendszeresen megjelenik prja, Minttu, valamint kisfiuk, Robin. „Robin nem vltoztatja meg a versenyzsi stlusomat. De j rzs, amikor az ember krl ott van a csaldja. s amikor Robin reggel kiadja a ’brumm, brumm’-hangot, akkor rgtn j kedvem lesz.”
A krdsre, vllalna-e menedzseri pozcit a jvben, Raikknen gy vlaszolt: „Csak akkor, ha majd egyszer megkr r a fiam. Jelenleg van egy motokrossz csapatom a vilgbajnoksgban, ami sikeres, s j ltni a felfel vezet utat. Ez tiszta versenysport, ami igazn nagy rmet szerez.”
s hogy szeretn-e, hogy fia egyszer versenyz legyen? „Ki tudja, de remlem, nem. Vannak sszerbb dolgok is az letben. De a motokrossz csapat adott mr neki a szletsekor egy mini gpet.”
A Mercedes sportigazgatja, Toto Wolff remli, a Ferrari hamarosan formba lendl, s megszorongatja csapatt, a Forma–1-nek ugyanis szksge van a „nagyszer prharcokra”. A szakember szerint 2017-ben a vrsk mellett a Red Bull is veszlyes lehet.
Miutn a 2015-s szezont hrom futamgyzelemmel zrtk, a Ferrari vezeti remltk, idn mr a bajnoki cmrt harcolhatnak a Mercedesszel. Ehhez kpest az els 12 futamon egyszer sem gyztek, st Nmetorszgban mr a msodik helyet is tvette tlk az egyre jobb formba lendl Red Bull – ezt ltva az olasz s a nemzetkzi sajt egyre gyakrabban cikkez az istll „vlsgrl”.
Annak, hogy a kt gyrt kztti sszecsaps vgl elmaradt, a Mercedes sportigazgatja sem rl – legalbbis egy interj sorn errl beszlt. „A Forma–1-et a versenyzk s a csapatok kztti nagy csatk ltetik” – mondta. „A Ferrari egy nagyszer mrka, ahol rtermett emberek dolgoznak. Igazn szrakoztat lett volna, ha folyamatosan harcolhatunk velk a versenyplyn. Valamirt az elz versenyeken nem teljestettek azon a szinten, amit elvrtak maguktl, vagy amit mi vrtunk tlk.”
„Szerintem a Ferrarival vvott harc jt tenne a Forma–1-nek. Brmennyire is abszurd, n mr nagyon vrom! Remlem, hogy jra ersek lesznek s harcolhatunk majd a versenyplyn” – folytatta az osztrk szakember, majd elmondta, szerinte az olaszok egy ideje mr inkbb a 2017-es vvel foglalkoznak, gy nem lepdne meg, ha az j rban visszavgnnak.
„Nem hiszem, hogy a Ferrarit le lehet rni. Egyrtelm, hogy most egy nehz idszakon mentek keresztl, viszont szerintem mr tlltak a 2017-es vre. Soha nem becslhetsz al egy ennyire szenvedlyes csapatot, melynek ilyen komoly forrsai vannak. Legalbbis ez az n vlemnyem” – latolgatta diplomatikusan az ellenfl eslyeit.
Wolff gy rzi, egyelre a Red Bull a Mercedes legkzelebbi ellenfele, Christian Horner csapata pedig nemcsak az v msodik felben, hanem 2017-ben is megdolgoztathatja ket a pnzkrt, ennek ellenre „nem flnek” tlk. „Azt hittk Magyarorszg nehz lesz, hiszen nagyon jl teljestenek majd, de pp az ellenkezje trtnt. Vgl ersek voltunk, akrcsak Silverstone-ban. Hockenheim elvileg knnyebb lett volna, de nem volt. Nem egyrtelm a dolog. J formban lesznek az v msodik felben, s egyrtelm, hogy jvre is. Sokszor elmondtam mr, furcsa, hogy egy csapat olyan sokat nyer, mint mi az elz kt s fl vben. De ez nem tart rkk” – figyelmeztetett zrsknt.
Noha htfn kezdett vette a nyri sznet, a Forma–1 gumiszlltja tovbbra is rendkvl aktv: a ht elejn a 2017-es abroncsokat tesztelte, most pedig kzlte a csapatok s a versenyzk gumivlasztst a pihen utni els futamra, a Belga Nagydjra.
Spban – akrcsak a sznetet megelz nmet futamon – a fehr jells kemny, a srga oldalfal lgy, s a piros cskozs szuperlgy abroncsok kerlnek bevetsre, ezek kzl vlaszthattak teht a csapatok az elz hetekben. A jelenlegi szablyok rtelmben a rendelkezskre ll tizenhrom garnitrbl tz tpusrl k maguk dntenek.
Azt, hogy a csapatok rendre eltren taktikznak mr megszokhattuk a 2016-os v sorn, a Belga Nagydj esetben viszont az tlagosnl is sznesebb varicikkal tallkozhatunk. A Mercedes pldul csak ngy szettet krt a szuperlgyakbl, mg a Ferrari hetet, a Red Bull pedig hatot – komoly eltrsek lesznek teht a hrom lcsapat stratgii kztt. A Mercedesen bell radsul a versenyzk is msknt gondolkodtak: Lewis Hamilton tbb lgyat s kevesebb kzepeset krt mrkatrsnl.
Szembetn, hogy a Ferrari csak egy garnitrt krt a htvge legkemnyebb vegylet abroncsaibl. Ezzel kis hjn magukra maradtak, hiszen csak a Sauber dnttt mg gy, illetve a Haas mexiki versenyzje, Esteban Gutirrez, aki ismt eltr taktikt kvet, mint Romain Grosjean (a francia eggyel tbb kzepes s eggyel kevesebb lgy keverket krt).
A Mercedes s a Haas kivtelvel az sszes csapatnl egyforma a piltk gumivlasztsa, a nmetorszginl azonban gy is vltozatosabb a fellls, ott ugyanis minden istll esetben azonos vlt a leoszts. A szoksoknak megfelelen a Pirelli ezttal is csak azt kttte ki, hogy a Q3-ra mindenkinek meg kell tartania egy szuperlgy szettet, a versenyen pedig egy kemny s egy lgy keverknek kell rendelkezsre llnia. Ezek kzl az egyiket be is kell vetnik vasrnap.
Sebastian Vettel egy krrel rvidebbnek gondolta a Nmet Nagydjat? Indokolatlannak tnen lass tempra vltott a futam utols krben – egy j felvtel is felbukkant az esetrl, s is kommentlt.
Mr vasrnap is feltn volt, hogy Sebastian Vettel a Nmet Nagydj legutols krt nem kevesebb mint 7,4 (!) msodperccel lassabban teljestette, mint az utols elttit. Mikzben az eltte clba r Nico Rosberg 1:21,847 msodperces zr krt futott, vagy a gyztes Lewis Hamilton 1:22,354-est, a ngyszeres bajnoknl 1:28,134 msodpercnl llt meg az ra.
A futam utn megkrdeztk a nmetet, fellpett-e nla valamifle mszaki problma, ami indokolta lasssgt, m jelezte, semmi ilyesmirl nem volt sz. „Nagy volt a tvolsg kztem s a mgttem rkez autk kztt, s az els kanyart szlesre vettem. Egyszeren biztosra akartam menni, hogy ezzel semmifle elnyhz ne jussak” – mondta nevetve Vettel. „Nem, komolyra fordtva: egyszeren csak biztosra akartam menni, hogy az autm nem srlt meg. Volt kt lekrztt, akik meg is elztek. Nmi idmbe kerlt, de nem volt annyira vszes.”
Ms krds, hogy azta nyilvnossgra hoztak egy fedlzeti kamers felvtelt, melybl kiderl, a Ferrari bajnoka valjban mr a clvonal tszelsnek pillanatban visszavett a tempbl, az els kanyarban pedig nem csak gy tlcsszott a kerkvetkn, hanem szndkosan ment a buktrbe. Pont gy, ahogyan a leintst kveten oly gyakran teszik a versenyzk, hogy gumidarabkkat gyjtsenek a kerekkre.
Amikor a Vettel ltal is emltett kt lekrztt versenytempban lehagyta a vrs autt, a nmet aztn jra a gzra lpett.
Vajon egyszeren csak elszmolta volna magt, s azt hitte, ez volt az utols kre? Akrhogy is, egy biztos: a valdi levezet krben valamirt bocsnatot krt a csapatrdin.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.