Vettel elmondta, köszönhetően a hideg és csapadékos időjárásnak, „csak pár választ kaptak” az elmúlt napokban, így „sok munka vár rájuk jövő héten”. „Értjük, hogyan reagál az autó”, mondta a német világbajnok, „de még nagyon sok kilométert kell megtennünk, hogy még több dolgot megértsünk az autóval kapcsolatban”.
Nem is csoda, hogy nem sok mindent visz magával az első tesztről. „Nem sok mindent; jó első benyomást a kocsiról… és téli kabátot”.
Ezek után arra is kitért, mit vár a jövő heti teszttől. „Először is, szeretném levenni a téli kabátot! Remélem, folyamatosan lehet majd körözni, jók lesznek a pályaviszonyok, hiszen az lesz az utolsó teszt Ausztrália előtt, szóval nagyon fontos, hogy ráérezz a dolgokra, jó érzéseid legyenek az autóval kapcsolatban. Még van négy napunk tesztelni, tehát maximalizálni kell őket, hogy olyan sokat értsünk meg, amennyit csak lehet.”
Lehetséges, hogy a Ferrari megismételje az ugrást, amit egy éve? „Bármi lehet, de még nem tudom a választ a kérdésre”- fejtette ki. „Eddig jól állnak a dolgok, de mindenki nagyon keveset ment. Nagyon nehéz megítélni – nemcsak magunkat, hanem a többiekhez viszonyítva is.”
„De ez nem is fontos az első héten. Ilyenkor csak futtatni akarod a kocsit. Ez is nehéz, mert nem sokat voltunk pályán”- értékelte.
Ami az esélyeket illeti, nem kérdés, hogy „a Mercedes a favorit idén”, és „remek lenne, ha nagyon közel tudnánk lenni hozzájuk, közelebb, mint tavaly”, bizakodott. Legutóbb 2013-ban nyert címet Vettel, ami egyre távolibb, ahogy telnek az évek.
„Igen… Elkerülhetetlen, hogy mindenki öregszik, de mindig is túl hosszú, ha több mint egy év telik el két cím között. Biztosra akarsz menni, hogy megvéded és újra címet szerzel. Ez a célunk – az, hogy visszahozzuk a címet Maranellóba.”
Egyedül Fernando Alonsót és a McLarent érdekelte a napi elsőség megszerzése szerdán Barcelonában. A spanyol reklámkörével az élen zárt, ám érdemi esemény nem történt.
A mai tesztnapot Sebastian Vettel nyerte meg a Pirelli lágy keverékével, ugyanakkor ez a teszt sem volt túl mérvadó a nagyon hideg időjárás miatt.
Sebastian Vettel, Ferrari, 1. hely - 1:19.673
„Összességében ez egy nagyon hideg nap volt, de mindenki ugyanabban a hajóban evezett. Ilyen körülmények között különösen nehéz a tesztelés. Ha azonban megnézzük, hogy majdnem 100 kört mentünk ma, nem lehetünk túlságosan szomorúak. De az is igaz, hogy nagyon nehéz volt a gumikkal a munka. Mindenki ugyanazzal a problémával küszködik, amikor is 3-4°C mellett kell körözgetnünk. Eközben az aszfalt is csak 10°C-os, ami mindennél alacsonyabb.”
„A Forma-1-ben nem ilyen körülményekhez vagyunk hozzászokva. Ezek a technikák nem erre vannak tervezve, kezdve a gumikkal, amiket sokszor még ennél sokkal melegebb környezetben is nehéz felmelegíteni. Szóval nem könnyű…”
„Mi azonban amiatt vagyunk itt, hogy a maximumot hozzuk ki a lehetőségeinkből. Még akkor is, ha ez egyáltalán nem könnyű. Az autónk megbízhatóan futott, és ez jó hír. Úgy tűnik, hogy megtettünk egy lépést előre. Ami pedig a teljesítményt illeti, még nem tudom… De az autó jól működik, és minden kényelmes vele.”
„Remélem, hogy jobb lesz a csomag, mint 2017-ben volt. De most még nehéz megmondani ezt, ráadásul hidegebb is van, mint tavaly, és az aszfalt is teljesen más. Sok olyan dolog van, ami most eltér korábbról. Lehetetlen összehasonlítani.”
„Én most személy szerint csak abban bízok, hogy a következő két nap jobb lesz, és a jövő héten még többet fogunk tesztelni. Szükségünk van erre az autó miatt, de azt nem tudom, hogy az SF71H mennyit fog változni Ausztráliára. Először teljesítsük a programunkat, és tegyük meg a lehető legtöbb kört, aztán meglátjuk. Ezt követően tudunk csak a teljesítményre koncentrálni.”
„Nehéz megítélni azt, hogy a többiek mit csinálnak, de szerintem mindenkinél ugyanazok a problémák kerülnek elő.”
Ez a 12. szezonja a Forma–1-ben. Még mindig érzelmes pillanat egy bemutató?
Sebastian Vettel: Igen, természetesen. Egész télen ott voltam, magam is kivettem a részem a munkából, folyamatosan kérdezgettem, milyen lesz az új autó, mit mondanak a számok, hogyan néz ki. És amikor az ember először látja egy darabban az új autót, az különleges érzés, hiszen ilyenkor áll össze minden.
Milyen szerepe van egy versenyzőnek az autó fejlesztésében?
Vettel: A záró szakaszban már nem olyan nagy, de az elején igen. Akkor megvizsgáljuk, milyen volt az előző autó, mi volt benne jó, mi nem stimmelt, a legtöbb visszajelzést ilyenkor mi, a versenyzők adjuk. Ilyenkor nagyon fontos, hogy mit mondunk, mi tetszik nekünk és mi nem, ez határozza meg az új irányt. Később, amikor már a megvalósítás, a tervezés, az egyes elemek részletei jönnek, ezeken a területeken természetesen már nem mi vagyunk a szakértők.
Mi nyűgözte le leginkább az új autó kívülről látható részleteiben?
Vettel: Elsőként nyilván a glória üti meg az ember szemét, de ez a fejlesztés szempontjából nem fontos, mivel mindenki nagyjából ugyanolyan, standardizált eszközt használ, legfeljebb más színben. Nálunk idén szerintem a legnagyobb különbséget a részletekre való odafigyelés jelenti, az, ahogyan minden mindennel összefügg. Ezen a téren nagyot léptünk előre idén, mindent letisztáztunk, leegyszerűsítettünk. Ezáltal egy kis helyet tudtunk nyerni, aminek következtében még radikálisabbak lehettünk a tervezés területén. Ez szerintem kívülről is remekül látható: az oldaldobozaink még agresszívebbek, mint egy éve voltak. Emellett sok apró részlet van, amit elsőre talán észre sem vesz az ember. A legfontosabb, hogy az autó nagy egészként jól működjön, és remélem, hogy hamarosan bebizonyosodik, hogy így is van.
Miben kellett a legnagyobbat előrelépni?
Vettel: Egy kicsi mindenhol hiányzott. Az autónk nagyon jó volt, a motorunknál sem hiányzott olyan sok, de végül ez is épp elégnek bizonyult. Emiatt nem létezik egy adott pont, amin javítanunk kellett, nagyobb teljesítményre, jobb hatékonyságra volt szükség, az autó sosem lehet elég könnyű, ami idén kiemelten fontos a glória miatt, továbbá ott a hosszabb tengelytáv. Sok részleten kellett dolgoznunk, hogy javulni tudjunk, és hamarosan kiderül, hogy mennyire sikerült.
A falon ott vannak a Ferrari eddigi bajnokainak a fotói, hátrébb pedig az öné…
Vettel: Én még nem voltam világbajnok a Ferrarival… Itt valami nem stimmel, nekem nem kéne itt lennem felragasztott figuraként… (nevet)
Igen, de az arcképe ott van a bajnokok után. Mi teszi optimistává, ami miatt úgy érezheti, hogy 2018 az ön éve lehet?
Vettel: Ez egy hosszú év lesz. A tavalyi évzáró még közelebb van, mint a mostani év vége, tehát nagyon hosszú út áll még előttünk. Az új autó bemutatása az első apró lépés. Bízunk benne, hogy az alapok legalább olyan jók lesznek, mint tavaly voltak, aztán erre próbálunk építkezni. A motorszabályok változtak, három motorral kell boldogulnunk, tehát azoknak több kilométert kell teljesíteniük. Sok tényező van idén, ami különbséget jelenthet, az viszont eddig sem volt titok, hogy mekkora kihívás áll előttünk. Ha a végén összejönne, az fantasztikus lenne, de egyelőre erről nem lehet még beszélni.
A Ferrari egy kívülálló, a Mercedes pedig továbbra is a mérce?
Vettel: A Mercedes nyerte az előző bajnoki címeket, így muszáj, hogy a Mercedes legyen a mérce mindenki számára. Azt nem gondolnám, hogy mi a kívülállók szerepét töltenénk be. Szeretnénk az élre kerülni, de a favorit mindenképp az előző év végén a legerősebb csomaggal rendelkező Mercedes. Aki közel kerül ahhoz, hogy legyőzze a Mercedest, szerintem egészen jó helyzetbe kerül. Hogy mennyire, az viszont csak az első versenyek alapján derül ki.
Sergio Marchionne elnök a télen azt nyilatkozta, hogy Sebastian Vettel tavaly igen mediterrán stílusban, déliesen viselkedett, de levonta belőle a tanulságot. Mire gondolhatott ezzel, és milyen tanulságokat vont le, kellett levonnia?
Vettel: Szerintem teljesen normális, hogy az ember érzelmeket mutat az autóban ülve, ez is hozzátartozik. Természetesen mindannyiunknak mehetett volna jobban is, kellett is volna jobban mennie, de ez már a múlt, mi előre tekintünk. Az ember mindig tanul valamit – legalábbis tanulnia kellene… Én magam is próbálok javulni, javítani a teljesítményemen, magasabbra akarom helyezni a lécet.
Mit üzenne a tifosi számára?
Vettel: Jó tudni, hogy mögöttünk állnak, támogatnak bennünket. Most, a bemutatóra is sokan eljöttek, pedig Maranellóban esik a hó. Integettek a versenyzőknek, hozták a nagy transzparensüket, a paripa pedig ágaskodik. A Ferrari él, érezni a lelkét. Nincs túl meleg, de az emberek kint vannak, minden jót kívánnak nekünk. Nyilván ünnepelni akarnak, ez nem is kérdés. Mégpedig az első helyet, nem a másodikat vagy a harmadikat. Nekem volt lehetőségem látni, hogy a gyár mennyire keményen dolgozik, megállás nélkül, még hétvégén is. Hihetetlen látni, mennyire elszántak, mennyire készek bármire a csapatért és azért, hogy boldoggá tegyék a tifosit.
Azt mondta, a mérnökökkel a többi autóról is beszélnek. Ön szerint ez ismét egy párharc lesz a Ferrari és a Mercedes között, vagy valaki más is odaérhet?
Vettel: Nehéz megmondani. Szó sincs arról, hogy megnézzük az autók képeit, és megállapítjuk, melyik a jó. Várnunk kell a pályatesztekig, ott már kicsit többet látunk. Például az autóban ülve azt, hogy elhúzunk tőlük, vagy megelőznek minket. A pályán nyilván figyeljük, mit csinálnak a többiek, hogyan fekszik az úton a másik autó, és ebből érzed a különbséget, de erre még várnunk kell. Amikor szoros a verseny elöl, az mindig izgalmasabb, de az ideális forgatókönyv az lenne, ha elöl lennénk, elhúznánk, a többiek pedig nem tudnának mit kezdeni! Nem zárkóznék el ettől, sőt, ez a fő célunk: a legjobb autót akarjuk építeni a legerősebb motorral, és győzelmet győzelemre halmozni. Nemcsak egyet, hanem egészen sokat. De muszáj a földön maradnunk. Szerintem jól dolgoztunk, de hogy hogy állunk, azt még nem tudjuk.
Sebastian is figyelemmel követte a Téli Olimpiát, ahol a mai napon Oroszország és Németország játszott egymás ellen jégkorongban. Óriási csatában, de végül az orosz csapat nyerte meg a téli olimpia hokitornáját. Sebastian hivatalos oldalán gratulált a német csapatnak. 🤗
"Gratulálok a német jégkorong csapatnak!
A csapat szenzációs teljesítményt nyújtott. Kiemelkedően játszott, de végül csak a második helyet érték el. A csalódottságról nem kell beszélni. Ez egy történelmi esemény volt. Lelkesen követtem végig a játékokat.
Üdvözöllek Sebastian Vettel magyar rajongói oldalán. A legfrissebb információkat osztom meg Sebastian Vettelről. Hírek, képek, videók! Ha Te is szereted Sebastiant kövess bennünket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autóversenyző és Négyszeres világbajnok a Forma-1 királykategóriában. 1987. július 3. -ban született. Heppenheim-ben, Németországban. Pályafutását 2006-ban a BMW Saubernél kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat pilótája. Sebastian az autóversenyzés mellett boldog családapa.
Vagyok, aki vagyok. Nem próbálok meg más lenni, mint aki vagyok. Néhány embernek talán tetszik, másoknak lehet, hogy nem. De ez az élet. - Sebastian Vettel