2014.10.09. 15:25

Az idei szezon taln leghosszabb, de mindenkppen legszomorbb sajttjkoztatjt tartottk cstrtkn Szocsiban. A versenyzk a Jules Bianchi balesete ltal jelentett sokkrl, a versenyzshez val visszatrsrl s a biztonsg krdsrl nyilatkoztak a npes mdiahadnak.
Noha j helysznre rkezett a Forma–1 meznye, az Orosz Nagydjat felvezet sajttjkoztatn nem sok sz esett az j plyrl. Annl tbb viszont az ezt a htvgt is bernykol balesetrl, mely Jules Bianchival trtnt mlt vasrnap Szuzukban. A francia egy hete mg maga is kzttk lt a sajtszobban, arrl nyilatkozva, kszen ll r, hogy a Ferrari versenyzjv vljon…
A csndes s komor versenyzk mg most is nehezen tudjk megemszteni, ami trtnt. „Gondolatban vele vagyunk. Amikor trtnik egy nagy baleset, lerhatatlanok az rzseid. Ez teht egy nehz htvge volt. Most itt vagyunk, de rzelmileg most is nagyon nehz. Kszen llunk a versenyzsre – versenyezni fogunk rte. Profi mdon, ahogy csak tudunk, de gondolatban vele vagyunk” – nyilatkozta Fernando Alonso.
A balesetet testkzelbl is lt Adrian Sutilnak nem volt knny megszlalnia. „Nehz szavakat tallni. Sokkol pillanat volt mindenki szmra – szmomra is. Nem sokat tudok mondani. Csak imdkozni tudunk, remnykedni, hogy jobb hreket kapunk. De prblunk profiknt viselkedni, a versenyzsre figyelni. Ez taln kicsit segt is, de mindenkire hatssal vannak a trtntek. rte fogunk versenyezni.”
Sutil a kicsszst nem ltta, csak a balesetet
A nmetet arrl is megkrdeztk, az FIA a vizsglatokhoz meghallgatta-e t mint szemtant. Sutil azonban nem kvnt a rszletekrl beszlni, s elrulta, magt a kicsszst egybknt sem ltta. „A kpek s a felvtelek alapjn egyrtelmen kiderl, mi trtnt. Ennl tbbet nem tudok mondani. Vrnunk kell a vizsglat eredmnyre, de errl szintn szlva nem mondhatok tbbet.”
„Ott lltam, s termszetesen nem szmtottam arra, hogy brki is kicsszik. Amikor szrevettem, hogy kzeledik mr a kavicsgyban volt. Csak az utols msodperceket lttam, nem tudom teht egyrtelmen megmondani, eltte mi trtnt. Csak a becsapds szemtanja voltam, hogy eltte mi volt, nem lttam pontosan.”
Felipe Massa, aki 2009-as hungaroringi balesete utn napokig kmban volt, s fl vet kihagyott, egyenesen lete legborzalmasabb futamnak nevezte a szuzukait. „Ez volt letem legrosszabb versenye. Egy igazn rossz verseny. Rosszabb volt a balesetemnl, mert arra nem is emlkszem. Szval letem legrosszabb futama volt. Nehz visszatrni a htkznapokba, hiszen folyton r gondolunk. Nagyon nehz htvge vr rnk. Taln holnap valamivel jobb lesz, mivel legalbb dolgozunk, lesz mit csinlnunk, ami lekti a gondolatainkat. Igyeksznk a lehet legjobb versenyt produklni rte s a csaldjrt, de ez letem legrosszabb futama volt.”
Jenson Buttont is megrztk a trtntek. „Nagyon borzalmas rzs volt. A legfontosabb most, hogy minden jt kvnjunk neki. Gondolatban vele vagyunk, s a Forma–1 egsz vilga gy rez” – mondta a brit. Danyiil Kvjat pedig hozztette: „Sokkolt, ami trtnt. Nem szmtottam arra, hogy ilyen rossz hreket kapok a futam utn. Most remljk, hogy jobb hreket kapunk rla. Ilyesmi mr rg nem trtnt. Mindannyian remljk, hogy Jules jobban lesz. Gyakran gondolunk r, s valamennyien sszefogunk most rte.”
Sebastian Vettel a versenyzk rdekvdelmi szvetsgnek igazgatjaknt is beszlt a balesetrl. „Mindenekeltt ki kell emelni, hogy nagyon nehz krlmnyek kztt versenyeztnk. Taln ez volt a legnehezebb verseny eddig. Az ilyen nehz krlmnyek nagyon kis teret engednek a hibra. Jules radsul mg nagyon balszerencss is volt, a krlmnyek sszjtka katasztrft eredmnyezett. Jules-lel s a csaldjval vagyunk. Ha ilyesmi trtnik, abbl mindig lehet tanulni. Legkzelebb taln el tudjuk kerlni ezt, de azt is meg kell rteni, hogy ilyen autkkal, ilyen sebessggel trtnhetnek ilyen balesetek. s a krlmnyek balszerencss sszjtka most oda vezetett, hogy a megszokottnl jval slyosabb baleset lett belle.”
A szenvedly lteti ket vissza a voln mg
Addik a krds, vajon mindezek utn hogyan tud egy versenyz visszalni az autba, s a versenyzsre koncentrlni anlkl, hogy a flelemtl megremegne a lba. Massa szerint ebben a sport irnt rzett szenvedlyk segt nekik. „Termszetesen eszedbe jut ez. De szeretjk a versenyzst, ez az, ami boldogg tesz, amit lvezek. Tudjuk, hogy ebben a sportgban vannak veszlyek, de ez az, amit szeretek csinlni. Ez motivl, ez tesz boldogg. Olykor elgondolkodsz ezen, de ha vgl tovbbgondolod, rjssz, hogy ez a munkt, ez az, amit szeretsz” – mondta a brazil.
Vettel pedig megerstette. „Valamennyien szenvedlyesen szeretjk a versenyzst s a kzdelmet. Szerencssek vagyunk, hogy a vilg legjobb s legjobb autit vezethetjk, amit nagyon lveznk, ami kielgt minket. Viszont ennek rsze a veszly is. Szerintem ettl is rzed igazn, hogy lsz” – mondta a nmet.
„Az tlevelnkbl szerintem kiderl, hogy valamennyien elg felnttek vagyunk mr ahhoz, hogy el tudjuk dnteni, mit csinljunk az letben, s az esznk is arra van, hogy hasznljuk, szval el tudjuk dnteni, versenyezznk-e vagy sem. Mi szeretjk a verseny izgalmt, a hatrig vinni az autt. Mindig fennll annak a veszlye, hogy valami rossz trtnik. Ez a sport sajtossghoz tartozik, a sebessghez. Ha a biztonsgot vesszk, nagy fejldsen mentnk keresztl. Nagyon szerencss a mi genercink, hogy egy buksnl korltozott a kockzat. A mlt htvge viszont emlkeztetett minket, hogy mennyire gyorsan megvltozhatnak a dolgok, s hogy a veszly fennll. Sosem szabad elfeledkezned arrl, hogy tisztelned kell, amit csinlsz.”
Massa gy vli, ami Szuzukban trtnt, rvilgtott, hogy hiba a biztonsg hatalmas fejldse, vannak bizonyos terletek, ahol mg mindenkppen javulniuk kell. „Az elmlt vekben a Forma–1 nagyon sokat fejldtt. Nagyon sok baleset utn egyszeren csak kiszlltunk az autbl, ami lenygz. Ezrt kell harcolnunk. Ami mlt htvgn trtnt, annak viszont nem sok kze van ehhez. Ott volt egy traktor a plyn – s mi semmit se tehetnk. Szerintem ez kt klnbz dolog teht. Nagyon j munkt vgznk az autk biztonsgosabb ttele tern, j irnyba tartunk, de a plya krl is gy kellene tennnk” – fogalmazott meg nmi kritikt 2008 ezstrmese az FIA fel.