2014.10.11. 10:40

A Szuzukban trtntek ta nem foglalt llst Jules Bianchi balesetnek gyben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) – Szocsiban viszont egy 75 (!) perces sajttjkoztat keretn bell tisztztk a vitatott krdseket.
Az FIA az Orosz Nagydj msodik szabadedzst kveten dlutn 16 rra hvta ssze a mdia kpviselit, hogy a nyilvnossg eltt is tisztzzk a mlt vasrnapi Japn Nagydjon trtnt slyos baleset krlmnyeit. Mint ismert, Jules Bianchi az ess futam 42. krben a plya hetes kanyarjban csszott ki, egy, az Adrian Sutil autjt ment darus kocsinak tkztt, s a becsapds kvetkeztben slyos agyi srlst szenvedett – llapota jelenleg is kritikus, de stabil.
A mai sajttjkoztatn az FIA elnke, Jean Todt, a versenyigazgat Charlie Whiting, a Forma–1 orvosi vezetje, Jean-Charles Piett, valamint a plykon szolglatot teljest, Bianchit is ellt forvos, Ian Roberts volt jelen. Elsknt Jean Todt szlalt fel, aki 15 ves kora ta ismeri Bianchit, s ezrt klnsen megrintettk a honfitrsval trtntek. „Az rzelmektl feldltan beszlek errl a tragdirl, Jules Bianchi tovbbra is az letrt kzd. A balesetrl kszlt elsdleges jelents mr elttem van. Mg a biztonsggal foglalkoz bizottsgot is felkrtem, ezen jelentsre alapozva hozza meg a szksges intzkedseket, mely rvn elkerlhet lesz, hogy hasonl balesetet lssunk a jvben. Bianchi balesete a legslyosabb baleset Felipe Massa 2009-es magyarorszgi esete ta. Jean-Charles s Ian egytt ksrtk el Bianchit a krhzba, s egszen keddig mellette voltak” – idzte Todtot a Speedweek.
Ezt kveten Charlie Whiting vette t a szt, s szmos, a napokban felmerlt krdst tisztzni igyekezett. Elsknt a jelenlvknek levettettk a plyakamerk ltal ksztett felvteleket a balesetrl. Ezt megelzen azonban mindenkit megkrtek, hogy se videt, se fott ne ksztsenek errl. A felvteleken elbb Adrian Sutil balesete volt lthat. A nmet a kanyar bels vn futott r a vizes rszre, s vesztette el az irnytst autja felett. Aztn kvetkezett Bianchi egy krrel ksbb, aki ugyangy jrt, mint nmet kollgja: ugyanott futott a vztcsra, elvesztette autja htuljt, ellenkormnyzott, de tlsgosan ersen, gy autja vgl egyenesen szaladt a kavicsgyba, s szinte lassuls nlkl a darus kocsinak csapdott.
Sebessg
Whiting elmondta, Bianchi lasstott a ketts srga zszls figyelmeztets miatt, m hogy mennyire, az relatv. „Nem minden versenyz lasstott gy, mint taln illend lett volna. Itt vannak az adatok, Jules lasstott. Hogy pontosan milyen tempval csapdott be, egyelre nem tudjuk megmondani. A GPS-adatok alapjn viszont van vlemnynk errl, de mg szksg van a versenyaut adataira is. Szmokrl teht mg nem beszlnk, mert utlag tvesnek bizonyulhatnak” – mondta Whiting.
Mit lehetett volna mskpp csinlni?
Whiting elrulta, mr szombaton megbeszlik a csapatokkal annak lehetsgt, hogy a jvben szigorbb sebessgkorltozsok lpjenek rvnybe azon a plyaszakaszon, amelyen baleset trtnik. „Mindenekeltt tanulnunk kell az esetbl. Olyan rendszerre van szksg, amely egyrtelmen meghatrozza, egy autnak milyen mrtkben kell lasstania. Nem szabad tbb a versenyzkre bznunk, mennyire lasstsanak. Ezzel kapcsolatban mr szombaton reggel egyeztetnk a csapatokkal. Egy sebessgkorltozsrl beszlnk a baleset szakaszn. Ez megfelelne a biztonsgi auts korltozsnak, mindenki tartan a pozcijt s a sebessgt, de felvezet aut nlkl. Szeretnnk a versenyzket a baleset helysznn egysges sebessgre lasstani.”
Mirt nem kldtk be Sutil buksa utn a biztonsgi autt?
Whiting elrulta, maga a versenyirnytsban nem ltta lben Bianchi balesett, arrl az ottani plyabrk rtestettk. Mg ezt kveten sem volt azonnal egyrtelm a hetes kanyarnl lv plyakamera kpe alapjn, hogy a Marussia a traktor alatt volt. Radsul az autt r G-erhatst jelz szenzor sem kldtt vszjelet, ugyanis az szintn tnkrement a becsapds kvetkeztben. Emiatt 20 msodpercet ksett a versenyirnyts reakcija. A brit szakember egybknt Sutil balesete utn a brkkal egyeztetve adott utastst a traktor plyra kldsre. „A versenyirnyts kldte be a traktort. A plyabrk mindent jl csinltak” – jelentette ki, hozztve, a zszljelzsek is a szablyoknak megfelelek voltak. „Nem lttuk szksgt a biztonsgi aut plyra kldsnek. Az aut messze volt a plytl. Ha kzelebb lett volna, akkor mskpp jrunk el. Minden megfelelt teht a bevett gyakorlatnak.”
Vita a rajt idpontja krl
Sokan brltk az FIA-t amiatt, hogy a rossz elrejelzsek dacra sem hoztk elre a verseny startjt, gy a futam vge fel mr pocsk ltsi viszonyok kztt kellett versenyezni a meznynek. Whiting azonban elmondta: „A rajt idpontja nem csupn az FIA-n mlik. n javaslatot tettem, de a szervezk ezt nem akartk. Viszont ennek semmi kze nincs a balesethez.”
Massa valban a futam leintst kvetelte?
Massa a szuzukai verseny utn gy nyilatkozott, mr szinte kiablt azrt, hogy a versenyirnyts lltsa le a futamot a rossz viszonyok miatt. Whiting rcfolt a brazilra. „Ez nem igaz. Mindent feljegyeztnk. Egyszer azt mondta: ’A plyaviszonyok egyre rosszabbak.’ Ennyi volt. De nem hallgatjuk folyamatosan az sszes zenetet.”
Krtek-e vltozsokat a versenyzk?
Whiting: „Nem terveznk ilyesmit. Elg hossz egyeztetsnk volt a versenyzkkel, csak annyit mondtak, hogy vatosabbnak kell lenni. Ennyi volt az egsz.”
Mi lesz a darus kocsikkal?
Whiting: „Ez nem olyan egyszer. Ezeknek nehznek kell lennik, hogy fel tudjk emelni az autkat. Az ilyen jrmvek, amiket Japnban hasznltunk, mr hsz ve sikeresen dolgoznak, n nem ltom szksgt annak, hogy egyik naprl a msikra vltoztassunk ezen. Viszont felszerelhetjk ket vdszoknyval, hogy ne legyen olyan slyos az esetleges tkzs. A sima daruk alkalmazsa viszont nehz. Csak a szuzukai hetes kanyarnl ngy-tre lenne szksgnk. Ez sok plyn kivitelezhetetlen.”
Miknt vdhet jobban a versenyzk feje?
Whiting elmondta, a kutatsok mr zajlanak. Henry Surtees 2009-es hallos balesete kapcsn mr teszteltek is olyan megoldsokat, melyek a kerekek ltal jelentett veszlyt voltak hivatottak cskkenteni, de a szakember elmondsa szerint ezen a tren csak flsikert rtek el. „Ahhoz, hogy igazn hatsos legyen a megolds, egy ilyen bukcsnek legalbb 20 centimter hossznak kell lennie. A kutats teht folytatdik, de nem olyan egyszer, mint amilyennek hangzik.”
Mirt nem helikopter szlltotta krhzba Bianchit?
Noha az els hradsok szerint a baleset utn azrt mentautval vittk a francit egy kzelebbi krhzba, mert a rossz idjrs miatt a helikopter nem tudott felszllni, Whiting elrulta, ez csak rszben volt igaz: a helikopter fel tudott szllni, de a clllomst jelent krhzban mr nem tudott volna leszllni. Bianchit vgl 32 perc alatt vittk a Mie egyetemi krhzba mentautval. Ez pontosan ht perccel volt hosszabb t, mint egy helikopteres szllts. Whiting ugyanakkor kiemelte, a francia llapota ekzben semmit sem vltozott. Az FIA orvosa pedig megerstette, a szllts hosszabb idtartama valban nem volt hatssal Bianchi helyzetre.
Mi lett volna, ha nincs ott a darus kocsi?
Whiting szmtsai szerint ebben az esetben is kemny becsapds trtnt volna. Ha Bianchi a gumifalba csapdik, sebessge alapjn a baleset hasonl lett volna, mint amilyet Heikki Kovalainen lt t 2008-ban Barcelonban.