2015.02.14. 21:14
Az eredeti tervekkel ellentétben a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2015-ben is a tavalyi szezon végén lefektetett irányelveket fogja követni a rádiós üzenetek ellenőrzésekor. A neves F1-es újságíró, James Allen felelevenítette, mely rádiós üzenetek szerepelnek az FIA tiltólistáján.
Miután egyes résztvevők úgy ítélték meg, rossz képet fest a királykategóriáról az, hogy a versenyzők egyre több és egyre alaposabb utasításokat kapnak mérnökeiktől, az FIA 2014-ben úgy döntött, büntetni fog minden olyan mérnöki üzenetért, mely az autók teljesítményének javítására, vagy a vezetésre irányul. A szövetség versenyigazgatója, Charlie Whiting a Szingapúri Nagydíj előtt jelentette be, hogy az FIA azonnali hatállyal bevezeti az újítást, mégpedig a Sportszabályzat 20.1-es pontjára hivatkozva, mely előírja, hogy a pilótáknak egyedül, külső segítség nélkül kell vezetniük autójukat.
Később azonban a szövetség engedményeket tett a Szingapúri Nagydíjtól bevezetni kívánt rádiós korlátozások kapcsán, miután a csapatok képviselői számos problémával szembesítették az irányító testület vezetőit (a döntés egy majd’ 4 órán át tartó megbeszélés után született meg). A módosítás értelmében a szezon utolsó harmadában tiltottak voltak az olyan üzenetek, mint például a „az ötös kanyarban ne hajts a rázóköre”, „használj magasabb sebességi fokozatot”, vagy „válassz más ívet a kilences kanyarba”, viszont a mérnökök továbbra is adhattak tippeket az autó beállításaira vonatkozóan – az eredeti elképezés szerint ezt is tiltották volna.
A korábbi tervek szerint 2015-ben még szigorúbb (az FIA eredeti elképzeléseivel megegyező) szabályok léptek volna életbe, a Forma-1 Bizottság azonban tavaly novemberben leszavazta a további szigorításokat. A neves Forma-1-es újságíró, James Allen úgy tudja, a Stratégiai Munkacsoport legutóbbi ülésén döntés született arról, hogy a királykategóriában érdekelt alakulatok idén is a 2014 végén lefektetett irányelveket fogják követni – ezt a Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivője erősítette meg. A kommunikációs szakember elmondta, hogy a Szingapúrban kiadott lista a szezonnyitó előtt még bővülhet, a csapatoknak azonban nem kell komolyabb szigorítástól tartaniuk, hiszen az FIA „csupán néhány apróbb módosítást hajt végre”, ha valóban változtat az említett listán.
Noha az FIA már tavaly enyhített és végül a 2015-re tervezett szigorításokból sem lett semmi, vannak, akik továbbra sem rajonganak a szabályért. A Toro Rosso csapatvezetője, Franz Tost például már 2014-ben értelmetlennek nevezte azt; álláspontja egyébként érthető, hiszen csapata általában fiatal, tapasztalatlan versenyzőket alkalmaz (az idei szezonnak is két újonccal vágnak neki), akiknek sokkal több információra van szükségük vezetés közben, mint rutinosabb ellenfeleiknek. „Egyértelmű, hogy számunkra ez hátrány, hiszen a fiatalabbaknak több információra van szükségük. Számomra ez az egész nonszensz, hiszen az edzők a többi sportban is folyamatosan utasításokat adnak, a fociban például a pálya széléről. Ez nem azt jelenti, hogy a sportoló nem tudja, mi a dolga, ezzel csak segíteni szeretnénk, hogy jobban végezze azt. Tényleg nem értem” – mondta az osztrák szakember.
Az FIA az alábbi információkat tartalmazó üzenetek, tanácsok rádiós és bokszutcai jelzőtáblán történő közlését tiltja:
– az ívek megválasztása a pályán;
– érintkezés a rázókövekkel;
– az autó beállítása bizonyos kanyarokra;
– más versenyzők szektoridejének közlése vagy összevetése;
– kanyarsebességek összevetése más versenyzőkével;
– a sebességi fokozat megválasztása más versenyzőkhöz képest;
– a sebességi fokozat megválasztása;
– fékezési pontok;
– a fékezés mértéke más versenyzőkhöz képest;
– a fékezés mértékének vagy módjának meghatározása;
– az autó stabilitása fékezéskor;
– a gázpedál használata más versenyzőkhöz képest;
– a gázpedál használatának meghatározása;
– a DRS-használat meghatározása más versenyzőkhöz képest;
– az előzésgomb használata;
– mindenféle vezetési technikai tanács.