2015.03.28. 07:56
Szakértők véleménye szerint a Ferrari érte el a legnagyobb fejlődést idén. Miközben autói egyre közelebb férkőznek az uralkodó Mercedeshez, James Allison, a csapat technikai igazgatója fölzárkózásuk titkáról beszélt.
A győzelem nélkül, mindössze két dobogós helyezést hozó 2014 után valóban ugrásszerű a javulás: még csak egyetlen futamon vagyunk túl, és a Ferrarinak máris van egy dobogója, s elmondhatja magáról, hogy ő a Mercedes első számú üldözője.
Az elmúlt évek káosza után egyáltalán nem vehettük biztosra, hogy ilyen hamar fordul a kocka Maranellóban. Persze mindez nem a véletlen műve. A La Gazzetta dello Sport szerint a csapat nagyjából 100 millió eurót költött arra, hogy utolérje a Mercedest. „Sokat profitáltunk a befektetéseinkből” – mondta erről James Allison, a csapat technikai igazgatója a Motorsport-Totalnak.
Ezen befektetések eredménye többek között az új szimulátor, a továbbfejlesztett próbapadok, valamint az is, hogy az olaszok immáron saját ultramodern szélcsatornájukat használhatják a Toyota kölni berendezése helyett. „Szélcsatorna, amit jelenleg is használunk, 2013 novemberében indult újra. Az új motorszabályok miatt sokat költöttünk a próbapadokra is, és ez a befektetésünk még tart, hiszen meg fog térülni később. A Ferrari továbbra is jó költségvetéssel bír, és ez az alapja annak, hogy sikeresek legyünk.”
A csapatnál emellett a múlt év és a tél folyamán komoly személyi változások is történtek. Allison szerint ez a folyamat egyelőre véget ért – mindaddig, amíg a csapat jól teljesít.
Márpedig a csapat egyelőre jól teljesít, ezt már Melbourne-ben is láthattuk. Allison szerint ráadásul az idénynyitó még nem is mutatott teljesen valós képet erejükről. „A melbourne-i összkép ránk nézve volt előnytelen. Ha legyőztük volna a Williamst az időmérőn, 15-20 másodperccel gyorsabbak lettünk volna a versenyen” – állítja, utalva arra, hogy Vettel 35 másodperces hátránya több volt, mint a valós lemaradásuk.
És ezzel még nincs vége. „Vannak fejlesztéseink, amelyeket a lehető leghamarabb szeretnénk bevetni. És még ezt követően is számos újítás várható. Az aerodinamikai programunk remekül működik, és azt sem szabad elfelejteni, hogy még mindig frissnek tekinthetők ezek a szabályok. Szóval még nagyobb előrelépésekre számítunk. A motor terén pedig a fejlesztéseink révén szintén javulhatunk a szezon során.”
A Ferrarinak utóbbihoz még 10 módosító pont áll rendelkezésére, hárommal több, mint a Mercedesnek. Ami szintén a kezükre játszhat „Ezek segítségével megváltoztathatjuk az égésteret, ami nagy lépést jelenthet. Változtathatunk a dugattyúkon, a hajtókaron, a befecskendezésen vagy épp a hengerfejeken is” – sorolja a plusz módosító pontok által kínált lehetőségeket Allison. „De ezek a plusz zsetonok természetesen csak akkor jelentenek előnyt, ha azok révén valóban pluszteljesítményt tudunk nyerni. A motorok terén még hosszú út áll előttünk. Ha valaki hibázik, annak hosszú időre megfizeti az árát, sokáig tart, mire javíthat. Emiatt a motorrészlegünk már eleve konzervatívabbak, mint a karosszérián dolgozók. De nagyon türelmesen vártak, és most kezdünk profitálni ebből” – utal motorjuk nagyobb teljesítményére, jobb fogyasztására és vezethetőségére.
Ami az autó fejlesztését illeti, Allison szerint szintén nagy terük volt/van a javulásra, mivel eleve nagyon mélyről indultak. A 2014-es fejlesztéseiket például csak 2013 novemberében kezdték el, ami eleve hátrányos helyzetbe hozta őket a múlt évben. „Ha novemberben kezdesz, akkor sok mindent már nem tehetsz.” Éppen ezért a technikai igazgató az idei modell fejlesztését jóval korábban indította el. „És így több teljesítményt is találtunk. Lenyűgöző volt látni, milyen lendülettel vágott bele a csapat a tavalyi problémák megoldásába a tél folyamán.”
Az aerodinamikus Allison amondó, az autó fejlesztésének sikere 80%-ban az aerodinamikai fejlesztések sikerén múlik. Egyes vélemények szerint ezen a téren még kicsit elmaradnak a Mercedestől. Például az orrkiképzés terén: míg a németek az állítólag fél másodperccel gyorsabb rövid megoldást használják, az olaszok egy hosszabb kialakítás mellett tették le a voksukat. Allison elmondása szerint ez idén már nem is változik. „Nálunk a karosszéria eleje miatt nem lehet ultrarövid az orr. Azzal sosem tudnánk teljesíteni a töréstesztet” – állapította meg.
Persze sikeresek ezen utat járva is lehetnek. Erre ékes bizonyíték, hogy a Maláj Nagydíj szabadedzéseit követően máris arról kezdett találgatni a szaksajtó, vajon felvehetik-e a versenyt a Mercedesszel. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel versenytempója ugyanis igencsak biztató. Ahogy az volt már Ausztráliában is. Még ha az Allison által csalókának tartott 35 másodperces hátrány ezt el is fedte. „Räikkönen második etapja, pokolian gyors volt Ausztráliában. Persze azt is figyelembe véve, hogy más stratégián volt” – hívta fel a figyelmet a szakember bizakodva.