2015.03.28. 07:56

Szakrtk vlemnye szerint a Ferrari rte el a legnagyobb fejldst idn. Mikzben auti egyre kzelebb frkznek az uralkod Mercedeshez, James Allison, a csapat technikai igazgatja flzrkzsuk titkrl beszlt.
A gyzelem nlkl, mindssze kt dobogs helyezst hoz 2014 utn valban ugrsszer a javuls: mg csak egyetlen futamon vagyunk tl, s a Ferrarinak mris van egy dobogja, s elmondhatja magrl, hogy a Mercedes els szm ldzje.
Az elmlt vek kosza utn egyltaln nem vehettk biztosra, hogy ilyen hamar fordul a kocka Maranellban. Persze mindez nem a vletlen mve. A La Gazzetta dello Sport szerint a csapat nagyjbl 100 milli eurt klttt arra, hogy utolrje a Mercedest. „Sokat profitltunk a befektetseinkbl” – mondta errl James Allison, a csapat technikai igazgatja a Motorsport-Totalnak.
Ezen befektetsek eredmnye tbbek kztt az j szimultor, a tovbbfejlesztett prbapadok, valamint az is, hogy az olaszok immron sajt ultramodern szlcsatornjukat hasznlhatjk a Toyota klni berendezse helyett. „Szlcsatorna, amit jelenleg is hasznlunk, 2013 novemberben indult jra. Az j motorszablyok miatt sokat kltttnk a prbapadokra is, s ez a befektetsnk mg tart, hiszen meg fog trlni ksbb. A Ferrari tovbbra is j kltsgvetssel br, s ez az alapja annak, hogy sikeresek legynk.”
A csapatnl emellett a mlt v s a tl folyamn komoly szemlyi vltozsok is trtntek. Allison szerint ez a folyamat egyelre vget rt – mindaddig, amg a csapat jl teljest.
Mrpedig a csapat egyelre jl teljest, ezt mr Melbourne-ben is lthattuk. Allison szerint radsul az idnynyit mg nem is mutatott teljesen vals kpet erejkrl. „A melbourne-i sszkp rnk nzve volt elnytelen. Ha legyztk volna a Williamst az idmrn, 15-20 msodperccel gyorsabbak lettnk volna a versenyen” – lltja, utalva arra, hogy Vettel 35 msodperces htrnya tbb volt, mint a vals lemaradsuk.
s ezzel mg nincs vge. „Vannak fejlesztseink, amelyeket a lehet leghamarabb szeretnnk bevetni. s mg ezt kveten is szmos jts vrhat. Az aerodinamikai programunk remekl mkdik, s azt sem szabad elfelejteni, hogy mg mindig frissnek tekinthetk ezek a szablyok. Szval mg nagyobb elrelpsekre szmtunk. A motor tern pedig a fejlesztseink rvn szintn javulhatunk a szezon sorn.”
A Ferrarinak utbbihoz mg 10 mdost pont ll rendelkezsre, hrommal tbb, mint a Mercedesnek. Ami szintn a kezkre jtszhat „Ezek segtsgvel megvltoztathatjuk az gsteret, ami nagy lpst jelenthet. Vltoztathatunk a dugattykon, a hajtkaron, a befecskendezsen vagy pp a hengerfejeken is” – sorolja a plusz mdost pontok ltal knlt lehetsgeket Allison. „De ezek a plusz zsetonok termszetesen csak akkor jelentenek elnyt, ha azok rvn valban pluszteljestmnyt tudunk nyerni. A motorok tern mg hossz t ll elttnk. Ha valaki hibzik, annak hossz idre megfizeti az rt, sokig tart, mire javthat. Emiatt a motorrszlegnk mr eleve konzervatvabbak, mint a karosszrin dolgozk. De nagyon trelmesen vrtak, s most kezdnk profitlni ebbl” – utal motorjuk nagyobb teljestmnyre, jobb fogyasztsra s vezethetsgre.
Ami az aut fejlesztst illeti, Allison szerint szintn nagy terk volt/van a javulsra, mivel eleve nagyon mlyrl indultak. A 2014-es fejlesztseiket pldul csak 2013 novemberben kezdtk el, ami eleve htrnyos helyzetbe hozta ket a mlt vben. „Ha novemberben kezdesz, akkor sok mindent mr nem tehetsz.” ppen ezrt a technikai igazgat az idei modell fejlesztst jval korbban indtotta el. „s gy tbb teljestmnyt is talltunk. Lenygz volt ltni, milyen lendlettel vgott bele a csapat a tavalyi problmk megoldsba a tl folyamn.”
Az aerodinamikus Allison amond, az aut fejlesztsnek sikere 80%-ban az aerodinamikai fejlesztsek sikern mlik. Egyes vlemnyek szerint ezen a tren mg kicsit elmaradnak a Mercedestl. Pldul az orrkikpzs tern: mg a nmetek az lltlag fl msodperccel gyorsabb rvid megoldst hasznljk, az olaszok egy hosszabb kialakts mellett tettk le a voksukat. Allison elmondsa szerint ez idn mr nem is vltozik. „Nlunk a karosszria eleje miatt nem lehet ultrarvid az orr. Azzal sosem tudnnk teljesteni a trstesztet” – llaptotta meg.
Persze sikeresek ezen utat jrva is lehetnek. Erre kes bizonytk, hogy a Malj Nagydj szabadedzseit kveten mris arrl kezdett tallgatni a szaksajt, vajon felvehetik-e a versenyt a Mercedesszel. Kimi Rikknen s Sebastian Vettel versenytempja ugyanis igencsak biztat. Ahogy az volt mr Ausztrliban is. Mg ha az Allison ltal csalknak tartott 35 msodperces htrny ezt el is fedte. „Rikknen msodik etapja, pokolian gyors volt Ausztrliban. Persze azt is figyelembe vve, hogy ms stratgin volt” – hvta fel a figyelmet a szakember bizakodva.