2015.03.29. 17:03
Meglepetés győzelem volt, de nagyon is van rá magyarázat! A Ferrari technikai igazgatója, James Allison elmondta, minek volt köszönhető, hogy Malajziában felül tudták múlni a verhetetlennek hitt Mercedest.
Azt követően, hogy Ausztráliában fél perccel verték a mezőnyt, a hétvége előtt talán senki sem hitte volna, hogy a Mercedes a Maláj Nagydíjon máris elszenvedi idei első vereségét. Csakhogy a Ferrari másképp gondolta. Már pénteken, a hosszú etapok, de az egykörös tempó alapján is látszott, az olaszok ezen a hétvégén jóval közelebb kerülhetnek a címvédőhöz, mint az idénynyitón, de Sebastian Vettel vasárnapi győzelme minden várakozást felülmúlt.
James Allison, a Scuderia technikai igazgatója három tényezővel indokolta sepangi remeklésüket. Az elsőt az SF15-T innovatív hűtőrendszere jelentette, amely növelte autójuk aerodinamikai hatékonyságát. „Csak az egyenlet egyik felét ismerem, ami a mi autónk” – idézte a brit szakembert az ESPN. „Tudom, hogy egészen jó hűtőrendszerünk van, amiért nagy elismerés jár a szélcsatornában ezen dolgozó csapatnak, valamint a tervezőrészlegnek is, akik ezt az igazán innovatív csomagot összehozták nekünk. Ennek köszönhetően még az ilyen forró hőmérséklet mellett is sikeresen versenyezhetünk anélkül, hogy túl nagy nyílásokat kéne nyitnunk az autónkon.”
A siker másik kulcsát a Ferrari kíméletes gumikezelése jelentette. „Ez a pálya egészen durva és forró, ami igénybe veszi a gumikat, és szerencsés helyzetben voltunk, hogy az autónk jól ment ezekkel a gumikkal. Hogy mi újság Mercedes-földön, és hogy fest az egyenlet másik része, azt nem tudom, de abban egészen biztos vagyok, hogy Kínában nem lesz könnyű ugyanilyen jó munkát végezni, mint itt.”
Allison emellett azt is kiemelte, hogy a biztonsági autós fázis hozta helyzetbe a Ferrarit: Sebastian Vettel csak úgy kerülhetett Lewis Hamilton elé, hogy a Mercedesek a boxba hajtottak a biztonsági autó érkezésekor, míg ő a pályán maradt. „Azt gondolom, egy leheletnyivel gyorsabbak lehettünk náluk a versenyen, de láthattuk, hogy a Mercedes forgalomba került, olyan autók mögé ragadtak be (a kerékcseréjük után), akik másfél másodperccel lassabbak voltak náluk, és nem tudták egyszerűen megelőzni őket.”
„Ha 0,1-0,2 másodperccel gyorsabb vagy – talán ennyivel voltunk jobbak –, akkor ezt a fölényt elég nehéz előzésre váltani, és extra nehéz mindjárt egyszerre két autót megelőzni így. És a Mercedes akár meg is oszthatta volna a taktikáját, hogy legalább az egyik autójukkal legyőzzenek minket. A biztonsági autó viszont remek lehetőséget kínált számunkra a könnyebb előzéshez.”
Allison a stratégia megosztásával arra célzott, hogy a Mercedes akár úgy is dönthetett volna, hogy csak egyik autóját hozza ki kerékcserére a biztonsági autó bejövetelekor, míg a másikat ugyanolyan stratégán hagyja, amilyet Vettelék választottak. Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója ugyanakkor a Speedweek munkatársának elárulta, a sportszerűség és esélyegyenlőség jegyében döntöttek úgy, hogy azonos taktikán hagyják Lewis Hamiltont és Nico Rosberget – amiről utólag már belátta, talán túlzás volt.
Noha most nagy az öröm az utoljára 2013 májusában nyerő Ferrari háza táján, s többen már Vettetl is Hamilton bajnoki kihívójaként emlegetik, Allison figyelmeztetett, mai teljesítményüket korántsem lesz egyszerű megismételni más pályákon, más körülmények között. „Melbourne-ben a Mercedes nagyon-nagyon dominált, és még ha szabad is lett volna előttünk az út, sem lett volna esélyünk ellenük. Még mindig sok munka vár ránk, mielőtt olyan magabiztosan érkezhetünk meg egy hétvégére, hogy már az első szabadedzésnél azt mondjuk, a győzelemért fogunk harcba szállni. De nagyon izgalmas a fejlesztési programunk, és még sokat fog javulni a teljesítményünk.”
A vörösök napját mindössze egy dolog árnyékolta be: Kimi Räikkönen első körben kapott defektje, mely nélkül a finn talán szintén esélyes lehetett volna a dobogóra. Allison Räikkönen autójának sérüléséről is beszélt. „Amikor ezek a gumik szétszakadnak, általában kárt okoznak a padlólemezben, ami egy nagyon érzékeny aerodinamikai terület. Ez a sérülés még lehetővé tette számára, hogy ő legyen a negyedik leggyorsabb autó a pályán, de elég súlyos volt ahhoz, hogy ezzel a gumikopás mértéke ne legyen olyan jó, mint Sebastiannál, mivel a leszorítóereje kisebb volt. Éppen ezért szép teljesítmény volt Kimitől, hogy sikerült átverekednie magát a mezőnyön.”