2015.04.09. 19:19

Noha a tbbsg szerint a Ferrari Knban kptelen lesz megismtelni malajziai remeklst, ez mg korntsem jelenti azt, hogy az v htralv rszben le kell mondanunk a szoros Mercedes-Ferrari csatkrl. Szakrtk szerint az olaszok mg megkeserthetik prszor a cmvd lett.
Mit vrhatunk a folytatsban a Ferraritl? Szmthatunk-e hosszabb tvon egy szorosabb Mercedes-Ferrari prharcra? Az olaszok malajziai gyzelme ta foglalkoztatja ez a krds a Forma–1 npt, s a vlaszok meglehetsen szertegaznak. A kt httel ezeltti gyztes, Sebastian Vettel cstrtkn Knban igyekezett hteni a kedlyeket, s kiemelte, Malajziban sok minden a kezkre jtszott, gy tovbbra is a Mercedes a favorit. Csapattrsa, Kimi Rikknen mindekzben pp arrl beszlt, hogy plyktl s krlmnyektl fggetlenl ers a Ferrari, s kzelebb lehetnek a Mercedeshez, mint sokan gondoljk.
De egyetrts az ellentboron bell sincsen. Nico Rosberg nemrg mg sokkhatsrl beszlt, Toto Wolff pedig a vszharangokat kongatta veresgk utn. Lewis Hamilton azonban Vettelhez hasonlan a kivteles krlmnyek szmljra rta a Ferrari gyzelmt, s nem ltott okot az aggodalomra. Vajon hogy alakul a kt istll prharca a folytatsban?
Megismtldhet mg prszor a sepangi forgatknyv
A krdsre vlaszt keres Auto Motor und Sport szerint a kt csapat stratgi egy dologban mindenkpp egyetrtenek: Vettel Malajziban a biztonsgi aut nlkl is nyert volna – csak legfeljebb szorosabb csatban. Egyes szimulcik szerint kt-hrom msodperces elnnyel. Az olaszok sikernek kulcst alapveten kt tnyez jelentette Malajziban: a nagy meleg, valamint a kivl gumikezels. E kt tnyez persze sszefgg egymssal, s hogy mennyire fajslyos krdsekrl van sz, jl jelzik a tnyek: Sepangban a lgyabb gumi a Ferrarinl 19 krt brt, mg a Mercedesnl mr 11 kr utn elkopott. A nmetek emiatt is vlasztottk a hrom killsos taktikt.
A Mercedes veresge azonban nem csupn a stratgin s a gyengbb gumikezelsen mlt. Vasrnapi teljestmnykre a pnteki felkszlsk is rnyomta a blyegt: miutn a szabadedzseken mindkt Mercedes-versenyzt technikai problmk htrltattk, programjukat sem tudtk maradktalanul kvetni. „Ha jobb belltsokat tallunk, taln vasrnap is jobbak lettnk volna” – mondta a csapat egyik mrnke az Auto Motor und Sportnak. Lewis Hamilton szintn kiemelte, hogy pntek dleltti problmi alapveten meghatroztk ksbbi teljestmnyt, s szerinte mr csak ezrt sem kell tlzottan pnikba esnik veresgk miatt, hiszen nem indulhat minden htvgjk ennyire rosszul.
Az emltett nmet szaklap ugyanakkor kiemelte, hogy mikzben a sokak ltal emlegetett hvs id Knban valban a Mercedes kezre jtszhat, a Ferrari Bahreinben ismt komoly veszlyt jelenthet a cmvdre. Azaz hosszabb tvon a krlmnyektl s plyktl fggen valban lehet esly a kt alakulat prharcra. Ksznheten az autik kztti jelents karakterbeli klnbsgeknek, melyek Malajziban egyrtelmen kirajzoldtak. „A Ferrari minden olyan plyn ers lehet, amely ersen ignybe veszi a hts gumikat. Ez Bahreinre, de Barcelonra is igaz. Ahol pedig nem kell akkora leszorter, mint Spban vagy Spielbergben, szintn rendkvl ersek lehetnek” – mondta a Mercedes egyik embere.
A nmet lap szakrtje azt is elmondta, mirt nem volt kpes a Ferrari mr Melbourne-ben megmutatni, mennyire ers valjban. „Csak a versenyen tettk. Az idmrn nem melegtettk fel elg jl a lgyabb gumit, emiatt nem kerlt mindkt autjuk a msodik sorba. Vettel emiatt a Williams mg ragadt, ami rossz hatssal volt a futamra. Rikknen viszont a msodik etapja sorn jelezte, hogy a Ferrari versenykrlmnyek kztt olyan gyors volt Melbourne-ben, mint a Mercedes.”
Eltr DNS, vltozatos erviszonyok?
Mindez azt mutatja, hogy ami a futamokon elnyre vlik a Ferrari versenyzinek (gumikmls), az idmrkn htrltathatja ket. A Mercedes egy krn mg mindig az olaszok eltt jr, s ahhoz, hogy Vettelk hosszabb tvon is flvegyk a versenyt a nmetekkel, fontos lenne javtaniuk az edzsteljestmnykn. Az Auto Motor und Sport szerint ilyen szempontbl is a pnteki szabadedzsek lesznek a legmeghatrozbbak a kt istll versengsben: ha a Mercedes elegend krt tud teljesteni, fel tud kszlni a gumiproblmkra, j egyensllyal, megfelel belltsokkal, amelyek aztn a helyes stratgihoz is megfelel alapot adnak, tempelnyket kihasznlva sakkban tarthatjk a Ferrarit. Ha viszont a Scuderia lesz kpes kihozni a maximumot idmribl, tbbszr is megkeserthetik az Ezstnyilak lett.
A lap vgl James Allisont, a Ferrari technikai igazgatjt is idzte, aki elmondta, sem a Mercedes, sem a Ferrari alaptulajdonsgaiban nem vrhat vltozs a szezon sorn, azaz az egymshoz viszonytott erejket vrhatan ugyanazon tnyezk befolysoljk majd egsz vben. „Az aut DNS-e lland marad” – jelentette ki a brit. Mercedeses kollgja pedig helyeselt. „Prblkozhatunk az aut tptsvel, hogy hirtelen bartsgosabban bnjon a gumikkal, de ezzel valjban csak mg tbbet vesztennk” – mondta a nmetek mrnke.
A lapok teht le vannak osztva – mostantl a legfbb krds az, ki mit hoz ki bellk a parti sorn.