2015.06.28. 19:26

A Ferrari Racing Days cm rendezvny kiemelt vendgeknt a Magyar Nagydj eltt egy hnappal a Hungaroringre ltogatott a ngyszeres Formula–1-es vilgbajnok Sebastian Vettel. A legends olasz csapat klasszis nmet piltja beszlt plyafutsnak j llomshelyrl, cljaikrl, de sok egyb rdekessg mellett elrulta azt is, hogy munkjnak mi a legjobb s legrosszabb rsze.
– Hogy megy az olasz?
– Tanulom, de nagyon nehz. Elg sokat megrtek, m keveset beszlek.
– J fl ve a Ferrari piltja mr, otthonosan rzi magt?
– Az elz nem volt egyszer idny, de idn mr idn van, n pedig jrakezdtem ms helyen. Jl rzem magam, az els naptl kedvesek, befogadak s segtkszek voltak a munkatrsak, az olyan rendezvnyeken pedig, mint amilyen a Ferrari Racing Days, elkpeszt a hangulat. Amikor hsz-harminc klnbz Ferrari felsorakozik, s rezni a szenvedlyt, akkor jn r az ember, hogy mit jelent a Ferrarihoz tartozni. Sok szempontbl valra vlt lom az tigazolsom.
– Milyen a valsg ahhoz kpest, amit elkpzelt Maranellrl?
– Mindenki professzionlisan dolgozik, ugyanakkor mindig lehet fejldni, n is tanulok valamit minden nap. Kicsit ms a mentalits, kicsit ms a dolgok megkzeltse, van, ami nagyon j s van, amin mg lehet javtani, de azrt vagyunk, hogy a Ferrari visszajusson a cscsra. A Ferrari s a Shell szoros egyttmkdsrl pldul mr azeltt tudtam, hogy tszerzdtem volna. Korbban is gy gondoltam, hogy ezt a prost nehz fellmlni, most pedig mr ltom is, hogy micsoda munka folyik a sznfalak mgtt. Ezt az emberek kvlrl nem rzkelik, mg a plyrl sem annyira ltni, m a szakemberek intenzven dolgoznak, hogy nveljk a teljestmnyt, mikzben a megbzhatsgra is gyelnik kell. A modern korban ez nagyon fontos, mert nem sok mindent lehet s szabad tenni a nagyobb teljestmny rdekben, gyhogy az egyttmkds a Shell-lel mg fontosabb vlik.
– A plyra teleptett laboratrium segt?
– Igen. Termszetesen a munka nagyja tvol, a gyrakban zajlik, m a helysznen is tudnunk kell, hogy az zemanyag tkletes-e, hiszen az elrsok miatt sem engedhetjk meg, hogy beszennyezdjn pldul. Be kell tartanunk az FIA szablyait, meg kell bizonyosodnunk arrl, hogy az zemanyag megfelel. Mindennek a tetejbe a legjobb teljestmnyt kell kinyernnk, mikzben a legtovbb szeretnnk hasznlni a motort, hiszen egy szezonban csak ngy ll rendelkezsre, kvetkezskpp a megbzhatsg is fontos. Ehhez kell a j zem- s kenanyag.
– Taln e tlszablyozottsg miatt tartjk, hogy manapsg a versenyzs sem olyan szrakoztat mr.
– A versenyzs a legjobb rsze a munknknak. Sokat beszlnk az autkrl, a szablyok korltozta fejlesztsekrl, de a versenyzshez ugyanaz kell, mint rgen kellett. Piltaknt nyilvn minl gyorsabban akarunk haladni, ezrt nem hiszem, hogy lenne versenyz, aki ellenezne nmi pluszsebessget, m ettl mg hatalmas feladat megfelelni a kor kihvsainak.