2016.04.05. 18:07
Sebastian Vettel minden valószínűség szerint máris elveszítette egyik motorját az év hátralévő részére. A német bajnok fél másodpercre tippeli, mégis ledolgozhatónak tartja a Ferrari Mercedesszel szembeni hátrányát.
Nem mondhatnánk, hogy álomszerűen indult az év a Scuderia számára. Két verseny után máris két kiesés áll a nevük mellett, ráadásul úgy tűnik, a télen újratervezett erőforrásukkal is komolyabb gondjaik vannak. A csapatfőnök Maurizio Arrivabene, és a mérnökök munkáját koordináló Jock Clear ennek ellenére látott pozitívumokat is bahreini hétvégéjükben: Kimi Räikkönen második helyezését követően mindketten hangsúlyozták, ha nincs a finn gyenge rajtja, a győzelemre is lehetett volna esélyük.
Mindezt arra alapozzák, hogy a „Jégember” a verseny során képes volt fokozatosan közelebb lépdelni a végső győztes Nico Rosberghez, ráadásul a célban éppen akkora volt a lemaradása, amekkora hátrányt első körökben látott visszaesése és fölzárkózása során összeszedett.
Más kérdés, hogy a Mercedes éppen csak annyira lépett meg tőlük, amennyire szükséges volt. „Elnézve a különbségeket, a verseny bizonyos szakaszában tizenöt másodperc volt az előnyünk Kimivel szemben. Aztán végül csak pár másodperccel értünk célba előbb. Tehát semmi kétségem afelől, hogy a Ferrari erős, ez ma is kiderült. De nyilvánvaló, hogy ha ilyen különbséggel az élen állsz, talán konzervatívabb is lehetsz – Nicóval pontosan így is jártunk el” – ismerte el Toto Wolff, a németek sportigazgatója, hogy korántsem adtak ki mindent magukból.
Ez a konzervativizmus minden szinten megfigyelhető volt. Rosberg utalt rá, a rajt után lényegében egyetlen körön sem autózott a határon. „Nem árulom el, mennyire vettem vissza, mert azzal a Ferrari megtudná, mennyi van még bennünk” – mondta a győztes. A „jójózás” közte és a Ferrari között szintén az óvatosságra vezethető vissza. A Mercedes szándékosan csak lekövette a Ferrari stratégiáját, azaz minden esetben megvárta, míg Räikkönen kiáll, majd ők is szervizeltek, s ugyanolyan gumikat tettek fel Rosberg autójára, mint ellenfelük.
Räikkönen elszúrt rajtja után több pozíciót veszített, ezért három autót is meg kellett előznie. Rosberg előnye az első kör végén máris 4,3 másodperc volt. 2007 bajnoka a 7. körben tört a második helyre, öt körrel később pedig a boxba hajtott. Hátránya ekkor már 14 másodperc volt. Rosberg egy körrel később követte őt. A második kiállás előtt 15 másodperces differenciát mértek közöttük, ám a csillagosok 5,3 másodperces kerékcseréje után ez 9 másodpercre olvadt. A harmadik kiállásnál Rosbergék nem egy, hanem két kört tettek még rá, ezzel pedig tovább fogyott előnyük: 4,8 másodpercre.
„A taktikával konzervatívak voltunk, nem volt értelme kockáztatni” – magyarázta Wolff. „Kimi kétszer is előbb állt ki, és itt ez két-három másodpercet jelent. Emellett Nicónak két kerékcseréje is hosszabb volt – ezzel pedig meg is van, miért csökkent a különbség.”
A verseny hajrája aztán már némileg csalóka képet mutatott. Miközben Rosberg félgőzzel hajtott, az utolsó etapban a Ferrari is visszavett. A technika ördögétől tartva energiatakarékos üzemmódba kapcsolták erőforrásukat, s már csak a második hely őrzésére törekedtek.
Hiába tehát Arrivabenéék optimista feltételezése, az összkép mégis inkább azt sugallja, hogy a Mercedes továbbra is őrzi magabiztos előnyét legfőbb üldözőjével szemben. Sebastian Vettel szerint ez a bahreini időmérőn látott fél másodperc körül mozoghat – mely részben a még nem maximális „fordulatszámon” működő motorjuk, részben pedig karosszériájuk hátrányából adódik össze.
Máris szűkült Vettelék mozgástere
A Mercedes a GPS-adatokból úgy látta, autójuk főként a lassú kanyarokban, valamint az egyenesekben (azoknak is a második felében) nyer időt a Ferrarival szemben – az olaszok gépe emellett továbbra is a lágyabb gumikat favorizálja. „Már eddig is sokat tettünk az előrelépésért, és újabb lépések következnek. Nem látom akadályát annak, hogy a hiányzó fél másodpercet – vagy annál is többet – ledolgozzuk” – mondta ennek ellenére bizakodva Vettel.
A négyszeres bajnok bizonyára abban bízik, hogy Maranello orvosolni tudja a motorproblémákat. A hírek szerint Barcelonára készülhet el idei első továbbfejlesztett hajtóegységük – ám e terveket a mostani bahreini kiesés is befolyásolhatja. Maurizio Arrivabene elárulta, „90%-os valószínűséggel” Vettel most elfüstölt motorját már nem vethetik be többet, ami azt jelenti, hogy a német esetében a fejlesztés terén is meg van kötve a kezük. Miután Vettel várhatóan Kínában új motorral versenyez, nem kizárt, hogy Räikkönenhez képest később kaphatja csak meg az új fejlesztésű V6-ost.
Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről, kérlek lájkold a vettel.gportal.hu facebook oldalát ide kattintva