2016.04.14. 18:02
A Forma–1-nek vissza kell tekintenie a mltba, hogy tleteket nyerjen a jv szablyaihoz – vli Sebastian Vettel, aki rlne, ha a kirlykategria egyszerbb vlna s kisebbek lennnek a klnbsgek a csapatok kztt. Jenson Button egyetrt vlemnyvel.
Br az ausztrl s a bahreini futamra sem lehetett panasz, egyre tbb sz esik a Forma–1 talaktsrl, s a versenyzs minsgnek javtsrl. A sport vezeti most az autk gyorsabb s nehezebben vezethetv ttelvel akarjk helyrelltani a kirlykategria megtpzott hrnevt, a versenyzk szerint azonban ez nmagban mg kevs lesz, a tervezett 3-5 msodperces gyorsuls ugyanis semmit sem jelent, ha ezzel prhuzamosan nem n az elzsek szma, az erviszonyok pedig tovbbra is kbe lesznek vsve.
Az utbbi Vettel szerint is komoly problma. „Azt hiszem, ha a csapatok kztti erviszonyok egyenlbbek lennnek, akkor sokkal jobb volna a versenyzs” – mondta, amikor arrl krdeztk, hogyan lehetne izgalmasabb tenni a Forma–1-es futamokat. „Egyrtelm, hogy rengeteget beszlnk errl a tmrl; pldnak okrt itt volt ez az idmr, de sok sz esett a htvgk menetrl s az j szablyokrl is. Ha egyszerbb lenne a hozzllsunk – nem azt mondom, hogy minden aut legyen egyforma, hiszen az mr nem lenne F1 tbb – akkor sokkal szorosabb lenne a mezny, s tbbet versenyeznnk, mikzben a kzdelem is kemnyebb lenne” – tette hozz.
A 2017-es szablymdostsokkal kapcsolatban tbbszr felmerlt mr, hogy az aerodinamika szerepnek nvelse pp a tervezettel ellenttes hatst vlthat ki, azaz mg kevesebb manvert eredmnyezhet. ppen ezrt Vettel szerint elssorban arra kellene sszpontostani, hogy a htul rkezk szmra knnyebb vljon az elttk halad pilta kvetse, ami a klnbz „kros lgramlatok” miatt napjainkban nem egyszer. „Ha kzelebb kerlnnk egymshoz, tbbet csatznnk! Az aerodinamika nagyszer dolog, hiszen csodlatos kanyarsebessgeket rhetnk el vele, de nagyon nehz kvetni az elttnk haladt. Egyszerbb hozzllsra van szksgnk; az F1-nek nyersebbnek s vadabbnak kell lennie. Ez neknk, s a rajongknak is tetszene!”
Vettel tudja, hogy a Forma–1-nek valamilyen szinten szrakoztatnak kell lennie, ezrt a „show javtsa” mindig is fontos napirendi pont lesz, szerinte azonban a sportrtkrl sem szabadna elfeledkezni, st legszvesebben egy olyan kategriban indulna, melyben a versenyszellem mindennl fontosabb. „Szmomra az F1 sport, tudom, hogy egyben show is, de n inkbb sportknt gondolok r. Amikor versenyezni kezdtem, a vezets rme rdekelt legjobban, az, hogy ms srcokkal harcolhatok s megprblhatok elsknt clba rni. Nyerni akartam, n akartam a leggyorsabb lenni, s gy gondolom, mindig ennek kell a legfontosabb szempontnak maradnia!”
„A Forma–1 mg mindig a motorsport cscsa! Szval, az termszetes, hogy az autinknak gyorsabbnak kell lennik minden ms versenygpnl ezen a fldn. Ebben a tekintetben pedig szerintem mg mindig van tr a fejldsre” – jelezte a ngyszeres vilgbajnok, majd azt „krte” a sport vezetitl, tekintsenek vissza annak mltjba, s ha ezt megtettk, akkor ltni fogjk, mire van szksgk, milyen irnyba kell haladniuk. „Ha visszatekintnk a mltba, akkor tisztn ltni fogjuk, hogy mihez kell ragaszkodnunk a jvben, mihez kell visszatrnnk” – zrta gondolatt.
Nincs szksg mestersges megoldsokra!
A mezny legtapasztaltabb versenyzje, Jenson Button egyetrt rivlisval. 2009 vilgbajnoka aggdva figyelte az idmr krli huzavont, s a htvgk programjnak mdostsra irnyul szablytervek sem nyertk el a tetszst. Fleg az idmr edzs szombati versenyre cserlse, vagy a fordtott rajtrcs bevezetse, melyek mind-mind a futamok izgalmasabb ttelt cloznk, Button azonban nem rt egyet azokkal a vlemnyekkel, melyek szerint az F1 ma unalmasabb, mint korbban. Szerinte az a legnagyobb problma, hogy hatalmas a klnbsg a csapatok kztt, ezrt is tnik gy, hogy a futamok esemnytelenebb vltak.
„Az a baj, hogy hatalmas a szakadk az els kt csapat s a tbbiek kztt, gy pedig nem tnhet tlsgosan izgalmasnak a dolog” – kezdte. „Biztosra veszem, hogy a Ferrari s a Mercedes nem akar szablyvltozsokat, az sszes tbbi csapat viszont igen” – mutat r egy komoly problmra, a mdostshoz ugyanis egyetrtsre lesz szksg. „Trkks helyzet ez, de remlhetleg versenykpesebb lesz a mezny. Megnztem a 2003-as brazil futam idmrjt, melyen 15 pilta kerlt 1 msodpercen bellre. Ettl nagyon messze vagyunk. Nagy kr! Ha rnzel az autkra, akkor mind egyformnak tnnek, szval elkpeszt, hogy ekkork a klnbsgek” – magyarzta.
„Az idelisnl nagyobb az eltrs a csapatok kztt, de ez nem a Mercedes hibja” – hangslyozza a brit, aki teht nem rt egyet azokkal a kijelentsekkel, melyek szerint a bajnoksgok s a futamok „egyhangv vlsrt” a cmvd okolhat. „Ez a tbbiek hibja, hiszen nem vgeztnk elg j munkt” – mutatott r, majd hozztette, a csapatok s a sport vezetinek folyamatos viti ellenre bzik abban, hogy 2017-ig sikerl kidolgozni egy mindenkinek tetsz idmrs szisztmt. „J, hogy a csapatok is dolgoznak az gyn, hiszen gy a megfelel emberek foglalkoznak a krssel, s kitallhatnak valamit, ha egyltaln szksg van a vltoztatsra. Az j tletek, az j technolgik izgalmasak, de ha valami nem mkdik, vissza kell trni a korbbihoz!”
Button teht nem zrkzik el az jtsoktl, a fordtott rajtrcsrl – vagy Ecclestone kompromisszumkpesebbnek tn javaslatrl, melyben a bajnoksg llovasai, vagy az elz futam legjobbjai kapnak plusz idt – hallani sem akar. „Olyan ez, mintha Wimbledonban dntt jtszhatna az a src, aki mr az els krben kiesett. Ennek nem gy kell mkdnie, a leggyorsabb src kezdi az els helyrl a versenyt, a leglassabb pedig a mezny vgrl. Ezzel meg kell bartkozni. Attl, hogy megnyerted az idmrt, nem biztos, hogy te leszel a leggyorsabb a futamon. 60-70 ve gy megy ez ebben a sportgban, s mg nem vltoztattak rajta! Az idmr pont errl szl; a leggyorsabb versenyz kerljn a legjobb rajthelyre” – tette egyrtelmv.
Ha nem szeretnl lemaradni a legfrissebb hrekrl, krlek ljkold a vettel.gportal.hu facebook oldalt ide kattintva