2016.04.14. 18:02
A Forma–1-nek vissza kell tekintenie a múltba, hogy ötleteket nyerjen a jövő szabályaihoz – véli Sebastian Vettel, aki örülne, ha a királykategória egyszerűbbé válna és kisebbek lennének a különbségek a csapatok között. Jenson Button egyetért véleményével.
Bár az ausztrál és a bahreini futamra sem lehetett panasz, egyre több szó esik a Forma–1 átalakításáról, és a versenyzés minőségének javításáról. A sport vezetői most az autók gyorsabbá és nehezebben vezethetővé tételével akarják helyreállítani a királykategória megtépázott hírnevét, a versenyzők szerint azonban ez önmagában még kevés lesz, a tervezett 3-5 másodperces gyorsulás ugyanis semmit sem jelent, ha ezzel párhuzamosan nem nő az előzések száma, az erőviszonyok pedig továbbra is kőbe lesznek vésve.
Az utóbbi Vettel szerint is komoly probléma. „Azt hiszem, ha a csapatok közötti erőviszonyok egyenlőbbek lennének, akkor sokkal jobb volna a versenyzés” – mondta, amikor arról kérdezték, hogyan lehetne izgalmasabbá tenni a Forma–1-es futamokat. „Egyértelmű, hogy rengeteget beszélünk erről a témáról; példának okáért itt volt ez az időmérő, de sok szó esett a hétvégék menetéről és az új szabályokról is. Ha egyszerűbb lenne a hozzáállásunk – nem azt mondom, hogy minden autó legyen egyforma, hiszen az már nem lenne F1 többé – akkor sokkal szorosabb lenne a mezőny, és többet versenyeznénk, miközben a küzdelem is keményebb lenne” – tette hozzá.
A 2017-es szabálymódosításokkal kapcsolatban többször felmerült már, hogy az aerodinamika szerepének növelése épp a tervezettel ellentétes hatást válthat ki, azaz még kevesebb manővert eredményezhet. Éppen ezért Vettel szerint elsősorban arra kellene összpontosítani, hogy a hátul érkezők számára könnyebbé váljon az előttük haladó pilóta követése, ami a különböző „káros légáramlatok” miatt napjainkban nem egyszerű. „Ha közelebb kerülnénk egymáshoz, többet csatáznánk! Az aerodinamika nagyszerű dolog, hiszen csodálatos kanyarsebességeket érhetünk el vele, de nagyon nehéz követni az előttünk haladót. Egyszerűbb hozzáállásra van szükségünk; az F1-nek nyersebbnek és vadabbnak kell lennie. Ez nekünk, és a rajongóknak is tetszene!”
Vettel tudja, hogy a Forma–1-nek valamilyen szinten szórakoztatónak kell lennie, ezért a „show javítása” mindig is fontos napirendi pont lesz, szerinte azonban a sportértékről sem szabadna elfeledkezni, sőt ő legszívesebben egy olyan kategóriában indulna, melyben a versenyszellem mindennél fontosabb. „Számomra az F1 sport, tudom, hogy egyben show is, de én inkább sportként gondolok rá. Amikor versenyezni kezdtem, a vezetés öröme érdekelt legjobban, az, hogy más srácokkal harcolhatok és megpróbálhatok elsőként célba érni. Nyerni akartam, én akartam a leggyorsabb lenni, és úgy gondolom, mindig ennek kell a legfontosabb szempontnak maradnia!”
„A Forma–1 még mindig a motorsport csúcsa! Szóval, az természetes, hogy az autóinknak gyorsabbnak kell lenniük minden más versenygépénél ezen a földön. Ebben a tekintetben pedig szerintem még mindig van tér a fejlődésre” – jelezte a négyszeres világbajnok, majd azt „kérte” a sport vezetőitől, tekintsenek vissza annak múltjába, és ha ezt megtették, akkor látni fogják, mire van szükségük, milyen irányba kell haladniuk. „Ha visszatekintünk a múltba, akkor tisztán látni fogjuk, hogy mihez kell ragaszkodnunk a jövőben, mihez kell visszatérnünk” – zárta gondolatát.
Nincs szükség mesterséges megoldásokra!
A mezőny legtapasztaltabb versenyzője, Jenson Button egyetért riválisával. 2009 világbajnoka aggódva figyelte az időmérő körüli huzavonát, és a hétvégék programjának módosítására irányuló szabálytervek sem nyerték el a tetszését. Főleg az időmérő edzés szombati versenyre cserélése, vagy a fordított rajtrács bevezetése, melyek mind-mind a futamok izgalmasabbá tételét céloznák, Button azonban nem ért egyet azokkal a véleményekkel, melyek szerint az F1 ma unalmasabb, mint korábban. Szerinte az a legnagyobb probléma, hogy hatalmas a különbség a csapatok között, ezért is tűnik úgy, hogy a futamok eseménytelenebbé váltak.
„Az a baj, hogy hatalmas a szakadék az első két csapat és a többiek között, így pedig nem tűnhet túlságosan izgalmasnak a dolog” – kezdte. „Biztosra veszem, hogy a Ferrari és a Mercedes nem akar szabályváltozásokat, az összes többi csapat viszont igen” – mutat rá egy komoly problémára, a módosításhoz ugyanis egyetértésre lesz szükség. „Trükkös helyzet ez, de remélhetőleg versenyképesebb lesz a mezőny. Megnéztem a 2003-as brazil futam időmérőjét, melyen 15 pilóta került 1 másodpercen belülre. Ettől nagyon messze vagyunk. Nagy kár! Ha ránézel az autókra, akkor mind egyformának tűnnek, szóval elképesztő, hogy ekkorák a különbségek” – magyarázta.
„Az ideálisnál nagyobb az eltérés a csapatok között, de ez nem a Mercedes hibája” – hangsúlyozza a brit, aki tehát nem ért egyet azokkal a kijelentésekkel, melyek szerint a bajnokságok és a futamok „egyhangúvá válásáért” a címvédő okolható. „Ez a többiek hibája, hiszen nem végeztünk elég jó munkát” – mutatott rá, majd hozzátette, a csapatok és a sport vezetőinek folyamatos vitái ellenére ő bízik abban, hogy 2017-ig sikerül kidolgozni egy mindenkinek tetsző időmérős szisztémát. „Jó, hogy a csapatok is dolgoznak az ügyön, hiszen így a megfelelő emberek foglalkoznak a kéréssel, és kitalálhatnak valamit, ha egyáltalán szükség van a változtatásra. Az új ötletek, az új technológiák izgalmasak, de ha valami nem működik, vissza kell térni a korábbihoz!”
Button tehát nem zárkózik el az újításoktól, a fordított rajtrácsról – vagy Ecclestone kompromisszumképesebbnek tűnő javaslatáról, melyben a bajnokság éllovasai, vagy az előző futam legjobbjai kapnak plusz időt – hallani sem akar. „Olyan ez, mintha Wimbledonban döntőt játszhatna az a srác, aki már az első körben kiesett. Ennek nem így kell működnie, a leggyorsabb srác kezdi az első helyről a versenyt, a leglassabb pedig a mezőny végéről. Ezzel meg kell barátkozni. Attól, hogy megnyerted az időmérőt, nem biztos, hogy te leszel a leggyorsabb a futamon. 60-70 éve így megy ez ebben a sportágban, és még nem változtattak rajta! Az időmérő pont erről szól; a leggyorsabb versenyző kerüljön a legjobb rajthelyre” – tette egyértelművé.
Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről, kérlek lájkold a vettel.gportal.hu facebook oldalát ide kattintva