2016.07.21. 22:10

Nem nyerte el Sebastian Vettel s Lewis Hamilton tetszst, hogy az FIA tovbb szigort a rdis szablyon. A csapatok kztt is akadnak brlk.
A ngyszeres vilgbajnok mr Lewis Hamilton bakui esete utn sem titkolta, mindig is flslegesnek s sszertlennek tartotta az FIA ltal idn megalkotott rdis tilalmat. Miutn Nico Rosberget kt hete elsknt bntettk meg tiltott rdizs miatt, a paddockban tbben is jeleztk, jra kellene gondolni a regulkat, m a szvetsg a Magyar Nagydjat felvezet cstrtkn ehhez kpest azt jelezte nekik, hogy tovbbi szigortsokat vezet be.
Mostantl amennyiben egy versenyznek instrukcikra van szksge egy problma megoldshoz, megkaphatja a szksges informcit, de csakis gy, hogy kill a boxutcba, ahol vagy csak thajt, vagy fl is adja a versenyt.
Sebastian Vettel a Ferrari hungaroringi motorhome-jban tartott sajttjkoztatjn nem flt kemnyen brlni a szablyalkotkat. „Ez egy hatalmas baromsg” – jellemezte az j szablyt. „Szerintem ez a sok rdis problma csak egy vicc. Utlag megnztem a silverstone-i futamot, s nzknt gy talltam, elg szrakoztat volt hallgatni, hogy egy versenyz kicsit pnikol, mikzben a csapata is pnikol. Az emberi tnyez tette szrakoztatv ezt, mely a nagyon bonyolult s technikai sportgban is jelen van. Emiatt gy vlem, ez most egy rossz irny. Sok unalmas dolgot tiltottak be a rdizsnl, de nem ltom ennek az rtelmt.”
Ami Rosberg silverstone-i esett illeti, gyakorlatilag nem jelentett volna klnbsget, hogy a boxba kell-e hajtania vagy utlag bntetik meg – gy is, gy is csak 3. lett volna. Valtteri Bottas azonban rmutatott, lehetnek helyzetek, amikor a boxba hajtst ktelezv tv szablynak is rdemes ellentmondani. „Jelen lls szerint jobb tz msodperces bntetst kapni, mint a boxba hajtani” – jelentette ki.
A Mercedesnl ekzben gy gondoljk, valamelyest tisztult a kp. „A szably most egyrtelmbb, mint volt. Nem lesz tbb vita. A boxutcban megmondhatod, amit akarsz” – nyilatkozta egyik mrnkk.
Vita viszont nagyon is van. Pat Symonds, a Williams technikai igazgatja egyszeren nem rti az FIA mostani lpst. „Mi enyhteni akartunk a rdis szigoron, s erre mit tesz az FIA? Mg szigorbb teszi ket” – elgedetlenkedett.
A Force India csapatmenedzsernek, Andy Stevensonnak is vannak ktsgei. „Silverstone-ban minden, a versenyen elhangz beszlgetst ellenriztnk. gy tizent olyan volt, amirt bntethettek volna. Tovbbra is attl fggnk, mit enged a versenybrsg s mit nem” – mutatott r.
Nem a rdizsban, a tlbonyoltott autkban a hiba
A mrnk arra is felhvta a figyelmet, hogy a mostani pontostsnak ra is lesz. „Sptl mr nem mondhatjuk meg a versenyzinknek, ha trlnik kell egy programot. Ezzel a teljes szoftvernket jra kell rni, hogy automatikusan segtsget knljon a kijelzn. Az elektronikai szakembereink a kvetkez kt hetket erre fordtjk majd” – vettette elre.
Ms krds, hogy tbben pont ezt tartjk a helyes tnak: ahhoz, hogy kevesebb gond legyen a rdizssal, egyszerbb is lehetne tenni az autkat, hogy kevesebb tancsra legyen szksg a vezetskhz.
gy ltja ezt Sebastian Vettel is. „Ha vltozst akarunk, akkor az autkat kell megvltoztatni. Nem lenne ellenemre. Hozzk vissza a V12-es motorokat, a manulis vltkat, a kt gombos kormnyt, melyek kzl az egyik a sebessgkorltozsrt, a msik a rdizsrt felel, hogy legalbb meg tudjuk ersteni, hogy bejvnk a boxba. Ezenkvl nem kne foglalkozni annyit az elektronikval, s nem kellene memorizlni ezt a sok mindent. Nyilvn okkal van annyi gomb a kormnyunkon, s nem arrl van sz, hogy valaki gombokat gyrt, s megkr minket, hogy tegyk fel a kormnyra.”
„Ha megnznk egy 1995-s kormnyt, az sokkal egyszerbb volt, ahogy az autk technolgija is. Nem a versenyzk hibja, hogy manapsg jval bonyolultabbak az autk, s a mkdtetskhz gombokkal teli kormny kell. Nem j irnyba tartunk, s szerintem ez baj. Jobb lenne, ha jra megmondhatnnk, mit is akarunk” – vlekedett a ngyszeres bajnok.
Lewis Hamilton egyetrtett vele. Furcsnak tallja, hogy az FIA elbb az ilyen bonyolult autkra adja ldst, majd tiltani kezdi azok megfelel hasznlatt. „Ha jl tudom, k engedtk, hogy segtsk a versenyzket, hogy itt legyenek ezek a rendszerek. Most pedig, hogy vltoztattak, hogy itt vannak ezek a kijelzk, nem engedik meg, hogy megmondjk neknk, min vltoztathatunk. Ez kiss furcsa. De vgl is nekem csak ugyangy vgeznem kell a dolgom” – fogalmazott a cmvd.
Plyaszlests – Vettel szerint az FIA felelssge
Vettel a plyaszlestsek figyelst segt jtsok kapcsn is kritizlt. Az FIA cstrtkn azt is jelezte, hogy ezen a htvgn egy elektronikus jelzrendszer segtsgvel figyeli, a versenyzk elhagyjk-e a plyt a 4-es s 11-es kanyarokban. „Az FIA-t kell hibztatni, hiszen k ptik a plykat, amelyeken gyorsabb, ha elhagyod a kijellt vonalat, mint ha rajta maradsz. Megnztem ma dleltt ezeket a pontokat, s elgg csaldott voltam.”
Honfitrsa, Nico Hlkenberg e tmban viszont megrtbb a szvetsggel. „Azrt csinljuk ezt, mert msklnben hrom napon t csak a plya hatrain vitatkoznnk. Charlie Whiting is nehz helyzetben van. Egyes versenyzk zr tolerancit akarnak, msok mst. Itt most ugyanazt a technolgit alkalmazzk, amit a rajtoknl a kiugrsok figyelsre, a cl pedig az, hogy vget vessenek ennek a vitnak.”
„Charlie legutbb azt is emltette, hogy a MotoGP-nek s a Forma–1-nek valahogyan kzs nevezre kne jutnia, mert a plyk zemelteti legszvesebben mindkt sorozatot vendgl ltnk, az pedig tl kltsges lenne, ha minden alkalommal tptenk a plyt. A kompromisszumot megtallni lthatan nem knny” – hvta fel a figyelmet a Force India versenyzje.
Aprop, egybknt versenyezni is fognak a htvgn a Hungaroringen!
Ha nem szeretnl lemaradni a legfrissebb hrekrl, krlek ljkold a vettel.gportal.hu facebook oldalt ide kattintva