Hivatalos: Felipe Massa a szezon végén visszavonul!2016.09.01. 17:28
Visszavonul a „szívek bajnoka”. Felipe Massa csütörtökön Monzában a Williamsszel bejelentette, a mostani az utolsó szezonja a Forma–1-ben.
Újságírókból és fotósokból álló népes tömeg gyúlt össze csütörtök délután a Williams motorhome-jában. Több mint százan várakoztak a sajtótájékoztatóra, még az ajtóban is tolongtak. Az első széksorban a Massa család foglalt helyet, édesapja, kisfia és felesége is ugyanarra vártak: Felipe Massa érkezésére és a vele kapcsolatos bejelentésre.
Aztán a brazil színre lépett, majd bejelentette, amire mindenki számított: az idény végén hátat fordít a Forma–1-nek. Éppen tíz évvel azt követően jelentette be mindezt, hogy barátja és mentora, Michael Schumacher – szintén Monzában – is elbúcsúzott a Ferraritól. Nem is felejtette kiemelni: a hétszeres bajnok akkor azért állt félre, hogy neki helye legyen a Scuderiánál. Massa külön köszönetet mondott családjának, valamint menedzserének, Nicolas Todtnak, és hangsúlyozta, mennyire örült az elmúlt három williamses évnek. „Büszke vagyok, hogy ennek a csapatnak a része lehetek. Nagy rajongója voltam gyerekként Franknek” – jegyezte meg.
„Nem véletlenül választottam a visszavonulásom bejelentésének helyszínéül Monzát. Tíz évvel ezelőtt Monzában egy versenyző szintén a visszavonulásáról adott hírt – és ez nagy hatással volt az én pályafutásomra: Michael Schumacher. A Ferrari arra a szezonra ugyan alkalmazott, de közölték már az év elején, hogy 2007-ben Kimi Räikkönen érkezik, ezért a vörös karrierem mindössze egyetlen szezonra korlátozódhat. Aztán Michael úgy döntött, befejezi, és én folytathattam a Ferrarinál a következő években. Tíz évvel ezelőtt ugyanezen paddockban történt, ezért döntöttem úgy, hogy itt teszek bejelentést” – idézte fel a 2006-os eseményeket.
A brazil a Motorsporton vezetett blogjában a következőket írta visszavonulásáról: „Az elmúlt hónapokban sokat gondolkodtam a jövőmön, és úgy döntöttem, visszavonulok az F1-től. Az élet rengeteg lehetőséget kínál nekünk, én pedig úgy érzem, itt az idő, hogy felálljak és valami másba fogjak. Lehet, hogy láthattok még versenyautóban ülve, de most még csak az biztos, hogy elég sok időm lesz eldönteni, mit csináljak a jövőben.”
Massa összesen 14 szezont versenyzett végig a Forma–1-ben. 11 győzelme mellé 41 dobogós hely, 16 pole pozíció, 15 leggyorsabb kör és 1110 pont társul.
A 35 esztendős brazil 2002-ben a Saubernél kezdte Forma–1-es pályafutását. Újoncévét egy év tesztversenyzősködés követte a Ferrarinál, ahol későbbi barátjától és mentorától, Michael Schumachertől, valamint Rubens Barrichellótól tanulhatott. A következő évben újra a Sauber versenyzője volt, majd 2005 végén Barrichello idő előtti távozásával ülést kapott a Ferraritól 2006-ra – Schumacher csapattársaként.
Első dobogós helyezését, győzelmét, pole pozícióját és hazai interlagosi győzelmét is ebben az évben ünnepelte. 2007-ben Kimi Räikkönen mellett egészen Monzáig harcban állt a bajnoki címért, aztán hozzásegítette csapattársát a végső sikerhez. 2008-ban eljött az ő éve, ám az utolsó futamon, Brazíliában hiába szelte át győztesként a célvonalat, Lewis Hamilton utolsó kanyaros előzésével mégsem ő lett a világbajnok. A sportág történetének alighanem legdrámaibb fináléja után sokan a „szívek bajnokának” nevezték el őt.
Massa úgy véli, azt a címet azonban nem Interlagosban, hanem sokkal inkább a Renault-csapat szingapúri ütközésbotrányával veszítette el. „A baleset nélkül talán világbajnok lehettem volna, de tudom, hogy nem a saját vagy a csapatom hibájából nem sikerült. És ezt így még nehezebb elfogadnom” – mondta.
2009-ben hungaroringi súlyos fejsérüléssel járó balesete, majd 2010-ben Fernando Alonso Ferrarihoz szerződése jelentett fordulatot karrierjében. A spanyol mellett csupán a másodhegedűs szerep jutott neki. 2013 végén 140 ferraris futam után távozott Maranellóból, és a Williamsnél hosszabbította meg karrierjét.
Grove-ban összesen 5 alkalommal ünnepelhetett a dobogón – utoljára épp a tavalyi monzai verseny végén. A nevéhez fűződik a csapat mindmáig utolsó pole pozíciója is – 2014-ben Ausztriában lepte meg a Mercedeseket edzéselsőségével.
„Nagy köszönet mindenkinek, aki velem dolgozott az évek során. Minden csapatnál különleges volt versenyezni, és nem csak a Forma–1-ben. Sok szép emlékem van ezekről az évekről, és köszönöm mindenkinek a segítséget. Olyan pályafutás ez, amilyenről nem is álmodhattam, büszke vagyok arra, amit elértem. És arra is, hogy a Williamsnél fejezhetem be. Érzelmes nap lesz az F1-es karrierem lezárása, hiszen Abu-Dzabiban a 250. futamomat teljesítem.”
Massának még 8 versenye maradt a királykategóriában – aztán végleg elköszön a sorozattól.
Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről, kérlek lájkold a vettel.gportal.hu facebook oldalát ide kattintva
Már nem sokáig láthatjuk azt a sárga-zöld sisakot a versenypályán. Rég megszoktuk, hogy ott van, számos emléket idéz föl bennünk, de ez a hosszú fejezet Felipe Massa életében hamarosan lezárul. A brazil versenyző idén blogot vezet a Motorsport oldalán – ma bejelentett visszavonulásáról is részletesen írt. Ezt közöljük alább.
„Egy Forma–1-es versenyző sok különleges pillanatot él meg pályafutása során, de ami most következik, az egy kicsit érzelmes lesz. Az elmúlt hónapokban sokat gondolkodtam a jövőmön, és úgy döntöttem, visszavonulok az F1-től. Az élet rengeteg lehetőséget kínál nekünk, én pedig úgy érzem, itt az idő, hogy félreálljak és valami másba fogjak. Lehet, hogy láthattok még versenyautóban ülve, de most még csak az biztos, hogy elég sok időm lesz eldönteni, mit csináljak a jövőben.”
„Nyugodtan szeretnék dönteni a következő lépésről, ahogyan az F1-es visszavonulásról is döntöttem. Az elmúlt hetekben rengeteget gondolkodtam. Különböző gondolataim voltak, és sok-sok emlék tört rám. Emberek, történetek a Forma–1-ből, és persze a kezdetek, melyek lehetővé tették, hogy itt legyek. Emlékszem a gokartos időkre. Hét év, melyben elkezdtem a versenyek világának levegőjét szívni. Aztán ott voltak a következő lépések a versenyautók felé, még szintén Brazíliában. A Forma–Chevrolet-ben versenyeztem, igen kevés pénzből, de megnyertem a bajnoki címet 1999-ben.”
„Díjként eljöhettem Európába versenyezni. Teljesíthettem hat futamot az új Forma¬Renault-ban. Végül, sokkal több lehetőséget kaptam, és megnyertem az európai és az olasz bajnokságot is. A Forma–3000-ben találtam magam, az év végén pedig F1-es autót tesztelhettem. Hihetetlen volt, amikor megnyíltak az ajtók. Emlékszem az első tesztre: jól ment, de mennyire izgultam! Emlékszem az első győzelemre Törökországban, de a legédesebb emlék a brazíliai siker. Hogy a szülővárosomban nyerhettem egyedülálló élmény volt.”
„Amikor gyerekként a Forma–1-ről álmodsz, az álmod elérhetetlennek tűnik, de velem kegyes volt az élet, és fantasztikus lehetőségeket kaptam. Jobbakat, mint amiket el tudtam képzelni. Sosem hittem, hogy egy nap a Ferrarinál vagy a Williamsnél fogok versenyezni. Gyerekként láttam, hogy Nelson Piquet és Ayrton Senna is a brit csapattal versenyzett, és csak egy álom volt, hogy követhessem a példájukat.”
„Sok versenyt nyertem a Ferrarival, és sokszor álltam a dobogón. Harcoltam a bajnoki címért, és meg is szerezhettem volna. De máig boldog, és nyugodt ember vagyok. A 2008-as évhez kötődnek a legrosszabb emlékeim is. És most nem beszélek a magyarországi balesetről a következő szezonból, mert semmire sem emlékszem abból, ami akkor Budapesten történt. De nagyon jól emlékszem arra, mi történt 2008-ban Szingapúrban – és most a falazós ügyre utalok. Anélkül valószínűleg megnyertem volna a világbajnokságot. Tudva, hogy nem egy csapathiba vagy egy saját rontás fosztott meg tőle, még nehezebb elfogadnom. Brazíliában az év végén mindent megtettem, de egy ponttal elbuktam a címet. Sokkal jobban fájt, amikor később kiderült, mit történt Szingapúrban.”
„Először a családomat szeretném megemlíteni. Apám, és a feleségem, Raffaela volt a legközelebb hozzám ebben az időszakban, egy pillanatig sem éreztem a támogatásuk vagy a szeretetük hiányát, és amikor szükség volt rá, hihetetlen motivációt kaptam tőlük. Nélkülük nem lennék itt. Eközben édesanyámtól és a testvéreimtől is fantasztikus támogatást kaptam. A fiamról sem szeretnék elfeledkezni, aki pár éve született, és a barátaimról, akik ott voltak mellettem a felejthetetlen napokon és azokon is, melyeket nehéz elfelejteni. Voltak napok, amikor a vallásban találtam segítséget; Istennek is hálával tartozom, amiért megvédett és ilyen szép történetet kaptam tőle.”
„Pályafutásom első szakaszában nagyon sokat segített az első menedzserem, Riccardo Tedeschi, aki egészen az F1-ig követett. Aztán, ott volt az ember, aki felajánlotta a legnagyobb lehetőséget: Jean Todt. Végig hitt bennem, és kinyitotta előttem az ajtót a Ferrarihoz vezető ajtót. És ott van Nicolas Todt is. Hivatalosan a menedzserem, de egyénként ő az egyik legjobb barátom. Sok dolgot építettünk fel közösen, a jó és a rossz pillanatokon is osztoztunk, és biztosra veszem, hogy a folytatásban is barátok maradunk.”
„Sokat gondoltam az emberekre, akik segítették a pályafutásomat. Sok, igazi profi, különböző szerepkörben, akikhez sok-sok emlék fűz. Legyen szó azokról a napokról, amikor nyertünk, vagy azokról a pillanatokról, amikor áldozatot kellett hoznunk. A kezdetek a Saubernél, ahol nagyon sokat tanultam, a következő lépés a Ferrarinál, ami eljuttatott a legmagasabb szintre és a nagy kaland a Williamsnél, ami még mindig tart.”
De már csak nyolc hétvégéig. Bármi is történik azokon, Massa Abu-Dzabiban 250. F1-es versenyén egy hosszú és sikeres pályafutás végére tesz majd pontot.
|