A Forma-1 egsznek s Sebastian Vettel megtlsnek is jt tett a mlt vasrnap aratott futamgyzelem – jelentette ki a Mercedes gyri alakulatnak tancsadja, Niki Lauda. Az osztrk klasszis szerint a Ferrari gyzelme bresztt fj a stuttgartiaknak, de ebben nincs semmi meglep.
Miutn a Mercedes pilti ketts gyzelemmel kezdtk az vet, sokan biztosra vettk, hogy a kvetkez versenyek is a cmvd dominancijrl szlnak majd, Malajziban azonban megtrt a nmet istll tavaly szeptember ta tart sikersorozata. Az els helyet Sebastian Vettel szerezte meg a Ferrarival, aki a 2013-as Spanyol Nagydj utn elsknt tudott gyzelmet szlltani az olasz alakulatnak. Lauda, aki hrom bajnoki cmbl kettt a Ferrari piltjaknt szerzett – most viszont a Mercedesnl dolgozik tancsadknt – gy rzi, a siker a sportnak s a piltnak is jt tett.
„Azonnal tmentem Maurizihoz [Arrivabene, a Ferrari csapatvezetje – a szerk.] s szvbl gratulltam neki” – idzi Lauda szavait az ESPN Forma-1-es oldala. „ egy ellenfl, s a verseny jobb, ha tbb ellenfeled van. Abban az esetben pedig, ha a Ferrari nyer, Bernie Ecclestone sem panaszkodhat amiatt, hogy Vettel unalmas, hiszen Vettel mr nem unalmas tbb” – utalt a FOM els embernek azon nyilatkozatra, melyben a jelenlegi cmvdt, Lewis Hamiltont dicsrte. Vettelt ekzben azzal vdolta, hogy nem tesz eleget a Forma-1 npszerstsrt, mivel zrkzottabb a britnl, aki mivel tbb rendezvnyen is rszt vesz az autsportok vilgn kvl is ismertt vlt.
„Azt hiszem, ez az eredmny magnak a Forma-1-nek is jt tett, az emberek ugyanis sokat panaszkodnak a sport kprl. n nem, de msok igen” – teszi hozz a 66 ves szakember, kinek kollgja, Toto Wolff vasrnap gy fogalmazott, hogy a Ferrari gyzelme bresztt fjt a Mercedesnek. Lauda egyetrt fiatalabb honfitrsval, elmondsa szerint azonban nincs semmi meglep abban, ha egy csapatnl megszlal a riaszt, azt pedig, hogy a stuttgartiak megfelelen reaglnak majd, szemly szerint biztosra veszi.
„A sportban ez teljesen normlis, ha nem nyersz folyamatosan, akkor a riaszt hirtelen megszlal, viszont ez vszjelz hangosan fog szlni, mindenki hallani fogja s reaglni fog a trtntekre, ami egybknt szintn termszetes. Szereztnk egy msodik s egy harmadik helyet, az elz futamot pedig megnyertk, szval a vilg nem fog sszedlni egy Vettel-siker utn, de tny, hogy most gyorsabbak voltak. Most nem lehetett legyzni ket. A stratgijuk tkletes volt, Vettel jl dolgozott s a gumik is jl brtk. Mi hromszor lltunk ki. Mirt? Mert az abroncsok gy rtk el a teljestmnyk maximumt. A Ferrari nem vette ket annyira ignybe” – zrta gondolatait Lauda.
Az egsz Forma–1-nek szksge van egy gyzelemre eslyes Ferrarira – vli az istll csapatfnke. Maurizio Arrivabene azt is elrulta, mirt nem adta ldst a hagyomnyos csapatfotzsra Sebastian Vettel sikere utn.
Fernando Alonso 2013-as barcelonai sikere ta nem nnepelhetett futamgyzelmet a Ferrari. Mr csak emiatt is volt rzelmes pillanat a csapat szmra, amikor Sebastian Vettel elsknt szelte t a clvonalat vasrnap a Malj Nagydjon. Noha gyzelmk sokakat meglepett, Maurizio Arrivabene mr reggel rezte, hogy ez a nap klnleges lehet szmukra.
„Nem az idmr edzs utn kezdtem elszr hinni a gyzelemben, hanem a vasrnap reggeli csapatmegbeszlsen” – idzte az olaszt a Speedweek. „Akkor lthattam, milyen taktikval kszlnk a versenyre. Aztn amikor tisztulni kezdett a kp a verseny sorn, arra gondoltam: , ma taln elrhetnk valami rdekeset.”
„Nem gyzm hangslyozni a csapatunk szakrtelmt. Sebastian kivl munkt vgzett. s Kimi teljestmnye mellett sem mennk el, aki nehz krlmnyek kztt a kivl negyedik helyen rt clba – mgpedig az utols helyrl.”
„A versenyen jra eszembe jutott a reggel megbeszls. Egy pillanatra meg is torpantam, s csak figyeltem a csapat munkjt. Olyan preczen dolgoztak, mint egy svjci ra. Csak ez esetben most egy tkletes olasz ramrl beszltnk!”
Arrivabene ugyanakkor tudja, a vgs clt mg korntsem rtk el, s a Mercedes tovbbra is elttk jr. „Termszetesen rlnk a gyzelemnek, de nincs okunk htradlni. Mr a szezon eltt megmondtuk, hogy kt versenyt akarunk nyerni. Most egy mr a zsebben van. De hogy ilyen korn jtt, az lehet htrny is. A sepangi klnleges verseny volt, s nem gondolnm, hogy a Mercedes autja mr nem elg j. Teht kt lbbal a fldn kell maradnunk.”
s ezt a csapat minden tagjban igyekszik tudatostani. Ennek ksznhet az is, hogy Arrivabene nemet mondott a futamot kvet csapatfotzsra, melyet ms istllk is meg szoktak ejteni egy-egy gyzelem utn a garzsuk eltt. „A fik azt mondtk, menjnk, csinljunk egy gyzelmi fott a boxban. Ahogy a tbbi csapat is szokta a futamgyzelmek utn. n viszont azt feleltem: nem, semmi fotzs! Szmomra csak egyetlen gyzelmi fot ltezik: amit a szezon vgn, az elszmols utn ksztnk.”
A csapatfnk teht igyekszik megrizni hidegvrt. Azt azonban cfolta, hogy nem hatotta meg Vettel gyzelme. „Az jsgrk azt krdezgettk, hogyhogy nem mutatok semmifle rzelmet. Tny, hogy nem jrtam rmtncot, de termszetesen megrintett a gyzelem. Hallottam, ahogy Sebastian a rdiban vlttt. Ez meghatott. A Maranellban dolgoz tbb szz emberre gondoltam, akik Vettel s Rikknen al tettk ezt az autt, s ez is meghatott. ppen ezrt is kldtem Diegt a dobogra – egy embert a csapatunkbl. kpviselte az sszes dolgoznkat, akik minden nap szenvedlyesen, a kezket is bemocskolva dolgoznak a Ferrarirt.”
Ami a konstruktri serleget tvev Diego Iovernt, a csapat vezet szereljt illeti, rmmel fogadta Arrivabene gesztust. „Nagyon bszkv tett, hogy fent llhattam, s kpviselhetett mindenkit, aki a plyn s a gyrban dolgozik a csapatrt. A tervezrszlegen, a motorrszlegen, a szlcsatornban, a karosszriarszlegen – ez a gyzelem mindenki, s nagyon bszkk vagyunk mindenkire, aki rszt vllalt abban, hogy a Ferrari visszatrt” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Arrivabene vgl arrl is beszlt, hogy sikerk nem csupn a Ferrarinak, de a sokat brlt Forma–1 renomjnak is jt tett. „Egyrtelm, hogy a Forma–1 nem lenne ugyanaz a Ferrari nlkl. Ha a tifosi eltnne, mg kevesebben lnnek a leltkon. Emiatt tlzs nlkl llthatom: egy gyzelemre kpes Ferrari csak jt tehet az F1-nek. s – hogy futballhasonlattal ljek – sokra becsljk a tizenkettedik jtkost is” – jelentette ki.
Nemcsak a Ferrarit, de Red Bull-os volt fnkt is boldogg tette Sebastian Vettel malajziai gyzelmvel. Helmut Marko btor volt, fogadott, s 400 eurval gazdagabb lett – flfedezettjnek hla…
Az a Red Bullnl eltlttt 12 kzs v nem mlik el nyomtalanul. Noha mr nem az versenyzje, az osztrkok tancsadja, Helmut Marko tovbbra is aktvan figyelemmel ksri az ltala flfedezett, s a Red Bull ktelkbe fogadott Sebastian Vettel plyafutsnak alakulst. s ha mr ennyire jl ismeri a ngyszeres bajnokot, mirt is ne hzhatna belle hasznot?
Az osztrk szakember a paddockban fogadst kttt arra, hogy egykori patronltja megnyeri a vasrnapi Malj Nagydjat – vgl 400 eur ttte a markt. „Tudtam, hogy Sebastian kpes r. Mr a pnteki edzseken is lthat volt” – nyilatkozta Marko a Sport Bildnek. Az viszont nem derlt ki, kivel fogadott az egykori versenyz.
Marko egybknt kiemelte, a sepangi verseny azt bizonytja, Vettel mg mindig ugyanaz a kivl versenyz, aki velk ngy bajnoki cmig vitte. „Tavaly nem felejtett el vezetni” – utalt gyengbb 2014-es szezonjra. „De a mi autnkat egyszeren nem tudta gy belltani, ahogyan szerette volna. A Ferrariban viszont jra kihasznlhatja az erssgeit. s taln vgre most mr az emberek is beltjk, hogy nem csak a mi autnkon mlt, hogy ngy bajnoki cmet nyert.”
Marko csapatnak, a Red Bullnak egybknt Vettel sikere jelenthette a legnagyobb rmt Malajziban. Daniel Ricciardo s Danyiil Kvjat ugyanis vgigszenvedte a versenyt, s csak a 10. s 9. helyen rtek clba, miutn vgig fkproblmk htrltattk ket. Mint kiderlt, ennek oka az volt, hogy az osztrkok idn a Brembo helyett mr a Hitctl vsroljk a fkjeiket. Mint Marko elrulta, ezen vltsnak is van nmi kze Vettelhez. „Rendkvli problmink voltak a fkekkel. Beszlltt vltottunk Sebastian tvozsa utn, aki sosem szerette a msik gyrt fkjeit. Most ez a vlts visszafel slt el.”
Az egykori csapattrs mindekzben szintn gratullt Vettelnek a vasrnapi gyzelemhez – azt azonban sajnlta, hogy olyannyira nem voltak versenykpesek, hogy a nmet mg le is krzte t. „Seb nagyon rlt. Megrdemelte ezt a gyzelmet. Tudom, hogy mennyire j. Csak az fj, hogy mi kzben nem voltunk versenykpesek” – nyilatkozta Ricciardo.
Sebastian Vettelt bszkv teszi, hogy els ferraris gyzelmvel beteljesthette a csapat minden tagjnak lmt, s „elsknt gyzhette le tiszta kzdelemben” a dominns Mercedeseket. A nmet a sepangi sajttjkoztatn rzelmekrl, bajnoki eslyekrl s a gyerekkori pldakp Michael Schumacherrl beszlt a sajt kpviselinek.
Az utols alkalom, amikor a nmet s az olasz himnuszt jtszottk egyms utn a 2008-as Olasz Nagydjon volt. s az utols, amikor a vrsknek szlt, 2006-ban volt Sanghajban. Trtnelmi pillanat ez, le tudnd rni mit reztl a dobogn, amikor hallottad az olasz himnuszt?
Sebastian Vettel: Igen, igaz, Monza, 2008. Taln ugyanolyan rzelmes volt. Nzd, az egsz letemet a Red Bull-lal tltttem, az els gyzelmem Monzban pedig klnleges volt. Aztn ott volt az els gyzelmem a Red Bull-lal, 2009-ben Knban, az is klnleges volt. s ez is ugyanolyan klnleges. Taln kicsit jobb, mert valami pluszt jelent… nem tudom. Ez az n lmom. Gyerekkoromban Michael (Schumacher) volt a hsm, neknk, mindannyiunknak, akik Nmetorszgban akkoriban gokartozni kezdtek, mind flnztnk r, s minden vben jtt, hogy megnzzen minket, ami neknk a vilgot jelentette. Ezrt is gondolom gy, hogy a mai nap… taln mg nem is fogom fel, mennyire klnleges. Nagyon-nagyon rzelmes. Ltni a srcokat, tlni a tiszteletkrt… prbltam mindent magamba szvni, lvezni a sok szurkol jelenltt, lttam a sok Ferrari-zszlt. Szval nagyon-nagyon boldog vagyok s bszke. Klnsen arra, hogy legyztem ezeket a srcokat, mert fenomenlisan ersek voltak tavaly. s hogy n lehetek az els, aki tiszta kzdelemben legyzi ket, az hihetetlen eredmny. Szval nagy ksznet ezrt a maranelli fiknak!
Mr a msodik ferraris versenyedet megnyerted, Michaelnek ehhez tbb id kellett. Szerinted ezutn lehet eslyed olyan gyakran nyerni, mint tette?
Vettel: Taln igazad van, biztos ismered a statisztikkat, de nem hiszem, hogy az autja 96-ban volt olyan j, mint a mi mostani autnk, s szerintem ha valaha is meg tudjuk kzelteni – s itt most az egsz csapat nevben beszlek, mindkt versenyzrl – a gyzelmei szmt, amit a Ferrarival szerzett, mr nagyon-nagyon jl llnnk. Igen, nagyon nagy lbnyomok ezek – de a clunk nem az, hogy megfeleljnk ennek, hanem az, hogy magunk is j nyomokat hagyjunk.
Mindenki arra szmtott, hogy te s a Ferrari tbbet fogtok szenvedni a szezon ezen szakaszban. Mi a titka a tavalyi v ta trtnt tvltozsnak? Az tletek, az emberek, a pnz? s szmtottl r, hogy ennyire hamar nyerhetsz?
Vettel: Termszetesen nem. Szerintem kzlnk senki sem tudta, hol tartunk, amikor Melbourne-ben megkezdtk az vet, de a legfontosabb, hogy Kimi s n is jnak rezzk az autt az els teszt ta. Elgedettek vagyunk az aut viselkedsvel, s erre ptkezhetnk. Voltak gondjaink, amiket meg kellett oldanunk, s szerintem j munkt vgeztek a fik. A megbzhatsgunk nagyon j volt, s ma a kulcs szerintem az volt, hogy vni tudtuk a gumikat. Emiatt cskkent akkort a klnbsg Ausztrlia ta a Mercedes s kztnk. Ez legfkpp teht a tli munka eredmnye. Tavaly n viszont mg nem voltam itt, s nem tudom, milyen volt a tavalyi aut, de azt mondtk, hogy a mostani sokkal jobb annl. Elgedett vagyok az aut egyenslyval, a vezethetsgvel, gy jtszhatok s dolgozhatok vele, ahogy akarok, s ez mindig meghatroz egy versenyz szmra. Emellett j lendletet is kaptunk, hiszen sok j ember rkezett. Tbben pozcit vltottak, s a hangulat nagyszer, az emberek boldogok, hogy itt dolgozhatnak. Szenvedlyesek, s ez a legfontosabb. Termszetesen minden ms meglepetsknt rt minket is, de rmmel fogadjuk! A legfontosabb – ahogy Ausztrlia utn is volt –, hogy a kvetkez versenyeken is gy folytassuk, s fokozatosan prbljuk elkapni a Mercedest.
Kt ht mlva Sanghajba utazol. Sok knai imdja a Ferrarit. Ez extra motivcit jelent szmodra?
Vettel: Klnleges lesz. Mindig is tudtam, hogy a Ferrarinak sok rajongja van Knban, s klnsen Kiminek. Ha majd lengetik a Ferrari-zszlt, gy fogom rezni, nekem is lengetik, s mr nagyon vrom. Az egy klnleges esemny, egy rlt plya, vltoz krlmnyekkel, ahol mindig brmi megtrtnhet. Remlem, sikeres htvge vr rnk ott.
Szerinted a Ferrari most egy szintre kerlt a Mercedesszel? Mekkora mg a klnbsg?
Vettel: gy vlem, ma kicsit tbbet kszkdtek a meleg miatt, mint vrtk. Mi pedig kzben kevsb szenvedtnk a forrsg miatt, mint vrtuk, s e kt tnyeznek ksznheten versenykpesebbek voltunk ma, gy tiszta csatban le tudtuk gyzni ket. A kvetkez futamon viszont teljesen msok lesznek a viszonyok, a knai egy tbb tekintetben is klnleges plya, s vrhatan jval hvsebb is lesz ott. A Mercedes most sokat szenved a meleg miatt, de arra szmtok, hogy nagyon ersek lesznek, s k diktljk majd a tempt. Ma trdre knyszerthettk ket a gyengjket kihasznlva, s a kvetkez versenyen is megprbljuk megkeserteni az letket, amennyire lehet. Aztn majd kiderl, mire jutunk.
Mennyire bzol abban, hogy bajnoki eslyess vltl Lewis Hamilton s Nico Rosberg mellett idn?
Vettel: sszessgben elg egyszer a helyzet: a Mercedesnek kivl csomagja van. Taln itt, Malajziban kicsit jobban szenvedtek, mi pedig kivtelesen ersek voltunk. Egy biztos: j lenne minden versenyen ilyen helyzetben lenni, ez a clunk. Msfell realistnak kell lennnk, hiszen a tli teszteken nagy volt az elnyk, akrcsak az els futamon, ami nem tnik el csak gy. A clunk, hogy ezt a klnbsget cskkentsk. s meg kell erstennk a pozcinkat az els szm ldzjkknt.
Mennyire fontos ez a fantasztikus eredmny a szezon ilyen korai szakaszban?
Vettel: Komoly lkst ad az egsz csapatnak. A Ferrarinak borzalmas idnye volt tavaly, s sokat kritizlta ket mindenki. Sok minden megvltozott azta, belertve a versenyzket is. (nevet) s remlem, hogy j irnyba. n boldog vagyok a Ferrarinl. Ez biztosan egy nagy nap a csapat szmra, de szmomra is, ami bszkesggel tlt el.
Kinek ajnland ezt a gyzelmet?
Vettel: Nos, elsknt a csapatnak. Amikor megrkeztem Maranellba, lenygztt az az er, ami ott fogadott, a gyr mrete, az a kemny munka, amit a versenycsapat vgzett. Ez a csapat klnleges a rajtrcson, ezrt taln nekik, minden dolgoznak ajnlom ezt. Mr j prszor voltam ott, s ott is jrtam, ahol az egsz gyr ebdelni szokott. Ott rezni, hogy ennek a sok embernek ugyanaz a szenvedlye. s ppen ez az a gyzelem, amire mr oly rgta vrnak. Nekik ajnlom, mert hihetetlen mennyisg munkt vgeztek el a tl folyamn, hogy ilyen helyzetbe kerlhessnk.
Meglepets gyzelem volt, de nagyon is van r magyarzat! A Ferrari technikai igazgatja, James Allison elmondta, minek volt ksznhet, hogy Malajziban fell tudtk mlni a verhetetlennek hitt Mercedest.
Azt kveten, hogy Ausztrliban fl perccel vertk a meznyt, a htvge eltt taln senki sem hitte volna, hogy a Mercedes a Malj Nagydjon mris elszenvedi idei els veresgt. Csakhogy a Ferrari mskpp gondolta. Mr pnteken, a hossz etapok, de az egykrs temp alapjn is ltszott, az olaszok ezen a htvgn jval kzelebb kerlhetnek a cmvdhz, mint az idnynyitn, de Sebastian Vettel vasrnapi gyzelme minden vrakozst fellmlt.
James Allison, a Scuderia technikai igazgatja hrom tnyezvel indokolta sepangi remeklsket. Az elst az SF15-T innovatv htrendszere jelentette, amely nvelte autjuk aerodinamikai hatkonysgt. „Csak az egyenlet egyik felt ismerem, ami a mi autnk” – idzte a brit szakembert az ESPN. „Tudom, hogy egszen j htrendszernk van, amirt nagy elismers jr a szlcsatornban ezen dolgoz csapatnak, valamint a tervezrszlegnek is, akik ezt az igazn innovatv csomagot sszehoztk neknk. Ennek ksznheten mg az ilyen forr hmrsklet mellett is sikeresen versenyezhetnk anlkl, hogy tl nagy nylsokat kne nyitnunk az autnkon.”
A siker msik kulcst a Ferrari kmletes gumikezelse jelentette. „Ez a plya egszen durva s forr, ami ignybe veszi a gumikat, s szerencss helyzetben voltunk, hogy az autnk jl ment ezekkel a gumikkal. Hogy mi jsg Mercedes-fldn, s hogy fest az egyenlet msik rsze, azt nem tudom, de abban egszen biztos vagyok, hogy Knban nem lesz knny ugyanilyen j munkt vgezni, mint itt.”
Allison emellett azt is kiemelte, hogy a biztonsgi auts fzis hozta helyzetbe a Ferrarit: Sebastian Vettel csak gy kerlhetett Lewis Hamilton el, hogy a Mercedesek a boxba hajtottak a biztonsgi aut rkezsekor, mg a plyn maradt. „Azt gondolom, egy leheletnyivel gyorsabbak lehettnk nluk a versenyen, de lthattuk, hogy a Mercedes forgalomba kerlt, olyan autk mg ragadtak be (a kerkcserjk utn), akik msfl msodperccel lassabbak voltak nluk, s nem tudtk egyszeren megelzni ket.”
„Ha 0,1-0,2 msodperccel gyorsabb vagy – taln ennyivel voltunk jobbak –, akkor ezt a flnyt elg nehz elzsre vltani, s extra nehz mindjrt egyszerre kt autt megelzni gy. s a Mercedes akr meg is oszthatta volna a taktikjt, hogy legalbb az egyik autjukkal legyzzenek minket. A biztonsgi aut viszont remek lehetsget knlt szmunkra a knnyebb elzshez.”
Allison a stratgia megosztsval arra clzott, hogy a Mercedes akr gy is dnthetett volna, hogy csak egyik autjt hozza ki kerkcserre a biztonsgi aut bejvetelekor, mg a msikat ugyanolyan stratgn hagyja, amilyet Vettelk vlasztottak. Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatja ugyanakkor a Speedweek munkatrsnak elrulta, a sportszersg s eslyegyenlsg jegyben dntttek gy, hogy azonos taktikn hagyjk Lewis Hamiltont s Nico Rosberget – amirl utlag mr beltta, taln tlzs volt.
Noha most nagy az rm az utoljra 2013 mjusban nyer Ferrari hza tjn, s tbben mr Vettetl is Hamilton bajnoki kihvjaknt emlegetik, Allison figyelmeztetett, mai teljestmnyket korntsem lesz egyszer megismtelni ms plykon, ms krlmnyek kztt. „Melbourne-ben a Mercedes nagyon-nagyon dominlt, s mg ha szabad is lett volna elttnk az t, sem lett volna eslynk ellenk. Mg mindig sok munka vr rnk, mieltt olyan magabiztosan rkezhetnk meg egy htvgre, hogy mr az els szabadedzsnl azt mondjuk, a gyzelemrt fogunk harcba szllni. De nagyon izgalmas a fejlesztsi programunk, s mg sokat fog javulni a teljestmnynk.”
A vrsk napjt mindssze egy dolog rnykolta be: Kimi Rikknen els krben kapott defektje, mely nlkl a finn taln szintn eslyes lehetett volna a dobogra. Allison Rikknen autjnak srlsrl is beszlt. „Amikor ezek a gumik sztszakadnak, ltalban krt okoznak a padllemezben, ami egy nagyon rzkeny aerodinamikai terlet. Ez a srls mg lehetv tette szmra, hogy legyen a negyedik leggyorsabb aut a plyn, de elg slyos volt ahhoz, hogy ezzel a gumikops mrtke ne legyen olyan j, mint Sebastiannl, mivel a leszortereje kisebb volt. ppen ezrt szp teljestmny volt Kimitl, hogy sikerlt tverekednie magt a meznyn.”
Sebastian szobja a Nagydjak alatt mindssze t ngyzetmter. Sebastian itt tlttte a Malj Nagydj alatt a szabadidejt, vagy amikor ppen vrta a kvetkez edzst.. A szobban tallhat monitor, masszzsgy, komd, sisak, baseball sapka, overl, keszty, cip, tartalk felszerelsek.
Meghatottan, rzelmes hangon beszlt Sebastian Vettel els ferraris gyzelmrl a Malj Nagydj utn. A nmet ugyanakkor tudja, ezen a vasrnapon taln a kezkre jtszottak a krlmnyek is.
Sebastian Vettelnek a sepangi volt plyafutsa 40. gyzelme – de az els a Ferrari szneiben. A ngyszeres vilgbajnok utoljra a 2013-as vadzr Brazil Nagydjon llhatott a dobog legfels fokn – mr csak emiatt is klnleges volt szmra a mai nap.
„Egyrtelmen hinyzott a pezsg s a dobog legfelsbb foka” – nyilatkozta. „Nagyszer visszatrni ide egy annyira nehz szezon utn, mint a tavalyi, amikor nem boldogultam az autmmal. Idn az aut egyenslya gy fest, illik a stlusomhoz, de Kimihez is. Ami a stratginkat illeti, ksznettel tartozom a csapatnak. Amikor a Mercedesek bementek a boxba, kicsit meglepdtnk. Pnteken lttuk, hogy nem voltak valami elgedettek a kzepes keverkkel, s Lewis kicsit szenvedett is az els etapban, gy n igyekeztem nyomni, amit nagyon lveztem. Aztn tudtam, hogy a lehet legtovbb letben kell tartanom a gumikat. A msodik etapomon nehz volt, de vgl az aut visszanyerte az egyenslyt, s egsz szp klnbsget ptettem ki az utols krkre.”
Vettel ugyanakkor gy rzi, a Mercedesszel szembeni vals htrnyukat ezttal elfedte a malajziai nagy hsg. „k taln szenvedtek a meleg miatt, jobban, mint vrtk. Mi nem kszkdtnk annyira, mint vrtuk. Ez a kt tnyez versenykpess tett minket, s lehetv tette, hogy nylt csatban legyzzk ket. A kvetkez futamot egy teljesen msfajta plyn rendezik, ott vrhatan sokkal hvsebb lesz. A Mercedes az v ezen szakaszban taln szenved kicsit a meleg miatt., de Knban biztosan ersek lesznek. ltalban k diktljk a tempt, de ma a gyengesgket kihasznlva sikerlt trdre knyszertennk ket. Megltjuk, a kvetkez futamon is lesz-e eslynk ellenk.”
Vettel elrulta, a verseny utols kreiben kiss megrmtette a gyzelem gondolata. „Ma jobbak voltunk a lgyabb keverken. Mr pnteken reztk, hogy gy lehet, de az ilyesmi mindig csak a versenyen derl ki. Nem kne elmondanom, de az utols krkben besz**tam, mert egy csom gondolat tfutott a fejemen. Rnztem az autm orrra, s arra gondoltam, »H, egy vrs autban lsz, s nyerni fogsz!«. Aztn azt mondtam magamnak, »Ne gondolkodj ezen! A vgn mg hibzol! Nem szabad most elterelni a figyelmedet!« Aztn amikor tmentem a clvonalon, az egyszeren elkpeszt volt.”
Vettel elmondsa szerint ma mg nem is igazn tudja felfogni, mit is jelent szmra az els ferraris siker. „Amikor a dobogn lltam s krlnztem, fl sem tudtam fogni, amit ltok. Most mr tudom, mit rzett Michael s Fernando korbban a gyzelmeikor, amikor ltta ennek a trsasgnak az arct.”
„Ez egy lom. Michael volt a hsm gyerekknt. Szmunkra – s itt mindenkirl beszlek, aki Nmetorszgban gokartozott – volt az, akire felnztnk. Amikor minden vben jtt s kezet fogott velnk, hogy vessen rnk egy pillantst, az neknk a vilgot jelentette. Ezrt gondolom gy, hogy ma mg taln nem is rtem igazn, mi is ebben annyira klnleges. Nagyon rzelmes pillanat ez” – utalt bartjra s eldjre, Michael Schumacherre, aki t bajnoki cmet nyert a Scuderival.
„Sebastian tkletes volt ma, s tegnap is tncolt az esben”
Az olaszoknak egybknt a mai volt az els gyzelmk a 2013-as Spanyol Nagydj ta. Nem csoda ht, hogy a csapattagok kzl tbben megknnyeztk a mai sikert. „Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen hamar gyzelmet szereztnk!” – nyilatkozta a csapatfnk, Maurizio Arrivabene. „Rendkvl kemnyen dolgoztunk Maranellban; nem hiszek abban, hogy ez egyni siker volt, hiszen mi egy csapat vagyunk s szuperboldogok vagyunk! Kt futamgyzelmet grtem, s most itt van az egyik. Elny lenne, hogy ilyen hamar gyzni tudtunk? Nha ez inkbb htrny – viszont most hihetetlenl boldog vagyok a srcok miatt!”
„Ez egy csods nap, ktsgtelen” – fogalmazott a technikai igazgat, James Allison a Sky Sportsnak. „Egyszeren fantasztikus, az egsz tavalyi szezonban nem nyertnk futamot. Mindenki nagyon kemnyen dolgozott, ez ennek a gymlcse. Taln egy kicsivel gyorsabbak voltunk a Mercedesnl, de nagyon szoros volt, s a biztonsgi aut segtsgnkre volt. De vgs soron a gumik nlunk jl brtk ma, s az aut is elg gyors volt.”
„Ezt nem is lehet szavakba nteni, nagyon rzelmes pillanat. Egy versenyztl semmi mst nem vrhatunk, mint hogy gyors legyen. Sebastian s Kimi szemlyben pedig talltunk kt versenyzt, akik mindig is gyorsak voltak. Esetkben ha panasz van, az csakis az aut miatt lehet, s ma nem hibztak. Sebastian tkletesen vezetett ma, s tegnap is tncolt az esben. Neki ksznhetjk azt, hogy lhettnk a mai lehetsggel” – mltatta a ngyszeres bajnokot a brit szakember.
bresztt fjt a Ferrari az elz futamot mg utcahosszal nyer Mercedesnek. Lewis Hamilton elsre el sem hitte, hogy Sebastian Vettel mris a nyakn a bajnoki tabelln, Toto Wolff pedig kijelentette, ssze kell kapniuk magukat a folytatsban.
Br cfoljk, nagyon gy fest, hogy nmi zavartsg lett rr a Mercedes hza tjn a Malajziban elszenvedett veresg utn. Lewis Hamiltont a leintst s djtadt kveten a Sky Sports kapta mikrofonvgre, s amikor arrl krdeztk, eslyesnek tartja-e a gyzelmvel hozz hrom pontra flzrkz Sebastian Vettelt a bajnoki kzdelemben, meglepdve krdezte sajtst: „Tnyleg hrom pontra van mgttem? Wow! Nos, lehajtott fvel kell tovbb dolgoznunk.”
Hamilton a verseny sorn meglehetsen frusztrlnak tnt. Elbb azt krte szmon az utols killsa utn csapatn, hogy mirt nem a „j gumit” tettk fel az autjra (a kzepes keverkbl mr csak hasznlt llt rendelkezskre), ksbb pedig ingerlten intette csndre a hozz a kanyarokban beszl mrnkt.
Ennek ellenre a leints utn elmondta, nem csaldott a msodik helye miatt. „A msodik hely sosem lehet csalds” – mondta. „Nem vagyok igazn csaldott. Csapatknt mindent megtettnk, amit lehetett, javultunk is, de ez most nem volt elg. A sport szempontjbl pedig j ltni, hogy msoknak is van eslyk.”
Mikzben a Sky Sports riportere arrl szmolt be, hogy a Mercedes szereli rezheten csaldottnak s kiss meglepettnek tnnek, az ltala megkrdezett Toto Wolff igyekezett cfolni mindezt. Nmi gondolkods utn a kvetkezket mondta: „Nem vrhatod, hogy llandan nyerni fogsz, de azrt vagyunk itt, hogy a lehet legjobb teljestmnyt nyjtsuk. Ez egy jl megrdemelt gyzelem a Ferrari szmra, s br a piltinknak fjhat kiss, taln ppen erre volt szksgnk, hogy vgre felbredjnk. Remlhetleg az erviszonyok kiegyenltsvel kapcsolatos nonszensz spekulcik ezzel vget is rnek. Ez egy j nap volt a Forma–1 szmra. s br a Mercedesnek nem annyira, emiatt csak mg ersebb formban fogunk visszatrni.”
A Ferrari eltt Niki Lauda is megemelte kalapjt. „A Ferrari s Vettel mindenekeltt gyorsabb volt nlunk. Ma k voltak a legjobbak. El kell gondolkodnunk ezen, de gy vlem, Sebastian fantasztikus munkt vgzett ma a Ferrarival – ezrt nyertk meg ezt a versenyt” – mondta Lauda a Sky Sportsnak. Majd miutn arrl krdeztk, nem jttek-e ki tl korn versenyzi j gumikrt, csak annyit felelt: „Ezt ksbb mg megvitatjuk, de a Ferrari jobb volt. Gratullunk nekik!”
Toto Wolff ennl tbbet is mondott korai (a biztonsgi aut alatt megejtett) kerkcserjkrl, mellyel Vettel mg kerltek. „A verseny utn mindig sokkal okosabb az ember s knnyen mondja, hogy a stratgia rossz volt. Mr a pnteki edzsek sorn is lttunk pr nagyon ers hossz etapot a Ferraritl, ami figyelemfelkelt volt szmunkra, ma pedig Vettel lenygz volt a kzepes keverken futott etapjai elejn. Nem vagyok benne biztos, hogy kontrolllni tudtuk volna a klnbsget, ha mi is kt killsos taktikn vagyunk. Nagyon szoros csata lett volna, de nem akarok okoskodni, ez nem csak errl szlt. Nem csak a stratgin mlt” – ismerte el.
Vgl pedig arrl is beszlt, hogy ideje komolyan vennik a Scuderia jelentette fenyegetst. „Vettel nyerte a versenyt s komoly vilgbajnoki eslyes. Arra ksztet minket, hogy az eddiginl is kemnyebben dolgozzunk, s mg jobban koncentrljunk. Az a visszatrs, amit a Ferrari a tl sorn mutatott, egyszeren szenzcis, s ezt versenytrsknt igazn tiszteljk” – mondta az olaszokrl dicsren.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.