Roberto Merhi autt trt, lendlt a piros zszl, majd rkezett az es – Monacban nem a csapatok szja ze szerint alakult a msodik szabadedzs. A gyakorls nagy rszt a garzsban tlt meznybl a Mercedes-versenyzk neve mell kerltek a legjobb idt, a harmadik Sebastian Vettel lett.
Lewis Hamilton a msodik monte-carli szabadedzst is az els helyen zrta, miutn az rkez es miatt knyszeren rvidre szabott szraz plys krzs sorn sem tallt legyzre.
A meteorolgusok mr a kt trning kzti ebdsznetben figyelmeztettk a csapatokat, hogy a begrt es ton van, ennek megfelelen risi cscsforgalom alakult ki az aszfaltcskon a gyakorls els negyedrjban.
Hamiltonon kvl ekkor az els edzsen is megvillan Toro Ross-sok, illetleg a kezdskppen a 9. helyre katapultl mclarenes Fernando Alonso tnt ki a meznybl.
A hatrokat feszegetve elbb a lotusos Pastor Maldonado, majd a ferraris Sebastian Vettel is kis hjn a falnak tkztt, amikor elszmtottk magukat a Mirabeau lejts fktvjn, s kicssztak a szerviztra, a htvge els igazn nagy esst azonban nem k, hanem a Manor jonca, Roberto Merhi produklta.
A fiatal spanyol az alagt utn (a sikn eltt), fkezs kzben szerencstlenl rkezett az egyik huppanra , minek kvetkeztben elvesztette az uralmt az autja felett, s a jobb oldali szalagkorltnak tkztt. A Manor-Ferrarinak az orrkpja s a jobb els felfggesztse srlt.
Mindez nagyjbl abban az idben trtnt, amikor az els escseppek megjelentek a kamerkon, gy aztn, br piros zszlval megszaktottk az edzst, a versenyzk eleinte a roncs eltvoltst, illetleg a bokszutca jbli megnyitst kveten sem nagyon trtek vissza a plyra.
Egyedl Maldonado merszkedett ki – szuperlgy keverken –, m a venezuelai pp akkor hagyta el a garzst, amikor mg jobban rzendtett az es. A Lotus versenyzje statempban csordoglt vissza a bokszba.
A csendes zpor nagyjbl fl rval a leints eltt llt el, s br a mezny az utols percekben azrt mgis visszatrt, hogy kiprblja a kztes esgumikat, a kridk mr nem javultak, az aszfalt ugyanis jobbra egszen a kocks zszlig nedves maradt.
A htvgi futam utols szabadedzse holnap dleltt 11 rtl veszi majd kezdett.
Kiss nedves plyn indult, sok kicsszst s Lewis Hamilton elssgt hozta a monaci els szabadedzs. A britet a meglepetsember, Max Verstappen s Daniel Ricciardo kvette. Remekl kezdett a Toro Rosso, Nico Rosberg viszont csak 9. lett.
Lewis Hamilton gy teljestette a leggyorsabban a hercegsgbeli utcai plya kzel 3,4 kilomternyi kanyargs tvonalt, hogy az edzs nagy rszben egyltaln nem forgott veszlyben az els helye.
A brit vilgbajnok mr a legels mrt krvel az lre llt, s egyedl csapattrsa, a vgl csupn a 9. pozciban zr Nico Rosberg frt be elje egy-kt kr elejig, mikzben a kt Ezstnyl egymst srfolta fell a krzs derekn.
Rosberg mg gy is szerencssnek mondhatja magt, hiszen p autval megszta a tallkozst a fallal, miutn Mercedese jobb oldalval mr az egyik els krn rintre vette a Tabac-kanyar kijratnl lv korltot.
Miutn az ltalban a brackley-iek kt autja krl legyesked Ferrarik is szolidabb dlelttt zrtak – Sebastian Vettel a 4., mg Kimi Rikknen csupn a 8. leggyorsabb versenyznek bizonyult – a kt mercedeses kztt szmos meglepen j teljestmnyt jegyezhettnk fel.
Kzlk is kiemelkedett az jonc Max Verstappen remek produkcija, aki az llovas Hamiltontl alig 0,1 msodperccel elmaradva a msodik helyen zrt a Toro Rossval, illetleg a Monte-Carlban jellemzen villmgyors Pastor Maldonad, aki a 6. legjobb idt futotta meg a gyakorlst vgn a Lotusszal. Ami a Red Bull tbbi autjt illeti, azok is mind a legjobb ht pozci valamelyikt foglaltk el a krzs utols perceiben megfutott gyorskreik segtsgvel.
A vrt eszs vgl elmaradt (egyelre), ellenben mg az jszaka folyamn hatalmas szlvihar sprt keresztl a vroson, amelynek kvetkeztben cstrtk reggel kellemetlenl hideg s csszs plyval tallta magt szemben a mezny.
Rosberg mellett Vettel is bemutatott egy kzeli tallkozst a fallal, midn csak heves ellenkormnyzs rn tudta nhny centire elkerlni a Kaszin kijratnl elhelyezett gumiblkat.
A plya kevs bukterbl nhnyat pedig valsggal elrasztottak a piltk, kivltkpp az els kanyar, a Ste Devote macskakves menekltja kapott kitntetett figyelmet a magukat elfkez rsztvevk rszrl.
Mszaki hibt csupncsak Jenson Button McLarenjn regisztrltak – a 2009-es vilgbajnok autjn az energia-visszanyer rendszer mondta fel a szolglatot, gyakorlatilag azeltt, hogy egyltaln megkezdte volna. Button csak az edzs msodik felben tudott plyra grdlni. Csapattrsa, Fernando Alonso mindekzben a 11. legjobb idt futotta.
A Monaci Nagydj msodik szabadedzse dlutn 14:00-kor veszi kezdett.
A szerdai sajtnappal mris megkezddtt a „versenyhtvge” Monacban. A paddockban az egyik legnpszerbb tmt a Stratgiai Csoport mlt heti dntse jelentette, melyben egyfell a tankols 2017-es visszatrsrl, msfell az autk agresszvebb s gyorsabb ttelrl hatrozott. A hivatalos sajttjkoztatn az egyik jsgr a rsztvevknek szegezte a krdst: rlnek-e a tankols kt v mlva esedkes visszatrsnek.
Sebastian Vettel: „Pr ve betiltottk, most visszahozzk. Nem egszen rtek mindent. De mindenki gyorsabban akar vezetni. Ha a tankolst visszahozzuk, akkor az autk gyorsabbak lesznek, szval egyetrtek ezzel.”
Milyen formban lesz a Ferrari Monacban? A csapat barcelonai szereplse s a kzelmltban a hercegsgben elrt eredmnyei sem tekinthetk j eljelnek, m Sebastian Vettel szerint nincs mirt aggdniuk.
A Ferrari Michael Schumacher 2001-es gyzelme ta egyszer sem tudott futamot nyerni Monacban. A csapat radsul gy rkezett meg a francia Rivirra, hogy kt hete Barcelonbl kiss csaldottan tvoztak: hiba az jtsaik, a Mercedesszel szembeni htrnyuk Spanyolorszgban nagyobb volt, mint korbban.
Sebastian Vettel szerint azonban az akkor mutatott formjuk kiss megtveszt volt. „Nyilvn megvitattuk a Mercedesszel szemben mrt htrnyunkat, s nem is voltunk boldogok emiatt. De tudjuk, hogy az j aerodinamikai csomag elrelpst jelent. A harmadik hely volt a maximum Spanyolorszgban. Bizonyos okok miatt nem tudtunk mindent kihozni az jtsokbl, de a futam utn volt egy remek tesztnk, s azon sokat tanultunk. Ugyanakkor Monaco kln trtnet, itt a klasszikus plyk szempontjbl sok jat nem tanulhatsz. Teht el fog tartani mg pr futamig, mire meghozhatjuk a vgs tletet az jtsokrl” – nyilatkozta Vettel a Speedweeknek.
„Monaco a szezon fnypontja, minden versenyz nagyon vrja az itteni futamot, hiszen a plya risi kihvst jelent, amit n nagyon szeretek. Az idmr edzs rendkvl fontos lesz, hiszen mindenki tudja, hogy nagyon nehz itt elzni” – magyarzta Vettel. Hogy a pole elrhet lesz-e szmukra, afell azonban a ngyszeres bajnoknak vannak ktsgei. „Norml krlmnyek kztt nem mi vagyunk a favoritok itt. De Monacban mi a normlis? Szval vrjuk ki a vgt!”
Vettel kedvenc plyaszakaszrl is beszlt. „A Casino-rsz a kedvencem. Vakon fordulsz r. Termszetesen tapasztalatbl mr tudod, hol kell fordulnod, de ennek ellenre mindig j kihvst jelent. Elred azt a bizonyos pontot, aztn kicsit ssze kell szortanod a htsdat…”
A nmet versenyzt barcelonai harmadik helyezse utn arrl krdeztk, htrnyuk ismeretben lt-e mg eslyt a bajnoki sikerre – s tbbeket meglepett azzal, hogy igennel felelt. Monacban kicsit pontostott ezen kijelentsn. „Ameddig ennyire nagy a klnbsg, nem rdemes beszlni errl. A szezon ilyen korai szakaszban nem sok rtelme van a bajnoki cmrl beszlni, de esly mindig van r, amg van matematikai esly. Mr gy is okoztunk meglepetst pr embernek, megltjuk, mi trtnik a kvetkez hetekben, hnapokban. De kt lbbal a fldn kell jrnunk.”
"Termszetesen igyeksznk ltvolon bell maradni az elshz kpest, mert ez kell ahhoz, hogy a szezon ksbbi felben mr ne csak veszlyeztessk, de le is gyzzk a Mercedest. sszessgben viszont a rg bevlt tervet alkalmazom: versenyrl versenyre prblok mindent kihozni magunkbl. Aztn majd a nyron kiderl, ez mire volt elg.”
„Nem aggdom, mert nem gondolnm, hogy Barcelona megmutatta volna, mire vagyunk kpesek. Itt ismt ersebbek lesznk – hogy mennyivel, azt viszont mg nem tudhatom. Eddig a Ferrari minden plyatpuson j volt, teht itt is annak kell lennnk. Ha eltekintnk Spanyolorszgtl, ott lehetnk, ahol az els ngy futamon.”
Egyes vlemnyek szerint a gumikkal rendkvl kmletesen bn Ferrari kezre jtszhat, hogy Monacban a Pirelli kt leglgyabb gumijt hasznlhatja a mezny. A piros jells szuperlgy keverket idn elszr vetik be futamhtvgn. „Remlem, szuperjl!” – felelte Vettel a krdsre, szerinte hogy boldogulnak majd a szuperlgy gumival. „Ezt a tpust most hasznljuk idn elszr, ezrt nehz jsolni. De ez a gumitpus nem hiszem, hogy htrnyt jelentene szmunkra. Itt fontos, hogy bzz az autdban, mr az edzseken meg kell tallnod a ritmust, mert ez adja meg az egsz htvge alaphangjt. Ha az edzseken elvgzed a feladataidat, az idmrn j pozcit szerzel, akkor a versenyen is brmi megtrtnhet.”
Toto Wolff szerint a Mercedes ers spanyolorszgi tempja mg nem ok arra, hogy eslytelennek tartsk a Ferrarit az F1-es Monaci Nagydjon - de azrt tovbbra is az len szeretnnek maradni.
Az v els ngy versenyn a Ferrari relatve kzel volt a Mercedeshez – st, ugye Sepangban nyerni is tudtak Sebastian Vettel rvn –, Spanyolorszgban viszont a nmet pilta 45 msodperccel maradt el a gyztes Nico Rosbergtl. Mindezt annak ellenre, hogy az olasz csapat tbb jtssal, kztk felfrisstett aero-csomaggal rkezett a kataln plyra. A htvgt kvet ktnapos teszten a maranelli mrnkk rjttek, hogy leginkbb mechanikai tapads tern szenvedtek hinyt, fleg a techniks utols szektorban.
Toto Wolff, a Mercedes motorsport-igazgatja szerint csapata pont ezen a szakaszon tudott lpselnybe kerlni rivlisaival szemben, ami j eljel lehet a naptr legnagyobb leszortert ignyl plyjn. Azt viszont ktli, hogy ennek eredmnyekppen nyugodtan lhetnek a babrjaikon, mivel a Ferrari is kpes lehet meglepetst okozni majd.
„Lthattuk Spanyolorszgban, hogy az autnk komoly elnnyel rendelkezik a kemny harmadik szektorban, gy optimistn vrjuk Monact” – idzte az osztrkot a Motorsport.com. „De nincs rtelme arrl beszlni, hogy mekkora az elnynk az ellenfllel szemben. Minden lehetsget ki kell hasznlni arra, hogy nveljk azt, mert a dolgok gyorsan vltoznak, ha nem vagy cscsformban – ez Monacra klnsen igaz. A legjobbat kell nyjtanunk ahhoz, hogy tartani tudjuk a helynket az len.”
A finn pilta nem szmt arra, hogy a csapat els szm versenyzv fogja kinevezni Vettelt. Szabadon kzdhetnek egyms ellen, ebben pedig szerepe van az istll vezetsben trtnt vltozsoknak is.
A szezon eddigi t versenyn a Ferrari j szerzemnye, Sebastian Vettel ngy alkalommal vgzett elrbb, mg a csapatnl sszesen tdik vt tlt Kimi Raikknen egyszer – ez egyben a dobogs helyek arnyt is jelenti. Annak ellenre, hogy az llovas Lewis Hamiltonhoz kpest 31 pontos lemaradsban lev Vettel az esemnyek szerencss menete esetn akr a bajnoki cmre is eslyes lehet, Raikknen szerint a csapat nem fogja kikiltani a nmetet els szmnak.
„Ez az egyetlen mdja, ahogyan a csapat mkdhet. Kt autnk van, igen, az egyni vb-cmrt harcolunk, de a csapat a gyrtk bajnoki cmt is meg akarja nyerni. Ehhez kt autra van szksgnk, hogy harcban legynk rte. A Ferrari ugyanolyan eslyeket s egyenl bnsmdot fog biztostani neknk, ezrt minden rajtunk fog mlni” – rvelt Raikknen. Mindenesetre komoly feltmadsra lesz szksgk, ha valban kzdeni akarnak a konstruktri bajnoksgrt, lemaradsuk ugyanis mr most 70 pont a Mercedeshez kpest.
„Megprblunk viselkedni, ha egyms ellen kell versenyeznnk” – trt ki Raikknen arra, mennyire dz a harc egyms kztt a plyn. „Prbljuk legyzni egymst, de ezt j mdon tesszk, a csapat rdekvel a szemnk eltt. Minden jl mkdik, s a csapat is kedvez mindegyiknknek.”
Kitrt a Scuderia j vezetjre, a sokat mltatott Maurizio Arrivabenre is. „Mindegyik csapatfnk ms, klnbz rzseid s kapcsolataid lehetnek a ms-ms emberekkel, fnkkel. Maurizit mr korbbrl ismerem, a kapcsolatunk j volt, de igen, a csapatot eltr mdszerrel vezetik idn, mshogy csinlnak dolgokat. gy gondolom, ezek csak j vltozsok.”
Elhoztam nektek a Monaci Nagydjra vonatkoz idpontokat, illetve a Duna csatornra vonatkoz idpontokat is.. Ezeket az idpontokat bal oldalon az -esemnynaptr- modulban is megtallhatjtok.
Mivel hamarosan itt a Monaci Nagydj gy dntttem, hogy itt az ideje egy picit visszaemlkezni, hogy mi is trtnt tavaly. A legfontosabb informcikat lertam, s a hivatalos sszefoglal videt is begyaztam nektek! J szrakozst hozz!
A monaci nagydj a Formula–1 egyik futama, amelynek eldjt elszr 1929-ben szervezte meg Anthony Noghès a monaci vrosi plyn, Monte Carlban. Az els Formula–1-es monaci nagydjat mr a sorozat els szezonjban, az 1950-esben is megrendeztk. A szk vrosi plyn a versenyzk mindssze 150 km/ra krli tlagsebessget tudnak elrni, ezrt a monaci a sportg leglassabb futama. A verseny hossza 78 kr, ami krlbell 260,52 kilomtert tesz ki. Egy verseny idtartama szraz idben legkevesebb 100 perc, ess idben nagy eslye van a ktrs idkorlt letbe lpsnek – ahogy 2008-ban is trtnt. A monaci nagydjat az indianapolisi 500 mrfldes s a Le Mans-i 24 rs versennyel a motorsport hrmas koronjnak is szoktk nevezni. A tbbi nagydjjal ellenttben Monacban cstrtkn tartjk az els szabadedzseket, pnteken pedig pihennap van. Az eddigi leggyorsabb krid Kimi Rikknen, aki 2006-ban 1 perc 13,532-et futott. A minillamban a legtbb alkalommal Ayrton Senna tudott nyerni (hatszor) s els helyrl indulni (tszr). A csapatok kzl a McLaren a legsikeresebb, sszesen tizentszr gyztek. Legutoljra (2014-ben) a nmet Nico Rosberg nyert Monacban a Mercedes AMG Petronas-szal.
A monaci nagydj volt a 2014-es Formula–1 vilgbajnoksg hatodik futama, amelyet 2014. mjus 22. s mjus 25. kztt rendeztek meg a monaci vrosi plyn, Monte-Carlban. Az idmredzsen Nico Rosberg szerezte meg a pole pozcit. A Monaci Nagydjat rajt-cl gyzelemmel szintn Nico Rosberg nyerte meg. Msodik helyen Lewis Hamilton a mercedes versenyzje vgzett, a harmadik pedig Daniel Ricciardo, a Red Bull Racing versenyzje lett. Sebastian Vettel technikai problma miatt szenvedett a tavalyi Monaci Nagydjon, ezrt ki kellett lnia a Monaci Nagydj tdik krben. Sebastian eddig egyszer nyert Monte Carloban, mghozz 2011-ben a Red Bull Racing csapattal! A Monaci Nagydjat mjus 21 - s prilis 24.-e kztt rendezik meg.
„Termszetesen nagyon csaldott vagyok, pedig nagyon j rajtot fogtam. Cskkent a turb nyomsa, gy a vgn fel kellett adni a kzdelmet. Igencsak tehetetlennek reztem magam az autban, mert nem tudtam, hogy mi a problma. Bztam benne, hogy lesz vlaszuk r, de sajnos ez nem gy lett.” - Mondta Sebastian Vettel, a 2014-es Monaci Nagydjat kveten!
Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfnke szerint rmlommal rhet fel a jv hnapban esedkes Kanadai Nagydj az olasz istll szmra, amennyiben nem sikerl megoldani a kzelmltban tapasztalt problmkat.
A Ferrari szmos jtst vonultatott fel a Forma-1-es Spanyol Nagydjon, m a barcelonai versenyplya utols szektorban – ahol a kigyorstsoknak igencsak komoly jelentsgk van – Sebastian Vettel s Kimi Rikknen rengeteg idt vesztett a Mercedesekkel szemben.
„Ha megnzzk a harmadik szektort, az a kigyorstsokrl szl” – fogalmazott Maurizio Arrivabene csapatfnk.
„Ha ezt a problmt nem tudjuk megoldani, akkor mg rosszabb helyzetbe kerlhetnk – nem Monacban, hiszen ott specilis belltsokat hasznlunk, hanem Kanadban.”
„Nem szeretnm, hogy Kanadban ugyanezek a kigyorstssal kapcsolatos problmink lennnek, hiszen akkor rmlommal r majd fel a htvge.”
Spanyolorszgban Vettel a Ferrari j aerodinamikai csomagjval versenyzett, Rikknen viszont a csapattal kzsen gy dnttt, inkbb a rgi specifikcij autval ll rajthoz. Br Vettel dobogra tudott llni, a Ferrari htrnya egsz vben nem volt akkora, mint Spanyolorszgban.
Arrivabene elrulta, az adatok azt mutatjk, a Ferrari elrelpett az j fejlesztseknek hla, de tovbbi munkra van szksg annak rdekben, hogy a legtbbet hozhassk ki az jtsokbl.
„Ha ahhoz az authoz hasonltjuk, amit Kimi hasznlt, akkor elrelps. De nem elg ahhoz, hogy kzelebb kerljnk a Mercedeshez. Nem vagyunk vakok. Az utols szektorban fl msodpercet vesztettnk. Szval a valsg az, hogy htrnyban vagyunk.”
„Van egy bels sszehasonltsunk, ami azt mutatja, hogy a megoldsaink jk, de sajnos nem elgg. A csapatnak pedig meg kell rtenie, hogy ez a plya miatt van-e gy, vagy pedig van valami, amit mlyebben ki kell elemeznnk.”
„Ki kell dertennk, hogyan tudnnk javtani az j csomagon – az viszont teljesen vilgos, hogy az j specifikci jobb a korbbinl. tnzzk a szmokat s hozunk egy dntst. Ha hibztunk, be fogjuk vallani.”
A Ferrari csapatfnke elrulta, br a bajnoki cmre nem sok eslyk lesz a jelenlegi llapotokat tekintve, az elszezonban fellltott clt, teht a kt futamgyzelmet sikerlhet elrni.
„Az, hogy harcban legynk a bajnoki cmrt, tl nagy elvrs. A kt futamgyzelemben tovbbra is hiszek. De kemny munka nlkl semmit sem lehet elrni az letben. Nem igazn rdekel, hogy dobogra llunk-e. Tavalyhoz kpest most minden versenyhtvgn dobogn llunk. De ami engem rdekel, az a lemaradsunk. Ha nyerni akarunk kt-hrom futamot, akkor oda kell tennnk magunkat. Jelenleg viszont nem vagyunk elg kzel.”
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.