Hamarosan tra kel Spanyolorszg fel az talakult SF15-T, mely egy komoly fejlesztsi csomaggal fog plyra gurulni Barcelonban.
Az olasz Omnicorse most megerstette, hogy az eddig is versenykpesnek tnt Ferrari a kvetkez frisstsekkel fog plyra gurulni a jv hten megrendezsre kerl Spanyol Nagydjon:
- j els szrny
- j hts szrny
- j padllemez
- j diffzor
- frisstett fkcsatorna
- frisstett karosszria
A fejlesztsekbl is kiderl, hogy a f prioritsi pontot a leszort er jelentette. Ezzel egytt a hts felfggeszts is mdosul, hogy az SF15-T mg jobban kezelje a Pirelli abroncsait, br eddig sem volt ezzel tlzottan sok problmja a csapatnak, de rezheten van mg potencil a csomagban, gy az olaszok minden adand lehetsget ki akarnak hasznlni.
Az j csomag krnknt 3-4 tizedmsodpercet hozhat.
A jelentsek szerint a futamot kvet teszttl Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is tvol marad. Az autt Esteban Gutierrez s Raffaele Marciello fogja vezetni. Ez lesz az els alkalom, hogy ms vezetheti az idei Ferrarit a kt aktv vilgbajnokon kvl.
A ngyszeres vilgbajnok a jniusi Ferrari Racing Days cm rendezvny apropjn rkezik Magyarorszgra. Egy hnappal a Magyar Nagydj eltt egy rgi versenyautt vezet majd.
Kimi Rikknen utn csapattrsa, Sebastian Vettel is Magyarorszgra ltogat mg a 30. Magyar Nagydj eltt. A ngyszeres vilgbajnok jnius 26-28. kztt zajl Ferrari Racing Days cm rendezvnyre rkezik, s egy korbbi versenyaut volnja mgtt tesz meg bemutat krket.
A Ferrari Racing Days a sportaut gyrt exkluzv versenysorozata, amely sorn a Ferrari Challenge mrkakupa futamai mellett az XX programban rsztvev autk tulajdonosai, s rgebbi F1-es autk gazdi is plyra lpnek. 2010-ben, mg a Scuderia szneiben Felipe Massa is elltogatott a rendezvnyre.
Vettel jniusi vendgszereplse nem az egyetlen alkalom, amikor Ferrari-pilta bemutatt tart Magyarorszgon 2015-ben. A nmet csapattrsa, Kimi Rikknen a budapesti Nagy Futamon vett rszt egy 2010-es Ferrari F10-zel.
Ferrari Racing Days
Hungaroring - 2015. jnius 26-28.
Idn nyron klnleges lmnyek vrjk a Hungaroringen! Jjjn el, s lje t szemlyesen, milyen egyedlll teljestmny szletik a versenyplyn a Shell V-Power Nitro+ zemanyaggal a rgi legnagyobb ferraris esemnyn, a Ferrari Racing Days-en.
A Shell jvoltbl a versenyzs klnleges lmnyt idn nyron nem ms hozza el a Magyar kznsg szmra, mint Sebastian Vettel, a Scuderia Ferrari Forma 1-es piltja.
A knai nagydjhtvgn klnleges tesztnek vetette al Sebastian Vettelt a nmet RTL televzi. Bajnoki Ferrarik kpeit mutattk a ngyszeres bajnoknak, s meg kellett mondania, ki s melyik vben rt fel a cscsra az adott autval. me az eredmny!
15 bajnoki cm, t bajnoki aut – ennyit kell beazonostania Sebastian Vettelnek, akitl idn mr sokszor hallhattuk: gyerekkora ta szenvedlyes rajongja a Ferrarinak. Az RTL most tudst is tesztelte. Elsknt Niki Lauda bajnoki autjval szembestettk t. „Azt mondanm, ez Niki autja. Vagy mris tvedek” – mondta bizonytalankodva Vettel, hozztve, hogy a 70-es vek kzepre datlja a kocsit, de pontos vet nem tud. Miutn kiderl, hogy az 1975-s modellrl van sz, Vettel megllaptja, levettk Lauda nevt az aut oldalrl. „gy tl knny lett volna.”
A kvetkez aut tulajdonost azonnal eltallja, aztn mgis elbizonytalanodik: „Ascarit mondanm. Vagy Fangit. De inkbb Ascarit. Az v pedig… 1954-55-nek kell lennie.” Az vszmmal ismt tved, majd az jabb tallgats sorn rhibzik: az 1952-es modellel van dolga. s hogy mi tette klnlegess Ascarit a Ferrari trtnetben? „Az els vilgbajnok a Ferrarival, s az egyetlen olasz bajnokuk” – mondja nmi gondolkods utn.
Michael Schumacher 2001-es autjt mindezek utn viszont azonnal felismeri. „A Tic Tac-bl tlve. Nos, gyerekknt az ember mg inkbb a matrickat nzi, mintsem az aerodinamikt s a szrnyakat. De igen, ez 2001-es aut, az orrbl is ltszik. Akkoriban nagyon szpek voltak a kocsik” – llaptotta meg. Majd pldakprl is beszlt. „Amit akkor Michael ott elrt, az a korszak, a 2000 s 2004 kztti sikeres idszak, amikor minden vben bajnok lett, nagyon lenygz. Ezt az ember ma mr mskpp rtkeli, hiszen mr ismerek olyan szemlyeket, akik tagjai voltak annak a csapatnak. s tudom, mennyi munka llt emgtt. Teht korntsem a vletlennek volt ksznhet.”
Vettelen a kvetkez bajnoki aut sem fog ki: „Jody Secheckter, 1979” – vgja r azonnal a 312 T4-es kpe lttn. „Az utols bajnok volt Michael eltt. Akkoriban ez sokat emlegetett tma volt, hogy olyan hossz id ta nem nyertek, s aztn Michael vgre megvltotta Olaszorszgot.”
Vettelt vgl egy olyan autval szembestettk, amelyet mr ellenflknt lthatott a plyn. „Ez a 2007-es aut, akkor Kimi lt benne, s nyerte a Ferrari utols bajnoki cmt is” – mondja Vettel, hrom tkletes tallattal szptve a dcgs kezdsen.
Majd egy szles mosoly ksretben termszetesen hozzteszi: „Eddig. Ksbb eggyel tbb krtynak kell majd itt llnia, ez egyrtelm!”
Kimi Raikknent a tegnapi Nagy Futam III. cm rendezvnyen Szuj Zolik faggattk tbbek kztt arrl is, hogy hogyan jn ki j csapattrsval Sebastian Vettellel.
"Amita a Ferrari tagja vagyok, taln mg sohasem volt ennyire j csapattrsam. Jl kijvk Sebastiannal, gyhogy ami nem tetszik, azt eltudom mondani neki, s ez fordtva is gy van, ezrt nem kell megvltoznia. Lehet ksbb kialakulnak heves vitk, nagy beszlgetsek, de ha eddig egytt tudtunk dolgozni, akkor ezek utn is megfogjuk tudni beszlni a dolgokat, ez pedig nagyon sokat segt a csapatnak, hiszen gy sokkal knnyebben elre juthatunk az els helyre, s ez a clunk."
Huszonegy ve mr, hogy az F1 elvesztette trtnete egyik legnagyobb alakjt, Ayrton Sennt. Ahogy minden v mjusnak els napjn, tegnap is r emlkezett a motorsport vilga... gy Sebstian Vettel is:
"Ayrton Senna kpes volt egyedi s ers karaktert s embersgt tvinni az autra.
Senna klnleges volt amikor versenyzett, valsznleg azaz oka annak, hogy az emberek mg mindig ennyire emlkeznek r.
Nem csak Senna tehetsge fogott meg, amely kiemelte a tbbiek kzl, hanem aki volt: "az ember a sisak alatt." "
Sebastian Vettel 2001-ben kezdett el a Nmet Junior Gokart Bajnoksgban versenyezni, s most ngyszeres vilgbajnokknt sem felejtette el a gykereit. Vettel gy tekint erre a bajnoksgra, mint egy ugrdeszkra a magasabb kategrikba.
„A Nmet Junior Gokart Bajnoksg egy ers versenyszria, s nagyszer ugrdeszkt biztost a fiatal tehetsgeknek a motorsportban. A 2015-s szablyvltoztatsok ta, a TOP 10 mg bajnoki pontokat is gyjthet.” – mondta Vettel. – „Ez mg vonzbb teszi a versenysorozatot, s mg tbb izgalmat biztost a nzknek is. Ezen kvl minden versenyt lben lehet kvetni online kzvettssel. Mr alig vrom a versenyt s remlem, hogy a Forma-1-es naptr lehetv teszi, hogy szemlyesen is kiltogathassak a fiatalokhoz.”
„Sebastian Vettel a legjobb plda a fiataloknak. A Nmet Junior Gokart Bajnoksgbl a formaauts sorozatokig jutott, majd a vilg egyik legsikeresebb versenyzje lett. Nagyszer, hogy sosem felejtette el honnan indult, s most is lelkes tmogatja a versenysorozatnak. A fiatal versenyzknek Sebastian igazi pldakp, pont mint Michael Schumacher is volt a maga idejn.” – mondta Hans-Joachim Stuck, a Nmet Motorsport Szvetsg elnke.
prilisi kezds, jliusban debtl azerbajdzsni futam, szeptemberi Malj Nagydj, 21 lloms – az Autosport kzlte az eddigi informcik alapjn sszelltott 2016-os szezon elzetes naptrtervezetet.
A brit szaklap mr korbban beszmolt arrl, hogy jvre vlheten prilis els vasrnapjn rajtol csak el a Forma–1-es vilgbajnoksg, miutn az Ausztrl Nagydjat a megszokottnl kt httel ksbb rendezhetik meg. Emellett az is kiderlt, hogy a szervezk tbb egymst kvet versenyhtvgt iktatnnak a programba – ezzel sprolva az utazsi kltsgekkel.
Az Autosport most egy elzetes versenynaptr-tervezetet is kzlt, mely tovbbi rdekes vltozsokkal is szolglt. Ebbl az derl ki, hogy a szezonnyitt prilis 3-n rendezhetik, s egy httel ksbb Ausztrlibl Knba utazna a szguld cirkusz meznye. A hagyomnyosan az v msodik futamt jelent Malj Nagydj mindekzben jval ksbbi, szeptemberi idpontot kaphat, amirl a brit portl tudomsa szerint Bernie Ecclestone mr meg is llapodott a helyiekkel szerzdsk 2018 vgig val meghosszabbtsa alkalmval. Mindez azt jelenthetn, hogy Malajzia oda-vissza versenyt rendezhetne a kzeli Szingaprral.
Az Autosport szerint mindekzben j idpontot kaphat a naptrban tavaly bemutatkoz Orosz Nagydj is, melyre Bahrein utn egy httel, mjus 1-jn kerlhetne sor. Az jonnan bemutatkoz azerbajdzsni versenyt (Eurpa Nagydj nven) jlius 17-n tarthatjk – felttelezve, hogy eltte Nagy-Britannia Ausztrival, Nmetorszg pedig Magyarorszggal rendez egymst kvet htvgken futamot.
A szaklap ltal kzlt tervezet szerint haznk augusztus 7-i versenyt kveten a szoksoknak megfelelen kvetkezhet egy hromhetes nyri sznet, az eurpai szezont pedig ezttal is az Olasz Nagydj zrn. A 21 versenyes vad a kzelmlt gyakorlata szerint vgl Abu-Dzabiban rhet vget, mgpedig november 27-n.
Az Autosport kiemelte, az albbi naptrtervezet mg korntsem hivatalos, azt az elzetes informciik birtokban lltottk ssze, gy mg jelents mrtkben vltozhat. A vgleges formjt a Motorsport Vilgtancs dntshozatala utn, vrhatan decemberben nyeri majd el.
Egy ve mg mindketten szenvedtek, idn viszont mindketten megjultak. De minek ksznhet Sebastian Vettel s Kimi Rikknen hirtelen formajavulsa? Mi az sszefggs a kt bajnok talpra llsa kztt? s melyik az a legfbb stilris klnbsg, amely eddig dntnek bizonyult kettejk prharcban? A Sky Sports munkatrsa, Mark Hughes izgalmas elemzsben keresett vlaszokat e krdsekre!
Az elmlt vben gyakran vontak prhuzamot Kimi Rikknen s Sebastian Vettel kztt. A kt bajnok 2013-at remek formban zrta, s nagyok voltak az elvrsok is velk szemben 2014 kezdete eltt. Csakhogy a szezon sem csapataik, a Ferrari s a Red Bull, sem pedig a kt versenyz szmra nem gy alakult, ahogyan elkpzeltk. Mikzben autjuk kicsit sem fekdt vezetsi stlusuknak, s emiatt kptelenek voltak lendletbe jnni, szenvedsk s csapattrsuktl elszenvedett veresgeik miatt egyre frusztrltabb, motivlatlanabb is vltak. Amikor tavaly v vgn kiderlt, hogy 2015-ben csapattrsak lesznek, a Ferrari kapott is csps megjegyzseket, mondvn, hullmvlgyben lv csapatknt sikerlt kivlasztani maguknak a kt legkibrndultabb, legmlyebb gdrbe kerlt versenyzt…
Csakhogy az j idny eddig teljesen mskpp alakult: nem csupn a Scuderia, de Vettel s Rikknen is a semmibl jult meg, s mintha kicserltk volna ket, motivltak, vidmak – s nem utols sorban sikeresek lettek. A Sky Sports elemzje, Mark Hughes szerint korntsem vletlen, hogy hirtelen mindketten felszll gba kerltek, kettejk teljestmnyjavulsa nagyon is sszefgg egymssal – s htterben idei autjuk, az SF15-T stilris sajtossgai llnak.
A brit szakr a kt ferrarisrl ksztett elemzsben kiemelte, az F1 szintjn a versenyzk kztti valdi klnbsgeket mr nem annyira a kpessgbeli eltrsek adjk, sokkal inkbb az, ki mennyire tudja sszehangolni sajt termszetes vezetsi stlust mindenkori autja sajtossgaival. „Az SF15-T-ben a kt versenyz egyarnt sokkal inkbb kpes kifejezni nmagt, mint tavaly a Red Bull RB10-esben, illetve a Ferrari F14-T-ben. A klnbsg klnsen Rikknen esetben erteljes, akinek az autja gyengbb volt tavaly, mint Vettel. De valjban egyikk sem volt kpes alkalmazkodni a vezets tern a kocsijuk hinyossgaihoz gy, mint a csapattrsaik, Daniel Ricciardo s Fernando Alonso” – rja Hughes.
Majd kiemeli, a Ferrari technikai igazgatja, James Allison idn egy jl fejleszthet, jl rthet s – taln nem a legnagyobb, de legalbb – kvetkezetes leszortervel br autt adott nekik, amibl mindketten kpesek is kihozni a maximumot. „Hogy hogyan teljestennek az idei Ferrariban a korbbi csapattrsaikhoz kpest, nem tudhatjuk biztosan, de egyet lefogadhatunk: a klnbsgek sokkal kisebbek lennnek, mint tavaly” – jegyzi meg Hughes.
A szakr aztn mlyebben is elmerlt a kt versenyz tavalyi problmiban. „Valahnyszor a kemny s kzepes gumirl lgy s szuperlgy gumira vltottak, Rikknen htrnya Alonsval szemben jelents mrtkben cskkent, idnknt el is tnt. Ha csak a valdi kpessgeiken mlt volna, a klnbsg lland lett volna. A nagy versenyzk sajtja, hogy kpesek alkalmazkodni a klnbz autkhoz. Ebben Alonso mesteri, s mivel Vettel s Rikknen a mlt vben nem boldogult, ez csorbt a nagysgukon. De ez korntsem jelenti azt, hogy k ne lennnek kpesek ugyanilyen szinten teljesteni, ha megkapjk az auttl azt, amire szksgk van – hiszen ezt mr mindketten szmtalanszor meg is tettk a karrierjk sorn” – rja Hughes, aki szerint javulsuk annak ksznhet, hogy idn a Ferrari jra lehetsget biztostott nekik erre. A csapatfnk Maurizio Arrivabene nem vletlenl hangslyozta Bahreinben formajavulsuk kapcsn, hogy egyik els intzkedse Maranellban az volt, hogy sszelt a mrnkkkel, s megkrte ket, hogy a kt versenyz stlushoz ill autt alkossanak meg.
Amirt Rikknen az idmrn kptelen tartani a lpst Vettellel
Hughes emellett a kt bajnok kztti klnbsgekrl is elmlkedik elemzsben. Elsknt megllaptja, ami az idei versenyhtvgkbl eddig egyrtelmen kirajzoldott: Vettel az idmr edzseken jobb teljestmnyre kpes csapattrsnl, mikzben Rikknen Bahreinben bizonytotta, hogy jobban bnik a gumikkal, s hosszabb ideig letben tudja tartani ket. Mindez szerinte ugyanazzal magyarzhat, amivel tavalyi mlyreplsk is. „Rikknen ugyanazrt teljest olyan jl a versenyeken, amirt nehzsgei vannak az idmrkn – ez a vezetsi stlusbl ered. Ennek ksznheten minimlis energit vezet a gumikba, s a versenyen pontosan erre is van szksg, de a kvalifikcin gy nem kpes elgg felmelegteni a gumikat a felvezet krn. Radsul az SF15-T egyik gyenge pontjt is ez jelenti.”
„Az gumik idelis hmrsklett egy sszetett mechanizmussal lehet elrni. Ha a gumi futfellete elg kemnyen tapad az aszfalthoz, a h thatol a gumi belsejbe, aminek ksznheten elll az idelis bels hmrsklet is, lehetv tve, hogy az abroncs elgg eldeformldjon ahhoz, hogy tapadjon. Ha a futfellet hmrsklete egyenslyban van a bels hmrsklettel, a gumi boldog, s tartssga is garantlt. Ha viszont a fellet nem tapad elgg, a r hat erk nem lesznek elg nagyok ahhoz, hogy kell ht termeljenek a gumi belsejben, s az abroncs tlsgosan merev marad ahhoz, hogy megfelelen tapadjon” – avat be a gumihasznlat titkaiba Hughes.
Majd kiemeli, az idei Ferrari egyik f sajtossga, hogy ugyan kpes elrni a gumi felleti s bels hmrsklete kzti egyenslyt, de lassabban, mint pldul a nagyobb leszortervel br Mercedes, gy Vettelnek s Rikknennek tbb kr is kellhet az idelis htartomnyba kerlshez. A Ferrari tbbek kztt emiatt nem kpes annyira kzel kerlni a cmvd grdhoz szombatonknt. s emiatt van htrnyban Rikknen is csapattrshoz kpest az idmrkn. „gy elg nehz kihozni a maximumot az autbl egy krn: nagy haterket generl vezetsi stlusra van szksg ahhoz, hogy elrd az optimlis hmrskletet. De mihelyst elrted, a gumi egyenslyi llapotba kerl, s a kisebb haterk mr tartstjk azt.”
„Vettel stlusnak ksznheten sokkal nagyobb ert visz a gumikba a kormnyon s a gzpedlon keresztl is, mint Rikknen, s ez jl ltszott azon, hogy Rikknen mennyire szenvedett Sanghajban s Bahreinben is az idmrs krnek elejn. Vettel kpes mr a kr elejn magasabb hmrskletet elrni, s ez a kulcsa az idmrs flnynek.”
„De a bahreini versenyen mr az jelentette a f kihvst, hogy minl tovbb letben tartsd a gyorsabb lgy gumikat. Ezen a tren pedig Rikknen egyrtelmen jobb volt – annyival, hogy az els etapja vgn mr amiatt panaszkodott, hogy Vettel fltartja t.”
Hughes mindezek utn kiemelte, az elkvetkez versenyek gumivlasztsa nem csupn a Ferrari s a Mercedes prharcnak alakulsra lesz komoly hatssal, de Vettel s Rikknen hzon belli kzdelmre is – jllehet, szerinte az effle stilris klnbsgeket nem szabad annyira leegyszersteni, hogy azokbl lland, minden helysznen rvnyes szablyokat alkossunk. „A valsgban a versenyzk relatv teljestmnye rkk vltozik. Ahhoz, hogy pontos jelentst olvassunk ki ezekbl, nem szabad tlsgosan dogmatikuss vlnunk” – zrta elemzst a Sky Sports szakrtje.
Ezt a krdst vetette fel a ktszeres DTM-bajnok Timo Scheider, aki nehezmnyezte, hogy a sorozat patrnusnak kinevezett F1-es sztr ott sem volt a Formula-4 trtnete els versenyhtvgjn.
A DTM ktszeres bajnoka, Timo Scheider, aki az idei szezonban is a sorozatban versenyez az Audi piltjaknt, az jonnan tjra indult nmet Formula-4-es bajnoksgban is szerepet vllalt, mghozz csapatmenedzserknt.
A htvgn tjra indult szrit az utnptls-sorozatok esetben megszokottnl nagyobb rdeklds vezte, nem csupn azrt, mert a htszeres vilgbajnok Michael Schumacher fia is rajthoz llt (st, gyzni is tudott), hanem azrt is, mert a msodik legsikeresebb nmet versenyz, Sebastian Vettel is szerepet vllalt a szriban mint a sorozat patrnusa.
Ez ktsgkvl jl hangzik, a sorozat htvgi nyitesemnyn, az oscherslebeni htvgn azonban a nmet versenyz nem volt ott – pedig Formula-1 vagy egyb versenyprogram nem volt a htvgn. Timo Scheider pp ezrt meg is krdjelezte Vettel szerept a szriban: vajon a gyakorlatban is rni fog valamit a patrnusi szerep vagy egyszeren egy gyes PR-fogsrl van sz ebben az esetben?
„rdekelne, hogy vajon felbukkan-e Sebastian egyltaln valamikor... Persze, a PR segti a Formula-4-et, de vgs soron n csak akkor rajongok az ilyesmirt, ha helyesen alkalmazzk a dolgot. s amg szemlyesen meg sem jelenik, s azt sem tudjuk igazn, hogy mit csinl, addig igen kevss hiteles az egsz” – idzi a nmet versenyzt a Sport1.
Vettel egybknt nem csupn Mick Schumachert ismeri a meznybl szemlyesen, hanem egyik csapattrst a van Amersfoort Racing msik versenyzjt is, hiszen szintn a holland istll szneiben szerepel a nmet vilgbajnok gpeit tervez Adrian Newey fia, Harrison is.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.