Sebastian Vettel szerint ers lehet a csapata a htvgn soron kvetkez Monaci Nagydjon. A nmet versenyz nyilatkozatban kifejtette, mirt lphetnek elre az olaszok Spanyolorszghoz kpest.
A Spanyol Nagydjon mindkt ferraris dobogra llt, de a futamgyzelem mg mindig nem jtt ssze a maranelli alakulatnak. A kt Mercedes kiesst a Red Bull tudta kihasznlni, rthet, hogy Sebastian Vettel s Kimi Raikknen is hes mr egy futamgyzelemre a 2016-os szezonban.
A ngyszeres vilgbajnok visszaemlkezve a 2015-s futamra, gy kezdte nyilatkozatt: „Azt hiszem, ezen a plyn ersnek kellene lennnk. Tavaly is versenykpesek voltunk itt, s azt hiszem javultunk azokon a terleteken, melyeket Monaco megkvetel.”
A nmet versenyz elmondsa szerint egyre jobban mkdik a Ferrari: „Az autt jobb vezetni, a rzkveken is gyorsabb, ltalban vve javult – teht ez segthet neknk Monacban.”
Vettel a Spanyol Nagydj htvgjrl is szt ejtett mondandja vgn: „Figyelnk a teljestmnynkre. Annyira voltunk versenykpesek Spanyolorszgban, amennyire vrtuk, kivve szombaton. Vasrnap egyszeren csak szenvedtnk az elzssel. Ez nem fordult sokszor el a verseny alatt, de amikor tiszta t volt elttnk, megmutattuk, hogy gyorsabbak vagyunk.”
Mainz – A ngyszeres Forma-1-es vilgbajnok, Sebastian Vettel (28) s a kosrlabda kirlya, Dirk Nowitzki (37) jlius 27-n sszecsapnak egy jtkonysgi mrkzs keretein bell, amit Schumacher tiszteletre jtszanak.
Schumi rgebben is aktvan rszt vett klnbz felkrseken, amelyeken fleg rszorulkon segtett trsaival, amelyre plda a hungaroringi futamot megelz piltavlogatott s a magyar All Star-csapat tallkozja.
A kzeljvben a Mainz stadionjban (Cofface-Arena) rendezik meg a kosrlabdzk s Forma-1-es piltk focimeccset, amelynek befolyt sszegt teljes mrtkben Schumacher gygykezelsre fordtjk.
– Sok ven t Michael is kezdemnyezje volt ilyen esemnyeknek. rlnk, hogy egy ilyen igazi klnlegessggel lephetjk meg a szurkolkat, amelyet Dirkk szerveznek. Ksznjk nekik a tmogatst – mondta korbbi F1-es versenyz menedzsere.
Kt ve szenvedett slyos fejsrlst sels kzben a nmet autversenyz, lett mr akkor is csak az mentette meg, hogy volt rajta sisak. A legends nmet piltt mestersges kmba helyeztk, pr hnapra r pedig stabilizltk az llapott. 2014 jniustl otthonban, eur millikbl kezelik.
Sebastian Vettel elismeri, a 2015-s szezon vrtnl nagyobb sikerei most kicsit negatvan hatnak a Ferrarira. Michael Schumacher pldja mellett azonban is utat mutathat a csapatnak. A clja mr tvolrl sem a gyzelem – a Scuderival akar nyerni!
t futam ment mr le a 2016-os F1-es szezonbl, s a Mercedes mris elvesztette veretlensgt. A gyzelmet azonban nem a legfbb ellenfelknek kikiltott Ferrari, hanem az egyre inkbb magra tall Red Bull aratta. Olaszorszgban nem ppen erre szmtottak, az v eddigi alakulsa pedig tvol ll attl, amit elvrtak a vrsktl.
A Scuderival kt bajnoksgot is nyer Niki Lauda nemrgiben kijelentette, minl tovbb vrat magra az htott siker, a Ferrari annl nehezebb helyzetbe kerl, mivel elnkk, Sergio Marchionne is kezd egyre trelmetlenebb vlni. s ez nincs felttlenl j hatssal a csapatra.
Sebastian Vettelt is sokat krdezik mostansg az elvrsokrl, a kvlrl rkez nyomsrl, s miutn a Ferrari egyelre nem tudta teljesteni ambicizus cljt, flmerl a krds: nem jtt-e tlsgosan korn a csapat 2015-s sikeressge? „Nyilvn ha 2015-ben csak negyedikek lettnk volna, minden egyenslyba kerlne, s mostanra javultunk volna. A gond az, hogy valjban jobbak lettnk, de ez az eredmnyeken mg nem ltszik igazn” – magyarzta Vettel az Auto Bild Motorsportnak. „A Mercedestl mg mindig le vagyunk maradva, de a klnbsg cskkent. Nem lehet egy jszaka alatt elhordani egy egsz hegyet. Mindent megtesznk, taln idnknt mg tl sokat is. De mindent meg kell prblnunk. Csak trelmesnek kell lenni, mert mg sok minden van a tarsolyunkban.”
Schumacher pldja adhat ert
Ami a „tl sokat” illeti, Vettel is elismeri, nagy igyekezetkben kockzatot kellett vllalniuk, ami nem mindig bizonyult kifizetdnek. Szerinte az ebbl add hibkra az sem mentsg, hogy nagy htrnyuk knyszertette ki bellk ezt a hozzllst. „Nem, egyik hiba sem megbocsthat. A technikai problmkkal nem szmoltunk elre. De ha fel akarsz zrkzni, akkor mindig pengelen tncolsz. Taln bizonyos fejlesztseink tl korn rkeztek meg, de mivel gyorsabb teszik az autt, folyton a lehet leghamarabb a plyra akarod vinni ket. A Mercedes is kvet el hibkat, amikor valaki kzelebb kerl hozzjuk. Ha nem lenne ekkora elnyk, mskpp reaglnnak dolgokra.”
Vettelnek flvetettk, 1996-ban Michael Schumacher szintn a gdrbl igyekezett kihzni a Ferrarit, s az akkori Francia Nagydjon maga is hasonlan jrt a rajt eltt, mint idn Bahreinben : el sem indulhatott mszaki hiba miatt. „Valban? Erre mr nem emlkszem. De ha ezt kveten nlunk is ugyanolyan sikeres idszak jn, akkor elgedettek lehetnk” – jegyezte meg. Majd a krdsre, ert mert-e eldje pldjbl, akinek t v kellett az els vilgbajnoki cm megszerzshez Maranellban, elmondta: „Bizonyos prhuzamokat lehet vonni, de alapveten minden korszak ms. Az igaz, hogy amikor Michael megrkezett a Ferrarihoz, nem k voltak a legjobb csapat. Az vek sorn azonban dominnss vltak. Mi is j ton jrunk, de bizonyos dolgokhoz id kell.”
Vettel is utat mutathat a csapatnak
A Ferrarinl hatvnyozottan igaz: ahhoz, hogy sikeresek legyenek, nem szabad hagyniuk magukat letrteni a jnak vlt trl – sem a kritikk, sem a kudarcok ltal. Ilyen tekintetben pedig tvolrl sem mindegy, milyen habitus versenyzvel dolgoznak egytt.
Vettelnl aligha talltak volna jobbat. „Az ember nem hagyhatja magt tlzottan befolysolni sem a pozitv, sem a negatv dolgoktl” – adta meg a receptet a ngyszeres bajnok. „Mindig megfontoltan s nyugodtan kell dolgozni, kvetni kell a tervet. s mindig elemezni kell, min kne mg javtani. Normlis, hogy nem knny kimszni a gdrbl, amibe az vek sikertelensge miatt kerltnk bele. Ehhez fontos a trelem – ez pedig az F1-re nem annyira jellemz. Mr csak emiatt is meghatroz, hogyan mkdsz csapatknt” – magyarzta Vettel.
„Alapveten nem n vagyok az, aki a szlakat kzben tartja, az Maurizio Arrivabene feladata, a csapatfnknk. De termszetesen n is gyakran beszlek vele. Egy biztos: az itteni munkm ms, mint amihez eddig hozzszoktam. De pp ilyen kihvsra vgytam: egy j csapatot akartam felpteni. Minden csapat ms, s mindenki ms utat jr a vasrnapi versenyig. De esetemben az is szmt, hogy most mr idsebb s tapasztaltabb vagyok, ezrt prblok mg tbbet a kzsbe adni.”
„A clt maga az t jelenti”
Vettelnek vgl fltettk a krdst, a Ferrari lesz-e az utols csapata. „n ilyen tvlatokban mg nem gondolkodom. A Ferrari nyilvn tbbet jelent szmomra egy egyszer csapatnl. Ez mtosz. A Ferrarinl nem csak azrt dolgozik az ember, hogy ott dolgozzon” – magyarzta.
Majd a flvetsre, elhzd sikertelensg esetn se vgyna egy gyzelemre eslyes csapathoz, pldul a Mercedeshez, mgis egyrtelmstette hossz tv terveit: „A clom nem az, hogy az len legyek, hanem az, hogy a Ferrarival legyek az len. Ha bedobnm a trlkzt, akkor be kne ismernem nmagamnak, hogy nem tudtam megcsinlni! Hogy sikerl-e vagy sem, mg senki sem tudja. De a clt maga az t jelenti!”
Azt hiszem, hogy minden nap lehet nehz, de az nem volt vrhat, hogy ennyire htul lesznk, mivel dleltt a tempnk nagyon j volt. Nem volt j az aut, nem azt reztem, amit korbban, s nem tudtam j krket menni. Nem gondolom azt, hogy ez egy meglepets, ha itt valami nem jn ssze, az elg sokba kerlhet. gy rzem a Mercedes elnye most nagyobb, mint az eddigi htvgeken volt. Ez egyrtelmen nem a legjobb most neknk. Ami a holnapi versenyt illeti, feljebb jutunk, ha jobbak lesznk: ez a szably mindig rvnyes. sszpontostanunk kell a startnl s az els krben, s akkor lesz egy hossz versenynk, ahol sok mindent tehetnk. ltalban itt tbb boxkills van, gy tudunk jtszani a stratgival. gy rzem az aut gyorsabb mint egy 6. hely, gyhogy nagy remnyekkel vgok neki a holnapi napnak.
Mai nap nem volt tkletes , ezrt holnap jobban kell teljestennk. Az hiszem ma dlutn kicsit trkksebb volt szmunkra, s nem volt olyan j mint dleltt, de mg mindig jl mkdik az aut, s lehet javulni egyik naprl a msikra. ltalban elg ersek vagyunk ebben. Ma mg csak pntek, s gy gondolom, hogy vatosan kell tlkezni. A mai nappal kapcsolatban az els benyoms j volt. Akr ersdhetnk is holnapra, de ez fgg attl is, hogy mit csinlnak a tbbiek. gy vlem tehetnk egy lpst elre a holnapi napon.
Sebastian Vettel lazn kezeli a Nico Rosberg esetleges ferraris szerzdsrl szl tallgatsokat… De mi llhat ezek htterben?
Nico Rosberg a Ferrarival flrtl – adta hrl kedden az olasz Corriere della Sera. Tny, neki s Kimi Rikknennek is 2016 vgig szl a szerzdse aktulis csapatval, s br Maurizio Arrivabene, az olaszok csapatfnke nemrg azt nyilatkozta, elgedett 2007 bajnokval, a lap szerint a Rosbergnek mgis lehet eslye az lsre, mert Sebastian Vettellel tkpes prost alkothatnnak.
Barcelonban a ngyszeres bajnokot is megkrdeztk, mit szl a hrekhez – a tle mr megszokott humoros vlasz rkezett. „Amg nem velem flrtl, addig ez j hr” – nevettette meg az jsgrkat. „Ezzel kapcsolatban minden msrl a fnkmet kell megkrdeznetek, pedig Maurizio.”
Ami Arrivabent illeti, a napokban egy msik pletykra volt knytelen reaglni: a sajt levltsrl szlra. Ennek kapcsn elmondta, szerinte rosszakarik szndkos feszltsgkeltsrl van sz. „Az effle sztorikat csak azrt teszik kzz, hogy feszltsget keltsenek a csapatunkon bell” – nyilatkozta. Vajon Rosberg esetben is ltezhet valamifle hts szndk?
Tny, a nmet keddi tesztnapja utn rdekes vlaszt adott a pletykkra: igyekezett fenntartani a jvje krli bizonytalansgot. „Boldog vagyok a Mercedesnl – de megltjuk, mit hoz a jv” – fogalmazott az olasz mdinak.
Ismerve a Forma–1-et, s tudva, hogy a bajnoki llovas egyelre nem zrta le trgyalsait a Mercedesszel a szerzdshosszabbts kapcsn, e vlasz sokatmond. Br Rosberg elszerzdse ktsgkvl nagy meglepets lenne, az mr annl kevsb, ha a mostani pletykkat tudatosan sajt pozcija erstsre hasznln fel.
A hrek szerint az j kontraktus kapcsn a legfbb vitapontot kzte s a Mercedes kztt a pnz jelenti. Mivel Rosberg s Lewis Hamilton keresete kztt jkora szakadk ttong, a nmet rthet mdon szeretne fljebb zrkzni csapattrsra. Ezt pedig kt mdon knnytheti meg: egy bajnoki cmmel, valamint azzal, ha bizonytalansgban tartja a mezny ln ll csapatt – pldul azzal, hogy nyitva hagyja a csapatvlts lehetsgt…
„Egyedlll lehetsg szmunkra, hogy ugyanazon a plyn tesztelhetnk, ahol a htvgn versenyeztnk, mgpedig tbb-kevsb hasonl krlmnyek kztt. Szombaton szenvedtnk kicsit, szval ma kiprbltunk nhny dolgot. Ezekre nagyon oda kellett figyelni, de nem csak ezrt voltunk itt. Mindent igyekeztnk elvgezni, amit egy nap alatt el lehet. Itt Barcelonban olyan versenykpesek voltunk, mint vrtuk, kivve a szombati napot.”
Sebastian Vettel futotta meg a leggyorsabb krt a barcelonai vkzi teszt els napjn. A nmet egy tizeddel elzte meg a nap legszorgosabb versenyzjt Nico Rosberget s ttel a dleltti elst, Jenson Buttont. A Renault j erforrst, a Williams klnleges szrnymegoldst tesztelt.
Br a Spanyol Nagydjat mr napokkal ezeltt leintettk, a mezny Barcelonban maradt, hiszen ez a helyszn ad otthont az v els szezonkzi tesztjnek. Kedd reggel hvs id fogadta a tesztelket, a krlmnyek azonban folyamatosan javultak. Elzetesen mindenki a Renault-ra s a Ferrarira figyelt, a francik ugyanis most vittk elszr plyra tovbbfejlesztett erforrsukat, a Scuderia pedig azt prblta kiderteni, mkdnek-e az idmrs problmkra kieszelt megoldsok.
Aztn a Williams ellopta a show-t a kt rivlis ell, a csapat fejlesztversenyzje, Alex Lynn ugyanis egy dupla hts szrnnyal hajtott ki a garzsbl. Ez egybknt teljesen szablytalan, a teszteken viszont mindez egszen addig nem szmt, mg nem nveli a biztonsgi kockzatot. A Williams ezzel elsknt vitt plyra egy olyan megoldst, ami a 2017-ben megnvekv leszortert szimullja. Ez a szrny csak a teszt els felben teljestett szolglatot, dlutn ugyanis visszatrtek a 2016-os specifikcihoz. Piltjuk sszesen 86 krt teljestett, s a 9. helyen zrt.
Lemaradsa 2,8 msodperc volt a leggyorsabb krt jegyz Sebastian Vetteltl, aki a csapat gretnek eleget tve dleltt az egykrs tempra fkuszlt, mlt szombaton ugyanis a Ferrari mg a Red Bulltl is elmaradt az idmr edzsen. A vezetsg elmondsa szerint azrt, mert nem tudtk megfelelen kezelni a gumiabroncsokat, a problmra azonban mr kieszeltek nhny megoldst. A nmet most ezeket prblta ki. A vezetst egybknt csak a dlutni rkban vette t, „gyztes” krn pedig a Pirelli lgy keverk abroncsait hasznlta.
A msodik helyezett, Nico Rosberg szintn a lgyon teljestette legjobbjt, a nap sorn azonban – akrcsak a tli teszteken – tbbnyire a kzepes abroncsokat hasznlta. De nemcsak ez idzte az v elejt, hanem az is, hogy ismt a Mercedes futotta a legtbbet: a pontverseny llovasa sszesen 119 krt (vagyis kis hjn kt versenytvot) teljestett.
A dleltti szakasz legjobbja, Jenson Button – a szuperlgy abroncsokon futotta legjobbjt – 14 ra utn folytatta az „tfog aerodinamikai s mechanikai munkt” a McLarennel, a rangsorban pedig a harmadik helyre „csszott”. Mgtte az j karosszrit tesztel Romain Grosjean vgzett, aki a tesztnap vgn kerlt a legjobbak kz, miutn autjra feltettk a Monaci Nagydjon debtl ultralgy keverket.
Az tdik helyezett, Pascal Wehrlein egy idmrs szimulci sorn futotta legjobbjt szuperlgy abroncson. t a nap egyik fszereplje, a Renault j erforrst tesztel Daniel Ricciardo kvette. Az ausztrl egybknt elgedett volt az jtssal, elmondsa szerint a „fejlds rezhet, a csapat pedig egyrtelmen kzelebb kerlt” az lbolyhoz. Ami szintn pozitv lehet a Renault szmra az az, hogy Ricciardo 89, a gyri csapattal tesztel Esteban Ocon pedig 105 krt teljestett az j motorral.
A hetedik-nyolcadik helyen kt fiatal pilta osztozott, nv szerint a Toro Rossval tesztel Red Bull-junior, Pierre Gasly, s a Force Indit hajt Alfonso Celis, aki az utols percekben javtott addigi legjobbjn a szuperlgy keverket hasznlva; Gasly a lgyakon rte el legjobbjt.
Sebastian Vettel tovbbra is hisz abban, hogy a Ferrari elhdthatja a vilgbajnoki cmet, annak ellenre, hogy a szezon a vrtnl problmsabban indult. A nmet szerint a Red Bull nem okozhat gondot csapatnak, ha sikerl orvosolni az idmrs hibkat.
Technikai zrk, tkzsek, stratgiai hibk – ezek azok a nem vrt problmk, melyek miatt 2016-ban egy tkletes htvgje sem volt mg a Ferrarinak. Spanyolorszgban pldul a Mercedes ketts kiesse utn sem tudtk megszerezni a gyzelmet; a vezetsg elmondsa szerint elssorban az idmrn jelentkez gumikezelsi problmk miatt.
Hiba azonban a zavaros kezds, Vettel szerint 16 futammal a szezon vge eltt kr lenne lerni a csapat bajnoki eslyeit. „Igen, azt hiszem, kpesek lehetnk r” – felelte, amikor a barcelonai teszt helysznn arrl krdeztk, a Ferrari le tudja-e gyzni a tovbbra is dominns Mercedest az idny htralv rszben. „Az esly adott. Nem mi vagyunk a legjobb helyzetben; nem mi vagyunk a monaci futam favoritjai. Az els szm eslyes tovbbra is a Mercedes” – tette hozz vatosan.
„De nagyon kemnyen prblkozunk, s ha van eslynk a gyzelemre, akkor prblkozni fogunk. Az els lps az, hogy a monaci futamra koncentrlunk, majd Monaco utn Kanadra. Lpsrl lpsre haladunk, nem tekintnk tl messzire, de meg sszessgben gy rzem, hogy van eslynk” – magyarzta a ngyszeres vilgbajnok, aki kln kiemelte a barcelonai teszt fontossgt. „Azt hiszem, nagyszer lehetsg ez, hogy ugyanazon a plyn tesztelhetnk, ahol htvgn versenyeztnk, tbb-kevsb azonos krlmnyek kztt. Nem titok, hogy szenvedtnk kicsit, szval megprbltunk utnajrni a dolgoknak, de nem csak ezzel foglalkoztunk.”
Mikzben a Ferrari tovbbra is a Mercedest zi, sokak szerint nem rtana, ha htra is tekintene, a Red Bull ugyanis ott lohol a sarkban (mr ami a bajnoki pontversenyt s az ersorrendet illeti), az vkzi fejlesztsekkel pedig akr t is ugorhatja a csapatot. Vettel azonban nem tart ettl, fleg akkor nem, ha sikerl megoldani az idmrs gondokat. „Ha szombaton rendben lesznk, akkor nem kellene veszlyben lennnk. Javulnak, ahogyan mi is, de azt hiszem, egyrtelm, hogy a szombatunk nem volt olyan, mint terveztk. Ha jobban sikerl, jobb eredmnyeink lehettek volna. Az eredmny azonban mr ismert, most pedig tovbb kell dolgoznunk” – zrta gondolatt.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.