„Az idmr? Nos, elg nyilvnval, hogy nem mi s a kvlll nzk hozzk meg a dntseket – sajnos. Nincs tl sok hve az j rendszernek, de olyan, amilyen, ebbl kell kihoznunk a legtbbet. El kell vgeznnk a hzi feladatunkat, el kell rnnk, hogy gyors legyen az autnk, ez mindennl fontosabb. Hogy mi lesz holnap, nehz megmondani. A Mercedes a mrce, nagyon versenykpesek voltak dlutn s este is. ket kell teht legyzni, de remlhetleg kicsit kzelebb kerlhetnk hozzjuk. Az autt egsz jnak reztem, itt-ott viszont mg lehet rajta javtani. Hogy mi trtnt az autval a vgn, mg nem tudjuk pontosan. Elszllt a hajts, ezrt inkbb meglltam. Nem akartam, hogy brmi is tnkremenjen. Nem aggdom. A programomat nem tudtam teljesteni ma, de Kiminek hla sok adatunk van.”
Nico Rosberg s Lewis Hamilton megriztk a Mercedes 1-2-t, mikzben Sebastian Vettel laza kerk, Romain Grosjean pedig egy jabb elsszrny-levls miatt okozott virtulis biztonsgi auts peridust.
Nico Rosberg ezttal tbb mint kt tizedmsodperccel elzte meg Lewis Hamiltont a mercedesesek hziversenyben, mikzben Jenson Button risi meglepetsre egszen a harmadik helyig ugrott elre a McLaren-Hondval a Bahreini Nagydj msodik szabadedzsn.
A gyakorls emellett bizonyra a ferraris Sebastian Vettel szedett-vedett estjrl lesz mg emlkezetes, hiszen a nmet elbb elrontotta a szuperlgy keverk gumin megtett gyorskrt, majd negyedrval a vge eltt a rosszul felhelyezett bal hts kerk miatt knytelen volt leparkolni az autjt az egyik sznpomps buktrben.
Az autments idejre a virtulis biztonsgi auts jelzs lpett letbe, amelyet idntl mr az edzseken is alkalmazhatnak, majd pillanatokkal ksbb r is duplzhatott a versenyirnyts – Romain Grosjean Haas-Ferrarijrl a barcelonai tesztekhez kiss hasonl mdon megint leszakadt az els szrny nhny darabja, amelyek aztn szanaszt szrdtak a plyn.
A francia versenyz az utols percekben radsul – immr j vezetszrnnyal – mg egy technikai problmval is szembeslt. Rajta kvl a srlt Fernando Alonso helyre a msik McLarenbe beugr jonc Stoffel Vandoorne-t is megtrflta a technika rdge: az egybknt a 11. pozciban vgz belga kocsijn a hidraulikus rendszerrel tmadt gond.
A kt mclarenes kz a remek 4. helyen zr fiatal Max Verstappen, a kt Ferrari-versenyz, Kimi Rikknen s Vettel, valamint a kt Red Bull-os s a kt williamses versenyz frt mg be. Utbbi grdnl a brazil Felipe Massa annak ellenre is, hogy rendre elfkezte a trkks 10-es kanyart, illetleg egyszer alaposan ki is csszott ott.
A legltvnyosabban a Bahreinben jellemzen jl men Force Indik szenvedtek – Nico Hlkenberg csupn a 17., a 11-es kanyarban kicssz Sergio Prez pedig csak a 15. legjobb idt autzta.
Ezzel vget is rt a szahri versenyhtvge pnteki Forma–1-es programja. Legkzelebb mr az idmr eltti utols szabadedzsen teszik tiszteletket a piltk, mgpedig szombat dlutn – kzp-eurpai id szerint – 14:00-tl.
Egymstl teljesen eltr gumitaktikval vgott neki a Ferrari s a Mercedes a Bahreini Nagydjnak. A cmvd btorsga mg visszafele is elslhet – de Sebastian Vettel szerint korntsem akkora a klnbsg, mint elsre gondolnnk.
Mr az v els versenyn is meghatroz szerep jutott a gumistratginak. Akkor a Mercedes azzal fordtotta a maga javra a sokig a Ferrari kezben lv futamot, hogy a piros zszls megszaktskor a kzepes gumikat tettk fel autikra, mikzben a Ferrari a nmetek maguk mgtt tartsa vgett a szuperlgyakkal prblkoztak. A htvgn Bahreinben mg ennl is nagyobb klnbsg alakulhat ki a gumik tern a kt lcsapat kztt – ksznheten annak, hogy teljesen eltren vlogattk ssze a rendelkezskre ll keverkeket.
Az olaszok sszesen hrom kzepes gumit krtek versenyzjknek, ami mell ngy szett lgy trsult, a Mercedes viszont mindssze egyetlen kzepes gumit ignyelt a hat lgy abroncsa mell. A szuperlgybl mindketten hat-hat garnitrt rendeltek.
A taktikai klnbsgek mr az els bahreini szabadedzs alatt megmutatkoztak. Az els helyezett Nico Rosberg s a msodik Lewis Hamilton az – idmr edzs s a verseny szempontjbl a nappali idpont miatt nem ppen mrvad – edzsen csupn kt-kt szett lgy gumit hasznlt fel, mikzben a Ferrarinl a 11. helyen vgz Sebastian Vettel kizrlag kzepes keverkkel krztt (kt szettet hasznlt). Egyedl Kimi Rikknen tett prbra egyszerre ktfle Pirellit is: a gyakorls elejn egy szett kzepes gumit hasznlt, majd a hajrban egy lgy garnitrt is bevetett.
Mikzben kt hete a gyzelmet hozta meg a Mercedes szmra a kzepes keverk, gy tnik, a nmetek most gy kalkullnak, hogy a fleg a hts abroncsokat ersen ignybe vev Bahreinben a lgy lehet a legjobb versenyabroncs.
A korbbi versenyz, Marc Surer nem tartja kizrtnak, hogy bakot lnek btor stratgijukkal. „A Mercedes csak egy kzepes gumit krt, amit mg meg fog bnni. Melbourne-ben ez hozta meg a gyzelmet nekik, a Ferrarinak pedig hrom szett kzepes gumija van” – nyilatkozta a ma mr tvs szakkommenttorknt dolgoz svjci, kiemelve, hogy Ausztrlinak nem lehetett befolysa a szahri vlasztsba. „Nem vrhattk meg, mi trtnik Ausztrliban, vlasztaniuk kellett. Mikzben a Ferrari az edzseken prbra teheti majd a kzepes gumit, addig nekik tartalkolniuk kell az egyetlen szettjket.”
Ms krds, hogy a futamon az az egyetlen garnitra is elegend lehet Rosbergknek, mikzben az elzetes tesztelsre nem is biztos, hogy rszorulnak: a Mercedes a tli tesztek idejn gyakorlatilag kt hten t csak a kzepes abroncsokat nytte, vagyis – eltr krlmnyek ide vagy oda – egyik csapatnl sincs nagyobb tapasztalatuk ezen tpussal.
Taln emiatt sem tartja olyan nagynak a Ferrari s a Mercedes stratgija kztti klnbsget Sebastian Vettel, aki cstrtkn elmondta: „Megltjuk, mi lesz. Papron ez sokkal nagyobb klnbsgnek tnik, hiszen mire eljutunk vasrnapig, mr sokkal kevesebb abroncs ll rendelkezsnkre. Mi hisznk a vlasztsunkban, s azt is pontosan tudjuk, mirt gy dntttnk. Nem tudom, msok hogyan gondolkodtak, de ez is ki fog derlni.”
Vettel tovbbra is vdi csapata ausztrliai dntst
A Ferrari taktikai szempontbl idn egyelre nem remekelt, Vettel ugyanakkor Bahreinben is hangslyozta, melbourne-i gumitaktikjukrl nem lehet egyrtelmen azt lltani, hogy baklvs volt. „Knny utlag okoskodni, de abban a pillanatban gy gondoltuk, ez a helyes vlaszts. A verseny utn mr knnyebb volt ttekinteni, ki mit csinlt, akkor mr azt is tudod, melyik gumi hogy mkdtt, milyen volt a kzepes s a lgy keverk.”
„Lehet azon vitzni, hogy a mostani tudsunkkal is gy dntennk-e, de mg egyszer mondom, akkor ezt gondoltuk helyesnek. Kockztattunk, nem vlt be, de tmadni akartunk. Amikor a verseny elejn az len llsz, mgis csak harmadikknt rsz clba, mondhatod, hogy nem mkdtt a taktika. De mi gy dntttnk, s amikor flraktuk a szuperlgy gumit, n elgedett voltam” – magyarzta a ngyszeres vilgbajnok.
Nico Rosberg s Lewis Hamilton vezetsvel a Mercedesek vgeztek az len a Bahreini Nagydj els szabadedzsn, amelyen szmos szokatlan fejlemny borzolta a kedlyeket.
Nico Rosberg 1 perc 32,294 msodperces idejnl senki sem futott jobbat a Bahreini Nagydj els szabadedzsn, s a nmet ezzel a krrel a tavalyi verseny idmr edzsn is a leggyorsabbnak bizonyult volna (!).
A msodik helyen ma dlutn Lewis Hamilton vgzett a msik Mercedesszel, amelynek jobb els fkhtjn az edzs els felben egy rgguminak kinz kis piros ragacs is feltnt – mint hosszas tallgats utn kiderlt, az istll ezzel prblta lemodellezni a Rosberg fkbe a melbourne-i idnynyitn beragad trmelket…
Hamilton egybknt b fl msodpercet kapott a vilgbajnoki listavezettl, miutn alaposan elmrte a trkks 10-es kanyart, s a finn Kimi Rikknent elzte meg az eredmnylistn. Rikknent a Red Bull prosa, Daniel Ricciardo s Danyiil Kvjat kvette, aki a trning derekn zrkztak fel a kzpmeznybl, hogy vgl kiegsztsk a legjobb tt.
Sebastian Vettel csupn a 11. leggyorsabb krt futotta meg, s mivel a nmet vgig a kemnyebbik keverken autzott, ezrt nem is igen volt eslye a felzrkzsra. Az els gyorskrei utn radsul az a kellemetlen meglepets rte, hogy elzott a cspje, mghozz a Ferrarijban meglazul s folyni kezd ivcsve s italos doboza miatt…
A legjobb tzbe helyette mg a Force Indi-s Nico Hlkenberg, a williamses Felipe Massa s a francia Romain Grosjean frt be az jonc Haasszal, kiegsztve a Toro Rosso kt fiatal versenyzjt, Carlos Sainz-ot s Max Verstappent, akiket mindssze ezredek vlasztottak el egymstl a 7-8. helyeken.
Aprop, Grosjean! A szokatlan esemnyek sora nem rt vget a Mercedes s a Ferrari furcsasgaival: az utols fl rba lpve a Haas is hozztette a magt, amikor Grosjean autjrl a clegyenes vgn nemes egyszersggel lereplt a benzintank fedele!
Annl vatosabban tette meg els lpteit egy les versenyhtvgn az jonc Stoffel Vandoorne, aki a srlt Fernando Alonso helyre ugrott be a McLarenbe – a 47-es rajtszmot visel belga csupn a 18. helyen vgzett s rgtn az egyik legels krn kicsszott a plyrl a 11-es kanyarban.
Technikai hibval csak Verstappen szembeslt az edzs felnl – a Toro Rossnl is a jobb els fkkel akadtak gondok – valamint Kevin Magnussent utastottk rendkvl vatos tempra a kocks zszl meglendlst kveten.
Sebastian Vettel szerint a Forma–1-nek szgyenkeznie kell amiatt, hogy Bahreinben is kitartott az j idmrs rendszer mellett.
Br unalmasnak s egyhangnak semmikppen sem lehetett nevezni az idnynyit Ausztrl Nagydjat, Bahreinben a cstrtki sajtnapon nem a Mercedes s a Ferrari csatja valamint a mgttk zajl rendkvl szoros kzdelem volt a ftma. Fernando Alonso balesete s versenyzstl val eltiltsa mellett a figyelem kzppontjban a melborune-i blamzs utn is megtartott j idmrrendszer, valamint versenyzk rdekvdelmi szervezetnek (GPDA) mlt heti kritikus nylt levele llt.
Sebastian Vettel kijelentette, a sportg szgyellheti magt, hogy mg egy htvgt adott a szurkolk tbbsgt megbotrnkoztat kvalifikcinak. „Mint mindenki ms, n is csaldott vagyok, hogy nem tr vissza a rgi rendszer. s meg is lepett. Mintha fagylaltrus lennl, s csak vanlia lenne a knlatodban, mikzben egy olyan helyre rkezel, ahol mindenki csokifagyit akar. A kvetkez napon jra kinyitsz, s mit knlsz ilyenkor? Nan, hogy jra vanlit! Norml esetben n ilyenkor mr igazodnk a vevk ignyeihez. De itt valaki elg rosszul vgzi a dolgt, ha ennek pp az ellenkezjt teszi. s erre nem is lehetnk valami bszkk” – fogalmazott a ngyszeres vilgbajnok.
A versenyzk Ausztrlia utn nem vletlenl lltak el nylt levelkkel, melyben a sportg hibsan mkd dntshozsi rendszert brltk. Bahreinben gyakorlatilag nem volt olyan pilta, aki ne hangslyozta volna ki, hogy teljes mrtkben a GPDA trekvsei mgtt ll – fggetlenl attl, tagja-e az rdekvdelmi szervezetnek vagy sem. Vettel a szervezet alelnkeknt termszetesen nagyon hatrozott vlemnnyel br, s kiemelte, valban az idmr szisztmja volt a kivlt oka annak, hogy megfogalmaztk kritikjukat.
„Egyrtelmen kifejtettk az llspontunkat. Akkor viszont mg nem tudtuk, hogy most pontosan ugyanolyan idmr szisztmnk lesz, mint Ausztrliban volt. Szemly szerint egyszeren csaldott vagyok amiatt, hogy ugyanazt csinljuk. A megoldst a 2015-s rendszer jelenten. Nincs szksg a kztes megoldsra. Egyszeren nem rtem, hogyan lehetett mg egyszer gy dnteni, ha az els alkalommal mindenki ellene volt. Itt valami nincs rendjn. Nem szeretnk ujjal mutogatni msokra, de ez a trtnet is csak altmasztja, amit mi, versenyzk a levelnkben megfogalmaztunk.”
„Szeretnnk, ha olyan dntsek szletnnek, melyek a sportg egsznek a javt szolgljk. Szerettk volna elgondolkodtatni mindenkit. Tisztban vagyunk vele, hogy egy effle levl nem sok mindent vltoztat meg, fleg nem egyik naprl a msikra. Abban valamennyi versenyzvel egyetrtnk, hogy nem neknk kell felelnnk a szablyokrt. Ms sportgakban sem a sportolk rjk a szablyokat. De szeretnnk elrni, ha olyan dntsek szletnnek, melyek – fggen attl, ki minek tartja a Forma–1-et – a sportg s a show szempontjbl is sszerek lennnek, javulst hoznnak.”
Bernie Ecclestone a versenyzknek cmzett vlaszlevelben kiemelte, nemcsak kritikt, megoldsi javaslatokat is vr a mezny tagjaitl. Bahreinben Vettelt megkrdeztk, mi lenne az els dolog, amin vltoztatna, s hatrozott vlasszal szolglt. „A mai motorok tl sokba kerlnek. A csapatok s a sportg szempontjbl is jobb lenne, ha visszatrnnek a szvmotorok.”
rettebb versenyznek tartja Sebastian Vettelt Lewis Hamiltonnl a Williams s McLaren egykori fenegyereke, Juan Pablo Montoya. A kolumbiai csak dicsrni tudja a nmet munkamorljt.
Br a szezonnyit Ausztrl Nagydjon ugyangy a Mercedes ketts gyzelmvel indult az v, ahogyan 2015 is, a futamon sokig vezet Sebastian Vettel harmadik helyt ezttal teljesen mskppen rtkelhetjk, mint egy ve. A Ferrari kzelebb kerlt a nmetekhez, s ez remnyt adhat egy, az elznl kilezettebb kzdelmet hoz bajnoksgra.
Szksge is lenne erre a Mercedes dominancija miatt sokak szerint unalmass vl sportgnak. A korbban a bajnoki elssgrt szintn kzd Juan Pablo Montoya ugyanakkor gy vli, hiba lenne a nmetek uralmt felelss tenni az F1 npszersgvesztsrt. „Igen, a Mercedes dominl, de az n idmben a Ferrari, eltte meg a McLaren dominlt – szval semmi sem vltozott” – mutatott r az Auto Bild Motorsportnak a kolumbiai.
Montoya gy ltja, Vettelnek valban lehet eslye a csillagosokkal szemben – mi tbb, szerinte kiegyenltettebb technikai httrrel a ngyszeres bajnok jobb, mint a cmvd Lewis Hamilton. „Szerintem Vettel a kiforrottabb versenyz. Sokkal stabilabb. n mr akkor tallkoztam vele, amikor mg fiatal src volt, s mr akkor tbbet dolgozott, mint amit n brkitl valaha is lttam” – mltatta a Ferrari versenyzjt, akit bajnokeslyesnek is tart idn. „Ha a Ferrari j munkt vgez, az lesz. Az lcsapatoknl minden versenyz kpes lehet nyerni. Hamilton s Rosberg kztt a klnbsg csak annyi, hogy egyikk mindig jobban rzi magt az autban, mint a msikuk. A Forma–1-ben elg egyszer a helyzet: az a leggyorsabb versenyz, aki a legjobb aut.”
Montoyt egykori csapata, a McLaren helyzetrl is krdeztk. Br Woking nmaghoz kpest komoly elrelpst tett a tl folyamn, a legjobbaktl tovbbra is messze van. Az IndyCar-versenyz szerint azonban csak id krdse, s sszeszedik magukat. „Ez nehz helyzet. Volt egy Mercedes-motorjuk, de aztn jtt a Honda, s ekkor jttek r, milyen sok dolguk lesz mg, ha versenykpess akarnak vlni. Hossz tvon viszont j dnts volt ez. Ha a Honda j lesz, nagyot fognak elrelpni, nyerhetnek majd versenyeket, akr dominlhatnak is” – vlekedett a kolumbiai, aki vgl hozztette, Fernando Alonsnak van mg ideje jra sikeress vlni, csak az a krds, trelme is lesz-e hozz.
Elhoztam nektek a Bahrein Nagydjra vonatkoz idpontokat, illetve az M4 sport csatornra vonatkoz idpontokat is.. Ezeket az idpontokat bal oldalon az -esemnynaptr- modulban is megtallhatjtok.
Mivel hamarosan itt a Bahrein Nagydj gy dntttem, hogy itt az ideje egy picit visszaemlkezni, hogy mi is trtnt tavaly. A legfontosabb informcikat lertam, s a hivatalos sszefoglal videt is begyaztam nektek! J szrakozst hozz!
Az els bahreini nagydjat 2004-ben rendeztk a Bahrain International Circuiton, Szahrban. Mint az sszes j plyt (malj nagydj, knai nagydj, vagy a trk nagydj), ezt is a nmet Hermann Tilke tervezte. A plya a sivatag kzepn plt, az autknak gy problmik lehetnek a nagy hsggel, vagy a homokkal. A nagydj dobogjn rzsavzzel nnepelnek a versenyzk a pezsg helyett, mivel az arab orszgban tilos alkoholtartalm italt fogyasztani. A szraz verseny szinte garantlt, hiszen itt egy vben sszesen 3-5 napon esik. 2005-ben a Ferrari, 2006 elejn a Toro Rosso, a Ferrari s a Honda is tesztelt is a plyn, mivel Bahreinben tlen is meleg van, mg Eurpa nagy rszn ilyenkor hideg s nedves az id.
A bahreini nagydj volt a 2015-s Formula–1 vilgbajnoksg negyedik futama, amelyet 2015. prilis 17. s prilis 19. kztt rendeztek meg a bahreini Bahrain International Circuiten, Szahrban.
Az idmredzsen Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozcit. A Bahrain Nagydjat pedig Lewis Hamiltonnyerte meg. Msodik helyen Kimi Raikknen a Ferrari versenyzje vgzett, a harmadik pedig Nico Rosberg a Mercdessz versenyzje lett. Sebastian eddig ktszer nyert Bahrainban, mghozz 2013-ban s 2012-ben a Red Bull Racing csapattal! A Bahraini Nagydjat prilis 1 s prilis 3.-a kztt rendezik meg.
Gyztesek 2010-ig:
2015Lewis HamiltonMercedes/Mercedes1:35'05.809
2014Lewis HamiltonMercedes/Mercedes1:38'42.743
2013Sebastian VettelRed Bull/Renault1:36'26.945
2012Sebastian VettelRed Bull/Renault1:35'10.990
Adatok:
Orszg:Bahrein
Vros:Szahr
Plya nv:Bahrain International Circuit
Krk szma:57
Plya hossza:5.412 km
Verseny hossza:308.238 km
Krrekord (idmrn):Michael Schumacher (Ferrari/Ferrari) - 1:30.139, 2004
Krrekord (versenyen):Michael Schumacher (Ferrari/Ferrari) - 1:28.875, 2004
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.