Nem elg, hogy autja a msodik szabadedzs felnl lellt, Sebastian Vettelnek most mg egy htrasorolsos bntetssel is szembe kell nznie!
Pr rval a msodik oroszorszgi szabadedzs utn az FIA adta hrl, hogy a nmet versenyz Ferrarijban vltt cserlt a csapata. Mivel a vltknak a szablyok rtelmben egymst kvet hat htvgn kell szolglniuk, mindez azt jelenti, hogy Sebastian Vettel t rajthelyet veszt majd a vasrnapi rajtrcson az idmrn megszerzett pozcijhoz kpest.
„Mivel a versenyz clba rt Sanghajban, a vltja pedig mg nem teljestett hat versenyt, ezzel megsrtettk a 2016-os sportszablyzat 23.6-os pontjt” – llt a szvetsg kzlemnyben.
Vettel teht hiba remnykedett abban, hogy a Ferrari Szocsiban vgre teljestheti els problmamentes htvgjt, gy tnik, az v negyedik versenye sem grkezik knnyebbnek az elzeknl. A nmet autja pntek dlutn az ERS meghibsodsa miatt llt meg a clegyenesben, s ezzel nem tudott hossz etapokat teljesteni, s megfelelen felkszlni a vasrnapi versenyre – most pedig jtt a bntets…
„Elektronikai problmnk volt, ami nyilvn valami elektronikai dologgal van sszefggsben (nevet). Egyelre nem tudjuk a pontos okot. Biztosra veszem, hogy megoldjuk, de most mg arra kell rjnnnk, mi trtnt pontosan. Az j motor? Nehz megmondani, mennyit jelent. rzsre j volt, br az autm egyenslya mg nem volt olyan j, mint kellene. De a plya is folyamatosan javult, dleltt nagyon csszs volt. Reggel kicssztam az els kt krmben, dlutn viszont egyszer sem – ez mr nmagban elrelps! Az n oldalamon nem sikerlt tl sok informcit gyjtennk, de remlem, hogy msolhatunk majd msokrl.”
Lewis Hamilton az lre llt az Orosz Nagydj msodik szabadedzsn, mikzben a msodik helyen vgz Sebastian Vettel jabb mszaki hibval szembeslt. A nmet edzse mr annak felnl vget rt.
A Mercedesnl ezttal a hromszoros vilgbajnok bizonyult a gyorsabbnak: Lewis Hamilton hasonlan magabiztos flnnyel nyerte a msodik szocsi szabadedzst, mint a dlelttt Nico Rosberg. A brit 0,6 msodpercet vert a msodik Sebastian Vettelre, s 0,8-et csapattrsra. Kt szuperlgy gumis gyorskrrel prblkozott az edzs fltvjnl, s br az els is elegendnek bizonyult az elssghez, jelzs rtk, hogy msodik nekifutsnl az els kt szektorban abszolt legjobb idt autzott, mieltt a harmadik rszen aztn visszavett.
Persze Rosberg sem valszn, hogy tlzottan aggdik tetemes htrnya miatt: az legjobb krt szintn a harmadik szektor torztotta el, ahol a forgalom miatt lasstania kellett.
A msodik Sebastian Vettel mindekzben annl elgedetlenebb lehet. Egyfell hiba kerlt fel ma dlutn elszr a Ferrarikra a szuperlgy abroncs, azzal sem sikerlt kzelebb kerlnik a nagy rivlishoz. s ami mg ennl is aggasztbb: tovbbra sem kpesek teljes megbzhatsggal mkdtetni autjukat. A nmet alighogy megfutotta napi legjobb idejt, a kvetkez kr vgn flre is kormnyozta autjt a clegyenesben. „Elszllt az elektronika” – jelezte csapatnak a rdin.
letbe lpett a virtulis biztonsgi auts fzis, a plyabrk a boxfalon keresztl a Ferrari garzsa el toltk lettelen versenygpt, m a gyors visszatrs elmaradt. Vettel s Maurizio Arrivabene fancsali arccal nzte a szerelk munkjt, majd a csapat kzssgi oldaln jelezte, a nmet edzse ezzel vget is rt.
Kimi Rikknenre hrult ezzel a feladat, hogy hossz etapjaival minl tbb adatot gyjtsn a csapatnak a folytatsra. A finn 1,2 msodperces htrnnyal zrt a negyedik helyen, miutn sem tudott igazn j krt autzni a szuperlgy gumin.
Mgttk ezttal is a Red Bullok s a Williamsek vvtak nagy csatt egymssal – igaz, valahogy kzjk keveredett Jenson Button is, aki Felipe Masst megelzve lett 8. Vajon a McLarennek vgre lesz eslye a Q3-ba kerlni a szombati idmrn? Fernando Alonso 10. helyezse mindenesetre tpllja ezt a remnyt.
A msodik edzsen visszalt autjba a dleltt kispadoz Nico Hlkenberg s Kevin Magnussen – elbbi a 13., utbbi a 15. helyen vgzett.
A dleltthz hasonlan ezttal is szmos kicsszst s megprdlst lthattunk a rsztvevktl. Pascal Wehrlein, Rio Haryanto s Romain Grosjean piruettjei mellett Fernando Alonso s Lewis Hamilton is bemutatott egy-egy blokkols fkezst. A cmvdnek radsul ez sokba is kerlt: kocksra csiszolt lgy abroncst mr nem hasznlhatta az edzs msodik felben, gy hossz etapra csak a szuperlgy abronccsal volt lehetsge.
Az edzs vgl Pascal Wehrlein lellsval s srga zszls jelzssel zrult: a Manor nmet jonca a motorer elszllsrl adott hrt a csapatrdin.
Az Orosz Nagydj programja szombaton a harmadik szabadedzssel folytatdik, melyet az M4 Sport 10 ra 55 perctl lben kzvett.
A Mercedes uralmrl, a szmos megprdlsrl s egy 2017-re tervezett jts els tesztjrl szlt az Orosz Nagydj els szabadedzse. Nico Rosberg elssggel nyitott, de a Ferrari htrnya egyelre megtveszt!
Hvs, de napos id fogadta a meznyt a szocsi versenyplyn pntek dleltt, m a paddock tekintete nem az g, hanem a Red Bull garzsa fel irnyult a gyakorls els perceiben. Ott tudniillik Daniel Ricciardo elszr lt be csapata j fejleszts szlvdje mg, hogy megvizsglja, az mennyiben zavarja a kiltst menet kzben.
Christian Horner csapatfnk kzvetlenl a teszt eltt hangslyozta, megoldsuk mg mindig csak a tervezs fzisban van, azt azonban megerstette, hogy a biztonsgi teszteket mr sikerrel teljestette. „Semmi sem vgleges, amg be nem vezetik. De ez az els lehetsgnk, hogy plyra vigyk, s a versenyzk is kiprblhassk.”
Ricciardo mindssze egy installcis krt teljestett az jtssal, mely ktsgtelenl mutatsabb a Ferrari ltal tlen plyra vitt glrinl.
Ami a szabadedzs rdemi rszt illeti, a krzs kiss lmosksan indult. Az els flrban Lewis Hamilton, majd Nico Rosberg llt az len. A Mercedesek ekkor mg csak lgy gumin krztek, m flnykrl sokat elrult, hogy a szuperlgy papucsokat mr ekkor fltev Red Bullhoz s Williamshez kpest gy is 0,7-1 msodperc krli elnyt szedtek ssze.
A nap eddigi legjobb idejt a bajnoki llovas aztn az edzs utols harmadban rte el – immron szuperlgy gumikkal. Rosberg 0,7 msodperccel autzott jobb idt ezen a keverken Lewis Hamiltonnl, akinek azonban egyelre nem sikerlt sszerakni egy igazn j krt. A nmet 1:38,127-es ideje egybknt 0,4 msodperccel jobb a tavalyi harmadik edzs legjobbjnl (a pnteki edzsen vizes volt a plya), s 1 msodperccel marad csak el a mlt vi pole-idtl, mely ugyancsak az nevhez fzdtt.
A harmadik helyen az utols percekben autzott idejvel Sebastian Vettel vgzett, aki 0,2 msodperccel elzte meg az edzs elejn mg DRS-problmval kzd Kimi Rikknent. A kt Ferrari htrnya jelents, 1 msodpercnl is nagyobb, m ki kell emelni, hogy a dleltt sorn egyikk sem hasznlta a leggyorsabb, szuperlgy gumikat. Vettel legjobb lgygumis kre csupn 0,1 msodperccel marad el Rosberg ezen a papucson futott legjobbjtl, s br a plya llapota a kt kr kztt sokat javult, ez mgis bizakodsra adhat okot a maranelliaknl.
A Ferrarik mgtt ezttal a Red Bullok s a Williamsek osztoztak a helyezseken – mindkt csapat versenyzi tekintlyes, 1,2-1,6 msodperces htrnyban voltak a szuperlgy gumin Rosberghez kpest. Felipe Massa radsul sokig a garzsban vrakozott kuplunghibja miatt.
A sima fellet aszfalton – els edzs lvn – termszetesen a kicsszsok, vezeti hibk sem maradhattak el. A bajnokoknl sem. Az els fl rban a 15-s kanyarban elbb Jenson Button, majd Sebastian Vettel autjnak htulja sietett jobban a kelletnl: mindketten megprdltek a rzkvn tugratva. A nmet ezt kveten radsul hosszas tolatssal gurult a buktrbe. A Ferrari bajnoka aztn pr perccel ksbb az utols eltti kanyar kijratnl is piruettezett egyet – nem sokkal Alfonso Celis mgtt haladt ekkor –; majd Lewis Hamilton csszott ltvnyos blokkols utn a msodik kanyar bukterbe. A britet ksbb Daniel Ricciardo, majd Fernando Alonso s Danyiil Kvjat is kvette ugyanott. „Ahogy vrhat volt, nagyon kicsi a tapads. Dlutn a felgumizdssal s a magasabb hmrsklettel jobb lesz” – biztatott a Pirelli.
Az els gyakorlson kt fiatal versenyz neve is felbukkant az eredmnyjelzn. Alfonso Celis ezttal Nico Hlkenberg autjt vezethette a Force Indinl. A mexiki remnysgnek a mostani volt az idei msodik bevetse szabadedzsen – az utols helyen zrt. A Renault ltal a hten szerzdtetett GP2-versenyz, Szergej Szirotkin ekzben Kevin Magnussen helyt vette t. Az orosz 2014-ben a Sauberrel mr krzhetett hazai plyjn – tn ez is segtette t abban, hogy az impozns 13. helyen zrt, 0,8 msodpercet adva Jolyon Palmernek.
Az orosz az edzs elejn felfggeszts-problmk miatt knyszerlt idszakos sznetre. Hasonl hibval szembeslt a manoros Rio Haryanto is, aki csak 8 krig jutott. Csapattrsa, Pascal Wehrlein ekzben srlt padllemeze cserje miatt llt le egy idre a krzssel.
Korbban fejezte be a gyakorlst Fernando Alonso, m a McLarennl ezttal nem mszaki hiba szlt kzbe, hanem egy elre betervezett padllemezcsere. A spanyol a 12. helyen zrt, 0,1 msodperces htrnnyal a 11. Jenson Buttonhz kpest.
A htvge programja a 13 rakor kezdd msodik szabadedzssel folytatdik. Az edzst 12 ra 55 perctl az M4 Sport lben kzvetti.
Sebastian Vettel s Kimi Rikknen mr kicsit sem foglalkozik kettejk knai tkzsvel. De mit mondott nekik a Ferrari elnke a trtntek utn?
Nem az els, s vlheten nem is az utols csapattrsak kztt trtnt koccanst lthattuk kt hete Sanghajban a Ferrari bajnokaitl, m els kanyaros balesetk mindenkppen knos volt, elvgre gyzelmi eslyeik vltak azonnal semmiss ltala. Radsul mindez ppen azon a versenyen trtnt, amelyen – idn elszr – a Ferrari elnke, Sergio Marchionne is szemlyesen tette tisztelett.
Az olasz mr a rajt eltt jelezte, nem felttlenl rl annak, hogy Sebastian Vettel s Kimi Rikknen egyni hibi miatt maradtak le az idmrn az els rajtsorrl – de vajon miknt reaglt versenyzi tkzsre? „Azt mondta, hogy az els kanyar utn egy szvrohamot idztnk el nla” – rulta el Vettel Szocsiban szles mosollyal. Majd hozztette, valjban nem volt klnsebb utlete az esetnek. „Nincs gond ezzel, ha egyms ellen csatzunk.”
Vettel azt persze elismeri, szmra is kellemetlen volt kr okozni csapattrsa autjban. „Sosem j, ha kt egyforma aut tkzik ssze, de legalbb versenyben maradtunk, s sikerlt flzrkznunk. Szerencsnk volt, nem sok pontot vesztettnk ezzel. A versenynkn azonban ezt kveten mr nem derlt ki, mire lehetnk kpesek a Mercedes ellen” – llaptotta meg Vettel.
Csapattrsa ekzben a tle megszokott szavakkal s hvssggel kommentlta a trtnteket. „Nem volt idelis, de ez mr a mlt. Ilyen a versenyzs” – fogalmazott, majd elrulta, nem is beszlt Marchionnval a balesetrl. „A futam utn nem is lttam t. Termszetesen vesztettnk ezzel, de gy is mindent kihoztunk a helyzetbl, teht nem trtnt katasztrfa. Mindig prbljuk kerlni a baleseteket, fleg a csapattrssal, de olykor megtrtnik.”
2007 bajnokt arrl is krdeztk, mi a vlemnye Vettel megltsrl, miszerint az egsz balesetet Danyiil Kvjat tlsgosan optimista manvere idzte el. „Megnztem a rajt felvtelt, de ennek nem sok kze van hozzm. Emiatt nincs is mit mondanom” – jtt az jabb tipikus Rikknen-vlasz. „Sajnos a lncreakcinak n lltam a vgn, de a versenynket ehhez kpest egsz jl meg tudtuk fordtani. Ennl rosszabb is lehetett volna.”
Rikknenk most abban bznak, hogy Szocsiban vgre tiszta htvgjk lesz, s j motorjukkal s vezetszrnyukkal kzelebb kerlhetnek a Mercedeshez. Az els szabadedzsen tbb mint 1 msodperc volt a lemaradsuk, m az egyelre nem derlt ki, autjuk mire kpes a szuperlgy abroncsokon.
Kimi Rikknen s Sebastian Vettel is megerstette, a Ferrari a htvgn valban beveti j motorjt. Ms jtsok is lesznek az autikon – Nico Rosberg ekzben ismt azt hangoztatta, szorosabb csatt vr a folytatsban a vrskkel.
Az jabb s jabb technikai problmi miatt egyelre nem tudta teljes egszben kiaknzni a Ferrari az idei erforrsban rejl lehetsgeket. A hrek szerint Szocsiban azonban Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is egy olyan motorral gurul majd plyra, melynek hengereit hrom mdost pont felhasznlsval alaktottk t, hogy hatkonyabb s megbzhatbb is tegyk azt.
Mindezt cstrtkn Rikknen is megerstette. „Ahogy tavaly, idn is megvan a fejlesztsi tervnk: bizonyos idpontokban bizonyos dolgokkal llunk majd el. A tervnk hasonl, mint volt, s most kvetjk is ezt. Egy j, egy ms motort hasznlunk, de ez rsze az vnk normlis menetnek” – hrtotta a felvetst, miszerint vszmegoldssal lltak el a korbbi problmkra. „Hogy nagyon nagy lesz-e a klnbsg? Nem tudom. Az n motorommal eddig sem volt semmi gond. Ez egyszeren egy j specifikc lesz. De nem tudom, mennyit hoz majd.”
Sebastian Vettel ennl mg sejtelmesebben fogalmazott, s rezheten nem szvesen beszlt fejlesztseikrl. „Ti mr gyis tudtok mindent, nem is kell semmit sem mondanom” – vicceldtt az jsgrkkal. „Normlis, ha jtsokat hozol egy versenyre. Korbban megvoltak az idkzk, amikor egy-egy j csomagot vetettnk be, de manapsg mr inkbb futamonknt rkezik valami kisebb dolog. Van, hogy ez ltszik, mskor nem.”
A Ferrari a htvgn j motorja mellett egy lthat jtst, a tbb elem j els szrnyt is plyra viszi majd. „Az ember mindig abbl indul ki, hogy az ilyesmi elrelpst hoz. Ha nem gy lenne, maradnnak a dobozban” – mondta Vettel, de a krdsre, mekkora javulst vrnak az jdonsgoktl, mr nem szolglt vlasszal. „Nehz megmondani. Egy szm, amit a szmtgpek mutatnak. De sokat jelent az is, mit rez a versenyz. Ha jobban rzi magt tle, akkor elrelpst jelent. Legszvesebben azt mondanm, hogy tbb mint egy msodpercet! Azzal knnyebb vlna az letnk. De nem hiszem, hogy gy lesz” – mondta nevetve. „Kezdettl fogva az volt a terv, hogy j motorral llunk itt rajthoz. Hogy hny mdost pontot hasznltunk el, arrl nem mondhatok semmit. szintn szlva nem is tudom. Azt sem, hogy j motorunk lesz-e. Most egy kicsit hlynek tettetem magam…”
Kimi Rikknen s Sebastian Vettel is megerstette, a Ferrari a htvgn valban beveti j motorjt. Ms jtsok is lesznek az autikon – Nico Rosberg ekzben ismt azt hangoztatta, szorosabb csatt vr a folytatsban a vrskkel.
Az jabb s jabb technikai problmi miatt egyelre nem tudta teljes egszben kiaknzni a Ferrari az idei erforrsban rejl lehetsgeket. A hrek szerint Szocsiban azonban Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is egy olyan motorral gurul majd plyra, melynek hengereit hrom mdost pont felhasznlsval alaktottk t, hogy hatkonyabb s megbzhatbb is tegyk azt.
Mindezt cstrtkn Rikknen is megerstette. „Ahogy tavaly, idn is megvan a fejlesztsi tervnk: bizonyos idpontokban bizonyos dolgokkal llunk majd el. A tervnk hasonl, mint volt, s most kvetjk is ezt. Egy j, egy ms motort hasznlunk, de ez rsze az vnk normlis menetnek” – hrtotta a felvetst, miszerint vszmegoldssal lltak el a korbbi problmkra. „Hogy nagyon nagy lesz-e a klnbsg? Nem tudom. Az n motorommal eddig sem volt semmi gond. Ez egyszeren egy j specifikc lesz. De nem tudom, mennyit hoz majd.”
Sebastian Vettel ennl mg sejtelmesebben fogalmazott, s rezheten nem szvesen beszlt fejlesztseikrl. „Ti mr gyis tudtok mindent, nem is kell semmit sem mondanom” – vicceldtt az jsgrkkal. „Normlis, ha jtsokat hozol egy versenyre. Korbban megvoltak az idkzk, amikor egy-egy j csomagot vetettnk be, de manapsg mr inkbb futamonknt rkezik valami kisebb dolog. Van, hogy ez ltszik, mskor nem.”
A Ferrari a htvgn j motorja mellett egy lthat jtst, a tbb elem j els szrnyt is plyra viszi majd. „Az ember mindig abbl indul ki, hogy az ilyesmi elrelpst hoz. Ha nem gy lenne, maradnnak a dobozban” – mondta Vettel, de a krdsre, mekkora javulst vrnak az jdonsgoktl, mr nem szolglt vlasszal. „Nehz megmondani. Egy szm, amit a szmtgpek mutatnak. De sokat jelent az is, mit rez a versenyz. Ha jobban rzi magt tle, akkor elrelpst jelent. Legszvesebben azt mondanm, hogy tbb mint egy msodpercet! Azzal knnyebb vlna az letnk. De nem hiszem, hogy gy lesz” – mondta nevetve. „Kezdettl fogva az volt a terv, hogy j motorral llunk itt rajthoz. Hogy hny mdost pontot hasznltunk el, arrl nem mondhatok semmit. szintn szlva nem is tudom. Azt sem, hogy j motorunk lesz-e. Most egy kicsit hlynek tettetem magam…”
Mg nem futottak tiszta versenyt
Akrhogy is, a Mercedesnl komoly Ferrari-javulsra kszlnek. Nico Rosberg szinte minden futam utn azt hangoztatja, hogy a Ferrari jval kzelebb kerlt hozzjuk, mint azt az eredmnyek mutatjk – s oroszorszgi sajtnapon megint csak ismtelni tudta magt. „Ebben nincs semmi vatossg, ez csak realits” – hvta fel a figyelmet. „A Ferrari s msok mg nem mutattk meg, mire kpesek valjban. Az elz futamon pldul egymst vettk ki a jtkbl az els kanyarban, s onnantl kezdve elgg zavaros volt a verseny. Teht sok minden trtnhet, sok minden flremehet, s biztosra veszem, hogy gyorsabbak annl, mint amilyennek eddig ltszottak. Szerintem nagyon-nagyon kzel vannak hozznk.”
Rikknen kiemelte, cljuk ugyanaz, mint Lewis Hamilton: meg akarjk trni a bajnoki llovas gyzelmi sorozatt. „ egyike a kevs versenyzknek, akik nagyon sima s j versenyeket tudtak futni az elejn. Elg knnyedn nyerte az els hrom versenyt, s ez nyilvn j neki. Neknk viszont meg kell prblnunk legyzni t, valamint a Mercedest s mindenki mst is. Mg csak kevs ment le a szezonbl, s br a klnbsg elg nagy, mg van idnk ledolgozni a htrnyt” – tekintett elre a finn.
Vettel pedig csak ismtelni tudta szavait. „Nicnak volt hrom nagyon j versenye. De szmtottunk is r, hogy a Mercedes nagyon ers lesz. Lewis kicsit hullmzbb teljestmny nyjtott. A pontok szma nem annyira szmt most. Fontos, hogy sok legyen, de a szezon mg hossz. A bajnoksggal azonban most mg nem trdm. Az autt jnak rzem, aztn megltjuk, ez mire elg a tbbiekkel szemben. Tudjuk, hogy a lehet leggyorsabban javtanunk kell.”
Sebastian Vettel nem bnta meg, hogy Danyiil Kvjatot tette felelss knai els kanyaros balesetrt. De nem minden versenyz tartott ki ilyen hatrozottan knai llspontja mellett…
„Nekem megvan a magam vlemnye, is elmondta a sajtjt, de n gy rzem, az enym a helyes. Hogy mit gondol errl jelenleg, azt nem tudom” – nyilatkozta Danyiil Kvjat Szocsiban Sebastian Vettellel trtnt sanghaji szvltsrl, melyre a kt Ferrari rajt utn trtnt tkzse kapcsn kerlt sor. Nos, azta a ngyszeres vilgbajnok kt httel ksbbi gondolatait is megismerhettk – s orosz rivlishoz hasonlan sem vltoztatott llspontjn.
A futam ta kzztett felvtelekbl kiderl, br a Vettel ltal „torpednak” nevezett Kvjat valban nagy tempval rkezett meg az els kanyarba, a Ferrari valjban hagyott szmra elegend helyet a prblkozsra. Vettel azonban tovbbra is gy ltja, veszlyes volt a Red Bull-os manvere. „Minden, amit kellett s lehetett, elmondtunk errl a tmrl. Kzvetlenl a djtad eltt beszltem vele. Nem tudtam, hogy ez adsba ment, de ez sem vltoztat semmin. n most is ugyanezt mondanm” – nyilatkozta Vettel.
Kvjat hangslyozta, nem neheztel trsra, mivel tudja, a futamot kveten idnknt indulatbl fogalmaznak a versenyzk. Ezt Vettel is elismerte. „A verseny utn kicsit forrfejek vagyunk, az rzelmek vezrelnek minket, de pont erre vgyunk. Szval mirt is kne most itt lve azt mondanom, hogy taln jobban tettem volna, ha csndben maradok? Versenyznk, idnknt a futamok utn is mondunk dolgokat, amiket ksbb megbnunk. De akkor azt mondtam, amit. Nem hinnm, hogy ebben brmi rossz is lenne. Jl kijvk vele. Versenyznk, s ez vgs soron egy versenybaleset volt. Termszetesen jtt ki belle a lehet legjobban, de az ilyesmi idnknt megesik” – zrta le a krdst a ngyszeres vilgbajnok.
„Nem volt tl okos tlem”
Vettel esetben persze sem komoly veszekedsrl, sem durva verblis tmadsrl nem volt sz – nem gy Romain Grosjeannl, aki nemes egyszersggel „iditnak” nevezte az els kanyarban a szrnyt letr Marcus Ericssont.
A Haas francia versenyzje ma mr szgyelli heves szavait. „Most mr gy gondolom, ez csak egy versenybaleset volt. Mg egyszer megnztem az esetet. Az egyik Toro Rosso pp akkor trt vissza a plyra, amit n nem lttam. Nem is volt annyira jelents az eset, mint gondoltam. Szval mskppen kellett volna reaglnom” – gyakorolt nkritikt Grosjean. „Nem volt tl okos a rszemrl, hogy iditnak neveztem Marcust a tv kamerja eltt. Ez egyrtelmen a futam utn bennem dl rzelmeknek volt ksznhet.”
Ericsson ekzben ismt jelezte, nem tartja elfogadhatnak az effle megnyilvnulsokat. „Meglepdtem a szavain. Ahogy mr a futam utn is mondtam, szmomra vgig egyrtelm volt, hogy ez csak egy versenybaleset volt. Meglepdtem a viselkedsn, hogy engem tett felelss, de attl, hogy valaki j versenyz, mg nem felttlenl viselkedhet akrhogy. Szmomra ez nem elfogadhat magatarts” – idzte a svd televzi a Sauber versenyzjt.
A trtntekrl kszlt felvtelek tanulmnyozsa utn Danyiil Kvjat csak mg biztosabb vlt abban, hogy semmi hibt nem kvetett el a Knai Nagydj els kanyarjban, amikor bebjt Sebastian Vettel mell.
Kiss indulatos prbeszd szem- s fltani lehettnk a kt httel ezeltti sanghaji verseny djtadja eltt. A rajt utn csapattrsval, Kimi Rikknennel tkz Sebastian Vettel a harmadik helyen clba r Danyiil Kvjat szemre vetette, hogy tl optimista manvere sodorta t veszlybe az els kanyarban. „gy jttl, mint egy torped” – panaszkodott a ngyszeres bajnok, aki szerint az vatossga nlkl ellenfele is bajba kerlhetett volna.
Az oroszt mr akkor sem tudta kihozni ezzel a sodrbl. Kvjat nehezen tmadhat rvvel vdekezett: csak versenyzett, s a jobb helyezs remnyben kockzatot vllalt, ami harmadik helye alapjn helyes lpsnek bizonyult. A Red Bull versenyzje szerdn Oroszorszgban elrulta, alaposabban is ttanulmnyozta az esetrl kszlt felvteleket, melyek csak mg jobban megerstettk korbbi vlemnyt. „Mg ha nem is akartam ltni, ez a felvtel akkor is mindentt szembejtt velem, szval megnztem” – nyilatkozta a Motorsportnak. „Csak azt tettem, amit minden elsznt versenyz tenne. s n nagyon elsznt vagyok. rdekes volt az els kanyar, de az els krk mindig tartogathatnak furcsa helyzeteket, amire fel kell kszlnd. A Ferrari most kevsb kszlt fel, s ennek megfizette az rt.”
„A viden ltszik, hogy sokkal korbban fkeztem, mint brki ms. Mindenki forrfejen ment bele az els kanyarba, ami nmi teret nyitott elttem a bels ven. Radsul a kls v ekzben nem tapadt jl. Bell j volt a tapads, ezrt ksznettel tartozom a tbbieknek. Igazbl ennyit mondhatok csak a balesetrl. Nyilvn mindhrmunknak megvan a magunk nzpontja s j, hogy vgl megvitattuk ezt. De ez mr a mlt, s most mr a kvetkez futamokra figyelnk. sszessgben ez egy j jelenet volt a Forma–1 szmra.”
Kvjat elrulta, kicsit sem neheztel Vettelre a leintst kvet szavai miatt. „A verseny utn tombolnak bennnk az rzelmek, s j hr, hogy mg egy ngyszeres vilgbajnoknak is vannak. gy nyltan meg lehet beszlni. Nem tudom, most mit fog mondani, de a verseny utn mindenkibl a puszta rzelmek beszlnek, ami normlis. Nekem megvan a magam vlemnye, is elmondta a sajtjt, de n gy rzem, az enym a helyes. Hogy mit gondol errl jelenleg, azt nem tudom. Mindig is tisztelni fogjuk egymst, s rszemrl minden rendben van. Semmi problmm nincs vele, n ismt ugyanezt tennm.”
Az orosz elmondta, nem ltek le beszlgetni Vettellel a trtntek utn, s nem is rzi szksgt ennek. „Nem, nem hinnm, hogy szksg lenne erre. Ha gy rzi, mgis van, akkor megtesszk, de rszemrl minden egyrtelm. Ha valakinek nem az, akkor megbeszlhetjk, n mindig nyitott vagyok a prbeszdre” – jelezte.
Vgl pedig kiemelte, tovbbra sem rzi gy, hogy a knai rajt utn agresszvebb lett volna a megszokottnl. „n mindig is ilyen voltam. Tudjk, milyen az F1. Sok manverem volt mr plyafutsom sorn, de azok sosem kerltek a rivaldafnybe. Most gy tnik, ez nagy figyelmet kapott, sokan beszlnek rla. De ha helyet lttam magam eltt, mindig megprbltam bebjni. A kerk a kerk elleni csatknl a versenyzk tudjk, hogy egy kicsit sem hagyhatjk nyitva az ajtt. Szerintem nem ltezik versenyz, aki ne tanulta volna meg ezt” – zrta gondolatt az immron ktszeres dobogs orosz.
j motorral s aerodinamikai fejlesztsekkel kszl a Ferrari a htvgi Orosz Nagydjra. Az olaszokra egyre nagyobb nyoms nehezedik a dcgs idnykezds miatt.
„Szerintem a csapat tudja, hogy az ra ketyeg, s lassan el kell kezdennk versenyeket nyerni.” Sergio Marchionne e figyelmeztetst mg az eltt adta ki Knban, hogy kt versenyzje, Sebastian Vettel s Kimi Rikknen sszetkztt a sanghaji els kanyarban – semmiss tve ezzel gyzelmi eslyket. A kt httel ezeltti futam alakulsa pedig csak mg nagyobb nyomst helyezett a vrsk vllra: Szocsiban mr a negyedik nagydjhtvge kvetkezik, s ha az elnk ltal mr Ausztrlira vrt els gyzelem itt sem rkezik…
Persze a Scuderia mindent megtesz azrt, hogy rkezzen. Br Maurizio Arrivabene csapatfnk legutbb csak kisebb fejlesztseket grt az Orosz Nagydjra, olasz forrsok szerint tbb tren is komolyabb jtsokra szmthatunk tlk. Azok utn, hogy a felesgt gyszol technikai igazgat, James Allison jra munkba llt, a vrsk gyorstottak a fejlesztsi tempn, s tbbek kztt elkszltek egy j vezetszrnnyal, melyet Sebastian Vettel s Kimi Rikknen is plyra vihet majd a htvgn.
De nem csak az aerodinamikai hatkonysgot nvel szrnytl vrnak komolyabb elrelpst Maranellban. A csapat gy dnttt, mr a negyedik futamra felhasznl hrom mdost pontot motorja gsternek talaktshoz – ksznheten a vratlan v eleji technikai problmknak. Az istllnak eddig fknt ezen a tren gylt meg a baja a megbzhatsggal, ami oda vezetett, hogy nem is hasznlhattk ki a hajtegysgkben rejl maximlis potencilt. Az j megoldssal a hengerfejek vrhatan nagyobb nyoms mellett is megbzhatan zemelnek majd, ami pedig nagyobb kipufoggz-mennyisget, s ezltal a turb hatkonyabb mkdst eredmnyezheti. A teljestmnynvekedsen tl a fogyasztsi hatkonysgot is nvelhetik ily mdon.
Ms krds, hogy e korai fejlesztsnek ra is van: Kimi Rikknen idei msodik, Sebastian Vettel pedig mr a harmadik bels gs motorjt lesz knytelen hasznlni. Bntets ezrt ugyan mg nem jr, m a vrsk mozgstere jelentsen beszkl a folytatsra. A korbbi, gyengbb erforrsokat a csapat a kevsb motorplynak szmt helyszneken, s fknt szabadedzseken hasznlhatja majd tovbb.
A Ferrari rzi, hogy n a nyoms
A Toyota korbbi versenyzje, Allan McNish szerint a Ferrarinak nemigen van vlasztsa, tovbbra is agresszven kell fejlesztenie, mert egyre nagyobb nyoms nehezedik r. „A mlt vben minden rzss volt a Ferrarinl, Sebastian Vettel rkezse s a lehangol 2014 utn tett nagy elrelps miatt. Sergio Marchionne viszont nyomst gyakorolt rjuk Knban. egy kkemny zletember, aki ltni akarja, hogy megtrl a befektetse. A felbukkansa Knban – amely fontos piac szmukra – viszont egyrtelm zenet volt. s mr csak ezrt is volt knos, hogy a remek idmrs temp utn a kt versenyz sszetkztt egymssal” – sszegezte az olaszok helyzett a skt a BBC-nek.
„A Ferrari mindenkinl tbb, 23 mdost pontot hasznlt fel a tl folyamn, gy csak kilenc maradt neki a szezon egszre. Oroszorszgra is fejlesztseket grnek, miutn nem szmtottak Rikknen ausztrliai s Vettel bahreini motorhibjra. Ez mind annak a kvetkezmnye lehet, hogy rzik, mg tbbet kell tennik a Mercedes ellen.”
Maranellban teht nincs meglls. Hiba ismertk el, hogy a tli agresszv fejlesztsk nagyban hozzjrult megbzhatsgi problmikhoz, nincs vlasztsuk, tovbbra is feszegetnik kell a hatraikat – abban a remnyben, hogy erfesztseiket elbb-utbb siker koronzza.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.