Hrom bal hts defektet, s kt piros zszlt hozott a Knai Nagydj els edzse.
Eredmny- s esemnydsra sikerlt a Knai Nagydj els szabadedzse, miutn a Mercedes vilgbajnoka, Lewis Hamilton hirtelen felindulsbl rgtn gyorsabb idt futott, mint a tavalyi els szabadedzs legjobb ideje, amit egybknt szintn jegyez.
A gyorskr mell mg kt kis megperdls is belefrt a vilgbajnoktl, de ez csak a kezdet volt.
Felipe Massa indtotta el a lavint, mg az els harmadban. A felnirl levl Pirelli gumi hatsra a Williams keresztbellt, s a hatos kanyarhoz oldalt csszva rkezvn a kavicsgy tartalmnak jelents rszt tmentette az aszfaltra.
Megrkeztek a takartk s a Safety Car is, de csak virtulisan. Ennek pedig az lett az eredmnye, hogy a beltt sebessghatr miatt gyakorlatilag lassabb, de folyamatos forgalom volt a plyn. A takartk gy nem tudtk vgezni a dolgukat, jtt teht a piros zszl.
De ez csak az els eset volt. Ksbb Felipe Massa ismt „defektet” kapott, majd Kevin Magnussen is csatlakozott a megfejtend rejtlyes bal hts abroncslevlsokat elszenved brazilhoz.
jabb piros zszl, s jabb takartsi peridus vette kezdett.
A takarts s a tallgatsok gyakorlatilag le is fedtk az els szabadedzs esemnyeit.
A Pirelli els vizsglatai szerint a Williams defektjeit biztosan nem gumihiba okozta. A gumiban fellp nyomscskkenst technikai hiba eredmnye.
A msodik defekthullm utn csak nhny perce volt a meznynek, hogy vltoztasson a sorrenden. Nico Rosbergnek br vgl sikerlt fellkerekednie csapattrsa, Lewis Hamilton leggyorsabb krn, a vgre technikai problmja akadt.
A Mercedes 1-2 utn a ferraris Sebastian Vettel sorakozott fel fl msodperces htrnnyal. Mgtte Ricciardo, Rikknen, Kvjat, Sainz, Button, Hlkenberg s Max Verstappen alkotjk az els 10 sorrendjt.
Az autjba az ausztrliai esse utn elszr l Fernando Alonso a 12. legjobb idt rte el.
A htvge programja a msodik szabadedzssel folytatdik, amit 07:55-tl kzvett az M4 Sport.
A Forma–1-nek vissza kell tekintenie a mltba, hogy tleteket nyerjen a jv szablyaihoz – vli Sebastian Vettel, aki rlne, ha a kirlykategria egyszerbb vlna s kisebbek lennnek a klnbsgek a csapatok kztt. Jenson Button egyetrt vlemnyvel.
Br az ausztrl s a bahreini futamra sem lehetett panasz, egyre tbb sz esik a Forma–1 talaktsrl, s a versenyzs minsgnek javtsrl. A sport vezeti most az autk gyorsabb s nehezebben vezethetv ttelvel akarjk helyrelltani a kirlykategria megtpzott hrnevt, a versenyzk szerint azonban ez nmagban mg kevs lesz, a tervezett 3-5 msodperces gyorsuls ugyanis semmit sem jelent, ha ezzel prhuzamosan nem n az elzsek szma, az erviszonyok pedig tovbbra is kbe lesznek vsve.
Az utbbi Vettel szerint is komoly problma. „Azt hiszem, ha a csapatok kztti erviszonyok egyenlbbek lennnek, akkor sokkal jobb volna a versenyzs” – mondta, amikor arrl krdeztk, hogyan lehetne izgalmasabb tenni a Forma–1-es futamokat. „Egyrtelm, hogy rengeteget beszlnk errl a tmrl; pldnak okrt itt volt ez az idmr, de sok sz esett a htvgk menetrl s az j szablyokrl is. Ha egyszerbb lenne a hozzllsunk – nem azt mondom, hogy minden aut legyen egyforma, hiszen az mr nem lenne F1 tbb – akkor sokkal szorosabb lenne a mezny, s tbbet versenyeznnk, mikzben a kzdelem is kemnyebb lenne” – tette hozz.
A 2017-es szablymdostsokkal kapcsolatban tbbszr felmerlt mr, hogy az aerodinamika szerepnek nvelse pp a tervezettel ellenttes hatst vlthat ki, azaz mg kevesebb manvert eredmnyezhet. ppen ezrt Vettel szerint elssorban arra kellene sszpontostani, hogy a htul rkezk szmra knnyebb vljon az elttk halad pilta kvetse, ami a klnbz „kros lgramlatok” miatt napjainkban nem egyszer. „Ha kzelebb kerlnnk egymshoz, tbbet csatznnk! Az aerodinamika nagyszer dolog, hiszen csodlatos kanyarsebessgeket rhetnk el vele, de nagyon nehz kvetni az elttnk haladt. Egyszerbb hozzllsra van szksgnk; az F1-nek nyersebbnek s vadabbnak kell lennie. Ez neknk, s a rajongknak is tetszene!”
Vettel tudja, hogy a Forma–1-nek valamilyen szinten szrakoztatnak kell lennie, ezrt a „show javtsa” mindig is fontos napirendi pont lesz, szerinte azonban a sportrtkrl sem szabadna elfeledkezni, st legszvesebben egy olyan kategriban indulna, melyben a versenyszellem mindennl fontosabb. „Szmomra az F1 sport, tudom, hogy egyben show is, de n inkbb sportknt gondolok r. Amikor versenyezni kezdtem, a vezets rme rdekelt legjobban, az, hogy ms srcokkal harcolhatok s megprblhatok elsknt clba rni. Nyerni akartam, n akartam a leggyorsabb lenni, s gy gondolom, mindig ennek kell a legfontosabb szempontnak maradnia!”
„A Forma–1 mg mindig a motorsport cscsa! Szval, az termszetes, hogy az autinknak gyorsabbnak kell lennik minden ms versenygpnl ezen a fldn. Ebben a tekintetben pedig szerintem mg mindig van tr a fejldsre” – jelezte a ngyszeres vilgbajnok, majd azt „krte” a sport vezetitl, tekintsenek vissza annak mltjba, s ha ezt megtettk, akkor ltni fogjk, mire van szksgk, milyen irnyba kell haladniuk. „Ha visszatekintnk a mltba, akkor tisztn ltni fogjuk, hogy mihez kell ragaszkodnunk a jvben, mihez kell visszatrnnk” – zrta gondolatt.
Nincs szksg mestersges megoldsokra!
A mezny legtapasztaltabb versenyzje, Jenson Button egyetrt rivlisval. 2009 vilgbajnoka aggdva figyelte az idmr krli huzavont, s a htvgk programjnak mdostsra irnyul szablytervek sem nyertk el a tetszst. Fleg az idmr edzs szombati versenyre cserlse, vagy a fordtott rajtrcs bevezetse, melyek mind-mind a futamok izgalmasabb ttelt cloznk, Button azonban nem rt egyet azokkal a vlemnyekkel, melyek szerint az F1 ma unalmasabb, mint korbban. Szerinte az a legnagyobb problma, hogy hatalmas a klnbsg a csapatok kztt, ezrt is tnik gy, hogy a futamok esemnytelenebb vltak.
„Az a baj, hogy hatalmas a szakadk az els kt csapat s a tbbiek kztt, gy pedig nem tnhet tlsgosan izgalmasnak a dolog” – kezdte. „Biztosra veszem, hogy a Ferrari s a Mercedes nem akar szablyvltozsokat, az sszes tbbi csapat viszont igen” – mutat r egy komoly problmra, a mdostshoz ugyanis egyetrtsre lesz szksg. „Trkks helyzet ez, de remlhetleg versenykpesebb lesz a mezny. Megnztem a 2003-as brazil futam idmrjt, melyen 15 pilta kerlt 1 msodpercen bellre. Ettl nagyon messze vagyunk. Nagy kr! Ha rnzel az autkra, akkor mind egyformnak tnnek, szval elkpeszt, hogy ekkork a klnbsgek” – magyarzta.
„Az idelisnl nagyobb az eltrs a csapatok kztt, de ez nem a Mercedes hibja” – hangslyozza a brit, aki teht nem rt egyet azokkal a kijelentsekkel, melyek szerint a bajnoksgok s a futamok „egyhangv vlsrt” a cmvd okolhat. „Ez a tbbiek hibja, hiszen nem vgeztnk elg j munkt” – mutatott r, majd hozztette, a csapatok s a sport vezetinek folyamatos viti ellenre bzik abban, hogy 2017-ig sikerl kidolgozni egy mindenkinek tetsz idmrs szisztmt. „J, hogy a csapatok is dolgoznak az gyn, hiszen gy a megfelel emberek foglalkoznak a krssel, s kitallhatnak valamit, ha egyltaln szksg van a vltoztatsra. Az j tletek, az j technolgik izgalmasak, de ha valami nem mkdik, vissza kell trni a korbbihoz!”
Button teht nem zrkzik el az jtsoktl, a fordtott rajtrcsrl – vagy Ecclestone kompromisszumkpesebbnek tn javaslatrl, melyben a bajnoksg llovasai, vagy az elz futam legjobbjai kapnak plusz idt – hallani sem akar. „Olyan ez, mintha Wimbledonban dntt jtszhatna az a src, aki mr az els krben kiesett. Ennek nem gy kell mkdnie, a leggyorsabb src kezdi az els helyrl a versenyt, a leglassabb pedig a mezny vgrl. Ezzel meg kell bartkozni. Attl, hogy megnyerted az idmrt, nem biztos, hogy te leszel a leggyorsabb a futamon. 60-70 ve gy megy ez ebben a sportgban, s mg nem vltoztattak rajta! Az idmr pont errl szl; a leggyorsabb versenyz kerljn a legjobb rajthelyre” – tette egyrtelmv.
Sebastian Vettel sem rl a Ferrari v eleji nehzsgeinek, ennek ellenre nem lt okot a pnikra, mi tbb, mg a bajnoki eslyeirl sem mondott le.
A ngyszeres vilgbajnok lnyegben msodik versenyre kszl Knban, hiszen miutn Ferrarija Bahreinben mr a bemelegt krben megadta magt, legutbb el sem rajtolhatott. Sebastian Vettel motorjt a Ferrari azta kicserlte, s idei msodik erforrsnak bevetse elrevetti, nem lesz egyszer t hajtegysggel, azaz bntets nlkl teljestenie az idnyt.
„Nem vagyok motorspecialista, de amennyire elmagyarztk, egy ritka balszerencse-sorozatnak volt ksznhet a hiba. Egy aprsg vezetett nagy bajhoz. A kvetkezmnye komoly volt, nem is lehetett volna ennl nagyobb, s ezrt nagy kr. De idnknt hibzunk, el kell ezt fogadni. Nem volt nagy hiba, semmi sem vltozott” – nyilatkozta Vettel Sanghajban.
„Persze nagy luxusnak tnhet, hogy be kell vetnnk az j motort mr kt verseny utn – az elz vhez kpest is az. Az akkori helyzetnkhz kpest el vagyunk maradva, de hogy ez azt is jelenti-e, hogy a rendelkezsre llkon fell egy tovbbi motorra is szksgnk lesz, mg nem tudjuk. Nem gy indult a szezonunk, ahogy szerettnk volna, ez nem titok. Elbb Kimi ausztrliai problmja, aztn a motorhibm Bahreinben – nem gy megy eddig, ahogy szeretnnk. De brmennyire is tekinthet ez negatvnak, ettl mg nem leszek ideges, mert tudom, hogy a csapatunk ers, kpes fejldni, s hiszem, hogy bennnk van a szksges potencil. A krds csak az, mikor ll ssze minden. Remlhetleg hamar. Meggyzdsem, hogy megkeserthetjk mg idn a Mercedes lett.”
A Ferrari eddig rendre tagadta, hogy krnikus motorproblmi lennnek, Vettel most azonban elismerte, nehezebben alakult eddig az vk, mint remltk. „Mr a teszteken is volt pr nehzsgnk. A versenyhtvgken a szabadedzseken minden rendben ment, de aztn a futamokon mindig utolrt minket a balszerencse. Nyilvn nem vgytunk erre, s meg kell oldanunk ezeket a problmkat. Mindkt esetben msfajta gondrl volt sz, amelyek okt mr felismertk. Biztosra vesszk, hogy meg is oldottuk ket” – jelentette ki bizakodva a ngyszeres bajnok.
Bahrein ta tbbszr hallhattuk, az eredmnyknyszerben lv, a Mercedes utolrsrt kzd Ferrari taln tl messzire ment a fejlesztsekkel, s a megbzhatsgi problmik gyors tempjuknak s agresszv hozzllsuknak ksznhet. Vettel elismeri, valban gy van. „Igen, lehetsges. Ha fel akarsz zrkzni, nagyobb lpseket kell megtenned, s ilyenkor becssznak hibk. De sz sincs drmrl. Fontosabb, hogyan reaglunk erre. s hogy ugyanaz a hiba ktszer ne forduljon el, mert az kiss hlyn festene.”
„A bajnoki eslyeinket azonban nem szabad lerni ezzel. Lerni csak a 2015-s vet lehet. Most mg van elg idnk, elvgre 2017 mg messze van. Hossz szezon vr rnk, az ellenfelek most ersek, s br rtek minket csapsok, ebbl ert is merthetnk. Nincs okunk a pnikra vagy aggodalomra. Szzszzalkos megbzhatsg gysem ltezik.”
A hrek szerint ezen a htvgn – idn elszr – a Ferrari elnke, Sergio Marchionne is elltogat a verseny helysznre. Az olasz a tlen kijelentette, csak a bajnoki cmmel lenne elgedett idn. Vettel szerint azonban magas elvrsai nem jelentenek extra nyomst a csapat vlln. „A mdia szereti felnagytani az ilyesmit, de alapveten semmi mst nem vr, mint amit maga a csapat. A clja a mi clunk is, ettl nem lesz nagyobb a nyoms rajtunk. 2015-ben msodikak lettnk, most szeretnnk mg eggyel elrbb lpni, s ez csak a gyzelem tjn lehetsges. Nemcsak a Forma–1 ilyen, minden sportg. Komoly elrelpst tettnk meg, s bizakodunk, hogy jabb lpsek jnnek.”
Nico Rosberg humorosan reaglt Bernie Ecclestone korbbi, a Forma–1-es piltk irnyba megfogalmazott kritikjra, miutn versenytrsaival vacsorzott Sanghajban. A tallkozrl kszlt kpet szinte minden rsztvev megosztotta mr kzssgi oldaln.
Egyre tbb sz esik a versenyzk rdekvdelmi szervezetrl (GPDA), ksznheten az Ausztrl Nagydj utn megjelen nylt levlnek, melyben a tagok lesen brltk a Forma–1 dntshoz mechanizmust, s hangot adtak elgedetlensgknek a sportg jelenlegi helyzett illeten.
A levelet olvasva sokan belltak a szervezet mg, a kereskedelmi jogokat birtokl Bernie Ecclestone viszont egy kicsit sem volt elragadtatva annak tartalmtl. Elszr kijavtotta a levlben tallhat nyelvtani hibt, majd arra krte a tagokat, elszr lljanak el sajt javaslatokkal, mieltt komolyabb beleszlst kvetelnek. Ksbb tbb gnyos megjegyzst is tett a piltkra; egyes sajthrek szerint fecsegnek nevezte ket, akik br sokat beszlnek, mgsem mondanak semmit.
Sebastian Vettel s Daniel Ricciardo ismt kemnyen brlta a Forma–1-et. A nmet aggdva figyeli, ahogyan a sportg elidegenti magtl szurkolit, s fokozatosan elveszti identitst.
A versenyzk egyre nehezebben viselik a Forma–1 zavaros helyzett. Amita rdekvdelmi szvetsgk, a GPDA megfogalmazta nylt levelt a sportg vezeti fel, a mezny tagjai folyamatosan kritizljk a szablyalkots folyamatt, a meggondolatlan jtsokat, az idmr krli hercehurct, a 2017-re tervezett j regulkat, s a helyzet egyszerstst, sszerstst szorgalmazzk.
Egyik hangadjuk a GPDA alelnke, Sebastian Vettel, aki a Welt am Sonntagnak adott hossz interjjban rszletesen is kifejtette llspontjt a sportg jelenlegi helyzetrl. „Aggasztnak tallom, amerre a Forma–1 jelenleg tart. A szablyok – mondjuk gy – nagyon futurisztikusak. Az egsz hajtegysg nagyon sszetett. s az sszetettsg azt jelenti, hogy mg sok okos fej is nehezen brja mkdsre. Ez rendkvl sok pnze kerl, s br az autk egyrtelmen hatkonyabb vltak a fogyaszts tekintetben, de azt ktlem, hogy emellett modern rvknt az llna, hogy ez lenygzi a nzket s a versenyzket. n inkbb egy igazi ’petrolhead’ vagyok, aki maradna a hagyomnyok tjn” – foglalt egyrtelm llst a Ferrari versenyzje.
Vettel gy hiszi, amikor ezen vlemnynek hangot ad, a szurkolk llspontjt is vdelmezi. „Egy turbmotor mskpp szl, mint egy szvmotor. Neknk, versenyzknek szinte mindegy a hangzs, amg gyors az aut, s amg azzal feszegethetjk a hatrainkat. Objektven szemllve viszont vannak bizonyos szurkoli elvrsok is. k hangos motorokat, sok elzst, izgalmas versenyeket szeretnnek.”
„Amita itt vagyok, 2007-2008 ta, nagyon sokat tettek ennek kirtkelsrt, javtsrt. Egyes vltoztatsok sikerltek, msok nem. Egyesek mesterkltebb tettk a versenyzst, s a szurkolk egyltaln nem szeretik ezeket. Az autk taln takarkosabbak, rendben. De vonz az, ha egy versenyznek, aki arra szletett, hogy minl gyorsabban vezessen, el kell vennie a lbt a gzrl az egyenes vgn, hogy ezzel maradjon annyi zemanyaga, amivel eljuthat a clig? Egyltaln nem. Ezrt vagyok inkbb hagyomnytisztel s konzervatv. A tl sok futurizmus engem zavar.”
„Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned”
s nemcsak t, egykori csapattrst, Daniel Ricciardt is, aki szintn gy vli, a sprols li meg a versenyzst. „Minl gyorsabbak az autk, annl gyorsabbak a versenyek, annl jobban nyomhatjuk egsz id alatt. n mostanra mr megszoktam, hogy sprolnom kell az zemanyaggal s a gumikkal. Ez is egyfajta mvszet, s gy rzem, mr sikerlt rjnnm a titkra. Sz sincs arrl, hogy lveznm, valjban mksnak tallom, de biztosra veszem, hogy jobban szeretnm, ha gyorsabban mehetnk, s nem kne foglalkoznom ezekkel a dolgokkal.”
„A gyorsabb versenyek intenzvebbek is lennnek, s j lenne nagyobb kanyarsebessgeket elrni. Nem szeretnk risi leszortert, hogy aztn ne tudjak kzel kerlni a msik authoz. Az idmrn taln izgalmas lenne, de a versenyek elgg tompk lennnek. Idelis esetben nagyobb lenne a gumik tapadsa, s ezzel nne a kanyarsebessg, s tbb mlna a versenyzn. Amikor 2009-ben elszr teszteltem F1-es autt, elkpeszt kanyarsebessgek voltak. Az aut letapadt, minden csak azon mlt, mennyire akarom mg nyomni. Most sok kanyarban rzem gy, hogy elrem a hatrt. Szvesen mennk gyorsabban, ahol a btorsg emelne j szintre, de az autm nem brn. Ez nem az a temp, amelyhez tksnek kell lenned, ami megborzongat. Ezrt van az, hogy a fiatal srcok csak jnnek, s azonnal gyorsak tudnak lenni” – vlekedett a Red Bull hromszoros futamgyztese.
A Stratgiai Csoport tagjai mr a mlt hten elfogadtk, a Forma–1 Bizottsg viszont csak ma szavazta meg, gy a Motorsport Vilgtancs (WMSC) is most lptette letbe a 2015-s idmr rendszer visszatrst. Ezzel hivatalosan is lezrult a hetek ta tart huzavona.
A csapatok mr az Ausztrl Nagydj helysznn jeleztk, mindent elkvetnek a folyamatos kiesses szisztma trlsrt, akaratukat azonban csak a bahreini htvge utn tudtk rvnyesteni, a Forma–1 Menedzsment (FOM) s a Nemzetkzi Automobil Szvetsg (FIA) ugyanis csak mlt ht cstrtkn engedett az egyre nagyobb nyomsnak.
Br a cstrtki tallkoz ta egyrtelm, hogy a Forma–1 visszatr a korbbi rendszerhez, s a Knai Nagydjon mr a rgi, jl megszokott idmr dnt a rajtelssg sorsrl, a szablymdosts csak ma vlt hivataloss, miutn az F1 Bizottsg tagjai (a csapatok, az FIA, a FOM, a Pirelli s nhny versenyszervez) is megszavaztk, a WMSC pedig ratifiklta a dntst.
„A Motorsport Vilgtancs jv hagyta az elektronikus ton lezajlott szavazs eredmnyt” – ll az FIA rvid kzlemnyben. „A 2016-os Forma–1-es vilgbajnoki szezon tovbbi futamaira teht visszatr a tavalyi idmrs rendszer. A formtum, melyben az els kt szakaszban hat-hat aut bcszik, a Q3-ban pedig tz kzd a rajtelssgrt, a Knai Nagydjon tr vissza.”
Ezzel a lpssel teht hivatalosan is pont kerlt a 2016-os v elejt bernykol idmr-gy vgre, a tma felteheten tbbszr elkerl mg a folytatsban, a felek ugyanis jvre ismt vltoztatni akarnak. St, mr nemcsak magn a kvalifikcin, hanem a versenyhtvgk menetn is; els krben az idmrt felvlt szombati futam tlete merlt fel.
A csapat korbbi versenyzje szerint nem vrhatunk csodt a Ferraritl, a csapattl mr az is nagy teljestmny, hogy kpesek voltak tovbb cskkenteni a kiemelked Mercedesszel szembeni htrnyukat.
Nem egszen gy kezddtt az idei bajnoksg a Ferrari szmra, ahogyan azt elkpzeltk. Kt dobogs helyezsk ugyan mr van, emell azonban kt kiess trsult. Sebastian Vettelnek Bahreinben radsul eslye sem nylt arra, hogy harcoljon a Mercedesekkel, hiszen mr a futam bemelegt krben megllt alatt az aut.
Gerhard Berger szerint brmennyire is bosszant gy flrellni, az eset aligha lesz rossz hatssal Vettelre. „Trelmes marad. Egy ilyen motorhiba mg nem jelent semmit, csak egy kisebb csapst jelent. A Ferrari alapveten j formban van. s amikor Sebastian hozzjuk szerzdtt, mg nem sejthette, hogy ilyen hamar a msodik legjobb csapatt vlnak, ezrt biztosra veszem, hogy legalbb hrom vet adott a csapatnak arra, hogy eslyesek legyenek a bajnoki cmre” – vlekedett az osztrk az Auto Bild Motorsportnak adott interjban.
Br a Ferrari elnke mr a tlen kijelentette, hogy idn a vgs gyzelem a cljuk, Berger amond, ez irrelis elvrs rszrl. „A Mercedes elnye az elz vben tetemes volt. A Ferrari ezt nem tudja ilyen gyorsan ledolgozni. Radsul a Mercedes nagyon ers alapokra ptkezhet, ezrt n nem ltom jelt annak, hogy brki is kzelebb kerljn hozzjuk. Az elnyk idn is megmarad.”
Berger gy ltja, ppen ez, vagyis a flzrkzs knyszere hajszolta hibkba a Ferrarit az v elejn. Kimi Rikknen Ausztrliban a turb, Sebastian Vettel Bahreinben pedig a bels gs motor (illetve az elektronika) hibja miatt esett ki. „Ez csak azt mutatja, hogy a Ferrari rkapcsolt. Ha valaki annyira kiemelkedik a meznybl, mint a Mercedes, mr knnyen fejlesztheti tklyre a megbzhatsgot” – lltotta ellenttbe a kt istll helyzett. „Nem hinnm, hogy a Ferrari tl nagy nyomst helyezett volna sajt magra. Inkbb gratullnunk kell nekik, hogy idn ekkort lptek elre. Senki sem szmthatott erre, ezrt j teljestmny ez rszkrl. A Mercedes ellen senkitl sem vrhatunk csodt.”
„A Ferrarinak megvan a httere a felzrkzshoz, s tovbb javthat ezen. Most a motor tern kell javulniuk. De a nyoms bizonyos szempontbl j is, mert mindent felgyorsthat. Ez a nyoms egyrszt a Ferraritl, msrszt Sebastiantl rkezik. egy ngyszeres bajnok, aki csak akkor lesz elgedett, ha a bajnoki cmrt harcolhat. Minden ms elvesztegetett szezon szmra.”
A volt versenyz egykori Toro Ross-s csapatfnkeknt gy ltja, Vettel mg mindig kpes fejldni. „ az egyetlen a meznyben, aki ngy bajnoki cmet nyert. Emellett folyamatosan javul, a vezr szerep nagyon illik hozz. A csapat vezetjeknt s a Forma–1 kpviseljeknt egyarnt. Lewis pldul igazi magnyos farkas. Bizonyos szempontbl Sebastian is, de emellett szem eltt tartja a sportg egsznek fejldst is. n helyesnek tallom, hogy felszlal bizonyos krdsekben” – utalt arra, hogy a nmet kollgival egytt az utbbi idben szmos kritikt megfogalmazott az F1 helyzete s a szablyvltozsok kapcsn.
Sebastian Vettel szerint a Forma–1-nek vissza kellene trnie a szvmotorok alkalmazshoz, a jelenlegi erforrsok ugyanis tlsgosan drgk s bonyolultak. A ngyszeres vilgbajnok ezzel „csatlakozott” Bernie Ecclestone-hoz, aki rgta tmadja mr a turbkat.
Vettel sohasem rajongott a jelenleg hasznlt V6-os turbmotorokrt; mr a formtum bevezetsekor is lesen brlta a dntst, s tbbszr gnyosan nyilatkozott az erforrsok – egybknt is sokat brlt – hangjrl. A nmet ezen tl gy rzi, a Forma–1 jelenlegi problmi kzl tbb is a hibridekhez kthet, teht nem rt egyet azzal, hogy ez a formtum lenne a helyes t.
St, ha tehetn, a ngyszeres vilgbajnok megvltoztatn a szablyokat, s visszatrne egy korbbi formtumhoz. „n szemly szerint gy gondolom, a jelenlegi szablyok szerint kszlt erforrsok tlsgosan drgk, szval a csapatoknak s a sportnak is elnysebb lenne, ha visszatrnnk a szvmotorokhoz” – magyarzta a Ferrari versenyzje, majd emlkeztettk r, hogy a motorok rnak maximalizlst tavaly pont az csapata vtzta meg.
Ezt kveten egy pillanatnyi gondolkods utn gy folytatta: „Ezt mondtam, s n ragaszkodom ahhoz, amit mondtam. Ezek a motorok tlsgosan drgk! Sokba kerlnek, s sokba is fognak kerlni. A szablyvltoztatsok, melyekkel prblkoztunk sem oldottk meg az alapvet problmt, ennek pedig szerintem az az oka, hogy rossz irnyba indultunk. Most persze knny felemelni a keznket, s elismerni mindezt, ettl viszont beleragadtunk a jelenlegi szituciba.”
„n nem tudom megvltoztatni a szablyokat, s gy gondolom, j az, hogy egy versenyz, vagy egy konkrt szemly nem tudja trni ket, viszont a jelenlegi helyzet nem a legjobb” – tette hozz Vettel, aki az elmlt idszakban tbb alkalommal is brlta a kirlykategrit s annak dntshozit, fleg az j – ksbb megbukott – idmrs szisztma kapcsn kialakul huzavona miatt.
A kereskedelmi jogokat birtokl Bernie Ecclestone tbbszr fogalmazott mr meg hasonl vlemnyt a V6-sok kapcsn, legutbb pedig a Sky Sportsnak nyilatkozva azt is elhintette, hogy a szvmotorok visszatrsre irnyul javaslat mg nem kerlt le a napirendrl, ugyanis nem rt egyet azzal, hogy a Forma–1-nek laboratriumknt kell szolglnia az utcai autzssal kapcsolatos fejlesztsekhez. „J ez a V6-os turbmotor, legalbbis a gyraknak – rajtuk kvl soha senki sem hasznlta ezt. De ha ksrletezni akarnak vele, akkor ksrletezzenek vele a WTCC-ben. Nehz meggyzni a Ferrarit s a Mercedes ebben a tmban, hiszen mr sokat kltttek a fejlesztsre” – jelezte.
dvzllek Sebastian Vettel magyar rajongi oldaln. A legfrissebb informcikat osztom meg Sebastian Vettelrl. Hrek, kpek, videk! Ha Te is szereted Sebastiant kvess bennnket facebookon, twitteren, instagram.
Sebastian Vettel, autversenyz s Ngyszeres vilgbajnok a Forma-1 kirlykategriban. 1987. jlius 3. -ban szletett. Heppenheim-ben, Nmetorszgban. Plyafutst 2006-ban a BMW Saubernl kezdte. Jelenleg az Aston Martin csapat piltja. Sebastian az autversenyzs mellett boldog csaldapa.